+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Bilstol......

Enima
    Gjest

Bilstol......

Hm...
    Amine har sånn bilstol, med stasjon som står fast i bilen. Sånn fra nyfødt til 13 kg....
    Men jeg syns liksom hun er litt stor i den stolen jeg...
    Bena hennes går jo langt inn i ryggsete i bilen min... (altså bena stikker ut..)
    Det andre sete jeg har er fra 9 kg..
    Så jeg må jo vente litt.

Men hvordan har dere det, og hvordan vil der ekomme til å gjøre det??

Selene i den bilstolen hun har nå begynner bak ryggen hennes, må over skuldrene hennes før jeg fester de....
    Er det så bra hvis jeg kræsjer da??
    Ville jo tro de satt bedre dersom selene var over skuldrene liksom....
    Om dere skjønner hva jeg mener.....

(flink å forklare jeg.....)

2.  
    Tidl. bruker
    Gjest

Sv: Bilstol......

Nå vet jeg ikke hvilken du har da.. Men vi har Britax babysafe plus. Den kan man justere ryggdelen og hodestøtten på. Selene følger da automatisk oppover. Det er også en pute i ryggen som kan tas bort. Da synker hun lenger ned i setet. Den vi har er og fra 0-13 kg. Beina hennes går også på utsiden og i ryggen på bilsetet. Men jeg tror nok ikke vi bytter før hun sitter stødig på gulvet selv. Regner med å kunne bruke dette setet til jul hvertfall.

Enima
    Gjest

å... husker selvfølgelig ikke hva sete heter nå...
    Noe på C...... Hehe!!

Fåes kjøpt hos brio butikkene! (og sikkert mange andre)

Men ja, jeg skjønner at man ikke bør flytte de i det store sete før de sitter fint alene!

mammadonna
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Mymanny4
    Hm...
    Amine har sånn bilstol, med stasjon som står fast i bilen. Sånn fra nyfødt til 13 kg....
    Men jeg syns liksom hun er litt stor i den stolen jeg...
    Bena hennes går jo langt inn i ryggsete i bilen min... (altså bena stikker ut..)
    Det gjør vel ikke så mye om hun må krølle beina littegranne.

Selene i den bilstolen hun har nå begynner bak ryggen hennes, må over skuldrene hennes før jeg fester de....
    Er det så bra hvis jeg kræsjer da??
    Ville jo tro de satt bedre dersom selene var over skuldrene liksom....
    Om dere skjønner hva jeg mener.....

(flink å forklare jeg.....)
    Jeg skjønner hva du mener, og du har rett i at det er ikke bra. Festet for selene skal være over skulderhøyde, ellers blir belastningen på skuldrene/kragebeinet mye større i et eventuelt sammenstøt. Er ikke selene regulerbare? Vårt har tre mulige høyder for selene. Synes det var rart at hun skulle vokse utav et 0-13 kg sete allerede. Man regner jo at de skal kunne brukes hele det første leveåret.

Hva med å spørre om råd der du har kjøpt setet? Butikkpersonalet skal være kurset i bilsikring.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mummitrollet sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Mummidalen
    Meldinger
    9,500

Hvis du har et Akta Graco Cosmic XTP sete, kan det brukes fra 5 mnd.
    Knotten er enda ikke 9 kg, og har brukt det siden mai...
    Det kan du jo justere ryggen noe på, og det hjelper en hel del

Han sitter mye bedre i det, enn i babysetet, pluss at jeg føler - og vet - at han er myyyye bedre sikret nå
    Mummitrollet
    med Knottentotten oktober -04 og Knøttliten juli -10

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,026

å... husker selvfølgelig ikke hva sete heter nå...
    Noe på C...... Hehe!!

Fåes kjøpt hos brio butikkene! (og sikkert mange andre)

Men ja, jeg skjønner at man ikke bør flytte de i det store sete før de sitter fint alene!
    Sikker på at det ikke begynner på G? Høres ut som et Graco Auto Baby...
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

Tidl. bruker
    Gjest

Vi har en Graco stol som går fra 0-13, han begynner og bli litt stor, men skal ta ut "pølsa" som er over hodet så sitter han bedre, har ikke lyst til å bytte stol før han sitter selv. Men tror nok at vi allikevel kjøper ny stol om ikke så lenge. Sikkerehet er jo viktig.

Har sett på en sånn Akta Graco Cosmic XTP.

Enima
    Gjest

ikke C ja, men G for graco ja!!
    Bilstolen sto oppi bilen i sted, så derfor husket jeg det ikke!! Hehe!

Men ja, selene er det kun to hakk på, og nå på det øverste er de akkurat nedenfor skuldrene.
    Men jeg tenkte på en ting...
    Om jeg prøve sitter hun i dette andre barne sete jeg har, kanskje jeg kunne brukt den nakke støtten som er til baby sete jeg nå bruker til hun...
    Jeg og vil jo tro de er bedre sikret når selene begynner OVER skuldrene....
    Hm...

Føler liksom ikke hun sitter så veldig bra i det baby sete nå.....
    Jeg har bare lånt dette baby sete av ett vennepar, og har fått sånnt barne sete fra 9 kg av min fetter og konen!!
    Men jeg tror jeg bare prøver hun med nakkestøtten på og så ser jeg....
    Føler jeg hun sitter bedre i det nye så bytter jeg, hvis ikke så bruker jeg dette litt lenger...

Eller høres det for dumt ut??

mammadonna
    Gjest

Eller høres det for dumt ut??
    Dumt er det vel ikke, men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på å bruke bilsikringsutstyr på en måte som ikke var 100% etter spesifikasjonene.

Enima
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av mammadonna
    Dumt er det vel ikke, men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på å bruke bilsikringsutstyr på en måte som ikke var 100% etter spesifikasjonene.

Nei gud, det har jeg IKKE tenkt til heller..
    Men den nakke støtten som er til bilsete vi har nå er jo bare sånn løs som du fester på selene liksom...

K@trine
    Gjest

Jeg tror nesten at man må vurdere det der litt selv, og. Man skal selvsagt følge bruksanvisningene nøye.
    Min snart 3åring veide 13 kilo i våres, da var han 2 1/2. Med andre ord så kunne han egentlig brukt babysetet frem til da.
    Minstemannen min er nå rett over 6 måneder og er 75 cm lang. Han veier 8,5 kilo, så han er veldig lang og tynn. Han er sterk i kroppen, han sitter ikke helt selv enda, men han sitter ganske bra.
    Jeg bruker babysetet til han enda, men som mymanny sier, så stikker bena ut og selene begynner under ryggen på han og det er ikke sikkert at han egentlig sitter så veldig godt i det setet.
    For min sønn, så tror jeg egentlig ikke at det hadde gjort så mye om han hadde gått over til et større sete nå, selv om han ikke veier 9 kilo enda, siden han er såpass lang og sterk som det han er.
    Jeg regner med å måtte bytte sete til minsten om ikke så altfor lenge, hvertfall.

Enima
    Gjest

Så sant, så sant!!
    jeg kommer til å prøvesitte hun her hjemme først, FØR jeg setter hun i bilen og kjører avsted!!

Så får jeg nesten bare se selv hva jeg syns....
    Og selvfølgelig høre litt med de jeg treffer på min vei!! (venner og familie)

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine