+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zebra sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,578

Spedbarn og kortison

Det ser desverre ut til at Brage har fått eksem, akkurat som søsteren sin.
    Signe fikk de første symtomene da hun var 6 uker, men begynte ikke med locoid før hun var 3mnd. Hun fikk også resept på mildison, men hadde lite effekt av det.
    Brage er nå 8 uker og har akkurat de samme symtomene. Tørre, røde flekker på halsen, skuldrene og i albueleddet. Var på helsestasjonen i går. Desverre så var legen syk så vi skal tilbake om 14 dager. Fikk snakket med helsesøstra, som også tror det er eksem. Hun sa vi kunne smøre med fuktighetskrem for å holde det i sjakk.
    Men hvorfor ikke bruke kortisomkrem, som tar flekkene mye bedre.
    Noen som har erfaringer med å bruke kortison til så små barn? Er det en nedre grense for når en kan bruke det?
    Ville dere ha smurt, eller ventet?
    Han er en del urolig så det plager han nok litt.
    Jeg har i tillegg kuttet ut melkeprodukter, i tilfelle han reagerer på det.
    Signe 23 april '04 Brage 5 mai '06 Heine 25 juni 09

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    13,593

Sv: Spedbarn og kortison

Jeg fikk skrevet ut både Mildison og Locoid til mine barn da de var ganske så små. Legen sa til meg at det var bedre å behandle eksemen enn å ikke behandle den.
    Hos oss hjelper heller ikke fuktighetskrem på selve utslettet, så jeg ville smurt med kortison.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    julibe sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,311

Sitat Opprinnelig postet av Stine-mor
    Jeg fikk skrevet ut både Mildison og Locoid til mine barn da de var ganske så små. Legen sa til meg at det var bedre å behandle eksemen enn å ikke behandle den.
    Hos oss hjelper heller ikke fuktighetskrem på selve utslettet, så jeg ville smurt med kortison.
    Signerer dette!

Benjamin fikk konstatert atopisk eksem da han var 3mnd gammel, og fikk kortisonsalver da.
    Barnelegen sier at "bivirkningene" av ubehandlet eksem er større en bivirkningenr av riktig bruk av kortisonsalver!
    Storebror f. 2004
    Lillesøster f. 2006

Seniormedlem
    Zebra sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,578

Takk for svar.
    Da smører jeg med kortison, selv om jeg ikke har fått det bekreftet av legen.

Sitat Opprinnelig postet av julibe
    Barnelegen sier at "bivirkningene" av ubehandlet eksem er større en bivirkningenr av riktig bruk av kortisonsalver!
    Det sier legen min også.
    Signe 23 april '04 Brage 5 mai '06 Heine 25 juni 09

Tidl. bruker
    Gjest

Prøv også A-derma Exomega. Den kjøpes på apotek. Er en fuktighetskrem
    som tar eksem. Min gutt er ekstrem til tider og hvis jeg smører han en han
    i timen så forsvinner eksemen helt.

Supermedlem
    Cathymor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    802

Akkurat dette fikk jeg høre også.

Det er kjempe viktig og behandle det raskt. Jenta mi hadde atopisk eksem, som var meget betent fordi det ikke var blitt behandlet. Etter behandling med kortison to ganger daglig og mini-derm (fuktighetskrem) flere ganger daglig, ble det helt bra. Begynte behandlinga da hun var ca.8 mnd. Må fortsatt smøre med kortison ca. annenhver uke, i tillegg til fuktighetskrem.
    Cathymor og snuppene
    - back in the game - som nybaktmamma -
    Storesnupp 03, mellomsnupp 05 og lillesnupp 08

sima1
    Gjest

Nå vet ikke jeg hva slags eksem barnet ditt har, men jenta mi har atopisk eksem, og vi fikk skrevet ut resept på en ny type salve mot dette som har kommet på markedet. Denne salven er uten kortison. Etter 5 dager der vi smurte morgen og kveld var eksemen borte så denne var bare helt super. Elidel tror jeg den heter. Den var ganske dyr da, rundt 300 for en tube, men absolutt verdt pengene!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    peanut-mamma sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,538

Signerer dette!

Benjamin fikk konstatert atopisk eksem da han var 3mnd gammel, og fikk kortisonsalver da.

Det fikk jeg oxo høre da junior fikk eksem. Han var da 2 mnd gammel. Nå bruker vi Elocon som hudlegen har skrevet ut til oss. Den fungerer kjempe fint, og så lenge vi bruker den "riktig", tror jeg ikke det er noe farlig.
    JUNIOR Mars-04 MINI Oktober-07PRINSESSA Mai-10

Si meg, er de frekk? Skal jeg hoppe opp og skalle dem litt i kneet kansje?

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine