+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Lakseforma med fløte skiller seg....

  1. #1
    Tidl. bruker
    Gjest

    Lakseforma med fløte skiller seg....

    Lager hjemmelaget lakseform, men den skiller seg og lurer på hva jeg gjør feil.

    Først legger jeg i hakket løk. Deretter legger jeg fileter av laks oppå som jeg igjen har chili saus på.
    Deretter heller jeg på en blanding av melk og fløte. Har forsøkt både lettmelk blandet med matfløte og med kremfløte.

    Topper det hele med Norvegia gulost.

    Etter å ha stått en stund i ovnen, skiller sausen seg og den koagulerer/klumper seg og skilles i klumper og vannaktig væske.

    Hva gjør jeg feil??

  2.  
  3. #2
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Jeg har hørt at man ikke skal blande med melk, og heller bruke kremfløte enn matfløte.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Hmmmm, mulig fordi jeg blander inn melk, altså? Men å bruke kun fløte til forma blir alt, alt for fett for meg. Vi bruker denne som hverdagsmat ca en gang i uka

  5. #4
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Ja, nå vet jeg ikke med denne lakseformen, men jeg lærte at fløten i fløtegratinerte poteter kan skille seg om man blander med melk. Antar det blir det samme?
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  6. #5
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Meldinger
    3,690

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    er det sitron i chili sausen? for det er ikke alltid går med melkeprodukter.

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Sånn skjer av og til hos meg og når jeg lager fløtesaus eller rømmesaus over fisk....Virker som om det blir verst om jeg bruker lett produkter...når jeg lager fløtesaus av kun fløte blir det som regel bra...Skal jeg ha i rømme blir det best med sæterrømme...
    Vet desverre ikke hvorfor, men kan se ut som produktene med lite fett skiller seg lettest....
    Har jo lurt litt på om det har noe med fisken og gjøre også...for om jeg steker kjøtt, løk,sopp og brokkoli i pannen...krydrer godt og heller matfløte over feks, blir det alltid bra...skiller seg aldri...slik som fisken gjør ofte, men som sagt ikke bestandig den gjør det heller...selv om jeg ikke bestandig har kremfløte og sæterrømme...har mest lettprodukter i hus...
    Skal steke laksefilet i morgen, har kjøpt inn kremfløte til og ha saus over(altså ingen lettprodukter)....Kan skrive inn om resultatet i morgen, blir spennende og se ....(om jeg husker det)
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Sitat Opprinnelig postet av Gus Vis post
    er det sitron i chili sausen? for det er ikke alltid går med melkeprodukter.

    Nei, sjekka nå på vår Heinz chilisaus og det er ikke sitron i den.

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Sitat Opprinnelig postet av annka Vis post
    Sånn skjer av og til hos meg og når jeg lager fløtesaus eller rømmesaus over fisk....Virker som om det blir verst om jeg bruker lett produkter...når jeg lager fløtesaus av kun fløte blir det som regel bra...Skal jeg ha i rømme blir det best med sæterrømme...
    Vet desverre ikke hvorfor, men kan se ut som produktene med lite fett skiller seg lettest....
    Har jo lurt litt på om det har noe med fisken og gjøre også...for om jeg steker kjøtt, løk,sopp og brokkoli i pannen...krydrer godt og heller matfløte over feks, blir det alltid bra...skiller seg aldri...slik som fisken gjør ofte, men som sagt ikke bestandig den gjør det heller...selv om jeg ikke bestandig har kremfløte og sæterrømme...har mest lettprodukter i hus...
    Skal steke laksefilet i morgen, har kjøpt inn kremfløte til og ha saus over(altså ingen lettprodukter)....Kan skrive inn om resultatet i morgen, blir spennende og se ....(om jeg husker det)
    Kjipt om løsninger blir å kun bruke fløte. Dette er en favorittrett og det blir den i så fall ikke lenger. Vel, den er jo ikke favoritt når den skiller seg heller da, men... Den er jo så god og skulle gjerne hatt den en gang i uka fortsatt - uten at den skiller seg.

  10. #9
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Sitat Opprinnelig postet av Niobe Vis post
    Ja, nå vet jeg ikke med denne lakseformen, men jeg lærte at fløten i fløtegratinerte poteter kan skille seg om man blander med melk. Antar det blir det samme?
    Hmmmm, mulig det ja. Siden jeg vil ha fløte i, men ikke så mye fett kan kanskje kaffefløte eller lignende bli løsningen da? Der jeg fikk dette servert, var det brukt matfløte.

  11. #10
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emmami sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bergen, vel
    Meldinger
    5,882

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Er nok lurere å bruke bare mat- eller kaffefløte, enn fløte/melkblanding, ja. Og skal du blande med melk, ville jeg ha brukt helmelk til å spe med, den skiller sge ikke så lett. Har samme problem når jeg lager viltsaus, bruker jeg lettmelk og lettrømme blir det bare tull.
    + = 1997 og 2005

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Sitat Opprinnelig postet av Emmami Vis post
    Har samme problem når jeg lager viltsaus, bruker jeg lettmelk og lettrømme blir det bare tull.
    Da vil jeg anbefale deg lett creme fraiche eller hvordan det nå staves...

  13. #12
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Når jeg lager fisk i form (bruker torsk, jeg) har jeg matfløte i. Da pleier den ikke å skille seg, men det hender det og.
    05
    08

  14. #13
    pederbli
    Gjest

    Sv: Lakseforma med fløte skiller seg....

    Lettrømme
    205 kcal / 20 % fett

    Laget av syrnet helmelk og kremfløte. Brukes i kalde retter, tåler ikke koking.
    Alternativ: Ekstralett rømme, kesam, mager kesam.

    Er det ikke ok å få svar fire år etter man spurte...

    Pdr

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. hvordan skiller man lag?
      Av husnisse i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 4
      Siste melding: 03-12-2008, 20:34
    2. Nå skiller vi lag
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 18
      Siste melding: 28-06-2006, 10:06
    3. melka skiller seg??
      Av Bjørnemamma i forum Amming og flaske
      Svar: 7
      Siste melding: 27-12-2005, 23:36
    4. Morsmelken skiller seg!
      Av tuppedulla i forum September
      Svar: 5
      Siste melding: 10-11-2005, 15:51
    5. Nå skiller vi lag.
      Av Belle i forum Arkivet
      Svar: 15
      Siste melding: 21-03-2005, 20:40

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine