Jeg har nå vært tilsett i midlertidig stilling og vikariat 100% siden august 2012. Siden juni 2013 har jeg vært 100% sykemeldt bortsett fra at jeg har jobbet 20% i en periode på ca 4 uker for å forsøke meg tilbake til jobb. I januar går min nåværende kontrakt ut og jeg har fått tilbud om en ny 50% vikariatkontrakt i 3 mnd. Svarfrist på denne var egentlig i dag, men pga ulike spørsmål jeg hadde har jeg fått svarfrist på denne til mandags morgen (hatt et møte med min leder i dag). I utgangspunktet hadde jeg forstått det slik at de krevde at jeg måtte jobbe de 50% og ikke kunne være videre sykemeldt om jeg takket ja til vikariatet, men har nå fått klarlagt at de stoler på meg og min lege i forhold til sykemelding, og at trenger jeg det så er det noe legen mener at jeg trenger. Jeg har også gjort det klart at om jeg takker ja til stillingen så har jeg ingen mulighet til å starte i 50% fra nyttår av, og verken jeg eller lege eller noen andre kan gi noen form for garanti på at jeg vil kunne jobbe 50% i løpet av kontraktstiden. Men de godtar dette. (Jeg har en sjelden diagnose og er kontinuerlig også til oppfølging på sykehus for kontroller.) Den siste uken og ut året har jeg igjen blitt 100% sykemeldt, men regner med å være klar til å forsøke meg på nytt i 20% stilling fra nyttår av, regnet ut fra en 100% stilling.
Men det jeg lurer på her er i forhold til sykepenger. Dersom jeg takker ja til denne stillingen, så vil jo jeg også bli 50% arbeidsledig. Jeg vil være 50% arbeidstaker (med delvis sykemelding og sykepenger, i vert fall i en periode) og 50% arbeidsledig/arbeidssøkende – men med sykemelding som dekker inn for denne %. Både jeg og legen min er enige om at jeg ikke er i stand til å søke på noe ny jobb på en god stund enda. Hadde jeg hatt en 100% stilling ville jeg likevel ikke kunnet jobbe noe mer enn 20% i nærmeste fremtid.
Hvordan blir dette med de resterende 50% som NAV nå skal dekke som jeg blir arbeidsledig men sykemeldt? (Arbeidsgiver betaler sykepenger og får dette refundert fra NAV.) Vil jeg her gå ned til 62% lønn/sykepenger av disse 50%? Eller vil jeg da det ikke er jeg som frivillig reduserer stillingen min beholde 100% total utbetaling om man legger sammen lønn og sykepenger siden jeg har vært langtidssykemeldt?
Håper noen kloke hoder kan gi et svar på dette da jeg ikke klarer å finne svar på dette på nettet og jeg har kort frist på meg til å kontakte NAV mandags morgen før min svarfrist i forhold til kontrakt er…
Sosiale Bokmerker