+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Diskusjon: Hvor mange egg kan de spise?

  1. #1
    Olympia
    Gjest

    Hvor mange egg kan de spise?

    Eller rettere sagt, hvor mange egg spiser ditt barn i uken? Jeg har en eggeelsker hjemme som synes speilegg og hardkokt egg er noe av det beste som finnes. Men jeg har en vag følelse i bakhodet om at man bør være forsiktig når det gjelder for mye egg.

    Noen som vet litt?

  2.  
  3. #2

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Snuppa her er også glad i egg. Hun er to år og jeg begrenser ikke eggespisingen annet enn at jeg ikke gidder å lage egg mer enn 2-3 ganger i uke. Går med 1-2 egg hver gang. Egg inneholder mye proteiner og det metter godt.

  4. #3
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Mellomsøster er også eggelsker så 2-3 egg i helgen. Lager ikke i ukedagene. Liker best hardkokt, eggerøre og speilegg.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Iset sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    4,692

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Vi har ingen restriksjoner på egg her i huset. Egg er sunt, og kolesterolmyten er jo feks avlivet for 2-3 år siden.
    Jeg spiser minst 4 egg daglig, og snuppa spiser et par egg daglig. Hun elsker speilegg, så jeg steker til henne hver kveld, da spiser hun godt før hun legger seg, ellers er hun så småspist.

    Storesøster, 12. oktober 2003 & Lillebror, 27. mars 2008

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mini sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Gjemmer meg...
    Meldinger
    7,719

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Så bra! Jeg var vist ikke helt oppdatert der... trudde vi skulle ha et egg i uken eller noe.
    Benedicte er også veldig glad i egg, nemlig.
    Men da vet jeg det!
    SUPERT!
    Mini og hennes fantastiske trekløver...
    Vesla: 21.10.03
    Prinsen: 01.07.08
    Prinsessen: 25.01.11

  7. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Håper inderlig at egg ikke er usunt, for guttungen elsker det. Både kokt, stekt og i eggerøre. Han kan nok spise opp til 10 i uka ettersom han stort sett spiser to av gangen, og vi spiser egg ofte.

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pandamor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Meldinger
    1,320

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Leste en anbefaling om at et egg per dag er greit for en voksen. For barn vet jeg ikke. Kanskje opplysningskontoret for hvitt kjøtt og egg ( husker ikke eksakt hva det heter ) vet ? Barn under 1 år bør vel ikke få egg etter norske anbefalinger ? I andre land er dette helt annerledes. Jeg skal prøve å finne det ut.

    Mvh abcde

  9. #8
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Heohappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Meldinger
    4,530

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Dette var greit å vite . Jeg trodde også man måtte være litt forsiktig med egg til barn så her har hun fått helst i helgene. Hun er veldig glad i egg, så da tror jeg jammen hun skal få mer .
    Heohappy/Lysten, Mathilde f.070204, Bendik f.010407 og Simen f.110310.

  10. #9
    Olympia
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Takk for svar alle sammen

    Jeg må si at jeg synes 2 egg daglig er altfor mye i mine øyne, synes det blir litt for mye av det gode, selv om det kanskje medisinsk sett ikke er farlig. Men godt å vite at jeg kan kjøre på med fire- fem i uken!

  11. #10
    kris
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Ernæringsrådet anbefaler

    Tre egg per uke medregnet det som brukes i matlagingen.
    (Hentet fra anbefalingene for hverdagskost.)

  12. #11
    KP
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    4 egg pr. dag? Det høyres mykje ut syns eg, sjølv til ein vaksen. 3 i uka medrekna matlaging høyres bedre ut ja. Vi spiser kanskje egg 1 gong i veka.

  13. #12
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Iset sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    4,692

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Sitat Opprinnelig postet av KP
    4 egg pr. dag? Det høyres mykje ut syns eg, sjølv til ein vaksen. 3 i uka medrekna matlaging høyres bedre ut ja. Vi spiser kanskje egg 1 gong i veka.
    Jeg skjønner ikke hvorfor man reagerer så kraftig på at noen spiser mye egg? Det er jo en sunn naturlig matvare.
    Det er da ikke noe gale med egg!?! Tidligere trodde man egg økte kolesterolet, men dem myten er jo avlivet for årevis siden. Er det noe annet "skadelig" med egg? Det reageres jo ikke så kraftig på at noen feks spiser prim eller syltetøy på brødskivene til flere av dagens måltider, men egg, DET er skadelig det.
    Storesøster, 12. oktober 2003 & Lillebror, 27. mars 2008

  14. #13
    Olympia
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Nå tror jeg ikke mengden av syltetøy på to brødskiver tilsvarer mengden av fire egg daglig, Iset.

  15. #14
    KP
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Sitat Opprinnelig postet av Iset
    Jeg skjønner ikke hvorfor man reagerer så kraftig på at noen spiser mye egg? Det er jo en sunn naturlig matvare.
    Det er da ikke noe gale med egg!?! Tidligere trodde man egg økte kolesterolet, men dem myten er jo avlivet for årevis siden. Er det noe annet "skadelig" med egg? Det reageres jo ikke så kraftig på at noen feks spiser prim eller syltetøy på brødskivene til flere av dagens måltider, men egg, DET er skadelig det.
    Eg har ikkje fått med meg at den myten av avliva. Sambo har høgt kolesterol og fått beskjed av legen om å kun ete 1 egg pr. uke.

  16. #15
    Oskarsmamma
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Er det noen regler for når barn kan begynne å spise egg? Sønnen min er snart 1 år og har fått smake litt egg.

  17. #16
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    plipp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    østfold
    Meldinger
    1,094

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Trodde også på dette med høyt kolesterol, men her står det jo noe interessant

    Egg og kolesterol

    Jeg har hørt at det ikke er sunt å spise for mange egg på grunn av kolesterolet. Ernæringsrådet anbefaler kun et halvt om dagen. Er frykten overdrevet?

    Publisert 28.05.2001 16:29.
    Ja, antakeligvis! En gjennomgang av litteratur ved Universitetet i Oslo viser at egg i liten grad bidrar til økt kolesterol i vesten.

    Brytes ned

    Forklaringen er antagelig relativt enkel. Selv om egg og endel andre matvarer i seg sjøl inneholder endel kolesterol, gir ikke dette automatisk høyt kolesterol hos den som spiser disse matvarene. Det er fordi kolesterolet, på linje med de fleste andre næringsstoffene i maten, blir delt opp i sine byggesteiner under fordøyelsen.

    Det er forenklet sagt først når matvarene over tid inneholder høye andeler av mettet fett at kroppen vår utvikler høye kolesterolnivåer for å transportere denne typen fett i blodbanen, men dette kolesterolet bygger kroppen vår opp helt fra bunnen av uavhengig av hvor mye kolesterol det er i den maten vi spiser.

    De fleste av oss kan derfor godt spise 1 til 2 egg om dagen uten blygsel, og har du først blitt over 70 år og setter pris på å spise egg er det bare sjølpining å ikke spise dette. De med kjent høyt kolesterol bør imidlertid passe på, da bør de kanskje bytte ut egget med en tomat eller en sild.
    Plipp, Plopp (-95) og Plomma (-05)

  18. #17
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emira sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    I Nord
    Meldinger
    1,859

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Egg er også en av de få matvarene som gir vitamin D. Om lag 1/3 av kostens kolesterol kommer fra egg. Men – kolesterol i maten har lite å si for kolesterolet i blodet. Det er nok den største myten i norsk kosthold at egg er "farlig" for kolesterolet. Mettet fett gir et større utslag her!

    Hva med kolesterolet?
    Eggeplommen inneholder kolesterol, MEN: Det betyr ingenting for kolesterolet i blodet. Mettet fett fra annen mat er det som betyr aller mest (melkefett, margarin, kjøtt, pølser osv.)


    Disse opplysningene fant jeg på prior.no


    Og jeg mener at egg er som med all annen mat : Alt med måte

  19. #18
    KP
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Sitat Opprinnelig postet av plipp
    De med kjent høyt kolesterol bør imidlertid passe på, da bør de kanskje bytte ut egget med en tomat eller en sild.
    Og derfor skal ikkje sambo spise masse egg, mens Iset sikkert kan spise sine 4 om dagen.

  20. #19
    Vivian
    Gjest

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Så fint å lese. Sebastian elsker egg, men jeg har vært usikker på hvor bra det er med mange i uken.

    Men et egg om dagen (og det blir jo ikke hver dag) skader da ikke en liten kropp som skal vokse.

  21. #20

    Sv: Hvor mange egg kan de spise?

    Sitat Opprinnelig postet av Oskarsmamma
    Er det noen regler for når barn kan begynne å spise egg? Sønnen min er snart 1 år og har fått smake litt egg.
    Så sant det ikke er allergier i familien så er det ikke noen anbefalt grense på egg. Snuppa ble tilbudt egg fra rundt 1 års alderen. Men det var først når hun nærmet seg to år at hun fant ut at det var godt

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine