+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Holdbarhet på hjemmelaget konfekt?

Holdbarhet på hjemmelaget konfekt?

Har tenkt å prøve å lage ulike typer hjemmelaget konfekt i julegave i år til de som "har alt". Pga at noe av dette skal sendes langt og ettersom jeg vet at tiden før jul blir svært travel tenkte jeg at jeg skulle lage dette nå.
    Men så begynte jeg å lure på hvor holdbart dette er og håper derfor noen her inne kan dele sine erfaringer med meg. Har tenkt å lage knekk, brente mandler, marsipan , sjokoladekarameller o.l

2.  
    sofia
    Gjest

Sv: Holdbarhet på hjemmelaget konfekt?

Det meste av det du nevnte der inneholder så mye sukker at det fint står seg over jula. Men det kan være lurt å oppbevare det kjølig. Vi lager også konfekt og marsipan, og det holder seg fint ut jul.

Så bra da! Har alt begynt å produsere litt og så langt har resultatet vært skikkelig vellykket.
    Er vel bare å sette det kjølig da og håpe at det smaker like godt også til jul.
    Takk for svaret!

Wow
    Gjest

Hva med å legge inn de gode oppskriftene?
    Fikk lyst til å prøve!

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Sitat Opprinnelig postet av Wow
    Hva med å legge inn de gode oppskriftene?
    Fikk lyst til å prøve!
    Enig, vil gjerne også ha oppskrifter!
    05
    08

sofia
    Gjest

Vi tar litt på slump vi da.
    Blander valgfri sjokolade (mørk, lys, hvit, nougat) med hakkede biter av nøtter (valnøtter, mandler, hasselnøtter, paranøtter) og frukt (fiken, rosiner). Kanskje 1/3 av hver?
    Putter dem i sånne bittesmå former som ser ut som muffinsformer, enten i metallic-look med flere farger eller papirformer.

barnebarnet
    Gjest

Sjokoladebiter med tørkede bær og nøtter

Ingedienser:
    • 500 g mørk sjokolade (70% eller mer)
    • 100 g rosiner
    • 100 g tørkede bær (blåbær eller tranebær)
    • 100 g peanøtter
    • 100 g cashewnøtter
    Fremgangsmåte:
    Bruk en pensel eller en bit kjøkkenpapir fuktet i litt olje og pensle lett et stykke bakepapir som du legger i en form på ca 20×30 cm. (Om formen er for liten blir sjokoladeblokken tykk og vanskelig å dele opp uten at den sprekker.)

Smelt sjokoladen over vannbad ved lav varme og rør til sjokoladen er smeltet og helt glatt og fin. (vær forsiktig med varmen, og rør godt hele tiden så ikke sjokoladen blir for varm.)

Hell nøtter i et dørslag og rist dem godt for å få bort noe av saltet. Knus dem deretter lett i hånden. Bland nøtter, rosiner og tørkede bær godt inn i den smeltede sjokoladen.

Tøm blandingen i formen og bruk slikkepotten til å glatte fint til overflaten.

Sett formen i kjøleskapet en times tid slik at sjokoladen stivner.

Når sjokoladen er helt stiv, tar du den ut av formen og fjerner bakepapiret. Bruk en skarp kniv og skjær opp små biter på ca 2×2 cm.

Om du ikke spiser alt på en gang, kan du oppbevare konfekten kjølig i en tett boks. La bitene stå i romtemperatur i ca 20 min før du åpner boksen og serverer.

Oppskrift fra Smaken av Sjokolade

Uregistrert
    Gjest

kidoki Sv: Holdbarhet på hjemmelaget konfekt?

Det er mange gode oppskrifter på "Det søte liv". jeg har tenkt å lage fra der

Sitat Opprinnelig postet av millact Vis post
    Enig, vil gjerne også ha oppskrifter!
    Tenkte akkurat det samme, jeg vil ha oppskrifter!!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine