+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 18 av 18

Diskusjon: Operert ut visdomstann... hvor lenge vont?

Al-Kemia
    Gjest

Operert ut visdomstann... hvor lenge vont?

Hei

Jeg opererte ut ei visdomstann på tirsdag. Har hadd skikkelige smerter etter det og mellom tirsdag og i dag har jeg spist smertestillende tilsvarende et normalt halvtårsbruk. Jeg er fortsatt hoven og øm og har problemer med å spise. Jeg er slapp, men har ikke feber. Jeg får feber omtrent bare når jeg er skikkelig sjuk, ikke ved mindre infeksjoner.
    Det var "ganske mye" betennelse rundt den tanna som ble operert ut, i følge tannlegen, og det ble lagt inn penicillin i såret, som ble sydd. Jeg har skyllet med cordosyl (eller hva det nå heter - klorheksidin som munnskyllemiddel) to ganger om dagen.
    Det blør fortsatt pittelitte. Ikke så mye at det er plagsomt, men jeg kjenner blodsmak flere ganger om dagen.

Vet at det er vanlig å gå rundt "som en hamster" noen dager, men skal det ikke gi seg snart? Spesielt slappheten min tyder jo på at det er en infeksjon i kroppen.

Jeg ble litt stressa da jeg var inne til tannlegen fordi jeg trodde det var et hull og skulle bare få en sjekk og en rens og ny time for å tette hull så da jeg endte opp med operasjon og skulle være på forelesning 20 minutter etter inngrepet var ferdig så tenkte jeg ikke på å spørre om disse tingene.

Uansett: jeg spør dere. Er dette normalt?

2.  

Sv: Operert ut visdomstann... hvor lenge vont?

jeg hadde vondt (så vondt at jeg ikke kunne jobbe) i 10 dager etter å ha operert ut ei visdomstann. Gikk med noen ibux og paracet.
    juni 07

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vina sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    storbyen
    Meldinger
    2,152

Jeg hadde også skikkelig vondt i en uke etter jeg opererte ut mine to!

God bedring!
    Vina

Snuppa & Lillebror

Al-Kemia
    Gjest

Ti dager! Dæven!

Får vel kanskje sjoppe inn mer pinex, jeg. Gruer meg til å ta stingene. For ikke å snakke om neste tann som må opereres ut. Tror jeg belager meg på å gjøre det like før påske så jeg får tid til å komme meg.

Takk for svar

Sitat Opprinnelig postet av Al-Kemia Vis post
    Ti dager! Dæven!

Får vel kanskje sjoppe inn mer pinex, jeg. Gruer meg til å ta stingene. For ikke å snakke om neste tann som må opereres ut. Tror jeg belager meg på å gjøre det like før påske så jeg får tid til å komme meg.

Takk for svar
    stingene gruvde jeg meg til og, men kjente det ikke en gang. Var gjort på ett minutt

Ta paracet og ibux sammen, det hjelper bra!
    juni 07

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nerthus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Meldinger
    2,056

Vart du ikke sykemeldt da?
    Og 10 - 14dager vil jeg tro at smertene kan sitte i. Men om du fortsatt føler deg urven og slapp og har store smerter over helgen, ville jeg tatt en sjekk hos lege/tannlege. Muligens du trenger pencillin.
    "Det farlige og fryktelige med kvinnfolkene er at de er uunnværlige. " Alexander Kielland.

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Med første tann hadde jeg store smerter en god stund etter operasjonen. De måtte kutte kjeveben osv.

Med andre tann kjente jeg overhodet ingenting, dvs litt smerter første dag, men så gikk det fort fremover.

God bedring! Ikke sikkert neste tann blir like ille som denne.
    05
    08

Al-Kemia
    Gjest

Jeg studerer og har egentlig ikke anledning til å ta meg så mye fri. Sykemeldninger legger jeg helst til ferier. Er fint å studere, med masse fleksibilitet osv, men ikke ubegrenset frihet heller. For hver forelesning jeg ikke er på går jeg tross alt glipp av mye. Har også obligatorisk oppmøte på lab. Kan sikkert få godkjent fravær, men som ved forelesninger vil jeg gå glipp av veldig mye. Intensive semestere er noe herk!

Skal ta stingene på tirsdag og om det fortsatt er plagsomt får jeg spørre, evt høre om jeg kan få noe sterkere smertestillende. Kan jo ta to eller flere smertestillende samtidig, men foretrekker å ta lite, men kraftige smertestillende istedet for å knaske større mengder mindre smertedempende midler (bortsett fra om det kan påvirke min evne til å kjøre).

De måtte kutte av litt bein fra kjeven hos meg og. Men det blir antageligvis værre på neste tann, fordi den ligger enda mer omsluttet av bein enn denne jeg har tatt. Den som ble tatt på tirsdag lå delvis fremme, men den andre ligger helt under tannkjøttet og med en beinsplint over bakre kant, så tanna er ikke engang helt ute av kjevebeinet... Og å ikke operere er ikke et alternativ fordi visdomstennene vokser i vinkel mot jekslene fremfor så det verker tidvis som fy. Og det blir jo ikke bedre.
    Sist endret av Al-Kemia; 22-02-2008 kl 12:52

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

Si meg, fikk du ikke resept på litt sterkere smertestillende?

Jeg fikk resept på to forskjellige smertestillende, husker ikke i farta navnet eller styrken.
    Hadde i alle fall mer enn nok.

Men, jeg reagerte på Corsodyl, eller hva det nå heter, og fikk blemmer og vondt i munnen av å bruke den. Jeg trodde jeg hadde en infeksjon, så jeg økte på med skylling.
    Jo mer skylling, jo mer vondt, og jo mer vondt jeg fikk - mer skyldte jeg.

God bedring.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

Seniormedlem
    Synnemor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    2,393

Du må regne med å ha smerter etter et slikt inngrep. Hvor sterke er avhengig av hvordan tanna lå, om mye bein måtte fjernes og hvor raskt og nennsomt inngrepet ble utført. Ofte er det verst fra et par dager etterpå og noen dager fremover. Dersom du får feber/nedsatt allmenntilstand (mer enn å føle seg redusert pga smertene), blir rød og hoven rundt området der tanna er fjernet eller får svært sterke smerter evt. i kombinasjon med intenst dårlig lukt fra alveolen (hullet etter tanna), kan det være infeksjon på gang og du bør ta kontakt med tannlege. Hvis du "bare" har smerter kan du se det an til du skal på kontroll på tirsdag. Erfaringsmessig er Paracet 500 mg+ Ibux 400 mg sammen en god løsning når det gjelder smertestillende, ofte bedre enn Paralgin Forte. Infeksjon er vanligst etter langvarig inngrep.

Å fjerne stingene er absolutt ingenting å grue seg for, det merker du knapt. Jeg pleier å bruke sting som forsvinner av seg selv, men siden du skal tilbake har du sikkert fått en ikke resorberbar type.

Hilsen Synnemor tannlege
    Klem fra Synnemor og godjentene '99 &'04 og tøffingen'01

Sitat Opprinnelig postet av Tyrimor
    Synnemor, du er en vis dame!

Nathalie23
    Gjest

Huffff dette va ekkelt å lese håper ikke det blir sånn me meg

Al-Kemia
    Gjest

Stinemor: fikk tilbud om ibux 600 mg, men det hadde jeg fra før av. Tenkte at ettersom jeg hadde en halv pakke så gikk det sikkert greit. Trodde ikke det skulle være så mye mer vont å operere ut f...skapet enn å trekke. Er en skikkelig operasjons-novise. Skal være oppmerksom på blemmer og corsodyl. Hittil har det funket fint.

Synnemor: takk for godt innlegg med svar på det meste jeg skulle ha spurt om, men som ikke ble sagt. Skal kjøpe meg 400mg ibux ettersom jeg har nok paracetamol 500 til en liten hær. Vet ikke hvor lenge selve operasjonen tok, men det var vel ca 40 minutter fra jeg gikk inn og satte meg i stolen til jeg var ferdig operert og på tur ut. Jeg synes iallefall det gikk rimelig kjapt.

Nathalie23: sikkert mange ekle detaljer og garantert ikke morsomt å lese før inngrep. Ikke sikkert det blir samme for deg. Snakka med ei venninne i går, og da hun opererte ut visdomstenner (to på samme tid) så ble hun ikke særlig plaget. Verken med smerter eller sløvhet.

Smertene har avtatt og hevelsen har gått ned. Føler meg til og med våken! Men gruer meg litt samma søren til neste tann skal ut.

Nathalie23
    Gjest

Nei sant det du sier

Men det er vel enda verre verk no enn etterpå. det skal jo bli bedre etterhvert. fikk du full narkose da?

Det skjønner eg godt at du gjør, blir ikke bedre at man har tannskrekk

Al-Kemia
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Nathalie23 Vis post
    Nei sant det du sier

Men det er vel enda verre verk no enn etterpå. det skal jo bli bedre etterhvert. fikk du full narkose da?

Det skjønner eg godt at du gjør, blir ikke bedre at man har tannskrekk

-Nei, fikk kun lokalbedøvelse, men jeg kjente ikke særlig under selve inngrepet. Bare når tanna kom ut da. Det som egentlig gjorde vondest var i huden på kinnet fordi munnvika mi ble dratt så mye tilbake. Tror noen tilbyr iallefall lystgass for folk med seriøs tannlegeskrekk. Det kan du jo spørre om på forhånd.

Nathalie23
    Gjest

den tannen du hadde va hele tannen oppe???? tenkte å sove helt egentlig eg da... før du gjorde dette hvordan va d da? verket du masse? vet ikke om oksygen e noe for meg om det virker så bra... hmmmmmmm åhhh....

Seniormedlem
    Synnemor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    2,393

Godt at du føler deg bedre i dag, sannsynligvis blir det bare bedre og bedre for hver dag fremover nå! Håper du slipper å ta smertestillende særlig mye lenger (selv om du hadde nok av det hørtes det ut som..). Jeg skjønner at du gruer deg til neste tann, men det er ikke sikkert at det blir like vondt. Uansett er det godt å bli ferdig med det. Dersom visdomstenner står sånn at de bør fjernes, er det en fordel å gjøre det mens man er ung. (Helst under 25 år) Hos unge ser man mindre komplikasjoner og plager i etterkant og det gror raskere.

Nathalie23: Det er ikke vanlig å få narkose ved fjerning av visdomstenner. Du får lokalbedøvelse, den samme som når du borrer jeksler i underkjeven + litt i tannkjøttet rundt. Du kjenner at de holder på med noe der, og leppen blir definitivt dratt litt i (den er for øvrig også bedøvd), men normalt skal det ikke gjøre spesielt vondt under inngrepet. Du kan nok få tilbud om å få lystgass eller narkose dersom du bor et sted med slikt tilbud (f.eks. Oslo), men du må da selv betale for narkosen i tillegg til for inngrepet. Hvis du er engstelig for inngrepet, bør du snakke med tannlegen om du kan få noe beroligende på forhånd. Det kan i mange tilfeller hjelpe. Alle tannleger har lov til å gi beroligende midler, så det kan du i prinsippet få uansett hvilken tannlege du bruker.
    Klem fra Synnemor og godjentene '99 &'04 og tøffingen'01

Sitat Opprinnelig postet av Tyrimor
    Synnemor, du er en vis dame!

Tidl. bruker
    Gjest

mannen hadde vondt 3 dager ca. men han er jo mann

Uregistrert
    Gjest

Ser denne posten er utrolig gammel, men kan være flere som lurer på dette! Jeg opererte min ut på onsdag, og sov masse den dagen + hadde ispose på i mange timer, onsdagen var det bedre, men blødde fremdeles litt, og jeg greide å spise på den ene siden. Torsdag (idag) er jeg veldig mye bedre. Er ikke noe blod i spyttet lengre, og greier å gjøre ting uten å bli så svimmel som dagene før.. Stingene stikker veldig da.
    Smertestillende; onsdag - en paralgin forte med en gang jeg kom hjem, og en ibux+paracet på kvelden. torsdag - en paracet om morgenen, og en på kvelden. Torsdag - ikke noe.
    Jeg har hatt vondt, men har ikke villet ta for mye.
    Dette var en visdomstann som var oppe, og de er lettere å ta enn de nede. De nede har mye større røtter og er sterkere. Har tatt de 2 nede også, og de var en del værre, men sover du mye, og har ispose på, går det greit..

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine