+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Student
    Gjest

Litt urettferdig? Ang. barnebidrag....

Jeg er student, har et barn på 3 år, og bor ikke sammen med barnefaren...

Vi har hele tiden ordnet barnebidraget på egen hånd, uten innblanding fra trygdekontoret...

Nå har det seg sånn at jeg har vært samboer i 12 av de siste 18 mnd, og kommer derfor til å miste alenemor-statusen fra sommeren. Barnehageutgiftene går derfor opp fra 800 kr pr. mnd til makspris (grunnet fars inntekt). Jeg har derfor tenkt å be han om å betale sin del i forhold til hvor mye barnehagen øker i mnd, noe jeg tror kommer til å gå helt smertefritt...

Her kommer det jeg lurer på: Jeg var innom trygdeetatens sider og prøvde meg på den bidragskalkulatoren, bare for å få en liten pekepinn... Der taster man inn bidragsmottakers og bidragsyters inntekt, og den regnet seg frem til at han skulle betale nesten 3500 i mnd, nettopp fordi jeg studerer og ikke har noen inntekt... Prøvde å se hvordan utfallet ville blitt dersom jeg tjente 300 000 i året, og kom frem til at han da ikke skulle betalt mer enn ca 1800 i mnd!! Er det ikke litt urettferdig egentlig? At han skal betale mer fordi jeg ikke har inntekt bortsett fra lån og stipend??? Burde det ikke vært sånn at man kun gikk utifra hva bidragsyter hadde i brutto inntekt? Det er jo ikke hans feil at jeg har valgt å studere fremfor å jobbe??

Jeg kan godt forstå at bidragsytende fedre føler seg litt urettferdig behandlet hvis de er i samme situasjon som vår, og satsene settes av trygdekontoret...

Sv: Litt urettferdig? Ang. barnebidrag....

Barnebidrag er jo til for barna. For at barna skal ha det de trenger. Og samfunnet ønsker å støtte oppunder en alenemor som gjør seg i stand til å forsørge seg selv gjennom å utdanne seg. Men kansje staten heller skulle betale mellomlegget?
    Storebror des. 01, og Lillebror jan.07.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2003
    Sted