+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: P-pille mens man ammer...

  1. #1
    L & N
    Gjest

    P-pille mens man ammer...

    Jeg var hos jordmor på torsdag til samtale etter fødsel.. Da snakket vi om prevansjon og sånne ting. Hun sa det at nå var det kommet noen nye p-piller som vi kan bruke når vi ammer.. De er ikke tilsatt østrogen så de er ikke farlige for barnet.. Har noen av dere prøvd de? Eller kjenner dere noen som har det?? Jeg lurer veldig på disse, men så leste jeg i en brosjyre jeg fikk at en av maange bivirkniger var akne Jeg er så plaget med huden fra før så dette skremte meg Når jeg brukte p-piller før jeg ble gravid brukte jeg noen som heter DIANE, de hjelper for uren hud og huden min har aldri sett så bra ut! Så jeg vil jo selvfølgelig bruke de igjen når den tid kommer, men nå hva gjør jeg da??? Minipillen var visst ikke noe særlig sa hun.....

  2.  
  3. #2
    Pondusa
    Gjest

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Jeg bruker minipillen conludag, veldig fornøyd. Er i utg litt reservert mot å starte på piller som nettopp er kommet, og ikke testet ut.

    Håper du finner noe som passer deg.

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Irma sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,245

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Mente hun Cerazette kanskje? Det er en minipille men ligner p-pillen. Den kan brukes ved amming. Jeg hadde IKKE gått for Cerazette iallefall. Har rimelig dårlig erfaring. Og det har mange andre også, du finner sikkert cerazettetråder her på NM hvis du søker.
    Poden 2005 og Pjokken 2008

  5. #4
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    407

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Var nok Cerazette hun mente. Og det er jo en minipille. Eneste forskjellen fra andre minipiller er at det er ikke så viktig å ta den til samme tid hver dag som det er med de andre minipillene.

    Mange bruker minipiller og er fornøyd med det. Noen blir plaget av mye småblødninger, men det ordner seg som regel i løpet av noen måneder. Det er jo ikke verre enn at du slutter hvis du får plagsomme bivirkninger. Når det gjelder hormonpreparater tror jeg akne er med som en bivirkning på veldig mange, men det er jo veldig forskjellig hvordan folk reagerer på tablettene. Noen får mere kviser, andre mindre. Noen mange bivirkninger, andre ingen. Så selv om m@msen har dårlig erfaring med Cerazette, kan det hende de passer ypperlig for deg.

    Her i huset har det gått i kondom fram til nå. Fikk aldri rota meg til å skaffe noe annet, men nå som jeg har slutta å amme, har jeg ordnet meg p-piller igjen. Ellers er jo hormonspiral et godt alternativ. Kan settes inn 3 mnd etter fødselen, kanskje tidligere. Mange opplever da at de ikke får igjen mensen i det hele tatt før de tar den ut igjen og det høres jo ikke dumt ut. Men så er det jo noen som får mellomblødninger av den. Så konklusjonen er vel at du må bare prøve å finne ut hva du syns virker greiest for deg og prøve det og se hvordan det går.
    Lille vennen, født 11.02.05

  6. #5
    L & N
    Gjest

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Ja det var cerazette jeg mente.. Liker heller ikke å prøve piller som ikke er "prøvd" ut Tror vi heller får ty til den gamle kondomen ei stund framover, så får vi se hvor lenge jeg kommer til å amme.. ( har begynt å ha lite melk) Og heller begynne med DIANE da... Jeg har prøvd TRIONELLA og JASMIN også, og huden min ble bare verre og verre for hver dag som gikk! Helt forferdelig

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Lykke~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    6,584

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Jeg brukte Cerazette i 14 dager, og mistet nesten melka, fikk kraftige humørsvingninger og småblødde hele tiden. Med andre ord, anbefaller de ikke
    Jeg er blodgiver og reg.beinmargsdonor - er du?
    www.giblod.no

    Vi glemmer deg aldri Minstemann!

  8. #7
    Bauche
    Gjest

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Jeg må nok også si at Cerazette er en skitpille - MEN jeg vet om flere som liker den altså - så du kan prøve...

    Jeg ble et hormonelt uhyre totalt ute av balanse - noe jeg aldri har opplevd før..ikke på p-piller, som gravid eller som nybakt mor..(ja, før jeg begynte med cerazette da) - sluttet etter 2 brett og fikk tilbake megselv igjen...

  9. #8
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bergensis sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Ikkje i Bergen
    Meldinger
    4,715

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Nokon tåler Trionetta og ikkje Cerazette. Nokon tåler Yasmin, andre ikkje. For andre kan det vere motsatt. Absoulut alt av hormonelle prevensjonsmiddel gir potensielt eit hav av bivirkningar (sjekk berre felleskatalogen). Det er omtrent den same lista enten det er hormonspiral, p-plaster, p-piller, implantat etc

    Mini-pillene har også ei lang liste med bivirkningar, men for Cerazette er det litt mindre da den berre inneheld det eine av dei to vanlege kjønnshormona.

    Cerazette er ein mini-pille som har bivikningar som ein mini-pille, men sikkerheten som ein p-pille. Du kan bruke den medan du ammar.

    Nokon får hyppige småblødningar av Cerazette. Om dette ikkje gir seg innan ei viss tid, bør ein prøve ei anna form for prevensjon (og da ikkje implantat som gir same hormonelle samansetning).

    Bergensis - på lunsj med legemiddelfirma;I
    Bergensis
    Storesøster 2002
    Lillebror 2007

  10. #9
    ida_snuppa
    Gjest

    Sv: P-pille mens man ammer...

    Jeg brukte cerazette.
    Fikk humørsvingninger
    Anbefaler de ikke

  11. #10
    Uregistrert
    Gjest

    mumle Sv: P-pille mens man ammer...

    jeg brukte Cerazette før og var veldig fornøyd! Hadde ikke noe problemer med humørsvingninger eller noe, før jeg byttet til jazmine senere- nå er jeg ett uhyre uten like!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine