Snart 4åringen har hatt en ganske smertefri bleieavvenning, det er ca et år siden han begynte å bæsje på do, mens det å tisse på do løsnet rundt juletider.
Men nå har han, hvertfall en mnd, bæsja i trusa, jevnt over hver dag. Jeg holder på å bli gal, men tar selvsagt det hele med fatning der og da og ovenfor han.
Noen ganger gjemmer han seg, og vi oppdager det akkurat for sent, for det går så fort virker det som. Andre ganger kan han sitte i sofaen, plutselig blir han litt rar og da har han bæsja. Det skjer på sekunder og det kan virke som om det skjer før han rekker helt å reagere.
Men han er ikke veldig løs i magen, kanskje litt mer enn han har vært tidligere.
Føler vi har prøvd det meste nå... Vi har lokket med premie visst han greier rekke doen 5 ganger, vi har snakket om det opp og i mente hver eneste dag - om skitne truser og vasking av rumpe, at det er ekkelt og store gutter går på do, osvosv. Han hater å gå uten truse, så vi har også til en viss grad prøvd å ikke innfri ønsket om ny truse med en gang(ala alle truser er skitne, det er ikke flere truser igjen), men jeg er ikke særlig beigestret for akkurat en slik metode, så det har vært ganske halvhjertet.
Men ingenting ser ut til å funke. Han er enig der og da, og later til og skjønne alt og vi har liksom en avtale. Men det holder ikke...
Er bare så usikker på hva som er rette måten å takle det på, og har sluppet opp for ting å gjøre for å løse det.
Nå begynner han i barnehagen om en uke, og jeg ønsker jo selvsagt at problemet skal være så godt som løst til da.
Bleier synes jeg ikke er et alternativ, siden han har vært uten bleier så lenge og det skjer kun ca en gang om dagen.
Noen tips og råd? Hvordan burde man reagere på det? Finnes det en måte som er den rette?
Sosiale Bokmerker