+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Diskusjon: Viktige hemorroide tips

  1. #1
    Dorothea
    Gjest

    Viktige hemorroide tips

    Det dukker stadig opp tråder om hemorider/hemorroider/hemmorider.

    Derfor tenkte jeg å lage en tråd som er lett å finne igjen for de som sliter med dette.

    Hemorroider kommer av at man får en utposning på tarmen som regel pga treg avføring og mye press på tarmen. Mange får det ofte i svangerskapet pga tregere mage, under fødselen pga trykkinga eller like etterpå før magen er skikkelig igang etterpå.

    Store deler av Norges befolkning sliter med dette, flere enn man nok skulle ane.

    Det kan gå tilbake av seg selv i løpet av dager, og noen tilfeller etter måneder.

    Symptomene er
    kløe,
    smerter
    og friskt blod fra endetarmen.

    Man skal imidlertid være obs om det kommer friskt blod, da dette kan være ulike årsaker. Det er ikke hyggelig å gå til legen med dette, men det kan være en nødvendighet for å utelukke alvorligere ting.

    Noen sitter innefor endetarmsåpningen, og man ser dem ikke, noen detter ut av og til, og andre henger utenpå som små poer, som store druer og i alle mulige størrelser og varianter. Noen kommer kun til syne når man er på do, da blåses de opp og blir fylt med blod.

    Behandlingen er:

    Stikkpiller og salver
    Holde magen/avføringen myk
    Ikke presse når man skal på do
    Operasjon


    Alcos Anal stikkpiller og salve:

    Får man reseptfritt på apoteket. Det anbefales at man bruker begge deler, uansett. Dette skal brukes over lengre tid, flere uker, og for best effekt, skal man fullføre kuren. Det er helt greit å bruke dette når man er gravid og ammer.


    Scheriporcht stikkpiller og salve:

    Salven får du uten resept på apoeket. Stikkpillene er på resept. For å få denne resepten, må du vanligvis ikke ta en rektumundersøkelse hos legen, det holder å stikke innom, og av og til er en telefon også nok. Forsiktig ved graviditet, ok ved amming.

    Alle stikkpiller og salver skal brukes etter hver avføring og morgen og kveld.




    Avføring:

    Når den blir hard, vil den presse mer på tarmen og åpningen, som igjen vil forverre hemorroidene. Men man skal heller ikke være så myk at man får diare. Drikk mye vann, og hold deg i bevegelse. Fysisk aktivitet virker også veldig mye inn på tarmens aktivitet. Fiber, om dette er noe for deg. Mange blir harde i begynnelsen og drikker ikke nok vann. Prøv deg frem. Får du allikevel ikke passe myk avføring og det går dager mellom hver gang, kan du kjøpe Lactulose (Duphalac) på apoteket. Det er uten resept, og er ingen medisin som man kan ødelegge tarmen med el. Det er melkesukker som binder vann i avføringa så den blir mykere. Noen kan få mere luft i magen av det, men det pleier å gå over etter et par uker. Lactulose kan man gå på i måneder og år om det er nødvendig uten å få ødelagt tarmen. Ingen problemer ved graviditet eller amming.




    Dobesøk:

    Ikke trykk. Bruk god tid. Ofte kjenner man smerte når åpningen skal utvide seg og det begynner å komme. Det kan lettes ved om du presser/masserer utenpå der du kjenner presset/smerten. Bruk dopapir imellom eller kjøp deg engangshansker. Man tror man aldri vil komme i den situasjonen at man skal ta seg bak der, men når det gjør som mest vondt, gjør man alt for å lette på det!
    Vaks deg godt på hendene etterpå og få gjort skikkelig reint bak etterpå, spyl deg om nødvendig. De som ikke har h. skal ikke spyle seg bak der.

    Etter at man har vært på do, og etter at man har smurt på salve ol, skal man dytte de hemmoroidene som henger på utsiden, inn igjen. Da får de dårligst levekår.



    Kålblad:

    Et nystrøket klåblad som legges i rompesprekken er et gammelt kjerringråd.



    Truser:

    G-string frarådes på det sterkeste, det stimulerer hemorroider og irriterer mye.



    Operasjon:

    Om du ikke når noen vei og dette blir smertefullt og veldig ubehagelig å leve med, er operasjon neste. Det gjøres som regel i dagkirurgi, inn og ut på samme dag, og med veldig rask bedring etterpå. Man får også langtidsbedøvelse etter operasjonene så man ikke skla ha vesentlig vondt etterpå. Man kan til og med bare få lokalbedøvelse under operasjonen istedenfor narkose, da det er et lite inngrep. Ventelisten varerer veldig fra sykehus til sykehus, så det lønner seg å sjekke køen rundt om i landet. Før operasjonen må man som regel inn til en rectoscopi for å se omfanget. Det er "bare" at noen kikker en rett innenfor hullet, ikke langt oppimellom. En operasjon høres flaut og ille ut, men for en som er veldig plaget, og som tør å ta steget, vil en få et mye, mye bedre liv etterpå!

    Noen utvendige hemorroider kan også fjernes hos fastlegen.


    Har du hatt hemorroider før, vil de ofte komme igjen, så det gjelder å tenkte forebyggende også den dagen du endelig blir kvitt dem!

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bergensis sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Ikkje i Bergen
    Meldinger
    4,715
    Sikkert mange gode råd, men kva om du "kun" har fisur - altså sprekker? Gjelder det samme da? Eg har blitt undersøkt, og der var ingen hemoridar, men altså fisur


    ....og her hadde det jammen vore fint å fått vera anonym....
    Bergensis
    Storesøster 2002
    Lillebror 2007

  4. #3
    Dorothea
    Gjest
    Ja. det samme gjelder sprekker.

    Det kommer av det samme, og en av de tingene kremen gjør, er å trekke hemoroidene sammen, det samme gjør det med sprekkene pgså. Og man har jo også smerter, kløe og blødning fra sprekkene.

  5. #4
    Tidligere bruker
    Gjest

    Re: Viktige hemorroide tips

    Opprinnelig melding fra Dorothea

    De som ikke har h. skal ikke spyle seg bak der.

    Bare en kommentar til denne. Er helt uenig i at man ikke skal vaske når man ikke har hemorroider. Jeg hadde i en periode hemorroider som kom igjen og igjen, men begynte så å vaske meg grundig etter do besøk alltid og ikke bare når jeg hadde dem. Etter det har jeg ikke hatt hemorroider, selv ikke når jeg har vært gravid! Så jeg anbefaler vasking etter dobesøk på det sterkeste, også som forebygging når man ikke har hemorroider.

  6. #5
    loop
    Gjest
    Et tips fra JM: ligg på magen med stussen i været og kjørl ned med ispose el, frossen pose med erter e.l. Da krymper hemoridene og du kan dytte dem inn, Forhåpentligvid holder de seg der. Har ikke prøvd det selv, da mine trakk seg greit tilbake etterhvert.

  7. #6
    CarinaL
    Gjest
    Tusen takk for mange fine tips!
    MEN; Det er ikke alltid så lett å ta seg god tid på toalettet når man har en liten en som er alene i stuen Det er mulig det er derfor jeg harr fått det nå, fordi jeg stresser og trykker mye...

  8. #7
    Tidligere bruker
    Gjest
    Opprinnelig melding fra CarinaL
    Tusen takk for mange fine tips!
    MEN; Det er ikke alltid så lett å ta seg god tid på toalettet når man har en liten en som er alene i stuen Det er mulig det er derfor jeg harr fått det nå, fordi jeg stresser og trykker mye...
    Ta henne med deg på do. La henne ha noe å leike seg med og så kan du ta deg den tiden det tar. Har til og med hatt barn på fanget og lest for det på do jeg.

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nellemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,647
    Opprinnelig melding fra asterix
    Ta henne med deg på do. La henne ha noe å leike seg med og så kan du ta deg den tiden det tar. Har til og med hatt barn på fanget og lest for det på do jeg.
    Ja, det samme gjør jeg her. Kan ikke huske sist jeg var alene på do. Nå har det blitt sånn at når jeg sier jeg skal på do, så tar mellomstemann med seg tegnesaker og følger etter meg inn!
    Nellemor med de 4 go'ungene
    (og en liten i himmelen) ...også små føtter setter dype spor...

    I never said it would be easy - I said it would be worth it...

  10. #9
    CarinaL
    Gjest
    Opprinnelig melding fra Nellemor
    Nå har det blitt sånn at når jeg sier jeg skal på do, så tar mellomstemann med seg tegnesaker og følger etter meg inn!

  11. #10
    Stin@
    Gjest
    Litt privatliv må man da ha
    Hadde nok får hemorider om jeg skulle sittet med et barn på fanget og lest...
    Kunne blitt mye trykking og pesing....
    Dobesøk er det jeg alltid har prioritert som noe jeg gjør alene.
    Om poden(e) har hylt aldri så mye på utsida av døra,på do går jeg alene.

  12. #11
    Tidligere bruker
    Gjest

    Fra NRK kjerringråd

    Eineravkok kan være et godt middel mot hemorroider. Sett deg overskrevs over dampen (pass på så du ikke
    brenner deg).


    Gode erfaringer med eineravkok mot hemorroider.
    Kok einerkvister i vann til det blir brunt. Sett deg overskrevs over dampen (pass på så du ikke
    brenner deg).

    Dette er en effektiv metode til å bli kvitt utvendige hemorroider på. De skrumper rett og slett inn, sier en kvinne.

    Hennes onkel fortalte om gode erfaringer med dette rådet. Gjenta behandlingen til plagene forsvinner, og bruk gjerne samme avkoket flere ganger, lyder rådet.

  13. #12
    Tidligere bruker
    Gjest

    NRK kjerringråd

    Honning er et godt tips mot hemorroider.

    En kvinne forteller at hun i lengre tid var plaget av hemorroider etter en tvillingfødsel. Hun prøvde det meste av hemorroidesalver, men til ingen nytte.

    Etter måneder med ulidelig kløe, ble hun rådet til å smøre seg med honning. I løpet av en uke med påsmøring hver kveld, myknet hemorroidene og skrumpet inn. De forsvant helt, og meldte seg ikke igjen før mange år senere. Da ble det ny honning-behandling, og plagene forsvant som sist.

  14. #13

    Sv: Viktige hemorroide tips

    Har hatt to operasjoner for (mot!) hemorroider etter to av fødslane mine og ein gang før ein fødsel så eg har dessverre litt erfaring. No i siste svangerskap var eg også plaga, men fekk vekk hemorroidene med fem akupunkturbehandlingar. Anbefalast på det sterkaste!!

    Elles kan ein jo ta smertestillande slik at ein iallefall får sove om natta. Det kan jo vere vanskelig nok som gravid.

  15. #14
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Viktige hemorroide tips

    [QUOTE=ohelene]men fekk vekk hemorroidene med fem akupunkturbehandlingar. Anbefalast på det sterkaste!![QUOTE]

    Hvor ble de nålene satt, da? *grønn...*

  16. #15

    Sv: Viktige hemorroide tips

    [QUOTE=Berta][QUOTE=ohelene]men fekk vekk hemorroidene med fem akupunkturbehandlingar. Anbefalast på det sterkaste!!

    Hvor ble de nålene satt, da? *grønn...*
    Litt ulike plassar: mellom ring- og langfinger, i øyra, "mellom" tommel- og peikepinger - i armen trur eg også at eg fekk ein gang. Ikkje bak altså Plassane varierer litt etter om det er innvendige eller utvendige hemorroider, og om det er kløe som skal behandlast, blødning etc.

    Fekk også slik "permanent" nål i øyra eit par ganger. Det er for dei som ikkje har vore borti det meir som ein slags liten plugg som skal sitte i til den dett ut sjølv. Merkar den nesten ikkje, og har hos meg blitt borte fordi eg har klødd på den eller tørka meg etter dusjing. Gløymer jo at eg har den då.

  17. #16
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Viktige hemorroide tips

    Sitat Opprinnelig postet av Stin@
    Litt privatliv må man da ha
    Hadde nok får hemorider om jeg skulle sittet med et barn på fanget og lest...
    Kunne blitt mye trykking og pesing....
    Dobesøk er det jeg alltid har prioritert som noe jeg gjør alene.
    Om poden(e) har hylt aldri så mye på utsida av døra,på do går jeg alene.
    Det er da langt mindre stressende å sitte rolig og avslappet så lenge det trengs med et barn på fanget enn å skulle prøve å bli fort ferdig fordi det står en hylende unge på utsida av døra?!? Hvorfor skulle det bli trykking og pesing?

  18. #17
    Stin@
    Gjest

    Sv: Viktige hemorroide tips

    Du har rett i det,poenget mitt er at det er bare de to første gangene småen gidder å stå å hyle utenfor døra.De andre gangene er det greit at mamma går på do alene og poden fortsetter med sitt.
    På en annen side synes ihvertfall jeg at det er vanskelig å sitte å bæsje med et barn på fanget-og det kan ihvertfall for min del føre til hemorrider.

  19. #18
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Viktige hemorroide tips

    Sitat Opprinnelig postet av Stin@
    poenget mitt er at det er bare de to første gangene småen gidder å stå å hyle utenfor døra.De andre gangene er det greit at mamma går på do alene og poden fortsetter med sitt.
    Så heldig du er!

    Her kan jeg ikke gå ut av rommet, før Krølle ganske straks setter i et hyl, river og sliter i dører og grinder. Og om jeg er så heldig at jeg kan forsvinne ubemerket hen, kan du banne på at han klarer å finne på noe faenskap så jeg må løpe ut av doen med buksene nede og bommelommen nesten ute. :gal;

    Nei, takke seg til småbarnsbesøk på doen isteden...

  20. #19
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pillen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    3,062

    Sv: Viktige hemorroide tips

    Jeg fikk tips fra min stemor at hvis en fikk hemmoride som ligger "utenpå" skal man skylle med glovarmt vann og den forsvinner.
    Prinsessa-96 og Prinsen-04

  21. #20
    jpht
    Gjest

    Sv: Viktige hemorroide tips

    Sitat Opprinnelig postet av asterix
    Ta henne med deg på do. La henne ha noe å leike seg med og så kan du ta deg den tiden det tar. Har til og med hatt barn på fanget og lest for det på do jeg.
    Hi hi jeg må bare signere denne jeg .
    Badet vårt ser ut som et lekerom et par bøker, en bil, noen duplo osv osv.
    Når jeg var alene på do var vel for ett år og to måneder siden.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine