+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3

Diskusjon: Hva har samboer rett på.

bollo
    Gjest

Hva har samboer rett på.

Noen som vet hva en samboer har rett på ved samlivsbrudd.
    kaller samboer B.
    B hadde leilighet da jeg flyttet inn. kjøpt for 1,8 mill. Vi bodder der i ca 6 år sammen, med 3 barn. Han har betalt ned mye på låne sitt, jeg har betalt faste utgifter som barnehage, klær, mat, div regninger som strøm, data osv. Etter ca 6 år kjøper bygger vi hus ilag.. Leiligheten selges med ett overskudd på ca 500 tusen. Pluss at samboer har klart å betale godt ned på lånet på leiligheten ca 1 mil, så når vi bygger huset går han inn med egenkapital på 1,5 mill.
    Nå når vi skal skille lag og skal del så skal han ha det han har gått inn med 1,5 mill + verdistigning på ny huset som skal bli delt 50/50.
    Har jeg ikke rett på noe av overskuddet på leiligheten, jeg bodder der i 6 år, han i 7. Men han kjøpt og betalte ned på lånet, mens jeg betalte mye av det andre. Jeg mener jeg har rett på litt av det 500 tusen eller er det helt feil??
    Noen som vet

2.  
    Uregistrert
    Gjest

Sv: Hva har samboer rett på.

Tror dessverre du har gått rett i den klassiske kvinne/samboerfella. Du må kunne vise at du har bidratt til verdistigningen, feks i forbindelse med oppussing. Hvis ikke det er kommet nye regler siden sist jeg var borti dette.

Uregistrert
    Gjest

Sv: Hva har samboer rett på.

Sitat Opprinnelig postet av bollo Vis post
    Noen som vet hva en samboer har rett på ved samlivsbrudd.
    kaller samboer B.
    B hadde leilighet da jeg flyttet inn. kjøpt for 1,8 mill. Vi bodder der i ca 6 år sammen, med 3 barn. Han har betalt ned mye på låne sitt, jeg har betalt faste utgifter som barnehage, klær, mat, div regninger som strøm, data osv. Etter ca 6 år kjøper bygger vi hus ilag.. Leiligheten selges med ett overskudd på ca 500 tusen. Pluss at samboer har klart å betale godt ned på lånet på leiligheten ca 1 mil, så når vi bygger huset går han inn med egenkapital på 1,5 mill.
    Nå når vi skal skille lag og skal del så skal han ha det han har gått inn med 1,5 mill + verdistigning på ny huset som skal bli delt 50/50.
    Har jeg ikke rett på noe av overskuddet på leiligheten, jeg bodder der i 6 år, han i 7. Men han kjøpt og betalte ned på lånet, mens jeg betalte mye av det andre. Jeg mener jeg har rett på litt av det 500 tusen eller er det helt feil??
    Noen som vet
    Her har B retten på sin side. Det at du har betalt for de løpende utgiftene og ikke på lånet, er dumt av deg. Juridisk sett har du ikke krav på noe av overskuddet av salget av leiligheten. Beklageligvis er det slik!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Ny samboer
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 2
      Siste melding: 31-08-2013, 00:40
    2. Å bli samboer?
      Av Lucie i forum Aleneforeldre
      Svar: 2
      Siste melding: 08-07-2008, 13:12
    3. Fri til samboer?