+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

  1. #1
    trippel
    Gjest

    Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Hei.

    Jeg har en datter på 4 år som sluttet med bleie for ca et år siden. Hun har alltid hatt litt problemer med å bæsje på do, i begynnelsen var hun redd for at det skulle sprute vann på henne når hun satt på do. Så har tingene bare ballet på seg, og blitt en ond sirkel føler jeg. ( vi vil ikke presse henne til å bæsje heller....) Blir jo så hard i megen også.

    Nå holder hun seg så lenge, opptil 9 dager, før hun går på do. Hun brekker seg, og virker som hun er helt "full til randen" ( Stakkar liten )

    Gir både laktulose og rosiner.

    Noen med samme opplevelse eller noen som har noen råd.

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    2 fine barn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,845
    Blogginnlegg
    4

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Min venninne har en gutt på 3 år, med akkurat samme problem. Har ingen råd til deg for hun vet heller ikke hvordan de skal løse dette. I følge henne har de prøvd absolutt alt uten at det hjelper. De har til å med vært nødt til å sette klyster på gutten. Håper det kommer noen gode råd her som du kan ha nytte av, og som jeg kan videreformidle til min venninne.
    2 fine barn, Gutt 2003, Jente 2005 og bonusjente 1998

    Det er vanskelig å være noe for andre, derfor er jeg noe for meg selv!!


  4. #3
    Jålebeinet
    Gjest

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Legg papir ned i toalettet, da spruter det ikke vann. Ha en skammel stående som hun kan ha bena på. Prøv med klistremerker som belønning. Sitt sammen med henne og syng dosanger, enten egenkomponerte eller andre. Det er en sang som har referenget tiddelido tiddelido "her sitter jeg og venter på en liten bæsj" osv.

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Hvordan er det om hun får bæsje i bleien da?
    Livet må gå videre...

  6. #5
    posky
    Gjest

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Vi har samme problemet nå! (Vel, ikke fullt så alvorlig, men det er et problem. )

    Snuppa er 2,5 og har akkurat sluttet med bleie. Hun er kjempeflink til å tisse på do, men bæsjingen er det verre med. Hun holder seg. Vil ikke bæsje på do.

    (Sånn har hun egentlig alltid vært, men noen ganger har jeg faktisk nærmest tvinget henne opp på do. Som f.eks når bæsjen står fast i rompen på henne, og hun stopper opp fordi det gjør vondt.)

    Hun har fått oppleve flere ganger hvor mye lettere det egentlig er å bæsje på do, enn i bleien, og hun er sååå stolt etter hun har gjort det, og hver gang virker det som om problemet er løst.

    Men likevel, så blir neste gang likedan.

    Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre med det, heller, så jeg håper du får mange gode råd i denne tråden.

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Sitat Opprinnelig postet av posky
    Vi har samme problemet nå! (Vel, ikke fullt så alvorlig, men det er et problem. )

    Snuppa er 2,5 og har akkurat sluttet med bleie. Hun er kjempeflink til å tisse på do, men bæsjingen er det verre med. Hun holder seg. Vil ikke bæsje på do.

    (Sånn har hun egentlig alltid vært, men noen ganger har jeg faktisk nærmest tvinget henne opp på do. Som f.eks når bæsjen står fast i rompen på henne, og hun stopper opp fordi det gjør vondt.)

    Hun har fått oppleve flere ganger hvor mye lettere det egentlig er å bæsje på do, enn i bleien, og hun er sååå stolt etter hun har gjort det, og hver gang virker det som om problemet er løst.

    Men likevel, så blir neste gang likedan.

    Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre med det, heller, så jeg håper du får mange gode råd i denne tråden.
    Hvorfor tvinger du henne på do?
    Livet må gå videre...

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Jeg ser at jeg ikke har skrevet om mine erfaringer .... Tulla er nå 4 år og hunhar siden før hun var året hatt problemer med avføringen. Hun brukte uendelig lang tid på å bæsje og avføringen var alltid hard. Da hun var 2,5 sluttet hun med bleie, men bæsjingen foregikk fortsatt i bleia. Til tider var det så ille at vi måtte plukke ut bæsjen.
    Vi var hos hundre forskjellige leger og tok like mange prøver utenat dem fant ut noe... vi prøvde lactulose uten hjelp.

    Vi måtte gi masse fiber,lactulose og sørge for at bæsjen var myk hele tiden... men for å få til det måtte vi ha henne til å bæsje hevr dag. Ikek så lett nei men vi ga henne masse biola drikke joghurt som hjalp litt...

    Først måtte vi få henen til å skjønne at om hun bæsjet ofte så ville bæsjen være myk og det ville ikke gjøre vondt... det tok laaaaaaaaaang tid og det var et helvete mens det sto på. Men å tvinge henne var aldri en mulighet.... når hun var 3 ca så begynte hun æ bæsje frivillig på do....ho var vel litt over tre også... og etter det så har dte gått bedre men hun får fortsatt riklig med joghurt mot magen og grovt brød.
    Livet må gå videre...

  9. #8
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,435

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Sitat Opprinnelig postet av posky
    Vi har samme problemet nå! (Vel, ikke fullt så alvorlig, men det er et problem. )

    Snuppa er 2,5 og har akkurat sluttet med bleie. Hun er kjempeflink til å tisse på do, men bæsjingen er det verre med. Hun holder seg. Vil ikke bæsje på do.

    (Sånn har hun egentlig alltid vært, men noen ganger har jeg faktisk nærmest tvinget henne opp på do. Som f.eks når bæsjen står fast i rompen på henne, og hun stopper opp fordi det gjør vondt.)

    Hun har fått oppleve flere ganger hvor mye lettere det egentlig er å bæsje på do, enn i bleien, og hun er sååå stolt etter hun har gjort det, og hver gang virker det som om problemet er løst.

    Men likevel, så blir neste gang likedan.

    Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre med det, heller, så jeg håper du får mange gode råd i denne tråden.

    Hvorfor tvinger du henne til å bæsje på do? Hvorfor kan hun ikke bare få bæsje i bleia si til hun selv føler hun er klar for å bæsje i do. Hun er tross alt bare 2 1\2 år. Tror du bare gjør problemene værre for henne og frykten blir større.
    Ved å tvinge henne når hun har superhard bæsj blir skrekken å bæsje værre. det er vondt og barn vil ikke gjøre ting som er vondt. er hun plaget med hard mage så prøv omlegging av kosten, mer fiber og drikke. Jeg har kjøpt miniklyster til snuppa mi. Hjelper å få det ut og slipper å være vondt og gi dårlig opplevelse av det å bæsje (har bare brukt den en gang heldigvis, men fint å ha i huset i tilfellet)

    ********************************

    Så må jeg jo fortelle min erfaring med snuppa her i huset:

    Tuppa mi nektet å bæsje på do da vi tok av bleien nå i sommer. Hun bæsjet ikke i do, men heller i trusa. Tissing har gått supert hele tiden siden bleien kom av. Jeg ble lei av bæsjtruser og styr, og hun mistet motet og begynte tilslutt, å holde seg til kvelden da nattbleien kom på, og resultatet av det ble hard mage og vondt å bæsje. Vi snakket sammen og kom fram til at hun skulle be om bleie når hun måtte bæsje. Oppmuntret henne såklart til å bæsje i do (siden hun jo tisset der uten problemer), men frykten for å bæsje i do lyste ut av øynene hennes. Så hun fikk alltid bleie når hun sa hun skulle bæsje. Hverdagen ble mye bedre. Vi slapp begge to styr og mas rundt bæsj og do og hun kunne leve uten det presset med å gjøre noe hun ikke var klar for.

    Plutselig var hun bare klar for det nå like over jul og startet helt selv å bæsje i do. Hun trengte bare ekstra tid til å bli moden for å bæsje i do. Å presse barna hjelper fint lite og frykten blir bare større etter dess mer man presser. Faren er jo da at barna holder seg og får meget hard mage og tilslutt forstoppelse.

    Jeg synes barna skal få ta slikt i sitt eget tempo. Det kommer når de er klare for det. Ha muligheten åpen for å bæsje\tisse i do, men press de ikke. Vil de ha bleie så la de få det. Ivertfall når de er så små.
    Når barnet begynner å komme i skolealder og fremdeles har problemer, da synes jeg det kan være på tide å sjekket om det kan ligge mer bak redslen for å bæsje på do.



    *noterer meg at jeg har skrevet ordet bæsj ekstremt mange ganger*
    Sist endret av snedig; 23-01-2007 kl 14:50
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

  10. #9
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Min erfaring er at det er mindre skummelt å bæsje på potte, så det har vi brukt. Vi har også tilbudt å bruke bleie om hun skal bæsje. I tillegg har vi lest potteboka, sunget pottesanger, snakket mye om bæsjing og hatt belønning ved bæsjing (tur i Dyreparken, som hun elsker svært høyt).

    Når det er sagt, så er det fremdeles skummelt å bæsje, og jeg vil følge med på denne tråden på utkikk etter flere gode råd
    Lykke kommer i mange størrelser!

  11. #10
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eirill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    6,710

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Vi har vært gjennom hele mølla med vår 5-åring. Det begynte med at hun bare ville bæsje i bleien mens hun enda brukte nattbleie. Da nattbleien forsvant da hun var 4 sluttet hun også å bæsje(Fikk tilbud om bleie når hun skulle bæsje, men etter en stund nektet hun). Her har alt kommet i små doser i trusa omtrent døgnet rundt. Enkelte ganger har hun vært helt forstoppet, da har vi måttet ty til microlax.

    Vi har prøvd alt som prøves kan det siste året(Lactulose, parafin, microlax, potte, lesestoff, synging, belønning) osv osv), om noen uker skal hun endelig til spesialist for videre utredning.
    (Vi mistet akkurat en måned ettersom barnelegen ikke hadde mottatt beskjeden jeg ga legesekteræren. )

    Broren hennes sluttet med bleie i sommer, og han har "bæsja av hjertens lyst" fra dag èn. Storesøster gråter ofte fordi hun også vil kunne det samme som ham.


    Jeg håper det ordner seg for jenta di, trippel. Det er vondt både for mor og barn når det blir sånn.
    Sist endret av Eirill; 23-01-2007 kl 15:29
    MØ SJÆL!

  12. #11
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,874
    Blogginnlegg
    1

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    En ting ingen har skrevet om er hvor viktig det er å drikke for å få myk bæsj... Særlig hvis man tar laktulose!

    En annen ting som er viktig er faste "dotider"/dorutiner, på do før eller etter mat, på do før man legger seg ol. (det er forskjellig fra familie til familie når det passer å gå på do, jeg og minste jenta gjør bæsjinga HVER morgen mens pappaen gjør ting hele dagen og storesøster når hun må (ikke hver dag) men gjerne om morgenen eller når hun er på skolen!)

    Ellers er alle råd jeg kunne skrevet allerede.
    Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

  13. #12
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eirill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    6,710

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Ritamor: Rikelig med drikke er viktig, ja.
    MØ SJÆL!

  14. #13
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kastina sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    1,466

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Vi har samme problemet med jenta vår. Hun syns det er vondt å bæsje og ser vi henne når hun må, kan se på henne at hun ikke har det så godt, så spør vi om vi skal gå på do. Da går hun og det går jo bra. Ellers bæsjer hun i bleia. Siden hun først går med bleie tisser hun ofte i den også. Da er det jo liksom ikke så farlig. Håper hun greier å slutte med bleia til sommeren, men stresser ikke.
    Har prøvd lactulose, men kom ikke på det med rikelig væske.
    mai -03 og mai -06

  15. #14
    trippel
    Gjest

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Virker som dette her er et mer vanlig problem enn jeg trodde, stakkar små, men samtidig godt å ikke være alene. Takk for gode råd jenter, håper tingene blir bedre etter hvert!

    Og drikke til lactulosen var jeg ikke klar over.

  16. #15
    posky
    Gjest

    Sv: Vil ikke bæsje, noen med samme erfaring?

    Hvorfor jeg har NÆRMEST tvinget henne på do?

    Jeg skrev det jo i innlegget mitt, men kan gjerne skrive det igjen.

    Bæsjen sto fast i rumpen på henne, altså, man kunne se den på vei ut, og hun hadde vondt og ville ikke prøve mer av den grunn. (Hun hadde bleie på)

    Fikk overtalt henne til å gå på do, og joda, da kom den ut. For det er enklere å bæsje på doen, enn i en bleie. Vet ikke om dere er klar over det.

    Og selv om det ser ut som dere tror det, så er jeg ikke noe monster som tvinger jenten min til å slutte med bleie eller noe sånt.

    Dette er faktisk noe hun selv vil, og i dag faktisk, så kom hun å sa at "Mamma, jeg må bæsje" også bæsjet hun på do.
    (Ikke at jeg skjønner hvorfor jeg deler det med dere, men... )

  17. #16
    Uregistrert
    Gjest

    4 år

    jeg ser at det er veldig lenge siden noen har skrevet på denne men jeg håper det forrtsatt er noen som leser dette for jeg trenger så sårt litt råd. jeg har en sønn på snart 4 år som fortsatt bæsjer i trusa omtrent hver dag. spes når han er i barnehagen og de er ute jeg har ringt til bhg og spurt om de kan følge lidt opp på det når de ser at han må bæsje/bæsjer heldigvis har han bare uhell en gang om dagen bortsett fra når de er på tur da. da har han en del så da har som regel bleie på seg. men jeg føler virkelig jeg har prøvd alt faste dotider, lege, klistermerker osv men ingenting funker. jeg holder på å gå fra vettet for han også begynt å bæsje i trusa på vei hjem fra bhg. og hvis jeg da spør ham om han har bæsjet nekter han og sier at det bare var en promp.noen som har et råd?

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine