+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Asberger syndrom.

*Pia*
    Gjest

Question Asberger syndrom.

Noen som har dette syndromet i familien/slekten eller kjenner noen som har dette og vil dele ærfaringer, kanskje du også bare trenger noen å snakke med om dette?
    Vi har nettopp funnet ut at ei i slekten har dette og da var det mange brikker som falt på plass.
    Jeg har mang en gang hatt lyst til å rive meg i håret av fortvilelse over dette kvinnemenneske

Send meg gjerne en PM .

2.  
    Veteranmedlem Rykte MTN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

Sv: Asberger syndrom.

Jeg jobber med personer som har Asperger.

Det finnes en del forum hvor både mennesker med Asperger og personer rundt snakker sammen. Her er en jeg har brukt litt, og øverst er det linker til flere.

http://forums.delphiforums.com/asfamily/start

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    hondacrv sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    4,363

Ja Jeg har erfaring. Den jeg kjenner, mangler sosiale antenner, og kan spøre om ting som ikke "passer seg". Og når han er kommet inn på ett tema, er det vanskelig å få han ut av sporet og over på et annet tema. Han er en skjønn ung mann, men det er vanskelig å forstå han, å ikke bli utålmodig av han. Han sliter en del i forhold til kamerater som er mye kjappere enn han, som stikker før han får tenkt seg om og ikke klarer ta hensyn.
    Juli-05-prinsessa!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Niesen min på 10år har akkuratt fått diagnosen.. det har lenge vært en del "problemer" med henne, hun har hatt en tendens til å pluttselig slå seg vrang (selv når hun har det veldig koselig). Vi trodde lenge at det var pga av at foreldrene hennes skilte seg.. selvsagt kan det være pga av dette også, men kjekt å endelig få noe å sette fingeren på og at vi kan få hjelp til å vite hvordan vi skal håndtere henne når hun slår seg vrang osv.

Det er viktig med foutsigbarhet for unger med Asberger, så planer som blir endret i siste liten er en dårlig ting..

Jeg synes både søsteren min og ekssvogeren min håndterer henne dårlig.. men det er lite jeg kan gjøre med det som bor på andre siden av landet. Foreldrene mine bor like i nærheten og hjelper til mye, men det kan nok gå litt i kluss der også, pga mamma er lærer på barneskolen som niesen min går på..

Jeg håper at de nå får hjelp til å finne ut av ting, men det virker som det er et sabla rot i å finne frem til hvem de skal henvende seg til osv..
    Gard 31.05.06 Brage 14.07.08 Jarand 28.04.11

Veteranmedlem
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Visste dere forresten at Vidar Theisen har Asbergers syndrom?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    2,324

Jeg studerer spesialpedagogikk i år, så jeg har fått en del kunnskaper om Aspergers.

Dette er skrevet av en jente på 15 år som selv har Aspergers syndrom:
    Man kan tenke seg hjernen som et rom fult av ledinger, ledninger i hytt og pine. Alle ledningene har et korrekt sted. Alle har en feilkobling uansett for ingen er perfekte. Hos en Asperger er det ofte bare litt flere ledningene satt i feil stikkontakt!
    (http://finnmark.autismeforeningen.no/asperger.htm)

Veteranmedlem
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Utrolig bra sagt/skrevet

Bauche
    Gjest

Jeg har også jobbet med flere med Asbergers. Noen fungerer godt i hverdagen, andre må ha relativt tett oppfølging. Asbergers er jo en mild form for autisme, så de fungerer jo på et høyt nivå sammenlignet med andre former for autisme.

Man sier at de med Asbergers går helt uten autopilot - Sosiale tegn som ansiktsuttrykk etc er jo noe de fleste kulturer lett kan tolke, men ikke en med asberger - her må ting inn med t-skje. De er ofte "sykelig" opptatt av bestemte ting (f.eks trafikkskilt) og kan fremstå som litt sjenerte og tilbaketrukne. FOr å fungere i hverdagen må dagen være forutsigbar.

Mange med Asberger opplever depresjon i voksen alder og prosenten for selvmord er relativt høy. Man SER man er annerledes, men greier ikke å gjøre noe med det.

Mette-marit
    Gjest

Ja muligens, send meg pm...

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lailaras sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    3,657

Jeg har en fetter med asperger syndrom. han er veldig opptatt av ting som fotballtabeller, slektsgransking, stedsnavn osv. Og da mener jeg VELDIG opptatt. Han klarer ikke å snakke om annet, og prøver alltid å snu samtalen over på disse emneme, uansett hva vi snakker om. Ellers er han en fin gutt. Litt engstelig for uforutsette ting, og liker ikke å miste kontroll. Nå går han på folkehøyskole. Foreldrene var veldig skeptiske til hvordan det skulle gå med ham alene, men det går veldig fint.
    Laila
    Storebror -92 Lillesøster -98

Blogg:
    Brukt og Grønt

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

Jeg har en gutt som er autist.

Har også en nevø som er asberger.
    f.01 f.02 f.05

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    toneiren84 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Ålesund
    Meldinger
    933

Hei!
    Jeg la ut en tråd nylig for å forhøre meg om det er noen her på forumet son har erfaringer med familie/venner som har asperger. Og jammen var det det ja

Selv, så har jeg en bror på 14 år med asperger. Allerede da han var 3-4 år kunne vi se tegn til at noe var "annerledes". Husker han var ekstremt opptatt av penger (tall), og spesielt mynter. Han kunne gå på jakt i huset og kikke under sofaputer og teppene for å finne "bortkomne" mynter. De han fant spurte han pent om å få beholde. Han hadde de i en sparegris som han tømte og talte for å holde oversikten flere ganger for uka.

Han lærte seg fort tall og farger utenatt, var tidlig ekstremt opptatt av dinosaurer og overnaturlige saker som 5-6 åring. Husker da han var fem at han sa han skulle skrive bok om romvesen

Idag har vi lært oss å leve med syndromet, for det kan virkelig være en utfordring om man ikke vet hvordan man skal takle det.
    For meg som storesøster har det vært veldig vanskelig å se på hvor vanskelig han har hatt det opp gjennom skolegangen med mobbing av medelever. Idag går han på ungdomsskolen og der får han heldigvis "fred"!

Det er jo vanlig at de med asperger har særinteresser. Lillebror sin i dag er tv/data-spill. Det er det eneste han gjør HELE dagen lang. (alt for mye etter min mening), men han er skikkelig flink til det også. Han har lyst til å bli spillutvikler også

Ja, det er virkelig en utfordring å leve med en asperger i familien, men gud så glad jeg er i lillebroren min, og jeg er så takknemlig for at han er den han er!

Kattatveit
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av saki78 Vis post
    Visste dere forresten at Vidar Theisen har Asbergers syndrom?
    Hørt rykter om det. Kan noen bekrefte det?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine