+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: Barnemat i Spania HASTER

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Barnemat i Spania HASTER

Skal være i Spania i seks uker og lurer på hva vi må ta med av barnemat for å hindre at overgangen blir for stor for småen. Han spsier en del grøt, litt fruktmos og litt middagglass. Får mme i tillegg.

Noen som vet om disse tingene selges i Spania? Grøt er egentig det viktigste. Har hørt at det store innslaget av grøt i barnekosten er et skandinavisk fenomen, litt derfor jeg lurer.

Reiser i morgen, så trenger svar fort!

2.  
    Veteranmedlem
    Angelique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Øst i landet
    Meldinger
    3,140

Sv: Barnemat i Spania HASTER

Vi har vært i Spania flere ganger med Oliver, og det vi har tatt med oss er grøt og bleier
    Tok med for sikkerhets skyld første gangn barnemat på glass også, men de har veldig godt utvalg der nede, både i middag og frukt
    Man får kjøpt mange forskjellige typer grøt både i dagligvaren og på apotek (Farmacia) men jeg hadde litt problemer med å lese på pakningen om de inneholdt melk eller ei, samt om det var mye sukker i grøten
    Bleier er veldig dyrt
    Oliver fikk diare da vi var der da han var 9 mnd, og da måtte vi kjøpe en ekstra bleiepakke
    Fikk tak i Pampers, men de kostet nesten det dobbelte av hva de koster hjemme
    Hvis du er redd for overvekt, pakk bleiepakkene sammen med vognen
    det har vi alltid gjort

God tur
    ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg bor i Spania. Det Angelique skriver stemmer! Så ta med grøt, barnemat på glass får du der. Pampers heter Dodot, og det kan være vanskelig å få tak i riktig str, i tillegg til at de er dyre, særlig easy up. (Pampers Active Plus heter Dodot Plus Activity.) Hus høstklær hvis dere skal til fastlandet! Kjølig her nå...

Polyanna
    Gjest

Jeg har hørt at grøtene de selger der er VELDIG gode - fordi de er fulle av sukker. Skikkelig dessertgrøt med vaniljesmak og sånn.

Lina og nurket
    Gjest

Skal du pakke bleier, legg dem løse i kofferten event i pakk dem med vogna.

Vi var i Spania i fjor: nan 2 heter Nativa og er på en Boks. Vi kjøpte Hipp middagsglass og bleier (ikke dodot). Og kan ikke si at prisen var så stor forskjel. kjøpte grøt og, og den gikk den på høykant.

Seniormedlem

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Takk for svar alle sammen. Da tar jeg med grøt. Bleier får vi bare betale dyrt for, har ikke plass til mer i bagasjen.

Kanskje noen til og med kan fortelle meg hva grøt heter på spansk? har ikke snakket så mye spansk etter at jeg fikk barn, før det snakket jeg heller lite om grøt .

Lina og nurket
    Gjest

Grøt = Polente eller polenta.. er ikke sikker på om det betyr grøt,

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    calliope sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    2,107

på nestle sin side ligger grøt under papillas og er delt opp i cereales med og utn gluten . Så jeg vil tro at grøt heter cereales .
    http://www.nestle.es/web/index.asp
    Mamma til storesøster f:22.04.98 og Minien f:30.04.05

Singha
    Gjest

Nope, cereales er korn. Papilla er at den er litt tykkere men fult drikkbar - som velling på en måte. Grøt er nok polente og melk er lecce. Ikke noe problem med å lese bruksanvisningene bak på pakka, og de har godt utvalg. Men smaken er nok ikke som hjemme - meget mye bruk av vanilje. Hvilken type vann som egner seg best for små mager er det litt værre med å skjønne. Om dere kommer over et merke som heter Reals eller liknende (kanne på 8 liter, med bilde av tåteflaske på toppen) så er dere sikre på at barnet ikke får i seg formye mineraler. Ellers bør dere lese om det står noe om infantiles (spebarn), da er det nok type vann som kan brukes i matlagning for barn.

Heidi77
    Gjest

Jeg var på Gran Canaria med jenta da kjøpte vi barnematen hipp på Spar butikkene. De hadde Spar butikker på nesten hvert eneste hjørne. Men hipp selger de også her på Ultra, så det er ikke noe uvant barnemat. Prøv hipp først her i Norge før dere reiser.

Tidl. bruker
    Gjest

Papilla er en fellesbetegnelse på most babymat, cereal er det jeg har hørt om babygrøt.

Supermedlem
    Fanny71 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,148

Sitat Opprinnelig postet av Gremli Skremli
    Papilla er en fellesbetegnelse på most babymat, cereal er det jeg har hørt om babygrøt.
    Grøt=Papilla (mat som er laget med forskjellig type mel som er kokt i vann eller med melk )
    Melk=Leche
    Polente = er ikke det et italiensk ord? (Kjæresten min er spansk og har aldri hørt det ordet, men nå har han ikke bodd i spania på noen år, da..)

Det står alltid cereal (som betyr korn) på pakningene, men vær oppmerksom på at de har enten 5-korn, 6-korn eller 7-korns blandinger. Vi var i Spania i 8 uker, og det var faktisk litt trøblete å forholde seg til instruksjoner vi hadde fått hjemmefra når vi var i Spania. De introduserer veldig forskjellig. Så da vi skulle introdusere enten mais-grøt eller ris-grøt, måtte vi ta mais OG ris-grøt i ett. Skjønner? Alle grøtene (som jeg fant) er tilsatt sukker og vanilje. Så å komme tilbake til Norge, og introdusere norsk grøt uten sukker var ikke spesielt velkomment hos sønnen min

Dodot er Pampers som de andre har nevnt tidligere. Vet ikke helt hvor i Spania du skal. Vi var på fastlandet, og det var absolutt ingen problemer å finne riktig størrelse, og det var ikke spesielt mye dyrere (vi snakker ører, her) enn i Norge (tross bleieavtale), gjelder active-bleiene. I spania får du litt større bleiepakninger enn i Norge, dvs. det er 80 bleier i en pakke. Hvis du drar til et supermarket, vil det ikke blir noe problem, her kan du velge og vrake i bleiestørrelser og merker.
    Sist endret av Fanny71; 12-11-2005 kl 21:48
    april 2005 oktober 2006
    Celisia på SM

VIP-Medlem
    Cilius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    På landet
    Meldinger
    5,067

Grøt heter papilla de cereales.
    Det finnes 100 typer, men alle er med sukker desverre.
    Men med og uten gluten.
    De finnes med og uten melk.

Nidina og Nativa er ikke det samme som NAN, jeg har spurt Nestle om det.

Ellers finnes ALT av barnemat, masser forskjellige merker, også Hipp som nevnt før.

Polente har jeg aldri hørt om, det kan ikke være spansk.
    Med melk er CON leche (som kaffen ) og uten melk er SIN leche.

Vann: Solan de Cabras, Font Vella, Lanjaron - og sikkert fler som jeg ikke kommer på i farta.
    I flasker, ikke i dunker.
    Det står "mineralizacion debil" på de dere kan bruke.
    1997 2001 og 2004

2011

Seniormedlem
    beth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Meldinger
    2,583

Vi er mye i Spania- kjøper alltid bleier der nede, og det er ikke dyrere enn hjemme. Da kjøper vi på store kjøpesentre, ikke på små butikker rundt omkring...
    Grøt har vi brukt å ha med fra Norge, da de fleste i Spania er veldig søte, og sukkerholdige, de har dog en type som er noget bedre, en flerkornsgrøt- så da bør jo ungen være ganske stor.

Middagsglassene i Spania har aldri falt i smak hos mine gutter, men de har ikke vært så glad i glass i det hele tatt... De har alltid likt bedre å spise vanlig middag sammen med oss.

Fruktpure har de mye av, og god. Og ellers er det greit å blande morsmelkerstatning(som du må til de fleste grøttypene der nede, har enda ikke funnet grøt i Spania som blandes med vann).

Lykke til- og god reise! Heldig dere som skal til Spania.
    Bittelillebror ble født 09. februar

Seniormedlem

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Sitat Opprinnelig postet av Cilius
    Nidina og Nativa er ikke det samme som NAN, jeg har spurt Nestle om det.
    Ooops... Hva er er forskjellen? Har nettopp kjøpt en svær boks Nativa 2 siden vi er i ferd med å gå tomme for mme-en vi hadde med.

De kaller det "leche de continuacion" og den skal brukes fra 4 mnd. de hadde ingenting som lignet mer på mme på super'n. Bare denne og Nidina, som var merket med HA, som Nan HA i Norge.

VIP-Medlem
    Cilius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    På landet
    Meldinger
    5,067

Sitat Opprinnelig postet av ronja76
    Ooops... Hva er er forskjellen? Har nettopp kjøpt en svær boks Nativa 2 siden vi er i ferd med å gå tomme for mme-en vi hadde med.

De kaller det "leche de continuacion" og den skal brukes fra 4 mnd. de hadde ingenting som lignet mer på mme på super'n. Bare denne og Nidina, som var merket med HA, som Nan HA i Norge.
    Vet ikke hva som er forskjellen, men Nestle sa at det ikke var det samme.
    Men det er mme av høy kvalitet altså!
    Leche de continuacion er som "2" liksom, som i NAN 2.
    Blevit har også bra mme, men jeg vet ikke forskjellen, vi har bare prøvd Nidina.
    Det går nok bra skal du se! Hvis du har noe igjen av NAN prøv å blande de første flaskene med NAN og Nativa, så blir ikke overgangen så "brutal".
    Hvis du vil kan jeg skrive en mail til til Nestle...?
    1997 2001 og 2004

2011

Uregistrert
    Gjest

Vi bor Spania, og fordi jeg syntes det var ganske uoversiktelig med både bleier og barnemat, laget jeg en oversikt her: http://marbellamamma.wordpress.com/tips/
    håper du finner det du trenger!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine