Ja, du leste riktig
Skal jeg koke opp vannet og legge eggene oppi eller ha de oppi vannet før det koker opp???
Hardkokt= koke hvor lenge?
Nå ser jeg hvor avhengig jeg var av eggkokeren min....
Ja, du leste riktig
Skal jeg koke opp vannet og legge eggene oppi eller ha de oppi vannet før det koker opp???
Hardkokt= koke hvor lenge?
Nå ser jeg hvor avhengig jeg var av eggkokeren min....
Klem fra Beverly, stolt mamma til 3 jenter
Artig spørsmål!
Jeg koker eggene slik:
1. Henter kasseroll fra skapet
2. Fyller vann i den
3. Setter den på plata
4. Legger eggene nedi
5. Koker opp vannet
6. Bløtkokt: 5 minutt koketid
7. Hardkokt: 10 minutter koketid
Jeg koker opp vannet og legger så eggene nedi. Skrur ned litt, men det MÅ koke. ca 6 minutter blir bløtkokt og 10 minutter hardkokt. Hippie sin metode gjør jo at eggene blir litt 'kokt' før vannet koker, så det er vel derfor hun har 5 minutter.
klem fra Magica, Marius (f. 170801) & Imre (f. 180903)
Takk, prikk avsendtOpprinnelig postet av Hippie
Hehe, trøst deg med at det er mange som ikke kan koke egg...
Hardkokt: ca. 8-9 minutter
Bløtkokt: ca. 5 minutter
Du må finne litt ut selv, for det varierer ut fra hva du koker i, og hvor mye varme du bruker.
Ha ikke eggene oppi før vannet koker.
Kok opp vann, prikk et hull i egget, trekk kjelen til side, ha i egget og sett kjelen på igjen. Skru ned plata et par hakk og vent.......12 minutter. Sånn gjør jeg når jeg skal koke egg som skal deles i skiver eller båter. Dersom du ikke har hull i egget, eller du har det i mens vannet fosskoker, er det stor sjanse for at det sprekker.
Storesøster juni 01
Lillesøster januar 04
Takk, prikk til deg også!Opprinnelig postet av Magica
Ja, hull i egget må man ha. Men det har man jo i eggekoker også!
klem fra Magica, Marius (f. 170801) & Imre (f. 180903)
Husk på at tiden varier pga størrelsen på egget også. Men kok opp vannet før du legger egget nedi
Hippie : morsom beskrivelse
Jeg pleier å bløtkoke i 7 minutter jeg.Syntes ikke det er noe godt når hvitten er geleaktig.
Stikker alltid hull i den butte enden av egget først før jeg har egget i kokende vann!!
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
Koketiden kan også variere ut fra hvilken komfyr man har. På hytta bruker vi gass, og der må vi redusere koketiden på eggene.
Men, som mange andre her har jeg i egg etter at vannet har kokt. 5-6min på bløtkokt og 10-12 min på hardkokt.
ALLTID hull i den butte enden av egget, og la eggene ligge ute mens vannet koker opp. Da får de litt mer romtemperatur og sprekker ikke så lett.
Dette kan ikke jeg heller, jeg har alltis brukt eggekoker jeg.
saga
Bløtkokt 5 min
Medium 7 min
Hardkokt 10 min
Legg alltid egga i kaldt vann med en gang du tar di opp for da stopper du koke prossessen !
hvis du tar opp et bløtkokt egg og lar det ligge blir det gradvis hardere.
Her er det to skoler, som man allerede har sett! Jeg legger eggene i kaldt vann, da sprekker de nemlig ikke. Har man dem i kokende vann, bør man stikke hull i den butte enden for å unngå ekle sprukne egg. Fordelen med den første metoden er at man unngår stikking. Fordelen med den andre metoden er at det er lettere å kontrollere akkurat hvor mye kokt egget skal være, og den foretrekkes derfor av bløtkokt-folket. Mens jeg liker hardkokte egg + er litt lat, så jeg starter med kaldt vann. Det er en hel vitenskap ...Opprinnelig postet av Ann-Christin
Jeg har salt i det kokte vannet før jeg legger eggene i jeg. (Stikker ikke hull jeg da og eggene sprekker nesten aldri).
Flere som gjør det? Har hørt det en plass, men aner ikke hvorfor jeg gjør det.
♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥
Dersom du har salt i vannet vil ikke "innmaten" i egget flyte ut hvis det sprekker.Opprinnelig postet av Ninapia
Er ikke noen racer på å koke egg jeg heller. Spiser ikke egg selv, men lager av og til til sambo. Han liker de mellomkokt, så da har jeg de oppi kokende vann i 7 minutter. Men vanligvis bruker jeg eggekoker, og da går det jo av seg selv!
Vi har ønska oss eggkokar i julegave...
Kan sende deg min!Opprinnelig postet av KP
Har aldri brukt eggkoker jeg.. fikk en for mange år siden, nå er den gjemt i boden!
KJØP NY EGGEKOKER!!!!!
Sosiale Bokmerker