+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Maltekstrakt til spedbarn.

  1. #1
    Elastika
    Gjest

    Maltekstrakt til spedbarn.

    Kan jeg gi Elin på 3 uker maltekstrakt oppi MME?
    Hun får morsmelk på dagtid, men nå har jeg lyst å prøve NAN1 igjen (hun fikk treg mage, og knip sist).
    Har fått et tips om å prøve å gi NAN1 igjen, med bittelitt malt oppi.
    Nå har jeg blandet 90 ml NAN, med en halv teskje malt. Skulle dette gå bra mon tro?

    Til nå har hun fått ProSobee, og det går bra. Men det beste hadde jo vært om hun tåler NAN1.... storesøster har melkeallergi, og reagerte kraftig på NAN. Hun hovna opp i munnen, så det bar rett inn på legevakta. Dette er jo 4 år siden altså. Hun drikker Soja melk idag.
    Derfor er jeg redd at Elin skal reagere på samme måte....
    Storebror derimot fikk litt NAN1, men han var nesten året da. Han amma jeg til han var 1 år. Han tålte altså NAN1 bra, så jeg håper jo at Elin også gjør det..

  2.  
  3. #2
    Tidligere bruker
    Gjest
    vet ikke om sånn melkeallergi men jeg gir malt i melken til snuppa. ikke alle flaskene i døgnet.. men mange av dem.. da lager jeg kanskje en liter MME og har ca 2 ts oppi der før jeg heller det på flaskene.. noen ganger, om hun har veldig hard mage har jeg ca en ts oppi EN flaske..
    dette har fungert veldig bra.. første gangen gav jeg henne ca en spiseskje oppi EN flaske.. (visste ikke bedre..) da ble det litt av en eksplosjon i bleien.. hehe.. men det hjalp da-.. fikk ut alt hun gikk og trøkte på og da sov hun i 2 timer etterpå.. helt ferdig.. hehe..

  4. #3
    Dorothea
    Gjest
    Malt kan gies til nyfødte barn. Malt har ingenting med melkeallergi å gjøre.

    Når det gjelder malt, må noen ha flere ts per dag for effekt mens noen klarer seg med bare en ts.

    Jeg ga en ts per måltid uten effekt. Mens noen fordeler en ts på en hel dag og får bra effekt. Noen må faktisk ha ganske mye på en gang, men det er ikke så vanlig.

    Du kan begynne med 1 ts malt per døgndose melk og øke etter hvert for å finne en passende dosering. Er du oppe i flere ts per døgn uten effekt er nok ikke dette noe for barnet ditt.

    Jeg ga faktisk flere ts malt og 4 ss sviskesaft hvert døgn uten effekt... Måtte gå over til lactulose/duphalac til slutt. Men er det melkeallergi skal du være forsiktig med å gi dette til barnet uten å ha snakket med lege først. Og dette gir man helst barn med skikkelig treg mage når ikke annet virker.

  5. #4
    Hei,

    Har et tips som jeg fant her inne når jeg holdt på med MME tilbredning i starten. Det gjorde tilværelsen min betydelig enklere.

    Jeg synes det er enklest å koke opp vann, ta en teskje med maltekstrakt i, avkjøle det til riktig temp, og ha det på en termos. Fylle på riktig MME mengde på flasker. Når behovet nærmer seg så er det bare å fylle på vann fra termos og riste flasken. VIPPS ferdig.

    Enkelt om natten også hvis de små trenger på fyll. Alt står klart på nattbordet.

    Vi har brukt ca. 1 teskje pa vanlige dager i en vann mengde på 7 dl. Har vesla vært treg så har hun fått 2 teskjeer.

    Hvis hun reagerer på vanlig MME kan du prøve Nutramigen (fås på Apotek og koster 199,-) hjelper den kan legen søke trygdekontoret om å få dekket denne på blå resept.

    Lykke til

  6. #5
    piasava
    Gjest
    Malt går også over i morsmelka. Her fikk mor forstoppelse, tenkte meg ikke om og tok en real skje med malt.Uff! Det regelrett rant ut av Sondre ettrpå. For hver liten promp stod det ei stråle i bleia Stakkar, men han fikk da renset opp bra da....


    piasava og Sondre

  7. #6
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Maltekstrakt til spedbarn.

    Sitat Opprinnelig postet av Tidligere bruker Vis post
    vet ikke om sånn melkeallergi men jeg gir malt i melken til snuppa. ikke alle flaskene i døgnet.. men mange av dem.. da lager jeg kanskje en liter MME og har ca 2 ts oppi der før jeg heller det på flaskene.. noen ganger, om hun har veldig hard mage har jeg ca en ts oppi EN flaske..
    dette har fungert veldig bra.. første gangen gav jeg henne ca en spiseskje oppi EN flaske.. (visste ikke bedre..) da ble det litt av en eksplosjon i bleien.. hehe.. men det hjalp da-.. fikk ut alt hun gikk og trøkte på og da sov hun i 2 timer etterpå.. helt ferdig.. hehe..
    Vi dypper smokken i malt - det fungerer perfekt

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine