+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Diskusjon: Atopisk eksem og allergi

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    'Liten' sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    1,755

    :( Atopisk eksem og allergi

    Må bare lufte dette med dere...

    Oliver har atopisk eksem som blusser opp innimellom. Vi har fått kortison som vi bruker når det er hissig, og i gode perioder smører vi flittig med Aderma fuktighetskrem. Legen hans har fortalt at han som atopiker også evenuelt vil kunne få matallergier, og at vi bør følge med hvis eksemet blusser opp etter innføring av nye matvarer.

    Nå de siste dagene ( igår og forigårs) har vi endelig fått opp grøtmengden i 1/3 av full porsjon som han spiser helt opp. Har tidligere blandet grøten med MM, men har nå begynt å blande med MME fordi jeg sliter med å pumpe meg. Jeg har da valgt NAN HA1 siden det er den allergivennlige.
    Og i dag hadde han et veldig oppbluss av eksemet sitt. Og jeg er derfor redd for at det kan være MME'en han har reagert på. Men det kan jo også være at det bare er et tilfeldig oppbluss (håper jo på det da).

    Lurer nå veldig på hvordan vi skal gå frem videre. Prikktesting er visst veldig upresist når de er så små.
    Har smurt med kortison i dag, og det pleier å gi veldig rask bedring. Så etter noen dager vil antakelig eksemet være borte igjen, og hvordan vet vi da om han er allergisk eller ikke?

    Har tenkt å blande grøten med MM noen dager nå. Så, når eksemet er helt fint igjen etter smøringen, prøver vi på nytt med MME i grøten. Hvis han da får et nytt oppbluss er vel det et ganske sikkert tegn på allergi.
    Eller er det noen som har forslag/erfaring om hvordan vi ellers kan gjøre dette?

    Og hvis det viser seg at det er NAN HA1 han reagerer på, hva kan vi da blande grøten med? (MM er som sagt håpløst å få pumpet ut for meg, i dag fikk jeg ut 15 ml etter et kvarter med håndmelking )
    Liten
    Stolt mamma til Klatremus'05 og Lillebror juni'07

  2.  
  3. #2
    rigets_smølf
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Svarer veldig kort, men lover å svare mer i morgen. Grøt med vann da? Noe i grøten han kan reagere på? Anna Banana reagerer på banan for eksempel. Gikk bra i små mengder (tror vi), men når bananen var godt innarbeidet som mellommåltid flammet hele kroppen opp, spes på eksemflekkene. Varme og fukt sammen med eksemet er jo heller ikke bra. Jeg er jo like fersk som deg når det gjelder atopisk eksem, så det er jo ikke sikkert jeg er mye til hjelp.

  4. #3
    ~Maila~
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Jeg la ut en tråd om å lage grøter uten melk. I går var det vel?
    http://www.nybaktmamma.com/plassen/s....php?p=4285109

    Har du f.eks gitt han banan? Mange mener at de matvarene som kan gi utbrudd er matvarer med mye histaminer i, f.eks banan, sjokolade og så sto det helt stille her.
    S tåler ikke banan, sjokolade, sitrus, løk, kiwi, syrlige epler, moreller, egg osv osv...
    Man kan også få atopisk eksem utbrudd av f.eks stress og kulde.

    Det er ikke noe særlig når ungene har det vondt, nei.

    Har dere fått sånn klø-medisin også (mikstur som demper kløen)?
    Adherma er dyrt, men smør hver dag forebyggende og bruk adherma bad også. Hold han unna parfymerte produkter, deres parfyme, røyk osv - det kan gjøre eksemen verre.

    S er snart 3 år, og vi har endelig begynt å få oversikt over hvordan vi kan holde eksemen i sjakk. (Men da måtte vi også over fra Apolar med dekvalon til en sterkere steroidekrem.)

    Inne på NAAF (Norges Astma og Allergi Forbund) mener jeg at det skal stå en del om atopisk eksem.

  5. #4
    ~Maila~
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Ja, og så er det noe med fargen i klær som har sterke farger. F.eks rød og svart - den kan de reagere på.
    Vaskepulver...
    Ull rett mot huden skal heller ikke være bra.
    Svette er fy-fy, om det er eksem så får det det til å klø, og kan vel muligens føre til utbrudd...

  6. #5
    Ginger2
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Kan han reagere på noe du har spist, hvis du fremdeles ammer? Nytt vaskemiddel eller skyllemiddel? Kan han reagere på tørr luft? Har jo vært veldig kaldt i det siste, men det regnet jo i dag....

    Synes det er litt mystisk at det skal være MME da du har brukt MME som er beregnet på allergikere?!

    Dette var ikke mye hjelp, gitt.....

  7. #6
    Ginger2
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Zikkzakk kom meg i forkjøpet med et MYE bedre svar

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    piegirl sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    1,979

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Sitat Opprinnelig postet av Liten
    Har tenkt å blande grøten med MM noen dager nå. Så, når eksemet er helt fint igjen etter smøringen, prøver vi på nytt med MME i grøten. Hvis han da får et nytt oppbluss er vel det et ganske sikkert tegn på allergi.
    Eller er det noen som har forslag/erfaring om hvordan vi ellers kan gjøre dette?
    )
    Jeg synes dette høres lurt ut. Hvis du ikke har gitt ham noe annet, f.eks. banan, som han kan reagere på. Det er dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å prøve og se hvordan det går..

    Olav har jo kumelkallergi, og jeg har begynt å innse at å blande hvert grøtmåltid med MM til han er 1 år, blir litt i overkant mye jobbing.. Så jeg prøver å venne ham til MME, litt og litt. Bruker Nutramigen. Den er garantert fin for melkeallergikere, smaker pyton . Kjøpes på apotek. Koster en formue, men vi skal få på blå resept.
    Vet ikke noe særlig om den MME som du snakker om, bare at Nutramigen er enda "bedre".

    Inne på "barnemat"-forumet og "sykdom, plager og skader" er det veldig mye hjelp å få!!

    Trist å høre at han er så plaget med eksem . Håper har ikke får matallergier også.

  9. #8

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Matilde har melkeallergi og det ble tatt prikketest hos barnelege og vi måtte på sykehuset for å ta blodprøve av henne. Da får man helt sikkert svar på om han tåler melk eller ikke. Men barnelegen sa til oss at barnet kan ha allergi selv om ikke det slår ut på prøvene. Vi fikk beskjed å prøve oss fram ang melka. Litt etter litt. Hun tåler ikke NAN, men det går greit med grøtpulver som vi blander ut med vann. Hun tåler ikke den desserten som er blandet med yoghurt og banan(?), da fikk hun eksem (røde prikker på overkroppen og i ansiktet). Hun tåler middager med spor av melk, feks hjemmelaget middag med smør i. Råder deg til å ta det gradvis; bruk grøt med MM og bland i litt pulver som skal blandes med vann. Kanskje ei teskje? Se om han reagerer, hvis ikke, prøver du litt mer neste gang. Da blir ikke reaksjonen så sterk og det er lettere og kjappere å få det ut av systemet hvis det er lite.
    Hun drikker Nutramigen, svindyrt, 250,- for 400 gr pulver. Men ta han med til barnelege (MÅ være uttalelse fra barnelege ang blåresept) og få tatt prøver, så får dere iallefall pulveret gratis og oppfølging av barnelege. Vi har vært på kontroll tre ganger siden det ble oppdaget da hun var 1 mnd gml.

    Håper Oliver blir kvitt eksemen snart og at dere finner ut av allergien hans.

    Mathilde reagerer også på husdyr og vaskeartikler.
    Bare send meg en pm hvis du vil prate mer.
    Mathilde Helen 24.06.05 og William Aleksander 03.08.07


  10. #9
    rigets_smølf
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Hei. Lovte å svare, men jeg ser jo noen som kan mye har svart. Lærte jeg også. Ser banan er nevnt av alle her, så det er jo ganske mer vanlig enn jeg trodde.

    Svarer ikke mer, jeg.

    Nå skal jeg forresten ned på Nøstebarn. Skal ikke gå amok. All ull-underøyet Anna brukte inntil kroppen skiftes ut med andre plagg eller annet ull. Jeg tenkte at når jeg er en som tåler alt, gemalen ikke har noe eksem eller annet tull og jeg ikke kjenner til tilfeller i familien, ville eksemet til Anna være vanlig tørr hud. Dumme meg trodde ikke det klødde engang. Fortsatte med ullproduktene som klødde, og ga meg ikke. Nå skal det sies at det ikke er hun som er sterkest rammet tror jeg, men dog. Nå som jeg skal nedover, skal jeg se litt på plaggene med ull/silke.


    Vi får tipse hverandre når vi finner ut lure ting.

  11. #10

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Sitat Opprinnelig postet av rikssmurf
    Nå skal jeg forresten ned på Nøstebarn. Skal ikke gå amok. All ull-underøyet Anna brukte inntil kroppen skiftes ut med andre plagg eller annet ull. Jeg tenkte at når jeg er en som tåler alt, gemalen ikke har noe eksem eller annet tull og jeg ikke kjenner til tilfeller i familien, ville eksemet til Anna være vanlig tørr hud. Dumme meg trodde ikke det klødde engang. Fortsatte med ullproduktene som klødde, og ga meg ikke. Nå skal det sies at det ikke er hun som er sterkest rammet tror jeg, men dog. Nå som jeg skal nedover, skal jeg se litt på plaggene med ull/silke.


    Vi får tipse hverandre når vi finner ut lure ting.
    Jeg kjøpte en ullbody til Mathilde av ren Merino-ull. Den tålte hun IKKE!
    Ei stund etter hun fikk den på, så jeg ved en tilfeldighet av hun hadde masse røde prikker der bodyen hadde vært. Så snedig for hvor bleien startet, var det helt stopp med prikker, samme ved halsen og hånden.

    Enda jeg vasket etter anvisningen og med neutral vaskepulver (tørr ikke å prøve vaskemiddel for ull nei).
    Mathilde Helen 24.06.05 og William Aleksander 03.08.07


  12. #11
    rigets_smølf
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Sitat Opprinnelig postet av JannickeHelen
    Jeg kjøpte en ullbody til Mathilde av ren Merino-ull. Den tålte hun IKKE!
    Ei stund etter hun fikk den på, så jeg ved en tilfeldighet av hun hadde masse røde prikker der bodyen hadde vært. Så snedig for hvor bleien startet, var det helt stopp med prikker, samme ved halsen og hånden.

    Enda jeg vasket etter anvisningen og med neutral vaskepulver (tørr ikke å prøve vaskemiddel for ull nei).
    Takk, da prøver jeg ikke det. Var usikker selv. Mulig Anna tåler selv om Mathilde ikke gjør det, men det koster så mye at jeg ikke gidder å prøve. Ull/silke skal være bedre. Prøver litt etter litt. Er ikke sånn at jeg på død og liv må kle henne i ull, men jeg har nå vært fornøyd da.

  13. #12
    Lilu
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    ...må bare snike litt...

    ang bodyer i ull... på Cubus har de noen bodyer som er dobbletstrikket... De er i bomull på innsiden og ull på utsiden - de er veldig gode...








    ...lister meg ut igjen....

  14. #13
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    'Liten' sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    1,755

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Tusen takk for mange gode svar Dere er supre!
    Har ikke gitt han banan eller noe sånt, så hvis det er noe mat han reagerer på så må det enten være MME'en, maisgrøten (men den har han ikke reagert på før) eller noe jeg har spist. Har ikke skiftet vaskepulver (alltid brukt neutral) - forresten! vi var på overnatting hos mine foreldre og da brukte han et badehåndkle fra den, og de bruker nok ikke neutral - krysser fingrene for at det er det som har skylden :håpe-håpe:!!
    Hvis det er NAN HA1 som er synderen får vi prøve Nutramigen. Kjempetips Piegirl

    ps. God tur til nøstebarn Rikssmurf
    Liten
    Stolt mamma til Klatremus'05 og Lillebror juni'07

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    JamJam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    2,793

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Nan ha1 er ikke for melkeallergikere såvidt jeg vet,men den har bedre spaltede proteiner enn vanlig Nan.
    Er man melkeallergisk er nok Nutramigen ett mye bedre valg ja.



  16. #15
    Miss Åland
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Jenta vår reagerer på strømpebukser. Så om sommeren var hun helt fin på beina men ikke på vinteren når hun brukte strømpebukse. Så nå bruker vi superundertøy og det hjelper på henne, de er ikke like hissig og klør ikke mer. Legen sa også at hun ikke kunne bade hver dag, maks 3 ganger i uken og uten såpe i badevannet. Håper dere finner ut vad det kommer av..

  17. #16
    amylin
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Lillegutt har også atopisk eksem. Anbefaler apobase eller calendula krem. Den siste er kjøpt på helsekostbutikker og kan brukes direkte på åpne sår uten at det svir.

    Husker ikke hvor, men i en tråd i juli-klubben la Mandino ut en oppskrift på hjemmelaget grøt uten melk. Du kan jo sende henne en pm og få oppskriften.

    meg stille ut igjen.

  18. #17
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Becke sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Meldinger
    565

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Marius er også atopisk, og reagerer på kumelk. (får rødflammet utslett i fjeset) Eneste av grøtene som fåes kjøpt i vanlig butikk han tåler er maisgrøten. Jeg blander med vann (skal jo egentlig blandes med MM eller MME), og gir han pupp i tillegg, så jeg håper og tror han får i seg viktige næringsstoffer selv om vi ikke bruker den som vi skal.
    Jeg har prøvd å gi med profylac (MME for de med kumelkallergi), men han nekter å spise/drikke det. Det skjønner jeg forresten godt, for det smaker virkelig grufullt!
    Jeg ville ha kuttet ut alle melkeprodukter og sett om det gir seg. Har ihvertfall funket her i gården.
    Ellers så smører vi med A-Derma Exomega, synes den er kjempebra og huden til Marius er veldig fin nå. Hvis han har hissig utslett bruker vi Mildison som inneholder Kortison.
    juni 2005 juli 2009 juli 2011




  19. #18
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    853

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Huff da, har desverre ikke noen gode råd å komme med, er i samme situasjon selv.
    Men ante ikke at det var lettere å utvikle allergier, legen informerte ikke om det da vi fikk konstatert atopisk eksem. Det eneste han sa var at vi kunne smøre på hydrokortison hvis det ble ille, og så sa han at han mest sannsynlig kom til å vokse det av seg.
    Må finne ut mer, skjønner jeg....

    Cic, mamma'n til Elias, f. 20.06.2005
    og Selma, f. 19.09.2007


  20. #19
    ~Maila~
    Gjest

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Og jeg gjentar meg selv:
    Sitat Opprinnelig postet av zikkzakk
    Jeg la ut en tråd om å lage grøter uten melk. I går var det vel?
    http://www.nybaktmamma.com/plassen/s....php?p=4285109


    Der er flere typer grøt for barn som ikke tåler melk.

  21. #20
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    'Liten' sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    1,755

    Sv: Atopisk eksem og allergi

    Sitat Opprinnelig postet av zikkzakk
    Og jeg gjentar meg selv:


    Der er flere typer grøt for barn som ikke tåler melk.
    Kjempebra, zikkzakk
    Har bokmerket siden
    Liten
    Stolt mamma til Klatremus'05 og Lillebror juni'07

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine