+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Student
    Gjest

Litt urettferdig? Ang. barnebidrag....

Jeg er student, har et barn på 3 år, og bor ikke sammen med barnefaren...

Vi har hele tiden ordnet barnebidraget på egen hånd, uten innblanding fra trygdekontoret...

Nå har det seg sånn at jeg har vært samboer i 12 av de siste 18 mnd, og kommer derfor til å miste alenemor-statusen fra sommeren. Barnehageutgiftene går derfor opp fra 800 kr pr. mnd til makspris (grunnet fars inntekt). Jeg har derfor tenkt å be han om å betale sin del i forhold til hvor mye barnehagen øker i mnd, noe jeg tror kommer til å gå helt smertefritt...

Her kommer det jeg lurer på: Jeg var innom trygdeetatens sider og prøvde meg på den bidragskalkulatoren, bare for å få en liten pekepinn... Der taster man inn bidragsmottakers og bidragsyters inntekt, og den regnet seg frem til at han skulle betale nesten 3500 i mnd, nettopp fordi jeg studerer og ikke har noen inntekt... Prøvde å se hvordan utfallet ville blitt dersom jeg tjente 300 000 i året, og kom frem til at han da ikke skulle betalt mer enn ca 1800 i mnd!! Er det ikke litt urettferdig egentlig? At han skal betale mer fordi jeg ikke har inntekt bortsett fra lån og stipend??? Burde det ikke vært sånn at man kun gikk utifra hva bidragsyter hadde i brutto inntekt? Det er jo ikke hans feil at jeg har valgt å studere fremfor å jobbe??

Jeg kan godt forstå at bidragsytende fedre føler seg litt urettferdig behandlet hvis de er i samme situasjon som vår, og satsene settes av trygdekontoret...

Sv: Litt urettferdig? Ang. barnebidrag....

Barnebidrag er jo til for barna. For at barna skal ha det de trenger. Og samfunnet ønsker å støtte oppunder en alenemor som gjør seg i stand til å forsørge seg selv gjennom å utdanne seg. Men kansje staten heller skulle betale mellomlegget?
    Storebror des. 01, og Lillebror jan.07.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    701

Jeg kjenner ikke lovverket rundt dette, men det mest logiske ville vel være at begge foreldrenes inntekt lå til grunn for bidraget. Jeg har hørt noe om at reglene ble forandret for en tid tilbake, og at fedre med mye samvær skulle betale mindre enn fedre som aldri så barna?

Det er sjelden man hører denne vinklingen på saken
    Sist endret av Malinmor; 03-04-2006 kl 11:03

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Malinmor
    Er det helt sikkert, men jeg synes det er helt naturlig å tenke sånn... Greit nok at staten vil det beste for barna og at de gjerne støtter oppunder en mor under utdanning, men jeg synes likevel at det skurrer....

Supermedlem

Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    701

Jeg er enig. Jeg mener at begge foreldrene har plikter, men også rettigheter i forhold til barna. Så lenge begge parter er oppegående mennesker mener jeg bestemt at barna fortjener to foreldre, og helst to som er voksne nok til å i det minste oppføre seg normalt i nærheten av hverandre. Jeg synes det er tragisk å høre om barn som ikke kan bli fulgt til døra ved samvær, fordi mor og far er uvenner. Altfor ofte hører man om de som vil "ta" hverandre, og bruker barna som virkemiddel.

Heldigvis finnes det mange solskinnshistorier også, det er vel bare sjeldnere man hører om dem

Uregistrert
    Gjest

Så lenge begge parter er oppegående mennesker mener jeg bestemt at barna fortjener to foreldre, og helst to som er voksne nok til å i det minste oppføre seg normalt i nærheten av hverandre. Jeg synes det er tragisk å høre om barn som ikke kan bli fulgt til døra ved samvær, fordi mor og far er uvenner. Altfor ofte hører man om de som vil "ta" hverandre, og bruker barna som virkemiddel.

Heldigvis finnes det mange solskinnshistorier også, det er vel bare sjeldnere man hører om dem
    Hva hadde dette med saken å gjøre da? - Bare spør jeg...

Idril
    Gjest

Jeg syns begges inntekt skal legges til grunn. Hvis bidragsyter tjener tre ganger så mye som bidragsmottaker, så skal jo h*n betale en større del av det det koster å brødfø barna. Trekkes jo fra for samvær.

Hvis dere har privat avtale og er fornøyd med det, så slipper du jo å kreve faren for det han egentlig skal betale.

Supermedlem

Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    701

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Hva hadde dette med saken å gjøre da? - Bare spør jeg...
    Huff, det er ikke alltid like smart å skrive her inne samtidig som man driver med skolearbeid

Det jeg mente var at det var koselig å se at det finnes tilfeller hvor man tar hensyn til den andre parten. Ofte er det mer "jeg skal f***meg nekte eksen å ha mine unger i jula, og han skal sannelig få lov til å betale for ungene sine. Litt overdrevet, men likevel.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,438

Jeg kjenner ikke lovverket rundt dette, men det mest logiske ville vel være at begge foreldrenes inntekt lå til grunn for bidraget. Jeg har hørt noe om at reglene ble forandret for en tid tilbake, og at fedre med mye samvær skulle betale mindre enn fedre som aldri så barna?

Det er nettopp det det gjør nå etter lovendringen som var. Tidligere så var det automatisk 11 % av lønnen for ett barn og stigende økning for flere. Nå er det begges inntekt som legges tilgrunn for utregningen av bidragsbeløpet. Samvær teller også for utregningen av bidraget.
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    bella76 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Meldinger
    5,327

Sitat Opprinnelig postet av Student
    Nå har det seg sånn at jeg har vært samboer i 12 av de siste 18 mnd, og kommer derfor til å miste alenemor-statusen fra sommeren. Barnehageutgiftene går derfor opp fra 800 kr pr. mnd til makspris (grunnet fars inntekt). Jeg har derfor tenkt å be han om å betale sin del i forhold til hvor mye barnehagen øker i mnd, noe jeg tror kommer til å gå helt smertefritt...
    Fars inntekt har da ikke noe å si på hva du må betale i barnebidrag.
    Er du ikke alenemor da?

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

Sitat Opprinnelig postet av bella76
    Fars inntekt har da ikke noe å si på hva du må betale i barnebidrag.
    Er du ikke alenemor da?
    Hva spurte du egentlig om nå? Det er jo ikke hun som betaler barnebidrag, men faren. Og hun reagerer på at han må betale mer bidrag nå når hun er student enn han hadde måttet dersom hun hadde jobbet.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine