+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Tannlege skrekk

Unregistered
    Gjest

Tannlege skrekk

Har så stor tannlege skrekk at jeg ikke har fått meg til å gå til tannlegen. Nå har jeg fått MASSE hull iløpet av svangerskapet og er kjempe redd for å gå til tannlegen.

Lurer derfor på om det er mulig å få full narkose? Hvis ikke dette er mulig kommer jeg ALDRI til å dra til tannlegen og hullene vil bare bli større og jeg vil ende opp som tannlaus

Grunnen til at jeg spør om det er mulig å få narkose er fordi når de setter vanlig bedøvelses sprøyte så kjenner man det fremdeles når de kommer til nervene, og det er store og dype hull jeg har, og det vil derfor komme nær nervene.

Håper så sterkt på at det er mulig å få narkose, da kunne jeg jo bare fått det hele unna på en gang.

Noen tannleger her kanskje?

Fie32
    Gjest

Ååååååå som jeg kjenner meg igjen.....

Jeg vet ikke om det er mulig å få full narkose for å få tatt disse hullene, men jeg vet noe om å forebygge denne tannlegeskrekken som jeg kan dele med deg.

I en alder av snart 34 har jeg ALDRI gått alene til tannlegen (ja du leste riktig). Mamma eller pappa er alltid med. Som regel mamma nå i voksen alder, fordi hun har en utrolig beroligende effekt på sin datter......hihihihi......ja jeg ler ikke så mye når jeg ligger der helt hjelpesløs i tannlegestolen da.

Det skal sies at jeg har en utrolig tålmodig og snill tannlege - det er alfa og omega!!!!! Jeg har mang en gang gått hjem med uforettet sak derfra ja........

De siste årene har jeg gått til kontroll 2 ganger i året og jeg har en avtale om at jeg alltid BARE sjekker over tenna første gangen jeg er der. Gradvis har jeg klart å grue meg mindre til å få disse innkallingene i posten, for som sagt første besøket er alltid bare en sjekk. Ja, så kommer neste besøk..........før så ville jeg på ingen måte komme i nærheten av en sprøyte og boret uten bedøvelse..........ja er det rart at man får tannlegeskrekk spør jeg........at det går an å være så dum!!!!

De siste årene har jeg tatt bedøvelse og det har gått over all forventing - jeg merker lite, men ligger allikevel et halv meter over stolen, og mora mi har omtrent blåmerker på henda. Jeg er redd.....livredd.......men vet ikke helt for hva.........redd for smerten tror jeg (og vi som har født og greier...!!!). Jeg prøver å si til meg selv at iløpet av 15.minutter nå så er det over og jeg kommer ikke til å dø!!!! Og så langt har jeg hatt rett!!!

Etter at jeg fikk Andreas i august fikk jeg noe j......... vondt i en tann. Den plaget meg natt og dag. Og ved siden av en baby med kollikk, trodde jeg nesten at jeg skulle bli helt gal. Jeg måtte kapitulere og ringe tannlegen min. Og DA var jeg desperat. Og gjett hva han sa, jo her måtte det TREKKES!!!! Han hadde tid med en gang han........men akk, jeg foretrakk å gå å grue meg og ha noe sinnsykt vondt i en uke til jeg......sukk........dette var to uker før jul i fjor.........jeg visste jo at jeg bare måtte dette for jeg trodde jeg skulle bli gal av smerten. OK, opp i stolen, gap opp, tårene triller og jeg lengter bare hjem........tar bedøvelse, julemusikk på radioen, JEG VIL HJEEEEEEEEEEEEEEM!!!!! Så skal han trekke, men fy f........så vondt, mere bedøvelse...........mere julemusikk.........nå prøver vi igjen. Han begynner å vrikke på tanna mi, jeg merket INGENTING, og før jeg visste ordet av det var tanna ute. Og jeg tenkte, var DETTA noe å grue seg til da........hihihihihihi....!!!

Kanskje du bare trenger NOK bedøvelse for å få tatt disse hullene. Kan du ikke ringe å snakke med tannlegen før du bestiller en time da. Fortell hvor redd du er, er han en klok tannlege forstår han deg og støtter deg og gir deg råd i denne prossessen.

Ellers vet jeg om ei jente som fikk noen tabletter av legen sin som hun tok før hun skulle til tannlegen. Hun la de under tunga, og ble visstnok kjempe sløv, og kunne ikke kjøre bil etterpå. Hun hadde en skikkelig oppryddning i munnen, og lovpriste disse pillene. Men, søren om jeg husker hva de heter i skrivende stund da........det skal jeg sjekke opp til i morgen. Kanskje dette er løsningen for deg. Jeg kunne ikke ta de, for jeg ammet husker jeg......

Lykkelykke til!!!

Varme klemmer og tanker fra

Shanti
    Gjest
    Sliter selv med tannlegeskrekk, men har kommet over det etter hvert. Var der for et par uker siden, og fikk da for første gang bedøvelse uten at noen holdt meg i hånda . Så skal det også sies at jeg pga. sykdom har lagt igjen endel timer i den fæle stolen nå.

De første gangene jeg var hos min nå elskede tannlege fikk jeg også piller. Ble skikkelig dopa og husket ingenting fra timene etter, men var like redd mens jeg var hos tannlegen . Så det kuttet vi ut. Hadde heller litt sakte tilnærming, med at han hele tiden forklarer hva han gjør og hvordan det skal kjennes ut. Han stopper med en gang jeg tror at det kanskje vil gjøre vondt.

Og det er nemlig grunnen til å jeg først fikk tannlegeskrekk; at skoletannlegen lo av meg da jeg sa jeg fikk vondt første gangen jeg borra . Etter det tok det jo flere år, før jeg til slutt bare måtte til tannlegen med masse hull og smerter. Og han har skjønt at jeg trenger ekstra mye bedøvelse, som jeg får en halvtime før han gjør noe som helst. På meg tar det nemlig lang tid før den virker, det skal mye til, og den går fort ut, så jeg må få flere påfyll. Og da gjør det ikke vondt, uansett. Det er jo nettopp nervene som skal bedøves, ingen som kjenner smerte i selve tanna!

Men jeg har faktisk ei venninne med enda mer tannlegeskrekk enn meg. Hun går til samme tannlege som meg, og han får gjøre "småjobber" på henne. For store ting så blir hun lagt i narkose. Men det er det en lege som avgjør om man får, for det er jo ikke bare bare å få narkose, og det er veldig lang ventetid. Borring er jo ikke høyeste prioritet på sykehuset!

Hvis du bor i noen lunde rimelig avstand til Drammen, så anbefaler jeg altså tannlege Jon-Kjetil Reitan. Jeg bor selv i Oslo, men drar fortsatt til han for aldri i livet om jeg tør å bytte tannlege!

Supermedlem
    Rykte
    Tini sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    714
    Jeg var hos tannlegen i går,for første gang på 7!!!!! år!
    Jeg var så nervøs på vente rommet,satt der og kaldsvettet og var klar til å gå flere ganger. Jeg var sikker på at jeg hadde 10 hull,men jeg hadde bare1!!! Tror du det var en som var lykkelig da!!!Jeg er så glad nå for at jeg tvingte meg selv til å gå....Men fyttigrisen så forferdelig det er Jeg råder deg også til å finne en som har lystgass...
    Prøv å ta deg selv i nakken og dra deg selv til tannlegen,sånn som jeg gjorde...Kanskje du ikke har så mange hull som du tror

Uansett lykke til
    Tini

Sarabi
    Gjest
    Jeg har en mann med veeeeldig tannlegeskrekk. Han ble anbefalt å ta kontakt med Universitetet i Bergen. (tlf.nr: 55 58 64 62) Der har de en liste over alle tannleger i Norge som jobber aktivt med å hjelpe mennesker med tannlegeskrekk. De kan sikkert hjelpe deg med å finne en flink tannlege i nærheten av der du bor.

Om du ønsker full narkose vet jeg att Tannlegehøyskolen i Oslo gir det. (Om du ikke har alt for lang vei selvfølgelig.) Tlf.nr. til en av tannlegene der er 22 85 22 62.

LYKKE TIL!!!
    Sist endret av Sarabi; 30-04-2002 kl 10:15

Annie
    Gjest
    Enig med mange her, jeg - men mest av alt enig med Sarabi!
    Ring til "Senter for tannlegeskrekk" i Bergen, de har full oversikt over de tannlegene i ditt distrikt som spesielt fokuserer på oss med skrekk. Tro meg, det finnes håp! Får du tak i navnene på en sånn tannlege så får du forståelse og det du måtte trenge av dop.

Lykke til!

Daisy
    Gjest
    En "venninde" av meg hadde også forferdelig tannlege skrekk. Hun fikk full-narkose når hun skulle til tannlegen. Det tror jeg ble ordnet i Kr.sund.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    maki sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Norge
    Meldinger
    670
    Jeg har også tannlegeskrekk

Jeg tok kontakt med spesialist-legesenteret her i Trondheim,hvor de utfører all form for tannlege-behandling i narkose.
    Jeg var først inne til en konsulatasjon hvor tannlegen undersøkte og tok røngten av alle tennene mine.Deretter ble vi i felleskap enige om hva som skulle gjøres.

Jeg lå i narkose i 3 1/2 time.Da jeg våknet,var hele behandlingen over!!! Tenk,det jeg hadde fryktet i mange år,var over bare på noen timer! Jeg måtte både trekke og bore flere tenner,i tillegg hadde han pusset over alle ternnene mine
    Og det beste av alt-jeg hadde ikke kjent en døyt!!!
    Selvsagt var jeg både øm og sår i munnen etterpå,men det gikk egentlig fort over.

Verre var det med den reaksjonen jeg fikk av narkosen-jeg ble skikkelig dårlig!!! Jeg spydde i et døgn etterpå og var helt utafor!
    Men jeg har vært i full narkose flere ganger før-og ALDRI blitt dårlig før,så la ikke det skremme deg fra å velge narkose!!!

Jeg kan virkelig anbefale tannlege-behandling med narkose
    MAKI

Unregistered
    Gjest
    Meg med tannlegeskrekk her igjen!

Det er ikke det at jeg ikke kan gå alene som er problemet, kan fint gjøre det, om jeg ikke hadde hatt mer enn 1 hull. Men jeg vet at jeg har MANGE! Fordi man kan se dem.

Dette er ganske ekstremt, burde vel ha vært hos tannlegen for LENGE siden, når jeg teller over de jeg ser så har jeg 11 hull, og det er sikkert fler også, som jeg ikke ser.

Har ikke noe spesielt vondt i tennene, har liksom blitt vant til å ha hull!

Har heller ikke noe i mot sprøyter, det går helt fint. Bortsett fra at jeg må ha veldig mange fordi det fungerer så dårlig på meg. Men forde om de setter sprøyte så kjenner man det i nervene og det er mildt sagt helt jævelig!

Gruer aller mest for denne pirkingen de gjør aller først, høres kanskje kjempe dumt ut. Gruer også for borring på hull som sitter helt oppe mot tannkjøttet, DET gjør VONDT det!

Gruer sånn, men har vel ikke noe annet valg enn å kontakte en eller annen tannlege snart, ellers så må jeg vel ty til gebis

Hilsen meg med tannlegeskrekk

Supermedlem
    maki sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Norge
    Meldinger
    670
    Kjære unregistered

Jeg kjenner meg så godt igjen i din redsel for å oppsøke tannlegen

Jeg hadde også flere hull,og måtte til og med trekke noen også!
    Det er derfor jeg på det varmeste kan anbefale å få dette utført under full narkose. Da kjenner du INGENTING!!

Det er en egen anesti-lege som setter narkosen,man sovner med EN GANG,og SÅ begynner tannlegen behandlingen.Og når man våkner er man FERDIG

Jeg vet ikke hvor i landet du bor,eller om dette tilbudet om narkose finnes der.Men Spesialistlegesenteret i Trondheim er en privat-klinikk,så den er åpen for alle

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en tannlege snarest,for jo lenger du utsetter det,jo verre blir det-tro meg
    Håper du tar mot til deg snart

Tenker på deg :klem
    MAKI

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marry sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,846
    Kjenner meg godt igjen.
    Har store mengder hull jeg også.
    Kan noen komme med et ca overslag på hvor mye "full overhaling" med narkose koster?
    Løfter om full narkose er nok eneste måten noen kan få meg til tannlegen på:trist!:
    Men det må da være himla dyrt???
    -04, -01, -97.

Supermedlem
    maki sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Norge
    Meldinger
    670
    Jeg lå som sagt i narkose i 3 1/2 time,som er max-tid pr gang.
    For dette betalte jeg 12500,-
    Noen vil vel synes at dette er dyrt,men husk på at når en ligger i narkose,jobber tannlegen VELDIG effektivt!!!
    Jeg måtte både bore og trekke flere tenner,i tillegg ble alle tenner pusset over. Og ca halv-parten av beløpet er det anestilegen som skal ha.
    Når en tenker på hva en vanlig tannlege-time koster,synes jeg at jeg har fått mye for pengene!
    Og når en i tillegg slipper å kjenne noenting-ER DET VERD HVER ENESTE KRONE!!!
    MAKI

Uregistrert
    Gjest

Sv: Tannlege skrekk

Hei. Jeg har aldri i hele mitt liv hatt hull i tennene. Fikk en datter for 4 mnd siden og har hørt at tennene forandrer seg når man får barn eller går gravid. Jeg er 22 år og livredd tannlegen. Jeg har lest gjennom noen av svarene og sitter seriøst å griner. Jeg er sikker på at jeg har fått mitt første hull!!! Det er ca 2 år siden jeg var hos tannlegen sist. Griner i timesvis før og etter besøket og jeg må bokstavelig talt tvinges inn dit. Skal egentlig gå dit 2 ganger i året for å gjøre minst mulig når jeg først er der men de har ikke innkaldt meg(lykkelig for det) på en god stund. Mange sier man kan få narkose, men er ikke dette fryktelig dyrt? Økonomi er ikke akk det vi har så mye av nå når jeg skal tilbake på skolebenken.
    Jeg er kjempe redd og vil helt ærlig heller føde 10 unger på 10 dager enn å gå til tannlegen......

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine