Jeg sitter & tar i mot søknader om dagen, på to ulike stillinger. Og jeg blir lite imponert over hva folk får seg til å skrive og ikke skrive. Men spesielt er det utseende jeg får bakoversveis av. Tenkte jeg bare skulle gi noen tips (selvom jeg trodde mye av dette var "barnelærdom" når man var jobbsøker):
* Send en CV UTEN hull, dvs har du noen år uten å ha gjort noe, så skriv det i stedet for å la det stå åpent
* Send både CV og søknad!
* I søknaden skal du skrive hvorfor du vil ha akkurat DEN jobben, ikke bare hvor fantastisk du er som person
* Pass på å rett opp stillingstittel, ansvarsområde og geografisk område hvis du bruker samme søknad til flere jobber
* CV'en skal være kortfattet og oversiktlig!
* ikke sett inn logoen til det firmaet du søker hos på brevhodet
* ikke skriv at du står uten jobb 0101 pga nedskjæringer, ingen driver med veledighet. Fortell heller hvorfor DU bør få den aktuelle jobben
* ikke ring for en hver pris.... man husker like godt de som ikke hadde noe fornuftig å si som det motsatte...
* Sørg for at all informasjon om deg stemmer (riktig adresse, mobilnr, mailadresse etc)
* luk vekk skrivefeil!!!!!!!!!!!!
* sjekk oppsettet, det må være ryddig både på CV og søknad
* jeg synes bilde er veldig OK, men ikke alltid en fordel.
* ikke send med vitnemål og attester, det tar du med på et event intervju
* referanser oppgir du ved forespørsel
* vis at du vet hvilket firma du søker på jobb i.....
Puh, det var noe av det jeg har reagert på. Det er sikkert mange andre ting også man må huske på, kanskje flere kan legge inn tips slik at denne tråden kan være til hjelp?
Sosiale Bokmerker