+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Uregistrert
    Gjest

Svangerskapspermisjon, ferie, utbetaling.

Jeg er i svangerskapspermisjon som blir betalt av min arbeidsplass.
    Fra slutten av mai og ut juli har jeg ferie, 9 uker som er fjorårets ferie og årets ferie.
    I juni fikk jeg feriepenger, og i dag kom julilønninga.
    Men lønninga var kun 80% utbetaling, skulle ikke den vært 100%?

Noen som vet?

Uregistrert
    Gjest

Sv: Svangerskapspermisjon, ferie, utbetaling.

Trygdekontoret visste ikke.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Jeg er i svangerskapspermisjon som blir betalt av min arbeidsplass.
    Fra slutten av mai og ut juli har jeg ferie, 9 uker som er fjorårets ferie og årets ferie.
    I juni fikk jeg feriepenger, og i dag kom julilønninga.
    Men lønninga var kun 80% utbetaling, skulle ikke den vært 100%?

Noen som vet?
    Det kommer an på hvor mye du ble trukket i lønn da du fikk feriepenger i steden for. Det som betyr noe er hvor mye penger du får totalt sett. Altså: Du skal ha 100% lønn for den tiden du er i jobb, 80% under fødselspermisjon og feriepenger når det er ferie. Når det utbetales er i og for seg mindre interessant, så lenge sluttsummen stemmer.
    Leaena, L -03 og M -09

Uregistrert
    Gjest

Feirepengene jeg fikk i juni var vel fullt, siden jeg ikke gikk ut i permisjon før i midten av januar.
    Lønna jeg fikk i juli, var 80%. Ferien min varer fra 28 mai til 30 juli, og permisjonen min til begynnelsen av februar.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Feirepengene jeg fikk i juni var vel fullt, siden jeg ikke gikk ut i permisjon før i midten av januar.
    Lønna jeg fikk i juli, var 80%. Ferien min varer fra 28 mai til 30 juli, og permisjonen min til begynnelsen av februar.
    La meg tenke litt til. Alltid vanskelig dette her...

La oss for enkelhets skyld si at du tok årets ferie i mai/juni, og at du tar fjorårets ferie nå i juli. (Det stemmer hvis du har fire uker overført.)

For mai/juni skal du da ha feriepenger og ikke lønn eller permisjonspenger, noe som vel stemmer med lønnsslippen i juni.

For fjorårets ferie nå i juli antar jeg at du i fjor fikk feriepenger og ikke vanlig 100% lønn i juni, som om du hadde ferie da. Egentlig skulle du hatt 100% lønn i fjor, og feriepenger nå. Men siden du fikk feriepenger og ikke 100% lønn i fjor, skal du nå ha 100% lønn og ikke feriepenger nå.

Litt vanskelig å tenke nå i sommervarmen, men jeg tror altså du har rett. Med forbehold om at jeg ikke har sett lønnsslippene dine.
    Leaena, L -03 og M -09

Uregistrert
    Gjest

Jeg har heller ikke sett månedens lønnslipp, men jeg gikk ut ifra at den de månedene jeg hadde ferie skulle utbetalingen se slik ut:

Feriepenger i juni.
    Full lønn i juli.

Men ikke vet jeg.

Arbeidsgiver er på ferie ut juli, så når august kommer får jeg spørre henne.

Hvis du hadde lagt ferieukene til rett etter permisjon så hadde du jo fått 100%lønn, så kan ikke skjønne annet enn at du skal ha det når du tar ferie midt i permisjonen også. Hvis ikke så lønner det seg jo da å ta all ferie på slutten.

Uregistrert
    Gjest

Hun har sikkert bare glemt av hele greia. Sikkert ikke dumt med litt etterbetaling når vi skal ha ferie senere i sommer.

Hovedinnlegger.

hovedinnlegger
    Gjest

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på dette. Arbeidsgiver visste ikke, lønningskontoret visste ikke.
    Så arbeidsgiver har sendt dette skriftelig til en eller annen instans for å få orden på det.
    Jeg var endel sykemeldt ila 2005 pga svangerskapet (arb.giver betalte sykepenger) , og permisjonen min startet i januar 2006.

Kan du ikke heller ta ferien på slutten av permisjonen, sånn på papiret, slik at det blir lettere å regne ut for arbeidsgiver?

hovedinnlegger
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Stikka74
    Kan du ikke heller ta ferien på slutten av permisjonen, sånn på papiret, slik at det blir lettere å regne ut for arbeidsgiver?
    Arbeidsgiveren min ville gjøre det slik denne gangen.

Adrienne
    Gjest

Jeg opplevde det samme sist permisjon, og forklaringen var enkel for mitt vedkommende, nemlig at de kun regnet fire feriedager per uke når man var i permisjon med 80% dekning. Men jeg hadde i utgangspunktet samme mengde feriedager, slik at da jeg kom tilbake til jobb etter endt permisjon så hadde jeg fortsatt noen feriedager til overs, for jeg hadde brukt færre enn det jeg hadde trodd.

Sitat Opprinnelig postet av hovedinnlegger
    Arbeidsgiveren min ville gjøre det slik denne gangen.
    Ja de ville sikkert det hvis de trodde de kunne slippe unna med 80% utbetaling i ferie din. Men hvis du sier at du heller vil ha ferien på slutten. Da ser de jo at utbetalingen ville vært 100% og gir deg det du har krav på nå

hovedinnlegger
    Gjest

Jeg tror ikke arbeidsgiveren min hadde noen plan med dette. Hun ville gjøre det enklere for regnskapsfører med at jeg fikk ferien min midt inne i permisjonen.
    Jeg fikk nemlig overført all ferien min fra 2005 (var sykemeldt hele ferien min da, og arbeidsgiver overførte 5 uker ferie til 2006, slik at jeg har ferien fra 2005 og 2006 nå.)
    Det ble litt vanskelig med regnskapet om jeg skulle føre over 2005-ferien og 2006-ferien til jeg er ferdig med permisjonen i februar 2007.
    Derfor all ferien i juni/juli.
    Det er nok for sent å gjøre noe med dette nå.

Siden hun heller ikke visste, men mente at jeg kun skulle ha 80% utbetalt, så sendte hun saken min skriftelig til en instans som jeg ikke husker hva heter.

Men jeg mener at da jeg hadde ferie i etterkant av permisjonen med de to eldste, at jeg fikk fullt utbetalt da.

Så da er det bare å vente på konklusjonen fra øverste hold.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine