+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: Det ingen snakker om - totalruptur (NB! Ikke for pyser...)

Revna
    Gjest

Det ingen snakker om - totalruptur (NB! Ikke for pyser...)

Jeg har plutselig kommet på at jeg må føde...

Har et barn fra før, og revnet hele underlivet mitt under fødsel, inklusive lukkemuskelen i endetarmen. Høres sikkert mye verre ut enn det faktisk var; jeg har ingen problemer nå, og er altså gravid igjen.

Årsaken til rupturen var antagelig at jeg satt på huk og fødte, og at det var vaktskifte rett før barnet kom. Den nye jordmora satte seg ned og SÅ på at jeg presset ut over 4 kilo barn på under 15 min, uten å antyde at jeg kanskje skulle holde igjen litt.

Men så var det fødselen da. Jeg har sett at andre med samme historie som min (totalruprur, stor blødning og påfølgende fødselsdepresjon) får tilbud om keisersnitt andre gang. Men jeg lurer på om jeg syns keisersnitt er enda skumlere enn revning?

Noen med erfaring?

Revna

2.  
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522
    Jeg har ikke opplevd det selv, men vet som du sier at andre har fått tilbud om keisersnitt.

Jeg "dytter" denne diskusjonen opp igjen, så kanskje du får svar fra noen som har opplevd dette.
    Nennemor
    Storesøster (f. juli-99) Storebror (f.mars-02) Lillebror (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Elisa
    Gjest
    Hadde totalruptur i 1993 og fikk et nytt barn nå i april.
    Etter samtaler med jordmor og lege på sykehuset, bestemte jeg meg for å føde på vanlig måte.
    Etter 24 timer med veer hjemme, dro vi på sykehuset og da var fødselen allerede i gang!
    Et par timer etter var vi blitt foreldre til en nydelig gutt, sydde noen sting, men det gikk langt bedre enn jeg drømte om.
    Forrige gang hadde vi ikke sex på 8 mnd, mens denne gangen gikk det 4 uker

Lykke til med fødselen det går bra, uansett hva du velger!

anonym nå
    Gjest
    Jeg er i samme situasjon som deg, men jeg er ikke gravid på ny, da. Fødselen var bare helt ubeskrivelig dramatisk og j*****!! Og jeg fikk også totaltruptur. Fikk beskjed om at jeg vil få innvilga keisersnitt neste gang hvis jeg ønsker, og dette tenker jeg mye på selv om jeg ikke er gravid ennå. Jeg vet at neste fødsel KAN gå helt fint, men jeg vet ikke om jeg tør å risikere at noe sånt skjer igjen. Jeg er heller ikke helt bra igjen, sliter med luftplager når jeg hoster eller nyser Har også hørt at det er større sjanse for at man revner igjen igjen ved ny fødsel, pga at vevet er mindre elastisk....Samtidig er det jo ulemper med keisersnitt og, særlig tenker jeg mye på den første kontakten med barnet som ofte kan bli borte. Men det ble den for meg sist også, da ungen ble tatt fra meg pga at jeg fikk en dramatisk stor blødning. Og etter det sydde jeg i 1, 5 time. Kjenner jeg blir helt kvalm når jeg tenker på det nå. Uff....Men på en måte godt å høre at jeg ikke er alene om dette. Det er ingen av venninnene mine som har opplevd noe lignende, og jeg føler ikke at jeg kan snakke så mye om det egentlig, til vanlig. Dumt at dette skal være tabu, det er jo ingen grunn til det. Men jeg føler at dette er litt privat, og har ikke så lyst til å bruke nick akkurat nå. Uansett vil jeg bare gi deg en støtteklem- og fortell meg hva du bestemmer deg for

Tidl. bruker
    Gjest
    Har ikke hatt totalruptur,men jeg måtte klippe masse da. Det er nok ikke på langt nær like ille som å revne.

Håper jeg slipper unna det,for det høres grusomt ut

Revnet masse med første, men ikke totalreptur for lukkemuskelen tror jeg var i orden......Selv om det ble sydd "der" da....Og andre veien revnet det også bra ...
    Men med andremann gikk det mye bedre noen sting ble det men i ett helt nytt spor

Men du sier du presset ut en over 4kilos baby ut uten å holde igjen, hvordan blir det nå da?
    Jeg bare spør for du kommer vel til (kansje ubevist) holde igjen lengre enn nødvendig for å slippe å revne....Håper du tenker over det så kansje du er forberdet på at du må "la ungen komme ut"
    Ikke "klipe igjen"....

En anen fødestilling vil vel kansje hjelpe på så ungen ikke brøyter vei....Ligge i fødesengen? Mange mener kansje fødesengen er passivt men det synes ikke jeg.....

Ikke lett dette å ha en redsel før fødsel, jeg vet alt om akkurat det, selv om min er litt anen....Jeg er ikke redd for selve fødselen, men store blødninger
    Men den redselen har jeg fått stor hjelp med

Revna
    Gjest
    Takk for svar!
    Det er godt å få lov til å være anonym av og til. Hvis noen kjenner meg igjen allikevel, så send heller en PM.

Jeg la ut fødselshistorien min på SnartMamma etter fødselen, men sensurerte bort det med blødninger og revning og full narkose for å bli lappet sammen. Tror nok at det var greit med narkose, så fikk de sydd skikkelig, men ser i ettertid at mye hadde vært greiere hvis de hadde spandert en blodoverføring på meg. Så mye for å være blodgiver!

Jeg har heldigvis litt tid på å bestemme meg denne gangen. Og Martine; jeg har tenkt på det du sier om å nekte å presse ut ungen. Tenkte jeg skulle snakke med jordmor om det på første kontroll snart.

Jeg har også lagt til rette på andre måter; forrige gang fødte jeg på et stort fabrikksykehus, denne gangen skal jeg på et lite og forhåpentligvis mye koseligere et.

Til anonym: Det er litt godt å høre at vi er flere. Og det er litt ille at man ikke snakker om sånt. Men så vil man jo ikke skremme vettet av noen heller...

Jeg syns ikke selve fødselen var så ille, men tiden etterpå. Jeg besvimte hele tiden, og siden jeg er snill jente og ikke fortalte hvor syk jeg var, så kom folk på besøk likevel.

Puh! Det er godt å få skrive av seg litt også. (Og takk til Nennemor for dytten! )

Revna (Som akkurat har ringt og sjekket - jeg FÅR føde på det lille sykehuset!)

Unregistered
    Gjest
    Hei

Jeg bare måtte svare selv om jeg ikke er bruker her inne, har vært tidligere bruker på sg og sm med nicket MOI,men etter jeg fødte min lille Adrian i januar har jeg kun vært inne og lest litt.
    Min første fødsel for åtte år siden endte også med totalruptur, med påfølgende narkose for å lappes sammen igjen.
    Ett år senere ble jeg gravid på nytt, og gruet veldig på fødselen,men etter samtaler med jordmor på sykehuset ett par uker før fødselen var jeg noe roligere...
    Da terminen kom skjedde intet, jeg gikk og la meg på kvelden, våknet opp kl.02.10av ei kjemperie og vann som fosset ut,en time og tyve min.senere hadde jeg blitt mor til en nydelig liten jente..en kjempefin fødsel som jeg ser tilbake på med glede, det gikk utrolig fort, rakk såvidt frem(var kun 10 min på føden).
    Og etter den opplevelsen var min angst vekk, så når jeg skulle føde for tredje gang bare gledet jeg meg...gikk fort denne gangen også, tok 2timer og 50 min...enda det vare fem og ett halvt år siden sist!!

Vil ønske deg lykke til og håper denne fødselen din vil bli en flott opplevelse!!

Klem fra Moi og Adrian 10mnd!!

Hege72
    Gjest
    Hei!
    Jeg hadde også totalreptur ved min første fødsel,helt j*****!!!
    Jeg gruet veldig før min siste fødsel, men det gikk helt fint! Tror det er viktig å lytte til jordmor, og samarbeide med henne. Tror også det er bedre med vanlig fødsel vs keisersnitt!!

Lykke til!

Klem

Uregistrert
    Gjest

kidoki Sv: Det ingen snakker om - totalruptur (NB! Ikke for pyser...)

Heisan !

Jeg hadde totalruptur i -98 da jeg fikk min førstefødte. Visste ikke helt hva som ventet meg, så det gikk greit.
    Når jeg ble gravid igjen, ble jeg anbefalt planglagt keisersnitt pga totalrupturen + at ha lå i seteleie !
    Keisersnitt ble det, men det hadde jeg ikke valgt på ny.
    Var veldig hjelpeløs lenge etter fødselen, kunne i holde eller bære barnet på lang tid. Vondt i såret. Var mye kjappere på beina første gangen.
    Det trenger jo ikke være fasiten for alle, bare mine erfaringer !

Lykke til !

Uregistrert
    Gjest

Sv: Det ingen snakker om - totalruptur (NB! Ikke for pyser...)

Kremt ... håper ho har født nå, ettersom tråden er laget i 2002

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

Tipper og håper hun har født og vel så det siden barnet nå er rundt 9 år gammelt Tråden er fra 2002...
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kitty80 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    tilbake i Indre
    Meldinger
    1,201

Det kan jo være flere som ønsker å dele og lese om erfaringer selv om tråden er nærmere 10 år gammel da.
    Mamma til verdens beste

Pekepinn
    Gjest

:) Sv: Det ingen snakker om - totalruptur (NB! Ikke for pyser...)

Hvordan gikk det til slutt. Siden barnet snart er konfirmant hadde det vore kjekt og få en update

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine