+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Søknad om endring av og ettergivelse av bidragsgjeld?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Søknad om endring av og ettergivelse av bidragsgjeld?

Idag har jeg mottat brev fra nav der eks'en har søkt om å slette bidragsgjeld og sette ned bidraget gjennom sin advokat.

Nav ber meg dokumentere mine inntekter som kun er fra nav... at jeg er student..noe jeg har dokumentert ørten ganger før ovenfor nav.... utgifter som jeg har dokumentert ørten ganger før til nav etc etc...

Hvor stor sjans er det for at han skal få nedsatt bidrag og slettet gjeld? Han har null samvær... kanskje 1,5 t pr uke. Hvis det er så mye. Ikke noe fast. Han har to nye biler til over en million i vedri. Hus som han har pusset opp noe veldig. Går de ut fra brutto inntekten hans eller netto? Er vel derfor han har investert i hue og ræva for å ungå å måtte betale bidrag for sine to små barn. Jeg håper bare det fins noe rettferdighet. Han skylder ca 45.000 kr i bidragsgjeld.

Irriterer meg at han aldri skal gi seg med dette penge tullet.

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

Re: Søknad om endring av og ettergivelse av bidragsgjeld?

Da dokumenterer du at du er fulltidsstudent og hva du har fra lånekassa... (Eventuelt skriv fra lånekassa om at du ikke mottar noe.)

De går utfra skattbar inntekt, før skatt. At han har brukt opp pengene er hans problem.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Sv: Søknad om endring av og ettergivelse av bidragsgjeld?

Jepp skal ta meg en tur ned på nav på tirsdag. Har studie dag den dagen. Men har lest om menn som har fått slettet bidragsjeld fordi de har hatt for lav inntekt akkurat i øyeblikket da de søkte og fått slettet bidragsgjeld, mens mor skal betale i hue og ræva.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Sv: Re: Søknad om endring av og ettergivelse av bidragsgjeld?

Jeg håpre du har rett Adriane... han hadde fortjent og ikke fått slettet eller nedsatt bidraget.

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

Håper han ikke har eget firma eller noe, slik at han kan nedskrive inntekta si slik far til et av mine barn gjorde...Da vil han lett få avskrevet bidragsgjeld og da har det ikke noe og si at du tjener lite...
    Jeg tapte mye på akkurat det, mens barnets far hadde nye biler hus osv... Systemet er litt feil synes jeg ,når de har mulighet til og lure ang bidraget....
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

Det skal vel ganske mye til for å få slettet bidragsgjeld? Om man er arbeidsfør har man jo muligheten til å gjøre opp for seg, og staten har jo forskuddsbetalt. Det er sikkert like vanskelig som å få slippe å betale skatt man skylder, håper jeg.

Uregistrert
    Gjest

Hei jenter, jeg er en pappa som alltid har hatt mine tre herlige gutter. Til tider har jeg hatt dei 50% samtidig som jeg har jobbet og tatt studie. Jeg gikk ut av forholdet uten en ting, hun fikk hus og en bil, jeg gikk med en bil som det var gjeld på og noe forbruksgjeld. Vi hadde en privat avtale som passet for begge, men skal være ærlig å si at den gagnet meg mest. Men så traff jeg en dame i 2007 og vi flyttet sammen i 2008. Da endret det seg, xèn ville gjennom NAV og jeg ble lignet for å ikke ha ungene i det hele...altså 0 dager i mnd. Utifra regler, så skal ferier også taes med i regningen med kalkulering av antall dager pr. mnd.
    Det har kostet meg mellom 16 000 og 18 000 pr.mnd i bidrag, samvær og reiseutgifter ifm. samvær. Det vil aldri komme fra min mun at jeg ikke vil betale for mine unger, men i dag leier hun ut boligen i to enheter, hun får bidrag, driver enmannsforetak og er samboer i nytt hus.
    Jeg har ikke kunnet betale hele beløpet hele veien pga. egen økonomi og det har resultert i en bidragsgjeld på ca. 150 000 kr. Det er feil at alle saker går imot mor, far må bevise alt, mor trenger bare si det. Hvis en ikke har en skriftlig avtale på bordet....vil ikke det mannen sier bli tatt til betraktning. Jeg har ungene annenhver helg, ferier og ellers så ofte de ønsker å komme, det vil være ca. 7 dager i mnd. Den eldste er nå passert 18 år, men likevel må jeg betale 4800 kr pr. gutt på de som er igjen. Da har NAV gått utifra at jeg skal tjene 1200000 kr og xen 180000 kr, hos meg henter de lønnsinformasjon fra i fjor og henne stipulerer de bare. Tar ikke ut regnsakpstall eller leger tilleieintekter fra bolig nummer to. Jeg sliter med økonomien og ønsker å søke om ettegivelse av bidragsgjelden, fordi NAV ikke har fulgt sine egne rettningsregler og lover ift. utregning av bidrag. Men hvis jeg ikke hadde hatt samvær med mine barn, hadde saken vert noe helt annet. Men jeg er ikke ute etter å ikke betale, det har heller aldri ver meningen....men reglene skulle vert justret. Pr. mnd. er det satt opp sattser for hva et barn koster i de forskjellige alderstrinn, og utgansgspunktet er at den delles 50-50 mellom foreldrene. Men slik er det ikke, hvis far ikke har ungene...må han betale 100%...hvem synnes at de er rett? Det er heller ikke fratrekk for ferie, det vil si at hvis mannen vil på ferie med ungene, må han fortsatt betale barnemoren bidrag den mnd. + ferien med ungene...for min del vil det aldri være gjennomførbart Men lykke til, jeg mener alle skal få de de har rett på og at ingen skal kunne komme seg bort fra forpliktelsene i å ha satt barn til verden....jeg elsker mine barn

Uregistrert
    Gjest

Barneloven § 74.Særskilt endring av fastsett tilskot.

"Tilskot som er fastsett av administrativt organ eller domstol, kan krevjast endra dersom særlege grunnar talar for det. Departementet kan i forskrift gje utfyllande reglar om slik endring.

Også tilskot som er eller skulle ha vore betalt då kravet om endring vart framsett, kan setjast ned, setjast opp eller ettergjevast dersom sterke grunnar talar for det."

Det skal mye til for å ettergi bidragsgjeld. Det typiske er at bidragspliktig blir innvilget lav uførepensjon. Hans/hennes evne til betale gjelden må være varig sterkt nedsatt. Dagpenger er ikke en varig ytelse og gir ikke grunnlag for ettergivelse.

Bidragsgjelden følger barnet, det vil si at når barnet blir 18 år, er det barnet den bidragspliktige skylder penger. Barnet kan da ettergi gjelden, noe bidragsmottaker ikke kan si noe på.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Gammel tråd. Han fikk nedsatt bidragsgjeld og gjennom sin advokat måtte jeg gå med på å ettergi 40.000 kr i bidragsgjeld for da vi skilte lag så skrev jeg under for å komme meg ut av huset at jeg skyldte han 50.000 kr. Dumt men gjort er gjort. Nå har jeg krevd nytt barnebidrag da han har tjent over 800.000 kr i fjor. Å istedet for 2600 som han har betalt for 2 barn blir det nå 8000 kr for to barn. Hurra.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Noen som har søkt om ettergivelse av skatt?
      Av geysirland i forum Utenfor tema
      Svar: 2
      Siste melding: 04-11-2009, 09:23
    2. Endring i planene
      Av cecix i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 26
      Siste melding: 13-08-2007, 21:57
    3. Tid for endring???
      Av Leila78 i forum August
      Svar: 47
      Siste melding: 02-02-2006, 22:25
    4. endring av søvnmønster?