+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Morsmelk for øyekatarr hos små??

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

    Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Ihvertfall har jeg hørt at man kan bruke morsmelk i øynene til babyer dersom de har lett øyekatarr. En bekjent var innom apoteket og fikk der høre at det måtte man ikke gjøre fordi melkens proteiner ikke var bra for øyet. Noe som vet? - en øyelege feks??
    Mor -igjen

    med 02 og 05

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mimmi80 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,887

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Jeg mener jeg fikk beskjed om det samme til begge mine da de var små, at man kunne bruke morsmelk mot øyekatarr.
    Har et svakt minne om at det ble gjort også, men ammetåken blir bare verre og verre for hver dag så jeg ble litt usikker her jeg sitter
    mammaen til sept-05 og des-06


  4. #3
    Elise_
    Gjest

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Kjerringrådet er å bruke morsmelk, det nye offisielle rådet er å IKKE bruke morsmelk, pga bakterier trodde jeg. Har ikke hørt at det var proteinene iallfall, men det er mulig det var det...

    Bruk saltvann hvis det ikke er HELT ille, og hvis det ikke blir bedre eller om det er veldig ille må du nok til legen og få kloramfenikol.

  5. #4
    Midnattsola
    Gjest

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    når snuppa i jula hadde øyekatar, så fikk jeg beskjed om dersom jeg skulle dryppe med morsmelk så MÅ det dryppes OFTE.... men helst skulle man skylle med saltvanns dråpper...og vaske vekk guggen i fra øynene...

    vi vårt tilfelle så funket ingen av delen, og vi måtte ha 2 forskjellige øyedråper/kremer for å få bukt med svineriet... det hele varte i nesten 2 uker... huff huff...

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Uffda Her ble morsmelk brukt til både øyne og såre rumper med godt hell
    Bitteliten kom Januar 2010

    Lille skatt 2006

  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tone.m sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,019

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Morsmelk skal ikke brukes verken i øyne eller nesen slik man for inntil et par år siden ble rådet til, melkens proteiner tetter igjen isteden for å åpne.

    Ang. øyekatar; vi har hatt det mange mange ganger med Lillebror, og jeg tror nok at neste gang skal det være svært ille for at vi skal ta kloramfenikol igjen - det funket i grunnen like bra med saltvann.
    Stjerna okt.05
    Lillebror sept.07

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Sitat Opprinnelig postet av tone.m Vis post
    Morsmelk skal ikke brukes verken i øyne eller nesen slik man for inntil et par år siden ble rådet til, melkens proteiner tetter igjen isteden for å åpne.

    Ang. øyekatar; vi har hatt det mange mange ganger med Lillebror, og jeg tror nok at neste gang skal det være svært ille for at vi skal ta kloramfenikol igjen - det funket i grunnen like bra med saltvann.
    Har du noe sted på nettet jeg kan lese om dette? -eller kan du forklare nermere. Er veldig nysgjerrig på dette nå.
    Egen erfaring er at saltvann eller bare lunket vann er vel så greit, så lenge man er flink til å tørke bort ofte. Morsmelke er jo ganske klissent også. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor (litt detaljert) det er frarådet, og med henvisning til begrunnelse.

    Beklager at jeg er litt kravstor... men dette ble plutselig litt viktig, uten at jeg vil gå inn på hvorfor her....
    Mor -igjen

    med 02 og 05

  9. #8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    på legekontoret jeg jobber så anbefaler vi mm heller enn antibioktika på de helt små. Mm er bakteriefritt, og helt ufarlig å få i øynene.
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

  10. #9
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tone.m sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,019

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Sitat Opprinnelig postet av mor -igjen Vis post
    Har du noe sted på nettet jeg kan lese om dette? -eller kan du forklare nermere. Er veldig nysgjerrig på dette nå.
    Egen erfaring er at saltvann eller bare lunket vann er vel så greit, så lenge man er flink til å tørke bort ofte. Morsmelke er jo ganske klissent også. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor (litt detaljert) det er frarådet, og med henvisning til begrunnelse.

    Beklager at jeg er litt kravstor... men dette ble plutselig litt viktig, uten at jeg vil gå inn på hvorfor her....
    Jeg har dessverre ikke noen utdypende forklaring - fikk denne informasjonen muntlig av helsesøster da Lillebror ble født. Bet meg merke i at det var noe med det høye protein-innholdet som ville tette kanalene. Kanskje du kan ta kontakt med din helsestasjon for bedre informasjon. Fint om du da oppdaterer tråden !

    Dette er noe som har kommet opp den senere tid, for da Stjerna ble født var det morsmelken som var vidundermiddelet.

    Jeg prøvde å søke opp dette men har ikke funnet noe særlig; men her står det at det er fordi morsmelken kan inneholde smittsomme hudbakterier: http://www.apotek.no/sw26246.asp

    Ellers; sterilt saltvann er mye bedre enn vanlig lunkent vann; saltvann er mer likt den væsken som er i øyet og vil derfor ikke svi.
    Sist endret av tone.m; 07-08-2008 kl 20:18
    Stjerna okt.05
    Lillebror sept.07

  11. #10
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bergensis sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Ikkje i Bergen
    Meldinger
    4,715

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Både helsestasjonslege, augelege og barnelege var unisont enige om at MM ikkje skal dryppast i korkje auger eller nase.

    Fysiologisk saltvatn fås kjøpt respetfritt på apotek og kan fungere veldig fint. Dersom dette ikkje er nok, må reseptbelagt salve eller dråpar nyttast.
    Bergensis
    Storesøster 2002
    Lillebror 2007

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Sitat Opprinnelig postet av tone.m Vis post
    J
    Jeg prøvde å søke opp dette men har ikke funnet noe særlig; men her står det at det er fordi morsmelken kan inneholde smittsomme hudbakterier: http://www.apotek.no/sw26246.asp

    Ellers; sterilt saltvann er mye bedre enn vanlig lunkent vann; saltvann er mer likt den væsken som er i øyet og vil derfor ikke svi.

    Tusen hjertlig

    Dette var noe av det jeg lette etter. Har også snakket med en lege idag og han mener at det ikke er farlig med morsmelk, men at det for såvidt heller ikke har noen effekt.

    Og ang saltvann versus vanlig vann til tørking av puss er min erfaring at det er så lite som skal til, og ikke helt inn på øyet heller så det svir ikke med vanlig vann likevel... syns jeg da. Men i teorien er jeg enig

    Og grunnen til at man anbefaler mm eller saltvann før man går til antibiotika er at de aller fleste spedbarn har virale infeksjoner, ikke bakterielle og da er det helt unødvendig med antibiotika.
    Mor -igjen

    med 02 og 05

  13. #12
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Sitat Opprinnelig postet av mor -igjen Vis post
    Og grunnen til at man anbefaler mm eller saltvann før man går til antibiotika er at de aller fleste spedbarn har virale infeksjoner, ikke bakterielle og da er det helt unødvendig med antibiotika.

    Ikke bare det, men også pga dette:

    Antibiotikabehandling ved akutt konjunktivitt fører ikke til raskere bedring. Men å avstå fra slik behandling kan bety tapte arbeidsdager for foreldrene.
    Det finnes imidlertid en annen behandling som man ikke synes å være oppmerksom på. Ved banale infeksjoner, blefaritt og småskader i øynene hadde man i en årrekke et godt middel i bibrokatol øyesalve (i styrke 4 % eller 5 %). Den virker bakteriostatisk og inflammasjonshemmende og kan hindre at barnet smitter andre. Bibrokatol øyesalve bør brukes fremfor rutinemessig behandling med kloramfenikol eller fucidin, som er i så utstrakt anvendelse i Norge.

    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...EKS_ID=1296787

    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...EKS_ID=1255908

  14. #13
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bergensis sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Ikkje i Bergen
    Meldinger
    4,715

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Bibrokatol øyesalve - har aldri vore borti denne salven korkje privat eller via jobben. Alle dei tre augelegane me var i kontakt med pga. Lillebrors kroniske konjunktivitt, anbefalte Kloramfeninkol og Fucitalmic. Han har hatt 11 kurar ila. sine første 13 månader
    Bergensis
    Storesøster 2002
    Lillebror 2007

  15. #14
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hulda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,163

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Jeg liker ikke å bruke masse rart på småttissene, så jeg drypper med morsmelk.
    Det tar det med en gang, og uten noen som helst problemer.
    Har gjort det med alle fire.
    Tre gutter og en liten jente.




    Hobbyblogg

  16. #15
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Sitat Opprinnelig postet av Bergensis Vis post
    Bibrokatol øyesalve - har aldri vore borti denne salven korkje privat eller via jobben. Alle dei tre augelegane me var i kontakt med pga. Lillebrors kroniske konjunktivitt, anbefalte Kloramfeninkol og Fucitalmic. Han har hatt 11 kurar ila. sine første 13 månader

    Nei, det er nok lite viten om den. Jeg har selv hatt permanent øyekatarr og heller ikke vært borti den. Storebror har heller aldri fått den.

  17. #16
    Uregistrert
    Gjest

    hyper Sv: Morsmelk for øyekatarr hos små??

    Jeg har en jente på 2 uker som ble smittet av sine nevøer med øyekatar. Kom 2 dager etter de hadde vært på besøk. Jeg fikk beskjedhos legen at de ville vente med å gi antibiotika til jeg hadde prøvd noen dager med morsmelk. Jeg vasket med lunket vann flere ganger ila dagen og skylte med morsmelk. Om man syntes det er vanskelig å sprøyte i øyet kan man kjøpe en pipette på apoteket. Men pass på at deter engangsbruk. Ps: skyll med 3-4 dråper minst. Og tørk det som renner ut, når det har virket litt blander det seg med verket og blir gult. Tørk dette bort og skyll igjen med mm. Ila dagen var hun mye bedre og så helt frisk ut dagen etter.

    Morsmelk er fantastisk. Var skeptisk i starten, men når man blir bra ila en dag må det jo være førstevalget fremfor medikament behandling.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine