+ Svar på diskusjon
Side 1 av 7
1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 131

Diskusjon: Julekaker og julesnacks - oppskrifter!!

yes
    Gjest

Julekaker og julesnacks - oppskrifter!!

Siden julen nermer seg, så synest jeg det hadde vært koselig om vi hadde delt de beste juleoppskriftene med hverandre.

Jeg bakar få julekaker, men håper og få noen nye og gode oppskrifter. De få tingene jeg baker til jul er jo ikke så veldig typisk jul heller.

Her kommer mine, som faktisk er bl.a. henter her inne ifra.

Sjokoladekjeks

1 kopp smør
    1 kopp hvitt sukker
    1/2 kopp brunt sukker
    2 egg
    2 kopper hvetemel
    1 kopp hakkede nøtter
    1 ts bakepulver
    1 ts vaniljesukker
    2 plater kokesjokolade (200 g)

Pisk smør og sukker hvitt. (blir jo ikke hvitt med brunst sukker da..) Ha i ett og ett egg. Bland inn hvetemel, bakepulver, vaniljesukker, nøtter og sjokolade.
    Bruk en spisesje og legg en topp/klatt på bakepapir på stekeplate. Ikke gjør kjeksene flate, de flater seg ut selv i stekeovnen.

Stekes i ca. 10.min midt i ovnen, ved 200 grader.

Kokosboller

2 dl vann
    500 g sukker
    8 plater gelatin
    1 dl kokende vann
    2 ts vaniljesukker

100 g Delfiafett
    150g kokesjokolade
    1 pose kokosmasse

Kok vann og sukker i 12 minutter og avkjøl. (i oppskriften ifra sist sesong stod det at det skulle avkjøles til ca 40 grader)
    Legg gelantinblandingen i kaldt vann i 10 minutter. Kryst vannet av gelantinen og løs det opp i 1 dl kokene vann. Avkjøl en liten stund.
    Visp sukkerlaken, gelantinoppløsningen og vaniljesukker meget godt til en luftig og stiv krem. (dette tok lang tid for meg!!)
    Form små boller med skje og sett dem på et smurt bakepapir. La dem stå minst 1 time, til de er stive. (jeg satte dem i kjølskap og på ute verandaen)
    Smelt sjokolade og delifiafett i vannbad. Rør sjokolade og fett sammen når det har smeltet. Ta kjelen av platen.
    Ta kremtoppene med gaffel, og vend dem i sjokolade og strø kokosmasse over.

Mine oppbevares kjølig i tett boks.

Drops

Grunnoppskrift:
    1 dl vann
    5,5 dl sukker
    2 dl druesukker

Syrlige drops:
    2 ts sitronsyre
    2 ml sitonessens
    2 ml gul konditor farge

"Hockey drops"
    1 eske Hockey pulver (kjøpes på feks kioske/butikken - altså godteri) Her trenger en ikke ekstra fargetilsettning, da pulveret gir en egen farge til dropsene.

Utstyr en trenger:
    - kjele
    - termometer som til min 165 grader
    - dropsskrape (eller andre redskaper i plast til og blande massen med)
    - saks
    - tefonlven, eller stekeplate som er smurt/oljet

Hell vann i kjelen, tilsett sukker og druesukker. Vær obs på og ikke få sukker på kjelens kanter! Kok opp vann og sukker, på full varme under lokk. Ta deretter av lokket, og sett i termometer fortsett og koke til temperaturen er 162-165 grader.

Hell massen over på en smurt langpanne (eller tefonven). Tilsett smak. (Dryss sitronsyre over og la det trekke inn i ca.1-2 min, før det blandes - tilsett deretter sitronessens, gjerne med hjelp av en plastsprøyte) Blandes. Tilsett farge. Blandes.

Rull til pølser, og til eller form dropsene til ønsket fasong.
    Jeg pleier og legge dropsene på en oljet underlag, og la de få litt luft mellom seg, slik at de ikke klistrer seg sammen. Pleier heller ikke og tenke så mye på fasongen på dropsene, det må gå fort slik at dropsamssen ikke stivner før du rekker og bli ferdig.

Oppbevares lufttett, på bokser eller i kremerhus poser.

Karameller

Du trenger:
    - 2 dl sukker
    - 2 dl fløte
    - 2 dl sirup

Fremgangsmåte
    Hell sukker,fløte,sirup i ei stor panne. Rør sammen, må koke lenge og røres med jevne mellomrom.
    Ta omtalte vannprøve, når en dråpe av karamellmassen kan formes til ei lita kule i vannet, kan du helle massen i en form med oljet bakepapir i bunnen. Avkjøl.
    Tidliger fikk jeg fatt i konfektformer, små "muffinsformer" i aluminium)

Skjær i passende biter, pakk eventuelt inn i cellofan. Fin julegave/oppmerksomhet.

Temperaturen bestemmer konsistensen på karamellene. Lav temperatur gir myke karameller mens høy temperatur gir harde. Det sies at karamellene blir fine og seige på 120 grader (fint og sjekke med termometer.)

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Iset sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    4,692
    så gøy disse er såå enkle og kjempegode:

HAVREMAKRONER

4 dl havregryn
    2 1/2 dl hvetemel
    4 dl sukker
    1 stort egg
    175 gram smeltet smør

bland det tørre godt, og ha det andre i. kna deigen godt sammen. ha evt litt kakao i, det hadde jeg og det ble kjempegodt.
    sett små topper på smurt bakeplate med teskje. stek i 15-20 minutter på 175 grader.
    Storesøster, 12. oktober 2003 & Lillebror, 27. mars 2008

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eirill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    6,710

Sarah Bernard

250 gr mandler
    3 1/2 dl melis
    3 små eggehviter

Visp eggehvitene hvite. Bland i melis og skåldede,malte mandler.
    Sett røren med to teskjeer på bakepapirkledt plate.
    Stekes på 180*C i ca 10 min.
    Avkjøles litt før de tas av med skarp kniv.

Fyll:
    200 gr margarin
    3 dl melis
    3 eggeplommer
    1 plate sjokolade

Bland margarin, melis og eggeplommer til en smidig deig. Rør i revet sjokolade. Legg fyllet på bunnen av kakene i en pyramideformet topp.
    Sett kakene kaldt til fyllet er helt stivt.

Glasur:
    2 plater sjokolade
    2 ss delfiafett

Smelt sjokolade og delfiafett. Dypp kakene i. (Griseri! )

Oppbevares i fryseboksen.

Brune pinner

150 gr margarin
    200 gr sukker
    2 eggeplommer
    1 ss lys sirup
    1/2 ts kanel
    1 ts vaniljesukker
    1 ts natron
    300 gr hvetemel

egg til pensling
    perlesukker
    hakkede mandler

Rør margarin og sukker hvitt. Bland i resten av ingrediensene. Elt deigen og del den i 6 emner.
    Trill pølser og trykk dem ut på bakepapirkledt plate til flate stenger. Pensle med egg, og dryss på perlesukker og mandler.

Stekes på 175*C i ca 10-12 minutter.

Skjær stengene på skrå mens de er varme. Avkjøles på rist.

Små suksessterter

4 eggehviter
    360 gr melis
    500 gr malte mandler

Stivpisk eggehvitene. Bland i melis og malte mandler.

Legg 1 ts pr kjeks på bakepapirkledt plate.

170*C 10 - 12 min Avkjøl

Krem:
    4 eggeplommer
    100 gr melis
    1 1/2 dl fløte
    150 gr margarin (mykt)
    1 ts vaniljesukker

Eggeplommer, melis og fløte røres sammen og kokes tykt. (Det går fort å få det tykt, pass på så det ikke brenner seg!) Avkjøles litt. Rør i mykt margarin og vaniljesukker. Avkjøles.
    Smør kremen på bunnen av kjeksene.
    Oppbevares i fryseboksen
    MØ SJÆL!

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522
    Nøttepraliner:

50 gram smeltet sjokolade
    150 gram revet marsipan
    100 gram nøttekjerner
    2 ss kremfløte

Garnering:
    Hvit sjokolade
    Sølvkuler

Nøttene risten i ovnen ved 175 grader. Skallet fjernes, deretter hakkes de. Marsipanen rives i den smeltede sjokoladen. Fløten og nøttene blandes inn. Blandingen formes til kuler og dyppes i den hvite sjokoladen v.h.a. to gafler. Pyntes før sjokoladen stivner. Må stå kjølig.
    Nennemor
    Storesøster (f. juli-99) Storebror (f.mars-02) Lillebror (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Ana
    Gjest
    Nennemor:

sikker helt dumt spørsmål (men tilgi meg. jeg er ingen stor baker):
    skal den hvite sjokoladen smeltes - og er det nok å smelte bare den, eller må man ha i f. eks. delfiafett?

Hvor mye hvit sjokolade bør jeg kjøpe til denne?

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522
    Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Sjokoladen smeltes forsiktig i vannbad, uten noen tilsetninger av noe slag. Det går med ganske mye sjokolade når du dypper de ferdige kulene oppi og dekker dem, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker hvor mye som gikk med. Jeg tror jeg ville kjøpt inn 150 gram og så smeltet først bare 100 av dem og sett hvor langt du kom med det. Jeg håper virkelig det er nok.

Den hvite sjokoladen du evnt. sitter igjen med blir jo kjempefin pynt på annen konfekt seinere hvis du smelter den og putter den i et kremmerhus med et bittelite hull og bare pynter med den oppå med striper eller sikksakk eller noe slikt.

Disse kulene blir farlig gode!
    Nennemor

yes
    Gjest
    Opprinnelig melding fra Nennemor
    Nøttene risten i ovnen ved 175 grader.
    Hva mener du med dette? Hvor langt tid har du de i ovenen? Kunne du ha forklart litt mer?

Æresmedlem
    Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522
    Du legger hasselnøttene på en bakepapirkledd plate i ovnen og lar dem ligge der i en fem minutters tid, så fjerner du skallet. Det går ganske lett hvis du bruker et reint kjøkkenhåndkle og bare gnir nøttene, det gjør ikke noe om du ikke får vekk alt.

Smaken på nøttene blir tydeligere dersom de ristes og det gjør at pralinene blir ennå bedre. Hvis du synes dette høres grusomt styrete ut, kan du droppe det altså, pralinene blir gode allikevel de.
    Nennemor

yes
    Gjest
    Takk Nennemor, neida det hørtes ikke styret ut i det hele tatt. Gleder meg til og prøve oppskriften

kristi
    Gjest

Juleknask å sånn

Tenkte siden vi har så mange andre juletråder, så kan vi kanskje samle de "spiselige" tipsene her inne. Kanskje noen har noen gode ideer på spiselige julegaver også

Jeg starter med en cookies oppskrift som jeg prøvde ut ikveld. De er flotte å pakke en stabel i cellofan eller i en krukke du har pyntet selv og gi som gaver til jul.
    Gode var de også

Sjokoladekjeks/Sprø Daimkaker (ca 25 stk)

125 g mykt smør
    70 g sukker
    70 g brunt sukker
    1/4 ts salt
    1/2 ts vaniljesukker
    2 egg
    150 g hvetemel
    1 ts bakepulver
    100 g grovhakket kokesjokolade + 75 g hakkede valnøtter
    eller 150 g små Daimkuler

Forvarm stekeovnen til 200 oC. Kle to bakeplater med bakepapir.
    Rør smør, hvitt og brunt sukker, salt og vaniljesukker til en luftig
    smørkrem. Rør inn eggene. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det inn i smørkremen.

Tilsett hakket kokesjokolade og valnøtter eller Daimkuler i røren. Sett røren på bakeplaten med to spiseskjeer. La det vere godt mellomrom mellom kakene. Stek i varm stekeovn pa midterste rille i 10-12 min. Avkjøl kakene pa rist. Oppbevar i tett boks.

kristi
    Gjest

Sv: Juleknask å sånn

Og en til som også er god

Original Northrup Jones Chocolate Chip Cookies

Antall porsjoner: (Oppskriften lager 60 småkaker)

Ingredienser:

2.5 dl pluss 1 ss smør
    6.25 dl mel
    1.25 dl pluss 1 ss brunt sukker
    1 ts natron
    3.75 d farin
    1 ts vaniljesukker
    2 egg
    500 g kokesjokolade (i biter)
    2 ss varmt vann
    125 g hakkete nøtter

Fremgangsmåte:

Bland smør, sukker, egg og rør "hvitt". Bland resten sammen. Del ut deigen i plommestore baller på en langpanne og stek de i 10 til 12 minutter på 175 grader

kristi
    Gjest

og her var visst en til...

...Denne er deilig med masse salte peanøtter eller med pistasje nøtter og masse hakket sjokolade

chocolate chip cookies

1:
    280 gr. mel
    1 ts salt
    1 ts bakepulver
    1 ts vaniljesukker
    (blandes)

2.
    230 g. smør
    170 g sukker (røres hvitt)
    170 g brunt sukker (tilsettes)

Bland 1 og 2 godt sammen

2 egg
    2 plater grovhakket kokesjokolade

Rør inn eggene og tilsett sjokoladen

Settes med skje på smurt plate. NB. De sider ganske mye utover, så ha god plass imellom.

Stekes på 200 greder ca 6 min.

kristi
    Gjest

Pleier også lage tomatsild som jeg har på norgesglass og gir bort til de jeg vet setter pris på sild til jul Jeg henger på en lapp med god jul, dette er kjempe populært blant slekta mi, så glassen kommer i retur når det nærmer seg jula med håp om påfyll

Pleier ikke bruke oppskrift, men fant en som ligner veldig på slik jeg gjør det, så jeg legger ved den, og skriver mine egne kommentarer i paranteser bak....

Tomatsild

Ingredienser

6 kryddersildfileter
    Saus:
    3 ss tomatpuré
    2 ss 7% eddik
    2 ss vann
    4-6 ss sukker
    1 klype pepper
    3 ss olje
    1 løk i tynne ringer (jeg bruker masse løk, men det er smak og behag)
    1 laurbærblad (jeg bruker et par fler en oppskriften, og fordeler de litt innimellom)
    Fersk dill (viktig!!)

Fremgangsmåte

Vann ut sildefiletene ca. 30 min.(jeg pleier vanne de ut i melk i en god time) og tørk dem godt.
    Skjær filetene i 2 cm brede biter på skrå.
    Legg løk og sild lagvis i glass eller krukke og laurbærblad på toppen.
    Pisk sammen alle ingrediensene.
    Hell sausen over silden og la den trekke noen timer, gjerne til dagen etter (i kjøleskapet i noe som er lufttett).
    Pynt med dill. (den er ikke bare til pynt gir veldig god smak også, og den må være fersk!)
    (Jeg blander dillen sammen med sausen før jeg heller over løken og silden.)

kristi
    Gjest

Legger ut en ny oppskrift jeg da siden ingen andre har gjort det

Lagde karameller idag, har en plan om at jeg skal lage masse julesnop i år, og må derfor begynne å prøve ut oppskrifter jeg har funnet og fått.

Karameller skal være myke av konsistens synes jeg, og jeg har tydeligvis truffet på første forsøk, for disse ble myke, de smeltet på tunga

Her kommer hvertfall oppskriften hvis det er noen andre som har lyst å prøve, jeg brukte litt vel sterk varme og de fikk litt brent smak..

Nissekarameller

1 dl kremfløte
    1 dl kaffefløte
    2 dl sukker
    2 dl sirup
    1 ss meierismør
    1 dl mandler, hakkede

Bland fløte, sukker og sirup i en kjele og kok blandingen under konstant omrøring i ca. 30 minutter.
    Det tar lang tid, men det lønner seg å røre hele tiden.
    Hell en dråpe karamellmasse i et glass kaldt vann. Karamellen er ferdig hvis dråpen stivner med det samme og kan formes til en kule.
    Tilsett smør og mandler, og hell massen utover en smurt stekeplate. Avkjøl litt og del karamellene opp i passe store ruter. Du kan pakke karamellene i cellofan før de havner i konfektskålen.
    Lager du masse karameller, kan dette bli en kjempefin julegave til noen du virkelig setter pris på.

Karameller blir helt best og smaker ekstra godt med et lag sjokolade. Smelt litt melkesjokolade i et vannbad og dypp karamellene i før du lar dem stivne i kjøleskapet. Du kan også bruke hvit sjokolade på halve karamellen. Det blir litt ekstra jobb, men du og du hvor godt det blir.

kristi
    Gjest

Baileys kugler

200 g ODENSE Ren Rå Marcipan
    Ca. ½ dl Baileys
    ODENSE Mørk Overtræk
    Nesquick

Ælt ODENSE Ren Rå Marcipan og Baileys sammen. Smag evt. til med mere Baileys. Tril kugler og vend dem i smeltet ODENSE Mørk Overtræk. Tril kuglerne i kakaopulver, mens de endnu er fugtige.

kristi
    Gjest

Bringebærtrøffel (ca 30 stk)

150 g melkesjokolade
    80 g frosne bringebær
    10 g glukose (ca 1 ts)
    25 g smør
    200 g sjokolade
    kakao

Finhakk sjokolade. Tin bærene og kjør dem glatt i foodprocessor, sil av steinene. Kok opp puréen med glukose og tøm over sjokoladen mens du rører. Rør inn smør og sett til avkjøling. Trill kuler av massen som settes kaldt til de blir harde. Dypp dem så i smeltet sjokolade og rull i kakao.

kristi
    Gjest

Cointreausjokoladekonfekt (30 stk)

125 g mørk hakket sjokolade
    1 appelsin
    ¼ kopp sukker
    ¼ kopp vann

125 g hakket mørk sjokolade
    2 ss kremfløte
    15 g smør
    1 eggeplomme
    1 ss Cointreau

Smelt sjokolade og fyll 1 ts i 30 små foliekonfektformer (som små muffinsformer). Sett i kjøleskap til den er stivnet.
    Smelt sjokoladen og rør inn fløte, smør, eggeplomme og cointreau. Visp til en tykk krem. La den stå i romtemperatur i 30 minutter. Sprøyt fine snurrer av kremen i formene. Skjær skallet av appelsinen (ikke det hvite), skjær det så i små diamantformer. Bland dem i en kjele sammen med sukker og vann. Rør over varme til sukkeret er oppløst. Kok opp og la småkoke uten å røre i 1 minutter. Sil av skallet og avkjøl. Pynt konfektene med skall.

kristi
    Gjest

Fudge

75 gr. smør
    6 ¼ dl sukker
    1 ¾ dl vikingmelk
    300 gr. Sjokolade
    200 gr. Marshmellows
    ca 2 dl. Valnøtter ( kan sløyfes )
    1 ss vaniljesukker, eventuelt 1 ml vaniljearoma ( kjøpes fra panduro el. Sunvita)

Kle ei form på ca. 25x35 cm med sølvfolie før du begynner.
    Hakk sjokolade og nøtter i småbiter

Nå begynner moroa…

Varm vikingmelka på middels varme i en kasserolle som rommer minimum 3,5 liter

Ha sukkeret oppi og kok opp på middels varme. Rør hele tiden med ei tresleiv.

Ha i marshmellows og smør. Kok opp og la det fosskoke i 4,5 minutter. Ta tiden fra det begynner å boble.

Hvis du underveis får brune flak oppi kasserollen er dette et tegn på for sterk varme.

Ta kasserollen av plata og rør i sjokolade og nøtter. Rør til sjokoladen er helt smeltet og ha røren i forma.

Avkjøl

Fjern forma og folien, og kutt oppi biter.

Ikke vær redd for å eksperimentere med type sjokolade, så lenge den ikke inneholder marsipan, gele osv
    Eks: stratos, hvit sjokolade……..

kristi
    Gjest

Konfektkugler

ODENSE Ren Rå Marcipan
    ODENSE Blød Nougat
    ODENSE Mørk Overtræk
    Ristede hasselnødder eller ristet kokosmel Eller kakao + flormelis

TipsBøj de midterste ben på en gaffel. Placér konfekten på de ubøjede ben. Dyp i chokolade.

Tril ODENSE Ren Rå Marcipan til små kugler og stil dem i køleskab. Smelt ODENSE Blød Nougat over vandbad og dyp kuglerne heri. Læg dem på plastic og stil dem køligt.Dyp kuglerne i smeltet ODENSE Mørk Overtræk, og tril dem i ristede hasselnødder, ristet kokosmel eller i en blanding af kakao og flormelis, inden chokoladen størkner.

kristi
    Gjest

Lakriskarameller:
    1 dl. vann –
    2 ss. eddik –
    250 gr. sukker
    1/2 tsk natron –
    2 1/2 ss fløte
    3/4 tsk lindebarkfarge –
    2 tsk lakrisekstrakt B –
    1/2 tsk talkum

Hell vann, eddik og sukker i en gryte. (ikke alum.) Kok det på svak varme til temp. er 150 gr. Tilsett natron og fløte under omrøring. Varn igjen i ca. 3 min. Tilsett farge og lakrisekstrakt. Hell deretter massen opp på en smurt stekeplate, Vend massen rundt med en deigskrape, for å få luftboblene ut. La det avkjøle litt, innen du skjærer det i stenger. Stengene skjæres i passe stykker, og formes til karameller. Vend dem i talkum og pakk dem straks inn i fryse- eller bakepapir

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 7
    1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Oppskrifter på sjal og slynger
      Av Roskva i forum April
      Svar: 1
      Siste melding: 08-09-2006, 15:08
    2. Julekaker - oppskrifter
      Av Emma:) i forum Juni
      Svar: 4
      Siste melding: 13-12-2005, 12:29
    3. Svar: 0
      Siste melding: 14-11-2005, 13:26
    4. Julekaker uten egg?
      Av Tevanga i forum Mat for små og store mager
      Svar: 3
      Siste melding: 04-11-2004, 16:09
    5. Oppskrifter og infor for oss med allergibarn + litt til!
      Av Høst i forum Mat for små og store mager
      Svar: 14
      Siste melding: 21-05-2004, 20:51

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine