+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Uregistrert
    Gjest

Reise til utlandet når en er sykemeldt?

Går det ann å reise til utlandet når en er sykemeldt uten å melde i fra til Trygdekontoret? Går jo ann å søke, men husker for et par år siden hadde jeg det styret med å få det godkjent og om vi reiser om bare et par dager så rekker jeg jo ikke det.

Har gått sykemeldt lenge og har ingen spesielle legetimer til uka. Derfor vil jeg benytte sjansen til en ukes fullstendig avslappning. Jeg bli ikke bra av å gå hjemme og løfte på unger hele tiden når jeg sliter med senebetennelse. Har et lite håp om å bli bra hvis jeg reiser bort, og da frister det jo litt mere med varmere strøk når en først skal reise bort.

galadriel
    Gjest

Sv: Reise til utlandet når en er sykemeldt?

Hva mener du med "går det an"?

Det er ikke lovlig. Du må søke først, og legge ved legeattest. Som regel får man det godkjent.

Reiser du uten "lov", går det sannsynligvis bra, men du tar en risiko.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LilleVirre sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    2,830

I januar skulle jeg og min svigerinne på hopp på tur til Lanzarote. Vi bestilte turen og skulle dra 2 uker etterpå. Da var jeg sykemeldt pga svangerskapet med Hedda.
    Var da innom trygdekontoret og fylte ut søknad og leverte legeattest. Henne jeg møtte der sa at det gikk greit å reise siden legen hadde skrevet det. Hun skulle fulle ut papirene med det samme og sende dem til meg.
    Dagene gikk og ikke noe kom i posten, jeg og svigerinnen min dro til Lanzarote som planlagt. Trygdekontoret hadde jo sagt det var greit, men jeg hadde det ikke skriftlig, ennå hun skulle ordne det med det samme.
    Dette var i januar, i slutten av mai kom brevet med godkjennelsen!

Uregistrert
    Gjest

Meg som la inn innlegget igjen.

Har snakket med legekontoret nå, og det er jo litt av en mølle for å reise samtidig å få sykepenger. Må jo ha legetime for å få lege erklæring osv. Så hvis jeg finner ut at jeg drar så tar jeg rett og slett ei uke ferie og skriver det på sykemeldingen sånn at jeg blir trukket i lønn. Da sa hun på legekontoret at jeg sto fritt til å dra til utlandet som jeg ville uten å melde ifra. Så da får vi stole på at det hun sier er riktig. Orker ikke å ringe rundt til trygdekontoret osv. Er lei nok av det ventestyret og alle timene jeg er inne i allerede pga. sykdommen.

Tidligere bruker
    Gjest

trodde det gikk ann å reise på ferie på korte turer jeg selv om man var sykemeldt.. det tror jeg har gjort for lenge siden da jeg var sykemledt og tok en helgetur til london.. hmm.. alt jeg IKKE vet altså..

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    374

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Meg som la inn innlegget igjen.

Har snakket med legekontoret nå, og det er jo litt av en mølle for å reise samtidig å få sykepenger. Må jo ha legetime for å få lege erklæring osv. Så hvis jeg finner ut at jeg drar så tar jeg rett og slett ei uke ferie og skriver det på sykemeldingen sånn at jeg blir trukket i lønn. Da sa hun på legekontoret at jeg sto fritt til å dra til utlandet som jeg ville uten å melde ifra. Så da får vi stole på at det hun sier er riktig. Orker ikke å ringe rundt til trygdekontoret osv. Er lei nok av det ventestyret og alle timene jeg er inne i allerede pga. sykdommen.
    Jeg gjorde det en gang. Var sykemeldt men "tok pause" fra den, tok ut ferie og reiste til utlandet. Det skal ifølge de opplysningene jeg fikk være helt ok.
    Strilen, og

Tidl. bruker
    Gjest

En i familien min har nettopp vært sykemeldt, og skulle 4 dager til utlandet (London tror jeg). Hun snakket med ei på trygdekontoret om det, og der fikk hun beskjed om at siden det var så kort tur, så trengte hun ikke å søke. Det var bare å reise!

galadriel
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Ingrid
    En i familien min har nettopp vært sykemeldt, og skulle 4 dager til utlandet (London tror jeg). Hun snakket med ei på trygdekontoret om det, og der fikk hun beskjed om at siden det var så kort tur, så trengte hun ikke å søke. Det var bare å reise!
    Hmm... jeg skulle også til London i fire dager, og jeg måtte søke. Men det virket som en formalitet - legen skrev attest på at det ikke var skadelig i forhold til sykdommen, og jeg fikk dra uten å ta "ferie" fra sykmeldingen.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine