Hei
Lenge siden jeg har vært her.
Kort oppsummering først. Flyttet til en annen kant av landet i fjor høst med barna for å få full jobb. Fort vi hadde kommet hit ble jeg stevnet til retten av eksen. Dermed ble det tap på nesten 15000 kr i lønnsinntekter og reiser for å komme meg til tinghuset der vi bodde før. Fikk ikke flyttet det til dit barna bodde. I rettsforbedrende møte ble det bestemt at jeg må flytte tilbake så fort det lar seg gjøre. I mai får jeg oppsigelse på 2 måneder om at vi må ut av leiligheten som vi trivdes så bra i. Det koster 10.000 kr i mnd å leie her. Jeg fant aldri noe nytt da boligmarkedet er sprengt og det som er til leie er dyrt og enten passer ikke for barn eller langt fra skole. Ikke så enkelt når man er alene og skal jobbe full tid. Endte med at jeg sa opp jobben og fant ut at jeg får gjøre det som barna vil og det er å flytte tilbake der jeg kom fra. Der har jeg ett småbruk som er ett oppussingsobjekt. Tro det eller ei, men etter rettsmøtene ble jeg og eksen enig om ting og tang så det var positivt. Barna har vokst siden vi skiltes. Og vi ble enig om i stedet for å krangle prøve å "live with it" slik at barna skal ha det best mulig dvs kontakt med mor og far. Far giftet seg på nytt i fjor 2013 og barna mine har fått en liten halvsøster på 2 måneder. De bor nå hjemme der jeg kommer i fra. Det går bra. Barna forguder lilesøstra si og jeg føler meg som en bestemor.
Nok om det. Eksen har sagt han vil hjelpe meg med alt bare jeg vil flytte tilbake der jeg bodde før. Dvs være naboer. Han har hjulpet meg masse siden februar økonomisk og forskjellig andre ting. Når skole ferien startet ble vi enig om at barna skulle bo hos han til jeg kom meg nedover. Jeg må jobbe til 1 oktober pga oppsigelses tid. Barna har nå startet på skolen der de gikk på skolen siste. Altså tilbake til det gamle og vante. Men så kom problemene. Jeg har søkt byggelån for å pusse opp huset. Dvs. ca 500.000 kr. Har ikke boliglån eller billån fra før. Kun studielån. Ble avslag. Søkte skandiabanken om 70% av takst som ble 200.000 kr Da taksten er på 295 000 kr. Stedet er et sted med dårlig boligmarked. Fikk avslag på det lånet til 200.000 kr. Vel jeg får ikke samme jobb som her. Jeg har søkt på en 60% jobb men også tenkt å kjøre litt drosje så ofte jeg får tid og anledning for å spe på inntekten. Men så har jeg ikke samme boutgifter heller som her. Jeg slipper også kostnader til barnehage og SFO. Nå er startlån det siste jeg har tenkt å prøve ellers må jeg vel belage meg på å bo i telt. Neida det blir vel en løsning. men det ser litt mørkt ut akkurat nå. Men er det noen som har tips til hva man kan gjøre? Jeg hadde tenkt å bare pusse opp til at det ble beboelig der. Ikke noe ekstra. Brukt kjøkken og bad og ikke noe fancy. Og heller så bruke pengene til å gradere opp eiendommen etter hvert. Men ser ut som det blir satt en stopper for alt.
Det var det. Håper på noen tips.
Sosiale Bokmerker