+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 2 av 2

Diskusjon: Allergi mot gull/sølv etc - hva slags symptomer?

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Allergi mot gull/sølv etc - hva slags symptomer?

Lurer på at jeg reagerer på gull og sølv. Har i lengre tid hatt ett øre som har vært sårt og flasset etter at jeg hadde sølvøredobber i ørene. Det merkelige er at det kun er det ene øret jeg har fått en reaksjon i.
    Har også i lengre tid hatt eksem på ringfingeren hvor jeg har gifteringen min. Har smurt med kortison, og ikke blitt kvitt dette. I går flyttet jeg ringen over til den andre hånda, og allerede synes jeg at eksemen er begynt å bli bedre.

Er jo litt merkelig at jeg har fått reaksjon kun i høyre øre og på høyre ringfinger, mens venstresiden ikke har hatt noen symptomer. Har ikke opplevd noe der hvor jeg har hatt armbånd og smykker, men de er jo heller ikke i kontakt med akkurat samme hudområde hele tiden.

Er det sannsynlig at jeg kan reagere på dette, og er det noe man kan gjøre noe med? Er jo kjedelig om jeg ikke kan bruke gifteringen min liksom....
    Snuppa 04
    Lillemann 07

2.  
    Uregistrert
    Gjest

Sv: Allergi mot gull/sølv etc - hva slags symptomer?

Hei, vet at det er et veldig sent svar, men håper det kan være til hjelp for andre som lurer på det samme.
    Hvis du får eksem av gifteringen din så kan det skyldes at den er veldig bred eller litt for trang så at vann og fuktighet ikke slipper ut slik at huden din konstant er i kontakt med vann etter vasking og annet avfall fra huden. Jobber i en urmaker og gullsmed og kjenner selv at det klør fælt på håndleddet om jeg er klam og klokken sitter for tett på, selv om jeg aldri reagerer på den (eller noe annet for den del) ellers. Når det gjelder øret så er jo mange ørepynt ganske spisse i stikken (særlig de hengende) og her kan du ha fått et lite kutt når du har satt inn ørepynten som nå blir irritert fordi det aldri får gro. Det kan selvsagt også være at ørepynten har oksidert eller har noe skitt på seg som har irritert deg.
    Jeg ville ha forsøkt å tørket hendene uten giftering og tatt den av om natten slik at huden får puste og unngått øredobber i ca en måned for å så rense de og forsøke igjen.
    På en annen side er det de som er allergiske mot sølv og gull, men da kan man prøve alternativer som wolfram, stål eller titan. Disse er endel mørkere i farven, men det er gode alternativer for allergikere Kjøp det gjerne billig på Ebay for å teste siden utvalget i Norge er heller dårlig.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Hvit, gull eller sølv fingermaling?
      Av Cathie i forum Klær og utstyr
      Svar: 6
      Siste melding: 15-10-2007, 11:15
    2. Crocs i fargen gull og sølv
      Av peanut-mamma i forum Klær og utstyr
      Svar: 8
      Siste melding: 20-01-2007, 17:51
    3. hva slags symptomer er dette?