+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

  1. #1
    Nasse&Nassebarna
    Gjest

    lei_seg Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Brant meg to steder på armen for 5 dager siden, og det var da veldig rødt og noe blemmete... Var på apoteket og fikk salve og bandasjer så det ikke skulle komme ting og tang i sårene og bli betent...
    Etter 3 dager tok jeg av bandasjene for godt (hadde da byttet hver dag og smurt salve på) for det så ganske fint ut... Men, da jeg våknet i går så jeg at det hadde vesket av det største såret, og hinnen som lå over var skrubbet av i løpet av natten... Etter det smurte jeg med salven jeg fikk på apoteket (men la ikke på bandasje da jeg ikke hadde flere) og det virket som at det skulle gå bra, men nå er det blitt kjempe rødt og hovent rundt...og VONDT!

    Har jeg fått infeksjon i såret, eller er det vanlig at brannsår blir slik? Er som en stor rød "pute" rundt såret og jeg kan tydelig se at armen er tykkere der enn ellers...

  2.  
  3. #2
    Høst
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    DEn eneste erfaringen jeg har med brannsår, er ifra jeg var rundt året...Jeg husker selvsagt ikke mye av det, men mamma har forklart at det ble en (man kan vel godt kalle det ) "pute" på håndbaken hvor jeg hadde brent meg....Legen skrapte det av, og det kan ikke ha gjort vondt, for jeg gav ikke lyd ifra meg....

    Men, når det er sagt, vil jeg anbefale deg å ta deg en tur på legevakten. For sikkerhets skyld.

  4. #3
    Høst
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Fant dette til deg;

    - Hva skal man gjøre hvis huden blir forbrent?

    - Her bør man også tenke forebyggende. Mange barn brenner seg når de prøver å få tak i en gryte eller stekepanne som står på komfyren. Derfor bør alle med små barn i huset montere en kant rundt komfyren som hindrer varme kjeler å velte ned på gulvet. Det går også an å installere barnesikring på varmtvannskranene. Men har ulykken allerede skjedd, må man kjøle ned den brente huden i minst en halv time. Hvis brannsåret er stort i omfang, kan det lønne seg å plassere barnet i et badekar eller dusje det under kaldt vann. Vannet skal ikke være iskaldt, men en god del kaldere enn kroppstemperaturen. En slik nedkjøling reduserer skadeomfanget betydelig. Hvis man har kjølt ned skaden i en halv time eller mer - samtidig som huden er hel uten blemmer eller sår - er det aller meste av behandlingen allerede gjort.

    - Hjelper det å smøre på brannsalve?

    - Salve kan ikke kurere skaden, men kan gjøre det mer behagelig for pasienten ved første grads brannskader. Man kan også ha på fuktighetskrem eller annen salve. Hvis det er kommet blemmer eller sår i huden, er det snakk om annen- eller tredjegrads-forbrenning. Andregrads-forbrenning vil si at huden er rød med blemmer og at barnet samtidig har smerter. Ved tredjegrads-forbrenning oppstår det i tillegg sårdannelse og ødeleggelse av huden. Da bør man, på samme måte som ved første- og annengradsforbrenning, avkjøle den brente huden i kaldt vann i minst en halv time. Dette skal gjøres så raskt som mulig etter at skaden oppsto. En slik avkjøling vil begrense skadeomfanget kraftig. Det er også viktig at man etterpå kommer seg raskt til lege, påpeker Faye.
    Herfra:

    http://www.helsenytt.no/artikler/sarskader.htm

    La oss få vite hvordan det går med deg....

  5. #4
    Nasse&Nassebarna
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Takk for svar!

    Jeg tenkte at jeg hadde fått en første gradsforbrenning, men, kanskje det er en andregrads ut fra det du kopierte fra helsenytt Høst?! Et skikkelig sår er det hvertfall...

    Blir det ikke bedre i løpet av dagen kontakter jeg nok legevakten!
    Sist endret av Nasse&Nassebarna; 01-05-2005 kl 13:15

  6. #5
    Høst
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Kjære vene, det så ikke godt ut....Jeg ville absolutt tatt kontakt med legevakten. Det må da gjøre vondt?
    Håper det blir bedre fort....Forøvrig tipper jeg at det absolutt er mer enn en førstegradsforbrenning, uten at jeg er noen ekspert...Førstegrads er vel bare litt blemmer og rødhet?

  7. #6
    Nasse&Nassebarna
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Da har jeg vært på legevakten, og det ble antibiotikakur i en uke...

  8. #7
    Høst
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Godt at du dro da...

    Da håper jeg antibiotikaen går greit ( jeg blir alltid smådårlig av slike ting, vet ikke om det er selve medisinen jeg reagerer på eller om det er tanken på at det er medisin), og at armen snart er i orden igjen....


    Du får finne på noe godt å trøste deg med i dag, det har man lov til når det er litt synd på èn....

  9. #8
    dior
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    åååå stakars deg..... godt at du dro til legen igjen da!!! Håper det snart vil gro!!!

  10. #9
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Brannsår...hva gjør jeg nå?!

    Hei. Jeg skriver nå fordi jeg opplevde netopp noe helt merkelig. Jeg ligger i sengen å sover. kl er nå0604. Våknet for ca 10 min siden. Med at jeg kjente det svei bak på leggen på venstre ben. Det er firkantet og jeg har altså ingen aning om hvordan jeg kunne brent meg. Jeg går ikke i søvne heller. Tro om der er noe krefter i sving som ikke er normalt..??? Er det noen som har svar.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine