+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Medisiner mot angst

Uregistrert
    Gjest

Medisiner mot angst

Er det noen her som vet om det finnes ett eller annet man kan bruke mens man ammer??
    Har sosial angst og pankkangst, tør ikke treffe folk lenger, og det blir veldig ensomt å gå hjemme alene hver dag!
    Ungen min er 6 mnd, men nekter å ta flaske (hverken mm eller mme)
    Har hatt god effekt av vival tidligere, men det kan ikke brukes under amming!

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,077

Sv: Medisiner mot angst

Spør legen din

Håper du får noe som kan brukes nå
    Mamma til 3 gutter.

Annfyk
    Gjest

Ingen tabletter som har samme atc som vival,som kan brukes under amming.. Her ville heller ikke vesla ta flaske,så eg kjøpte sånn avent-tutekopp og den funker helt fint Bruker den som er for 3 mnd der er det ikke så mange hull og de er ikke så store.Har du prøvd denne? Hadde sikkert vært lurt å snakke med legen din om dette,eller legen på helsestasjonen eller for den saks skyld helsesøster...Håper du kan få noe hjelp,for det er sikkert grusomt å ha det sånn..Dama til broderen min hadde sånn sosialangst,hun fikk skjelvinger og andre reaksjoner på å være sammen med andre enn han.I begynnelsen når vi ble kjent med henne,måtte han sitte med henne på kjøkkenet f.eks når vi andre satt og drakk kaffe i stua - det var veldig slitsomt for henne..Nå har hun blitt mye bedre,har gått til psykolog som bl.a drev med sånn tankefeltterapi. Ønsker deg alt godt og håper ting ordner seg..hvis du har lyst så kan du sende meg en pm - min munn er lukket med 7 segl

tussa
    Gjest

vet ikke om du har funnet ut noe svar, først nå jeg er inne på denne siden.

jeg har fått sobril mot angst og jeg ammer. det går over i melken og babyen kan bli litt trøtt, men det er visst ikke farlig. jeg har ikke tatt noe ennå venter i det leeeeengste (selv om jeg sliter masse......) fikk beskjed om å prøve å ta det rett etter at jeg hadde ammet så hadde noe av effekten fått ut innen det var mat igjen.

Uregistrert
    Gjest

tussa: vet du hvor lenge Sobril er i kroppen (i melka)?

Har time til legen i neste uke for å snakke om det... Gruer meg litt.. ny lege, så jeg må forklare alt på nytt enda en gang!

tussa
    Gjest

tja er ikke helt sikker, men når jeg har tatt den på kvelden blir jeg "salig" etter 15 til 30 min, men om morgnen kan jeg være litt tung i kroppen, men helt ok. litt usikker hvor lenge den sitter i men hvis du ammer så sa min lege at innen den "når" melken så er den så tynnet ut at det ikke gjør noen skade.

hadde vært interessant å høre hva din lege mener om sobril...... kanskje du kan gi lyd når du har vært der?

lykke til med legetimen, det går sikkert bra. vet at det ikke er noe moro å fortelle heeeeeele "historen" på nytt og på nytt!!!! vær åpen og si det som det er!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    scarlet sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Meldinger
    2,045

Halveringstiden til Sobril er 10-15 timer, det betyr at da har du halvparten av det opprinnelige nivået igjen i blodet. Melken vil ha 10% av nivået i blodet, så skal stoffet igjen tas opp av tarmene til den lille. Dermed er det ikke så mye som tas opp hvis du tar det på kvelden og ikke ammer før til morgenen.

Det betyr selvsagt ikke at det "bare" er å ta det, men at legen din evt. vurderer risikoen som liten ifht nytten. Lykke til!

Hovedinnlegger
    Gjest

Da har jeg vært hos legen... Fikk Cipralex 5 mg!
    Jeg torte ikke å spøre om jeg kunne få Sobril el.l. Jeg spurte om det var skadelig med vival, men hun sa bare at det var ingen god løsning å leve på en rus! Greit nok det, men jeg skulle virkelig ha bruk for det i spesielle situasjoner!
    Klarer ikke engang å være med i familieselskaper, sammen med min egen lille familie! :-(

Men men.. jeg er overlykkelig nå for at jeg enndelig har fått cipralex!
    Men er ikke 5 mg lite? Leste i pakningsvedlegget at ved sosial angst så er dosen 10 mg...

Dere som går/har gått på samme medisin; tok det lang tid før de virket??

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    scarlet sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Meldinger
    2,045

Håper det er greit at jeg svarer selv om jeg ikke har brukt det selv?

Dette er hentet fra Felleskatalogteksten:

Sosial fobi: Anbefalt dose er 10 mg/20 dråper daglig. Symptomlindring oppnås vanligvis først etter 2-4 ukers behandling. Avhengig av individuell respons, kan dosen deretter reduseres til 5 mg/10 dråper eller økes til maks. 20 mg/40 dråper daglig. Sosial fobi er en sykdom med et kronisk forløp og 12 ukers behandling anbefales for å vedlikeholde respons. Langtidsbehandling av respondere er undersøkt i 6 måneder, og har vist seg på individuell basis å hindre tilbakefall. Effekt av behandlingen bør vurderes regelmessig.

Jeg vil tippe at ammingen er grunnen til at du bare fikk 5 mg, som da egentlig er vedlikeholdsdosen. Da vil jeg også anta at det kan ta litt lenger tid før du får full symptomlindring, så ikke gi opp selv om det tar noen uker!

Lykke til, håper dette hjelper deg! Husk at virkningen nok oppleves helt annereldes enn beroligende medikamenter som Vival eller Sobril. Det betyr ikke at det ikke virker, bare at det har en annen måte å virke på.

miriam81
    Gjest

jeg er ammende og er selv plaget med angst. bruker zoloft å den fungerer kjempe bra for meg. tar 100 mg om dagen.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine