+ Svar på diskusjon
Side 1 av 5
1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91

Diskusjon: Tips til å skrive søknader

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    ;) Tips til å skrive søknader

    Jeg sitter & tar i mot søknader om dagen, på to ulike stillinger. Og jeg blir lite imponert over hva folk får seg til å skrive og ikke skrive. Men spesielt er det utseende jeg får bakoversveis av. Tenkte jeg bare skulle gi noen tips (selvom jeg trodde mye av dette var "barnelærdom" når man var jobbsøker):

    * Send en CV UTEN hull, dvs har du noen år uten å ha gjort noe, så skriv det i stedet for å la det stå åpent
    * Send både CV og søknad!
    * I søknaden skal du skrive hvorfor du vil ha akkurat DEN jobben, ikke bare hvor fantastisk du er som person
    * Pass på å rett opp stillingstittel, ansvarsområde og geografisk område hvis du bruker samme søknad til flere jobber
    * CV'en skal være kortfattet og oversiktlig!
    * ikke sett inn logoen til det firmaet du søker hos på brevhodet
    * ikke skriv at du står uten jobb 0101 pga nedskjæringer, ingen driver med veledighet. Fortell heller hvorfor DU bør få den aktuelle jobben
    * ikke ring for en hver pris.... man husker like godt de som ikke hadde noe fornuftig å si som det motsatte...
    * Sørg for at all informasjon om deg stemmer (riktig adresse, mobilnr, mailadresse etc)
    * luk vekk skrivefeil!!!!!!!!!!!!
    * sjekk oppsettet, det må være ryddig både på CV og søknad
    * jeg synes bilde er veldig OK, men ikke alltid en fordel.
    * ikke send med vitnemål og attester, det tar du med på et event intervju
    * referanser oppgir du ved forespørsel
    * vis at du vet hvilket firma du søker på jobb i.....

    Puh, det var noe av det jeg har reagert på. Det er sikkert mange andre ting også man må huske på, kanskje flere kan legge inn tips slik at denne tråden kan være til hjelp?
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  2.  
  3. #2
    Hippie
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader



    Tenker du sitter og river deg i håret over HÅPLØSE formuleringer etc. nå!
    Tror faktisk jeg har unngått de fleste fellene her jeg - har faktisk bilde på CV'n min...
    Eller - på den ene jobben jeg søkte (og ikke fikk - intern ansettelse) så ringte jeg kanskje endel ganger. Men jeg snakket med 4 forskjellige personer da. Hadde visst ikke full kontroll over hvem som skulle ta seg av ansettelsen!

    Alan: Det må jo være litt artig og da? Sitte å lese søknader?

  4. #3
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg skriver jo endel søknader om dagen. Jeg har ikke jobbet siden jeg hadde fødselspermisjon, og har jo hatt en litt utvidet permisjon, sånn sett.

    Jeg skriver ikke dette i CV'en. Burde jeg gjort det? Vet at det er mange ulike meninger rundt dette.

    Hva slags bransje jobber du i, forresten? Kanksje du har en jobb til meg?

  5. #4
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Og bare så det er sagt, så fikk jeg faktisk SKRYT for søknaden min på mitt forrige intervju. Den var akkurat sånn de hadde ønsket seg...

  6. #5
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Det er artig å lese, men det er mye tragisk også, dessverre. Spesielt blandt seniorer så leser man mye mellom linjene. Jeg skal ihvertfall passe på å posisjonere meg så godt som mulig!! Tenker med gru på hva jeg gjør som 50-åring. Hvem vil ha meg og hva kan jeg da?
    Har man konkrete spørsmål så er det sikkert smart & ringe, men ikke sånn: ja, jo, jeg lurte litt på om det var kommet inn mange søknader..... er det mye rart, mye bra.... osv.
    Ganske irriterende. Der har jeg feilet et par ganger, ja

    Jeg hadde garantert skrevet at jeg har hatt utvidet fødselspermisjon, Agre. Det har du jo ikke noe problem med å forsvare. Et blankt hull derimot, er litt verre.
    Jeg har allerede fått en søknad fra en annen her på NM, og det var av det ryddige, fine og klare slaget til deg!


    Dette er selgerjobber, Agre, men den i Oslo er søkn fristen gått ut på.
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  7. #6
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    Jeg hadde garantert skrevet at jeg har hatt utvidet fødselspermisjon, Agre.
    Hvor da? Under arbeidserfaring? Under kvalifikasjoner? I selve søknaden? Synes ikke det er helt lett. Det er jo ikke et hull når det ikke står noe etterpå, tenker jeg.

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Agre
    Hvor da? Under arbeidserfaring? Under kvalifikasjoner? I selve søknaden? Synes ikke det er helt lett. Det er jo ikke et hull når det ikke står noe etterpå, tenker jeg.
    På min CV så har jeg ramset opp jobbene kronologisk.
    Dvs
    94-96 Tralala
    96-98 Tralalla2
    98-00 tralla 3
    00-01 trallala 4
    01-02 fødselspermisjon
    02-03 trallala 4
    03-04 fødselspermisjon

    Her er det ingen hull, selvom jeg var litt lenger hjemme 1. gangen.
    Noe jeg etterhvert kan slite med er hvorfor jeg har hatt så mange arbeidsgivere....
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  9. #8
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    På min CV så har jeg ramset opp jobbene kronologisk.
    Dvs
    94-96 Tralala
    96-98 Tralalla2
    98-00 tralla 3
    00-01 trallala 4
    01-02 fødselspermisjon
    02-03 trallala 4
    03-04 fødselspermisjon

    Her er det ingen hull, selvom jeg var litt lenger hjemme 1. gangen.
    Noe jeg etterhvert kan slite med er hvorfor jeg har hatt så mange arbeidsgivere....
    De tralalaene skal vel strengt tatt stå i motsatt kronologisk rekkefølge?
    Jeg skal uansett vurdere å gjøre det på din måte, Alan, men er ikke helt overbevist. Kanksje jeg i god NM-ånd burde lage en spørreundersøkelse?

  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Agre
    De tralalaene skal vel strengt tatt stå i motsatt kronologisk rekkefølge?
    Jeg skal uansett vurdere å gjøre det på din måte, Alan, men er ikke helt overbevist. Kanksje jeg i god NM-ånd burde lage en spørreundersøkelse?
    Det har du rett i, siste først! Men sien jeg ikke har min cv her så bare hoppet jeg ut i det. Hvorfor er du i tvil om det med permisjonen din?
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  11. #10
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    Det har du rett i, siste først! Men sien jeg ikke har min cv her så bare hoppet jeg ut i det. Hvorfor er du i tvil om det med permisjonen din?
    Jeg føler kanskje at det vser litt rart ut å ha fødselspermisjon som mest relevant (øverst) arbeidserfaring. Og så synes jeg det er greit at de gjør seg opp en mening om meg som person uten at de nødvendigvis vet at jeg nettopp har fått et barn og alle ulempene det innebærer.

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Agre
    Jeg føler kanskje at det vser litt rart ut å ha fødselspermisjon som mest relevant (øverst) arbeidserfaring. Og så synes jeg det er greit at de gjør seg opp en mening om meg som person uten at de nødvendigvis vet at jeg nettopp har fått et barn og alle ulempene det innebærer.
    Nå vet jeg jo ikke hva slags jobb du er ute etter, men jeg tenker motsatt som deg.
    Jeg vil nemlig ikke jobbe et sted hvor de ikke godtar at jeg har barn og hvor det ikke er akseptert at barna mine kommer først, uansett.
    Derfor sa jeg også opp en kremjobb jeg hadde da jeg var hjemme med mitt første barn. Der godtok ikke sjefen at jeg fikk barn.
    Skjønner tankegangen din, at det ser rart ut. Men tross alt, det er en PERMISJON fra arbeidslivet, ikke et FRIÅR eller noe annet tull.
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  13. #12

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg har drivi å søkt på mange forskjellige butikkjobber i det siste. Å ha prøvd meg litt frem. Å alle de som jeg sendte med bilde på, har jeg kommet på interjuv til
    Å de jeg ikke har gjort det med, har jeg ikke hørt noe mer i fra, enda jeg føler at med CV og søknaden min så er jeg absolut værd ett intejuv.
    Så går det på trynefaktor eller er det det at man skiller seg litt ut med å sende bilde?

    Vetle (f. april-03)
    Tiril (f.juli-10)

    11.06.11

  14. #13
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av susette
    Jeg har drivi å søkt på mange forskjellige butikkjobber i det siste. Å ha prøvd meg litt frem. Å alle de som jeg sendte med bilde på, har jeg kommet på interjuv til
    Å de jeg ikke har gjort det med, har jeg ikke hørt noe mer i fra, enda jeg føler at med CV og søknaden min så er jeg absolut værd ett intejuv.
    Så går det på trynefaktor eller er det det at man skiller seg litt ut med å sende bilde?
    Jeg har ingen erfaring med rekruttering til butikkjobber, men utifra min høyst personlige mening så ville jeg si at hvis jeg var butikkeier/-leder ville jeg ønske en person med et presentabelt ytre til å selge varer i min butikk. Det behøver ikke å bety billedvakker, men ren, pen og velstelt.

    PST Du har endel skrivefeil, har du fått sett over CV'en og søknadene dine? Ikke ment som kritikk, men som hjelp!!

    Til slutt, jeg er ikke ekspert på dette område, sitter sikkert mange her med mye mer kunnskap enn meg! Del av deres erfaringer også da!!
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  15. #14
    innocenta
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Masse gode tips her! Takk, Alan Skal så smått begynne å se etter en deltidsstilling i tillegg til skolen nå, og det er en stund siden jeg har skrevet søknader

  16. #15

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    PST Du har endel skrivefeil, har du fått sett over CV'en og søknadene dine? Ikke ment som kritikk, men som hjelp!!!!
    Ja, CV`n min og søknaden er feil fri og har gitt meg jobb
    Men med dialekt og litt for rask på tastaturet, så blir det litt rart.....

    Vetle (f. april-03)
    Tiril (f.juli-10)

    11.06.11

  17. #16
    Mica
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Prøver å grønnprikke Alan, men det er for kort tid siden sist !


    Selv har jeg aldri vurdert å legge med bilde (ikke fordi jeg tror det vil hindre meg altså). Men jeg kommer til intervju, men når ikke opp, bare nesten...utrolig frustrerende: Det er alltid noen som har bransjerfaring, lengere erfaring, mindre eller lenger utdannelse etc...
    Sist endret av Mica; 29-05-2005 kl 23:16

  18. #17
    TBM
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg har også satt inn mine fødselspermisjoner i CV! Mener som Alan at en arbeidsgiver som ikke synes barn er bra, er ikke en arbeidsgiver jeg vil jobbe for.

    For tiden søker jeg jobber i området hvor jeg bor, men må nok finne meg i å jobbe i Oslo en stund til. Det er rett og slett for mange søkere på stillingene der ute, og jeg kjenner ingen og når ikke opp. Har en variert og god bakgrunn med god erfaring, gode referanser og bra utdanning. Men nei...

    Jeg forbedrer CV'en nesten hver gang - så det lønner seg å legge ned mye arbeid i den. La andre lese korrektur!

    Forøvrig har jeg selv ansatt folk også. Senest sommeren 2002 hvor jeg skulle ha inn en medarbeider - et års engasjement i første omgang innenfor informasjonsfaget. Jeg fikk over 150 søknader.

    Og vet dere hvem som skilte seg klart negativt ut? Alle mennene. Den verste historien var en ung mann som hadde studert i Australia. Han sendte meg en mail hvor han skrev at han hadde ikke tid til å skrive søknad og CV, for han hadde bare hvert hjemme i Norge en uke. Men han var veldig interessert i jobben, og sendte meg en link til sin personlige hjemmeside.

    Informasjonsjobben gjaldt å jobbe med nettopp web, så en JÆVLIG dårlig hjemmeside er ikke akkurat god markedsføring. I tillegg skrev han selv at han spilte golf 2-3 dager i uka i TILLEGG til studier og et barn. Så da konkluderte jeg kjapt - "denne personen har vel neppe studert noe særlig"...

    Jenter - stå på - vi har ofte så mye mer å by på!!!

  19. #18
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Mica


    Selv har jeg aldri vurdert å legge med bilde (ikke fordi jeg tror det vil hindre meg altså). Men jeg kommer til intervju, men når ikke opp, bare nesten...utrolig frurstrernde: Det er alltid noen som har bransjerfaring, lengere erfaring, mindre eller lenger utdannelse etc...
    Sånn har jeg det også, men vi kan ikke gi opp av den grunn! Neste gang er det vår tur!!!

  20. #19
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av TBM
    Og vet dere hvem som skilte seg klart negativt ut? Alle mennene.

    Jenter - stå på - vi har ofte så mye mer å by på!!!
    Det er mitt inntrykk også, men det har nok litt & si hvem som leser søknadene også. Vi jenter/kvinner liker ofte ikke en "kjekkas" holdning mens menn synes det er greit. Kanskje de lar seg blende av store ord, mens vi gjennomskuer disse og forstår at de har det kjeften....

    Kjener forøvrig til problemet ditt også, tbm, om jobber utenfor Oslo. Det er ikke lett!! Jeg har vært heldig og fått jobber her jeg bor, dvs nå må jeg kjøre 15-20 min, men det er uten kø. Prisen jeg har måtte betale er å gå nedover på karrierestigen, men med små barn så klarer jeg & forsvare det overfor meg selv. Nesten alltid i hvertfall!
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  21. #20
    Supermedlem
    Rykte Rykte
    mariaflyfly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    612

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg har ofte tenkt det samme når jeg sitter med søkader på jobben min, og vil gjerne føye til følgende punkter:

    - Ikke skriv hele livshistorien din, verken i søknaden eller på CV. Selv om du er en reinkarnasjon av Jesus, er ikke dette så interessant når du søker en konsulentjobb! (Ja, jeg HAR fått en slik CV!)

    - Skriv på riktig stilling du søker. Det er flaut når folk skriver "feil" stilling!

    - Masseproduserte søknader er bare pinlig. Ikke send oppkopierte søknader til alle steder du søker jobb. Bruk tid på søknaden.

    - Når det står "Kortfattet søknad og CV sendes..." i utlysningsteksten, mener man ikke 3 siders søknad i tillegg til CV. 1 A4 side er akkurat nok! Og ikke send med alskens attester og vitnemål da.

    - Skriv på norsk så sant annet ikke er spesifisert i utlysningsteksten. Det hjelper ikke å brife med engelskkunnskapene når det ikke er bedt om det.

    - Ikke skriv søknader for hånd! Det er lenge siden det blei vanlig å skrive på data. Mulig det oppfattes som "diskriminerende", men på mine to siste arbeidsplasser gikk ihvertfall håndskrevne søknader rett i søpla.
    mariaflyfly
    Lillemann, f. 1.3.99
    Snorkfrøken, f. 19.1.04

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 5
    1 2 3 4 5 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine