+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 15 av 15

Diskusjon: Hjelp. Mugg På Klærne!

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Angelina sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    I leiligheten min
    Meldinger
    1,284

Exclamation Hjelp. Mugg På Klærne!

Var å hentet tuppa hos min farmor og da kommer hun med en pose med en våt genser som hadder ligget i en plastpose i 2 uker, og det var selfølgelig kommet mugg på den. Dette har skjedd en gang før, og jeg fikk aldri genseren helt rein, noen som har tips om hvordan jeg skal få dette J****skapen av klærne?

2.  
    Æresmedlem
    Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,018

Sv: Hjelp. Mugg På Klærne!

Du kan prøve bio tex flekk på før du tar den i maskinen,gnikk litt på muggen og ta den i vaskemaskinen.

Håper du får det vekk
    Mamma til 3 gutter.

Idefix
    Gjest

Det er vel det som kalles blåmann? Blåmann i tøyet altså?

Jeg har faktisk ikke helt troen på at det går bort jeg Men det er verdt et forsøk med biotex altså...

Min erfaring sier at muggflekker går ikke bort - men skulle du tilfeldigvis klare det så gi en lyd - da vil jeg gjerne vite hva du har brukt

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Hva med sånn der vanish-greier?? Tar ikke det det meste???
    Snuppa 04
    Lillemann 07

canisa
    Gjest

Det eneste jeg har hatt mugg på var en redningsvest, den kan jo ikke vaskes ordentlig, så den ble aldri "seg selv" igjen ÆSJ!!!!!!!!!!

Du kan jo prøve å ringe Lilleborg sin kundetelefon. Kanskje de har gode råd???

Seniormedlem

Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    2,518

Nei ingenting kan ta bort dette desverre.

Marianne
    Gjest

joda. om det er jordslag så kan du kjøpe sånn ting på fargehandelen. som er beregnet til jordslag og muggel.
    koster vel 99 kr for en 1 liters flaske.
    men er ikke fargene vaskeekte kan de bli litt bleiket.
    jeg har brukt det på 2 dresser som vi arvet og var jordslag på. gikk fint bort.

sambo hadde her om dagen glemt en genser som var no matresret på i kjelleren. ligget der i vel 14 dager. tok den opp.skylte den. la den i zalo. skyllte den igjen. hadde zalo på flekkene. la det i vaskemaskinen. med vaskemiddel. ble som ny. og det var masse grønne ekle flekker.

lykke til

Eventuelt klore den dersom den er hvit da...

Supermedlem
    Angelina sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    I leiligheten min
    Meldinger
    1,284

Sitat Opprinnelig postet av Tania
    Min erfaring sier at muggflekker går ikke bort - men skulle du tilfeldigvis klare det så gi en lyd - da vil jeg gjerne vite hva du har brukt
    JEG KLARTE DET

Er dere klare?
    Dette gjorde jeg: Puttet genseren i maskinen (uten å gjørenoe som helst først), 60 grader, for- og hovedvask (kort hovedvask) med blenda sensitive (ikke color). Gjorde dette en gang til.

Så tørket jeg genseren, hadde på en god slump med zalo (alle oldemødres vidundermiddel), så la jeg den i bløt med så varm vann som jeg fikk ut av kranen, tilsatte mere zalo, blenda sensitive (ikke color) og biotex oxy action (orange sprutflaske) lot dette ligge en time før en ny runde i maskina for- og kort hovedvask 60 grader med samme blendaen.

Nå var det mye bedre (men flekkene vistes litt). Tørket genseren og tenkte, det får bare være, hun får bruke den som malegenser eller noe (veldig synd for det var en kjempefin genser, med noe "diamantgreier" på. 2rosa nyanser på farge var genseren.

Så var jeg på butikken i dag og fant denne relativt nye Vanish oxy action og tenkte 50,- spenn.... jaja vi prøver.
    Kom hjem, så varm vann jeg klarte å lure ut av krana mi, i en bøtte, 4 liter og en skje vanish (som det står på boksen), la den tørre genseren i bøtta og lot den ligge (på boksen sto det 1 time, men jeg lot den ligge 2.hadde tatt litt av fargen, men det syntes ikke synes jeg) så inn i maskina, samme vaskeprogram , samme vaskepulver, men nå med 1 skje vanish både i forvask og hovedvask.

Hadde ikke store forventninger til det der, men gjett hva. Da jeg tok det ut var alt utenom en bitte liten flekk borte. Nå står maskina å går igjen, samme prosedyre (men nå med lang hovedvask) som alltid men nå også med 1 skje vanish i begge kammerene, og jeg regnermed at når maskina er ferdig til i morgen tidlig så er noek genseren helt ren.

JEG FANT KUREN DAMER. Mye jobb, men jeg fikset genseren.

Æresmedlem
    Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,018

Så flott da
    Mamma til 3 gutter.

canisa
    Gjest

Flott at du fant en "hestekur" som tok det, men det var litt av en jobb da! Håper dere får mye glede av genseren fremover!!!!!

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    gunn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Utsikt over Mjøsa
    Meldinger
    740

Sitat Opprinnelig postet av Angelina
    JEG KLARTE DET

JEG FANT KUREN DAMER. Mye jobb, men jeg fikset genseren.
    Så bra Vanish er nok tingen!! Tar det meste av flekker.
    gunn mor til: frøkna april-01 , tøffen april-03 og lillegutt september-10

herman3
    Gjest

Hei, må nesten fortelle om min bunad skjorte. Den lå nederst i skittentøykurven i sånn ca et halvt år... Og ble nok fuktig av hånkler osv. Resultatet ble maaaange muggflekker. Heldigvis har bestemor en løsning på alt! Så jeg gjorde som hun sa. La skjorta i bløt i Kefir!! og litt salt. Lot den ligge i et døgn, og vasket den som normalt. Ikke en flekk er det på den nå!

Uregistrert
    Gjest

Jeg fjerner alltid jordslag med Vanish Oxi Action (rosa spray), som jeg lar virke en stund, så inn i maskinen på høy temperatur med vanlig vaskemiddel. Hvis klesplagget er dekket av jordslag, og noen flekker ikke er helt borte etter første vask, gjentar jeg prosessen, blir alltid helt borte!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine