Opprinnelig postet av
Uregistrert
Jeg har vært gift med samme mann i snart 15 år, vi har tre barn under 10 år. Han er psykisk syk, og har antagelig vært det bestandig. Men jeg forsto ikke dette før noen år siden. Jeg vil ikke gå i detalj, men samlivet med han har vært en skikkelig rundreise i helvete. Etter at jeg hadde født sistemann så jeg alt klart og forsøkte å dra, og hadde gjort klart seperasjonspapirer og planlagt alt praktisk. Før jeg får tatt den store praten med han, så får han sammenbrudd og blir innlagt på psykiatrisk sykehus. Jeg kan jo ikke dra da. Så jeg blir værende sammen med han gjennom alt dette. Er med p sykehus, følger han, støtter, snakker med psykolog og lege sammen han. Får vite at eneste grunnen til at han ikke har tatt livet av seg er meg. Jeg er den eneste grunnen.
Medisiner og terapi har gjort han bedre. Men jeg tror ikke at kjærligheten kan lege alle sår. All den dritten jeg har gått gjennom, den forsvinner ikke, den ligger der og lager avstand. Og han blir ikke helt frisk heller, de sier at han ikke kan bli det, han må gå på medisiner antagelig resten av livet. (lang historie om hvorfor han er syk etc, tar det ikke nå)
Jeg har ikke hatt sex med han på 3 år. For hans del skyldes dette medisiner, for min del skyldes det to ting. Han er 200 og noe kilo som følge av både overspising og medisiner, noe som gjør han motbydelig i mine øyne. Jeg vemmes bare av tanken på at han skal ta på meg. I tillegg føler jeg ingenting lenger. Alt jeg engang følte er borte nå.
Så hva gjør man. Jeg kan jo ikke dra. Hans liv vil da gå i oppløsning og sjansen er stor for at han tar sitt eget liv. Barna er jo glad i han. Jeg kan ikke ha på min samvittighet at mine handligner førte til at de mistet sin far. Og han er viktig i deres liv, det er viktig med en far også, han gir dem mye selv om han er syk.
Samtidig har jeg på FB gjenopptatt kontakt med en gammel flamme, og selv om jeg ikke har gjort noe jeg kan klandres for, så ser jeg at jeg svært bevisst har lagt veien klar for et forhold. Små bittesmå skritt som bare går i en retning. For jeg vil så gjerne oppleve å bli elsket og begjært igjen. Jeg vil ha et pustehull fra min virkelighet, der jeg gråter meg i søvn og bare lider gjennom hver dag.
Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre.
Skal jeg dra, med alt det praktisk vanskelig dette utgjør, sette min egen lykke først og risikere at han, mine barns far, tar sitt eget liv?
Eller skal jeg bli, og erkjenne at det er dette som egentlig er livet, alle de utfordringene som kommer. Man kan ikke regne med å alltid være lykkelig. Bite sammen og ofre egen lykke til fordel for mine barns og min manns?
Eller kan jeg leve to liv. Kan jeg holde mine forpliktelser i dette hjemmet, samtidig som jeg har et annet liv ved siden av, der jeg oppnå egen lykke?
Hva hadde du gjort?
Sosiale Bokmerker