+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 2 av 2

Diskusjon: søskensjalusi

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Jul 2012
    Meldinger
    16

    søskensjalusi

    Hei kjære damer. Har et problem med mine småtasser- håper jeg kan få litt råd og innspill..

    Har en gutt på tre år og en gutt på 5 mnd. Alt går veldig fint i tilværelsen som nybakt tobarnsmor, bortsett fra at eldstemann er meget "piksete" mot lillebror.. Det går i biting og slåing - stjeler smokken osv..
    Jeg ser jo at dette er en form for utagering ifh til sjalusi. Snakker mye med han at det er helt greit at han føler slik som han gjør, og det er lov å bli lei seg og irritert på lillebror- men det er IKKE lov å slå, men det skjer likevell. Føler jeg har forsøkt det meste, som avledning, kjefting, timeout osv. Han er som regel veldig snill og grei men plutselig får han et innfall og biter til. Får så vondt av de begge og går konstant med dårlig samvittighet

    Har dere noen råd om hvordan jeg skal håndtere dette? Håper virkelig på svar

  2.  
  3. #2
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Crayzie sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    1,309

    Sv: søskensjalusi

    Jeg har ingen erfaring med dette, har så mye større aldersforskjell mellom mine to. Men jeg kan jo prøve å komme med et par forslag. Du har gjerne prøvd det fra før av.

    Mine to har ikke samme far og eldstemann bor fast hos faren. Selv om han var stor så var jeg redd han skulle føle seg utenfor. Regnet med at han ikke kom til å gjøre lillebroren noe vondt, han var jo tross alt 8,5 år når lillebroren ble født, men var redd for at han ikke kom til å ha det så godt med seg selv.
    Vi har vært veldig opptatt av å involvere han mest mulig, uten å presse han. Tvinger han f.eks ikke til å skifte bleier bare for at han skal bli med når jeg vet at han ikke vil det. Kanskje få eldste til å bli med og synge til yngste. At han kan hjelpe til med å finne tutt eller leke. "Se så glad lillebror ble nå når du kom med den fine bamsen til han." Så godt det lar seg gjøre så la han holde lillebroren om han får lyst. Godt oppstøttet med puter i sofaen. La han få lov til å kose med han. Kanskje legge til at han må huske å være forsiktig siden babyen er så liten.

    Ellers prøv å få litt tid alene med han. Om det så bare er en time mens faren er ute på trilletur med minsten. Vi hadde barnevakt i to timer sånn at vi kunne ta en tur på kino med eldstemann. Litt alenetid med mamma er nok sikkert noe han savner.

    Har dessverre ikke noe mer å komme med. Håper dere finner ut av det. Skjønner at du synes det er tungt, men du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du gjør så godt du kan.
    Sander -05 og Casper -14

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Søskensjalusi...
      Av Leila78 i forum Juli
      Svar: 7
      Siste melding: 29-09-2007, 00:00
    2. Søskensjalusi
      Av roxette i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 5
      Siste melding: 09-05-2007, 15:35
    3. Søskensjalusi?
      Av lollol77 i forum Januar
      Svar: 12
      Siste melding: 18-02-2007, 21:17
    4. Søskensjalusi!
      Av Rufsetufs i forum August
      Svar: 10
      Siste melding: 14-12-2005, 21:03
    5. Søskensjalusi
      Av Tidligere bruker i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 5
      Siste melding: 25-09-2005, 00:27

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine