+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Advokatsekretær

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2014
    Meldinger
    8

Advokatsekretær

Er det noen her som har tatt fagstudiet Advokatsekretær? Gjerne via Treider Fagskole, som har noen erfaringer å komme med rundt dette?
    Hvordan er skolegangen? Og hva med jobbmuligheter etter endt skole?
    Anbefaler dere dette?

Takk for svar

2.  

Sv: Advokatsekretær

Jeg har tatt det. Var i 2005, så under Utdanningshuset da. Men tror det er veldig mye av det samme da som nå. Man kunne iallefall velge 1/2 års heltid eller 1 års deltid (jeg tok deltid). Veldig greit studie, med bra opplegg.
    For min del var dette studiet som hjalp meg ut av butikkbransjen og inn i kontorverdenen iallefall.
    Jobbmuligheter etter endt studie varierer nok veldig fra hvor man bor. Jeg jobber på et advokatkontor i dag og har gjort det i 6 år nå. Når vi er ute etter sekretærer o.l så er de som har tatt dette studiet mest interessante for oss. Ene ansatte vi har ble direkte hentet fra dette studiet faktisk, da vi kan ta kontakt med skoleledelsen når vi ønsker folk.
    For min egen del søkte jeg relativt lenge før jeg fikk napp, og det var via vanlig stillingsannonse.
    2004 2010 20.02.15 19.05.15

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2014
    Meldinger
    8

Tusen takk for svar, Sukkerrose!
    I dag er det 1 år på fulltid! Og har søkt på Treider Privatskole i Oslo! Det er så forskjellige meninger der ute om både kvaliteten på studiet og jobbmuligheter etterpå! Så er veldig usikker på om jeg skal begynner!
    Står mellom det og 3 år på høyskolen!!
    Nå har jo du jobbet noen år, og har litt ansinitet, men syns du det er en grei lønn i forhold til arbeidet?

Hege!

Det med lønn er veldig vanskelig. Varierer noe helt SYKT fra by til by, og firma til firma. Advokatbransjen er jo privat, og sånn sett kan jo bedriften sette lønn slik de selv vil. Og arbeidsoppgavene varierer også veldig. Noen har kanskje kun sentralbord/sekretærarbeid, mens andre igjen har mer saksbehandling og fakturerbart arbeid.
    Jeg tok videreutdannelsen 'advokatassistent' i fjor, og fikk kontakt med mange andre advokatsekretærer da. Lønn varierer faktisk fra 300.000-700.000!

Hva slags høyskoleutdanning er alternativet ditt? Jeg skulle ønske jeg var tøffere, og ting lå litt bedre til rette mtp studiested, så kanskje jeg hadde valgt jusstudiet i sin tid. Jeg er veldig glad i jussen iallefall. Men føler veien min ble bra likevel. Jeg får jobbe med juss til daglig, har en 8-16-jobb og tjener så vi klarer oss
    Til å ha så lite utdanning er jeg iallefall fornøyd med statusen i dag. Etter videregående har jeg kun dette året med advokatsekretær, et par enkle kurs og nå videreutdannelsen advokatassistent. Deilig å ha jobb man liker, og ikke ha studielån.

Spennende tråd. Dette vil jeg gjerne vite mer om
    2012
    2013

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2014
    Meldinger
    8

Alternativet mitt er faktisk noe helt annet! Det er barnevern... Det har alltid vært en drøm å bli barnevernspedagog, men så har jeg de siste par årene "lukta" litt på advokatsekretær også! Får man jobb i riktig firma tror jeg det kan være et enormt spennende yrke!
    Nå er jeg i den situasjonene at jeg skal omskoleres og får dermed økonomisk støtte til skolegang! Så jeg må snart ta et valg om hva jeg skal gå...og jeg sliter litt ��
    Det er jo alltid bra å ha en bachelor, og barnevern er er super-spennende og utfordrende yrke, men tre år med betraktelig redusert inntekt er ikke det letteste med hus,bil og to barn! Selv om vi er to....
    Derfor tenkte jeg at det kanskje var lurt å gå advokatsekretær, men så ryktes det at lønn er dårlig og at det er kjempevanskelig å få jobb! Ikke lett...

En lang avhandling fra meg �� Setter stor pris på dine svar og erfaringer!!

Sitat Opprinnelig postet av Hege Vis post
    Nå er jeg i den situasjonene at jeg skal omskoleres og får dermed økonomisk støtte til skolegang! Så jeg må snart ta et valg om hva jeg skal gå...og jeg sliter litt ��
    Kan du velge å få støtte til hvilken høyskoleutdanning du vil...? Deriblant barnevernspedagog? Jeg fikk bare ett knippe av valgmuligheter og da var advokatsekretær en av dem. Men man kan velge noe annet..? Den manglende valgmuligheten gjorde at jeg fortsatte å være sykemeldt lenger, og etterhvert kom meg tilbake i samme jobben. Men det er jo ikke det rette i lengden for faren for "tilbakefall" er der så absolutt.
    2012
    2013

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2014
    Meldinger
    8

Ja, eller det vil si at jeg far fått innvilget arbeidsavklaringspenger i 3 år fram slik at jeg har tid til å gå ferdig en evnt. bachelor! Hva jeg går blir opp til meg... Jeg søker bare som vanlig! Om jeg velger advokatsekretær er det allikevel ikke sikkert at jeg får gå det for det er privatskole og har en avgift på ca kr: 100000,- og de ser helst at jeg går offentlig da det er gratis... Men muligheten er der!
    Dette får jeg da det overhodet ikke er noen mulighet for at jeg kan gå tilbake til min gamle jobb!

Dette får jeg da det overhodet ikke er noen mulighet for at jeg kan gå tilbake til min gamle jobb!
    jeg var der, at vi trodde det ikke ville være noen vei tilbake. Så da ble mulighetene drøftet. Jeg ble heldigvis bedre og kunne etter en stund jobbe igjen. Men dette er noe som bare blir verre neste gang. Så vi går nedover.

Greit å finne ut av hva veien videre kan bli. Er ikke noen morsom situasjon å være i. Jeg har en utdannelse jeg er glad i, så det hadde vært kjedelig å bare bli satt til ett arbeid som ikke krever noen utdannelse.
    2012
    2013

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2014
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig postet av LivsGnist Vis post
    jeg var der, at vi trodde det ikke ville være noen vei tilbake. Så da ble mulighetene drøftet. Jeg ble heldigvis bedre og kunne etter en stund jobbe igjen. Men dette er noe som bare blir verre neste gang. Så vi går nedover.

Greit å finne ut av hva veien videre kan bli. Er ikke noen morsom situasjon å være i. Jeg har en utdannelse jeg er glad i, så det hadde vært kjedelig å bare bli satt til ett arbeid som ikke krever noen utdannelse.
    Ikke lett det der å måtte bytte yrke når det ikke er noee en "selv vil"
    Hva driver du med i dag?
    Jeg jobba i barnehage de siste 7 årene, men en ryggoperasjon har gjort at jeg må gi meg!

Om jeg velger advokatsekretær er det allikevel ikke sikkert at jeg får gå det for det er privatskole og har en avgift på ca kr: 100000,-
    Oi det var helt sykt dyrt Jeg betalte kr. 30.000,-

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2014
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig postet av Sukkerrose Vis post
    Oi det var helt sykt dyrt Jeg betalte kr. 30.000,-

Såpass! Treider fagskole tar 45.000-, per semester! Pluss noen avgifter her og der...

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Advokatsekretær og lønn
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 1
      Siste melding: 29-01-2009, 16:11
    2. Ønsker du ny jobb som sekretær / advokatsekretær?
      Av Line i forum Arbeidsliv og utdanning
      Svar: 4
      Siste melding: 25-06-2008, 14:18
    3. Advokatsekretær, noen?
      Av Onyxia i forum Arbeidsliv og utdanning
      Svar: 2
      Siste melding: 26-09-2006, 12:29
    4. Advokatsekretær
      Av cathy i forum Arbeidsliv og utdanning
      Svar: 8
      Siste melding: 02-02-2006, 15:43

Stikkord for denne diskusjonen