+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: Finnes det hormonfri spiral?

Ole-Brum
    Gjest

Finnes det hormonfri spiral?

Det var ei på jobben som sa at hun brukte spiral uten noen hormoner, finnes virkelig det? Hvorfor bruker ikke alle det istedenfor piller og diverse som kan ha mange bivirkninger. Etter 3 barn så skal jeg ikke ha flere har derfor vurdert å sterilisere meg fordi jeg ikke "tåler"noen p- piller/sprøyter osv. Synes også det er unødvendig å tilføre hormoner til kroppen i 15-20 år til for ikke å bli gravid
    Men hvis denne spiralene er på markedet så er det jo helt glimrende. Noen som bruker den og kan fortelle litt mer om positive/negative ting

(Er litt tidlig ute siden det er et år til event.prev men ble så nysjerrig)

2.  
    Plutseliten
    Gjest

Sv: Finnes det hormonfri spiral?

Hei.

Jeg har hormonfri spiral. Altså en kobberspiral, nettopp pga at jeg ikke vil ha hormonprev.
    Den er mye billigere en hormonspiral, min kostet ca 200 kroner.
    Legen sa at menstruasjonen kunne bli kraftigere, dvs blø mere og lenger, og kanksje mere smerter. Jeg har ikke fått mensen tilbake etter fødsel enda så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli. Men så langt er jeg kjempe fornøyd med kobberspiralen

Rarelillemeg
    Gjest

Sikkerheten er også litt mindre enn p-piller/hormonspiral/p-sprøyte o.l. Og vanlig bivirkning er økte blødninger, ja.

http://www.mammanettet.com/design.ph...vensjon/spiral

http://www.lommelegen.no/art/art2050.asp

Fra "unghelse":
    Sikkerhet mot graviditet
    Høy sikkerhet. Sjanse for graviditet:
    Kobberspiral: 0,3-1,0 %
    Hormonspiral: 0-0,2 %

Tidligere bruker
    Gjest

Bare slik at du har all info på bordet før du velger, skal du vite at hormonspiralen har endel fordeler fremfor kobberspiral.Mange blør mye under mens og får kraftigere mens smerter med kobberspiral, mens med hormonspiral får de fleste lite eller minimalt me mens blod.

Hormonspiral er mye "mildere", dvs den sitter i livmora og slipper hormonene der lokalt og veldig lite av hormonene kommer ut i blodet. Derfor er det mange som ikke tåler p-piller/sprøyter som likevel tåler hormonspiral.

Hprmonspiral er mye sikrere enn kobberspiral. Hormonspiral er faktisk like sikker som sterilisering.

Hormonspiralen er derimot dyr. Tror den koster ca 2000,-, mens kobberspiralen er mye billigere. Begge er sikre i mange år.

Lykke til med valget

hVet også at enkelte ikke liker kobberspiralen fordi egget kan befruktes (sæden kommer fram), celledelingen starter og hele pakka, men spiralen hindrer det i å feste seg. Enkelte konservative sammenligner det altså med abort, fordi et lite "liv" rekker å starte. Hormonspiral derimot, hindrer at spermen kommer inn i livmora.

- hvis jeg har forstått det rett. Correct me if I'm wrong.
    Sist endret av Majka; 30-10-2004 kl 23:05 Begrunnelse: skrev feil på slutten, slik agnes cecilia påpekte ;)

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Majka
    Vet også at enkelte ikke liker kobberspiralen fordi egget kan befruktes (sæden kommer fram), celledelingen starter og hele pakka, men spiralen hindrer det i å feste seg. Enkelte konservative sammenligner det altså med abort, fordi et lite "liv" rekker å starte. Kobberspiral derimot, hindrer at spermen kommer inn i livmora.

- hvis jeg har forstått det rett. Correct me if I'm wrong.
    Det der fortalte gynekologen meg og. Jeg syntes det blei litt sånn abortaktig og avslo det hele.
    Men gjalt DET kobber eller hormonspiralen? Jeg regner med det var kobbern, at du bare skreiv feil i aller siste setning.

Tidligere bruker
    Gjest

Hormonspiralen både hindrer sæden å komme til + at det hindrer egg, som mot formodning skulle ha blitt befruktet, å feste seg. Derfor er hormonspiralen mye sikrere enn kobberspiralen.
    Sist endret av Tidligere bruker; 30-10-2004 kl 21:15

Mata Hari
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av neet
    Hormonspiralen er derimot dyr. Tror den koster ca 2000,-, mens kobberspiralen er mye billigere. Begge er sikre i mange år.
    Hormonspiralen koster ca. 1250,- og varer i 5 år. Vet ikke hvor lenge kobberspiralen varer.
    Hormonspiralen er reseptbelagt, så den må kjøpes på apotek.

Tidligere bruker
    Gjest

Kjenner flere som har blitt gravid med kobberspiral ..

Finner ikke helt ut av hvilken prevensjon jeg vil ha jeg heller. Ikke så lyst på hormon, men MÅ være sikkert og da føler jeg egentlig at hormonpreparater eller sterilisering er det beste...sterilisering litt tidelig enda så da blir det nok hormonspiral eller p-plaster.

Sitat Opprinnelig postet av agnes cecilia
    Jeg regner med det var kobbern, at du bare skreiv feil i aller siste setning.
    Selvsagt, - takk for at du retta meg!

Polyanna
    Gjest

Det er jo kobberspiralen som er den "gode gamle" typen prevensjon. Standard at man satte inn den etter 1 barn.

Den er mye billigere enn hormonspiralen, ellers så har vel de andre sagt det meste.

Tidl. bruker
    Gjest

Om du aksepterer en sikkerhet som kan være så lav som 94% (6 av 100 kvinner per år blir gravid (ref. svangerskap fødsel og barseltid, lærebok for sykepleiere)) så er det nok et greit valg, ellers ikke. Den kan sitte inne i ca 5 år, det samme som hormonspiral. Samt økt infeksjonsfare og økt mens og menssmerter.

Hormonspiralen er imidlertid den prevensjonsmetoden med hormoner som er blant lavest innhold hormoner, nettopp fordi de virker lokalt og avgis over tid, trenger man kun mikroskopiske mengder hormoner og kun en slag, i motsetning til feks p-piller ol.

Den koster ca 1250 kr og kan sitte inne i 5 år. Den gir mindre mens, mindre smerter og mindre infeksjonsfare enn kobberspiralen. Den omtrent like sikker som sterilisering.

Man er nok i dag i ferd med å gå mer og mer bort fra kobberspiralen. En del reagerer negativt på kobberet som er prevensjonsvirkende i denne spiralen. Jeg kjenner også faktsik så mange som "en del" som har blitt gravide med kobberspiralen.

Ole-Brum
    Gjest

Tusen takk for svar. Ble litt klokere nå. Tror at hormonspiralen kan være det rett for meg siden det ikke gir så mye hormoner som piller osv. At den er veldig sikker og at man kan slippe unna med mindre blødning er jo også et stort pluss. Å tenk så deiig å slippe å tenke på prev, mer enn hvert 5 år!

Håper virkelig denne funker bra for meg når tiden er inne.

divine
    Gjest

Jeg ville bare skryte litt av kobberspiralen, jeg da. Jeg har brukt den i 10 år (med 1 1/2 års pause da vi fikk barn nr. 2) og jeg personlig har aldri vært plaget med smerter, infeksjoner eller økt mens. Ikke har det vært smertefullt å sette den inn / ta den ut heller. Ville bare si dette, fordi jeg synes kobberspiralen har fått litt vel mye pepper. Selvsagt er det ikke alle som tåler den, men synes ikke man skal bli skremt fra å prøve den i utgangspunktet.

Det eneste *jeg* tenker på noen ganger, er hva Majka sa om at egget faktisk befruktes. Det har faktisk plaget meg litt, men tydeligvis ikke nok til at jeg har byttet prevensjonsmiddel

Plutseliten
    Gjest

Legen min anbefalte meg å prøve å ha kobberspiral først fordi det ikke er alle som kan ha spiral i det hele tatt. Da er det greit å begynne med kobberspiral fordi den er billigere. Om man fortsatt liker den etter noen måneder kan man bytte til hormonspiral.
    Jeg håper ikke jeg får større plager en vanlig ved mens, for jeg vil IKKE ha hormonprev.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Propella sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Meldinger
    2,256

Legen min ville ikke sette inn hormonspiral hos noen som ammer. Mente at det ikke var helt bra. Ellers må jeg si meg helt enig med Divine. Har ikke vært plaget pga kobberspiralen. Har hatt den i snart 2 år.
    Propella
    storepropell (98), mellomstepropell (00) og minstepropell (02)

Hei, kobberspiral er uten hormoner, og helt bivirkningsfri. Hvis du er opptatt av hormonfri prevensjon saa finnes det en oversikt her www.hormonfritt.no Er glad for at det er andre som og ikke liker hormoner, tror ikke vi helt vet hvilke innvirkning den har. Lykke til

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine