+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Diskusjon: Videre pleiepenger etter endt permisjon

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gabriela sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    I et stort hus...
    Meldinger
    2,347

    uff Videre pleiepenger etter endt permisjon

    I ly av en annen tråd her inne lurer jeg på følgende :

    Er det noen som etter endt fødselspermisjon har fått videre pleiepenger ?
    Og evt på hvilket grunnlag ???

    Jeg hadde pleiepenger i hele perioden på sykehuset og i en lengre periode hjemme etterpå pga vi da ga han o2 beh m.m som i regelen skulle vært sykehusbehandlet. Da han ble litt bedre og ikke krevde kontinuerlig O2 (og fordi TK rotet med pleiepengesøknader og reglement) ble jeg bedt om å søke permisjon (de sa den alikevel måtte brukes før han var to år).
    Nå er permisjonen min ferdig om et par mnd, men lillegutt vil ikke kunne begynne i Bh ennå pga div. problematikk/lungetilstand ...hva skjer da ???
    Vil bare være litt forberedt til timen med legen vår snarlig ang. dette.

    Kanskje noen har vært borti noe lignende ?
    Sist endret av Gabriela; 10-02-2006 kl 07:02
    Gabriela
    '92 '02 '04 '07 '10

  2.  
  3. #2
    Nutta
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Jeg har ikke mottatt det selv, men far har mottatt pleiepenger når datteren vår var innlagt når hun var 8-9 måneder og var alvorlig syk.
    Mener Marian her inne har vært i gjennom det du lurer på. Ønsker dere lykke til.

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Trygdekontoret hadde rett i at fødselspengene måtte brukes før han var 2, men hadde du tatt ut (deler av) fødselspengene som tidskonto er kravet ikke barnets fylte 2år, men at perioden fødselspengene blir tatt ut over ikke må overstige 104 uker!

    Vi hadde det litt omvendt fra dere - hadde først en liten periode fødselspenger, så 9 mnd pleiepenger, også brukte vi opp resten av fødselspengene igjen som tidskonto i varierende grad fram til gutten vår var 2.5 år.
    ---
    Men så til spørsmålet - hvorfor skulle dere ikke få pleiepenger hvis han er "syk nok"? Han er jo for dårlig for barnehage?! Er du redd for at trygdekontoret ikke skal godkjenne pleiepengene fordi han har vært "frisk nok" til at du har kunnet ha fødselspenger i mellomtiden? Eller er det lengden på perioden du tenker på?

  5. #4
    maylen
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Har en venninne som fikk endret litt på rekkefølgen når permisjonen gikk ut. Hun fikk igjennom at hun skulle ha pleiepenger den perioden barnet fikk oksygen hjemme. Det er jo noe å tenke på for deg.

  6. #5
    maylen
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    m^3: Jeg fikk ikke pleiepenger selv om Ane ikke kunne gå i barnehagen.

  7. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av maylen
    m^3: Jeg fikk ikke pleiepenger selv om Ane ikke kunne gå i barnehagen.
    Neida, jeg er klar over at det alene ikke er noe argument - litt klønete uttrykt fra min side.
    Det virker som det er veldig forskjell fra kommune til kommune hvor terskelen egentlig går på hva de godtar og avviser av pleiepenger!

  8. #7
    maylen
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Der er lagt opp helt idiotisk spør du meg. Eneste grunnen til at jeg berges økonomisk nå er fordi jeg og barnefaren ikke berget forholdet gjennom alt som har skjedd de siste 2,5 årene.

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av maylen
    Der er lagt opp helt idiotisk spør du meg. Eneste grunnen til at jeg berges økonomisk nå er fordi jeg og barnefaren ikke berget forholdet gjennom alt som har skjedd de siste 2,5 årene.
    Huff... (kjenner på det der vi og, gitt)

  10. #9
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,859

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Jeg fikk pleiepenger etter at Marie fylte to og fødselspengekvoten var brukt opp. Jeg fikk det fordi legen ville at hun skulle få utvikle seg og derfor trengte å holde seg frisk og av den grunn ikke kunne gå i barnehage. I nesten ett år fikk jeg pleiepenger frem til hun begynte i barnehage.

    Å få pleiepenger hjemme er vanskelig men ikke umulig, men vi måtte ha med et vedlegg fra legen på en tettskrevet A4 side som forklarte situasjonen.
    Sist endret av Marian; 19-02-2006 kl 09:17

  11. #10
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,859

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Trygdekontorene er forresten mye mer velvillige hvis de ser en ende på det. Legen vår definerte klart at det var fra okt da hun ble 2 til barnehagestart i aug året etter det gjalt. På forsommeren begynte trygdekontoret å klage og ville ha ny utredning osv. Da sa jeg at det jo snart er over og hun skal begynne i barnehage. Ja sånn var det ja sa de, da er det ikke noe problem.

  12. #11
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,859

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av m^3
    Det virker som det er veldig forskjell fra kommune til kommune hvor terskelen egentlig går på hva de godtar og avviser av pleiepenger!
    Jeg tror heller spørsmålet er hvor godt legen har beskrevet situasjonen eller ikke.

  13. #12
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gabriela sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    I et stort hus...
    Meldinger
    2,347

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Nå har vi jo vært til kontroll og legen sa faktisk ordrett at "Han skal nok ikke i barnehage han...ikke dette kalenderåret iallefall" - Så da får jeg stole på at de skriver en anbefaling som tilsier at det går greit.
    Gabriela
    '92 '02 '04 '07 '10

  14. #13
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av Marian
    Jeg tror heller spørsmålet er hvor godt legen har beskrevet situasjonen eller ikke.

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gabriela sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    I et stort hus...
    Meldinger
    2,347

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av Marian
    Jeg tror heller spørsmålet er hvor godt legen har beskrevet situasjonen eller ikke.
    Legen som mente at lillegutt ikke skulle i bh sa at man av og til måtte ha litt "fantasi" når man skrev anbefalingen...dvs ikke lyve, men skrive på en måte som tk forsto alvoret i behovet !!!
    Gabriela
    '92 '02 '04 '07 '10

  16. #15
    maylen
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Av det jeg har lært om pleiepenger nå, så skulle jeg egentlig gått på pleiepenger i 3-4 måneder hjemme før jeg begynte permisjonen.

  17. #16
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,859

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av maylen
    Av det jeg har lært om pleiepenger nå, så skulle jeg egentlig gått på pleiepenger i 3-4 måneder hjemme før jeg begynte permisjonen.
    Det er nesten umulig å få innvilget pleiepenger i hjemmet hvis du har rett på fødselspenger.

  18. #17
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av Marian
    Det er nesten umulig å få innvilget pleiepenger i hjemmet hvis du har rett på fødselspenger.


    (fikk ikke dere også det til slutt, Marian?)

  19. #18
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,859

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av m^3


    (fikk ikke dere også det til slutt, Marian?)
    Nei, jeg fikk pleiepenger i hjemmet etter at hun var 2 år og jeg ikke hadde krav på fødselspenger lenger.

    Jeg fikk kanskje for den første måneden etter utskrivelse, jeg husker ikke.

  20. #19
    maylen
    Gjest

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Vel, de sa til meg på astmaskolen jeg var på nå at jeg skulle hatt det i den perioden på 3-4 måneder mens hun brukte sykehusmedisiner. Da hadde jeg enda vært i permisjon altså.

  21. #20
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gabriela sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    I et stort hus...
    Meldinger
    2,347

    Sv: Videre pleiepenger etter endt permisjon

    Sitat Opprinnelig postet av Marian
    Det er nesten umulig å få innvilget pleiepenger i hjemmet hvis du har rett på fødselspenger.
    Det skal iallefall da være slik at du pleier barnet ditt på en måte som egentlig er "sykehuspleie"....eksempelvis som med oss...vi fikk pleiepenger pga kontinuerlig o2 tilførsel i hjemmet med 02 overvåking mm...med en gang han var kvitt ekstra o2 måtte jeg ta ut fødselspermisjonen min...da med lovnad at vi etter endt permisjon skulle ta saken hans opp til vurdering for evt. videre pleiepenger....
    Gabriela
    '92 '02 '04 '07 '10

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine