+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Huldra sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    2,156

Røkt svinekam - oppskrift? Tilbehør?

Ser de har røkt svinekam på Rema 1000 og lurte tenkte kanskje vi skulle prøve dette. Er det sunt? Og hva har man som tilbehør til en svinekam?

Har som du skjønner aldri laget dette før, og tenkte det var spennende med litt variasjon - men det viktigste er at kjøttet er sunt og godt da... tror ikke jeg har smakt det før heller faktisk, så derfor spør jeg om råd fra dere kloke damer.
    Bror juli -98 og Søster juni -01 og Lillesøster 19. sept -08

Tevanga
    Gjest

Sv: Røkt svinekam - oppskrift? Tilbehør?

Røkt svinekam er egentlig det samme som røkte sommerkoteletter som ikke er delt opp. Det er flere måter å lage det på.
    Jeg pleier å stikke et steketermometer inn og legge den i en stekepose for å samle opp kraften. Stekes i ovnen på 125 grader til kjernetemperaturen er 70 grader i midten.
    Det går fortest hvis du skjærer av beina først, men det gjør ikke jeg. Skrur heller opp temperaturen på slutten hvis det tar for lang tid. Det tar lengre tid jo større kammen er. Jo lengre steketid på lav temperatur, jo saftigere blir kjøttet. Det trengs ikke å krydres først da de er røkte og ofte er ganske salt fra før. Skal hvile i 15 minutter før det skjæres opp.
    Jeg serverer med sjysaus laget av sjyen etter stekingen. Noen bruker bare stekefettet ved siden av. Jeg bruker poteter, broccoli og blomkål til. Vet at noen ofte bruker kålrotstappe til. Noen bruker en sennepssaus til i stedet for sjy. Kan også serveres kald med f.eks. waldorfsalat til.
    Det er veldig enkelt å lage dette, men en må regne med at det tar lengre tid enn en tror. Jeg beregner alltid for kort tid slik at potetene er ferdige en stund før kjøttet.

Fant oppskrift på dette i en minikokebok om svinekjøtt som lå i butikken (Meny). Den er gitt ut av Opplysningskontoret for kjøtt. Bruker den når jeg skal lage ribbe og svinestek også.

Det er ganske magert kjøtt for det er lite fett på det. Mat stekt i ovn er stort sett sunnere enn mat stekt i panne.
    Rent svinekjøtt er like magert som kylling.

Håper det smaker. God appetitt .

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    busymum sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    5,891

Sv: Røkt svinekam - oppskrift? Tilbehør?

Vi bruker å lage lys saus av sjyen. Det er deilig med lyse asparges til, og også kålrotstappe i tillegg til poteter.

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine