+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    B@mbino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Rennesøy
    Meldinger
    6,000

Lage julekort i photoshop..

Dere som kan dette med å lage slike fine julekort i photoshop, jeg har noen spørsmål til dere..

- Hvordan går dere med fremkalling, hvilke størrelse på kortet?
    - Hvor framkaller dere, eller printer dere ut selv?

Jeg ser for meg det at å få 3 unger til å sitte i ro på julekortet kan bli litt av en jobb.. Vurderer å få lage et slik som det blir to bilder på.. et bilde av Sander og et bilde av guttene, men først vil jeg prøve å få alle med på et bilde..

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Anansie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Meldinger
    3,602

Sv: Lage julekort i photoshop..

Når det gjelder fremkalling er det vel 10*13 som er standarden på fremkalling, så derfor lager jeg alltid bildet dobbelt så stort. Enklere å jobbe med! I tillegg bruker jeg ha velge en oppløsning på 72 pixels/cm.

Jeg ville nok ikke ha valgt FotoKnudsen (mange har fått "rare" bilder), synes forøvrig at FotoLabo har bra kvalitet.
    Store Prinsesse (04. nov 2004) Prinsen(12. mai 2006) Lille Prinsesse (08. juli 2007)

Supermedlem
    CISSI sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,410

Jeg varier litt med størrelser, men hvis jeg scrapper bilder så bruker jeg 20cm x 20cm og 300 pxl. Og så skriver jeg ut selv, da kan jeg prøve og feile litt slik at jeg får det som jeg vil Så har jeg papirkutter som gjør at det blir jevnt og fint og liten jobb å kutte bildene etterpå.

Ellers kan du jo fikse på det slik at du bruker 2 forskjellige bilder, men ser ut som om alle tre er på samme sted..
    ALIDA FØDT 15.MAI 2006

Medlem

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    409

Størrelsen på vanlige bilder er 10x15 eller 10x13. Og som CISSI skriver bør du ha en oppløsning på 300 dpi for best resultat.

Seniormedlem
    'Liten' sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    1,755

Personlig synes jeg kvadratiske kort er ganske stilig . Blir litt mer ut av det liksom. Elitefoto har 15x15 format på fremkalling. Tror desverre de er de eneste som har det foreløpig, så da tar de litt ekstra betalt for det. (husker ikke eksakt pris).

Ellers har vi brukt 13x19 format hos fotoknudsen, da blir det litt større enn et vanlig bilde. (Litt dyrere også, men fortsatt billigere enn de fleste ferdig-kort.)

Et annet alternativ er å levere til digital-trykkeri. Har selv brukt et trykkeri i Oslo sentrum som heter Arkan. Blir ikke så mye dyrere enn å fremkalle. Fordelen da er at man kan bestemme formatet helt selv, og de kutter det ferdig. Men fargekvaliteten blir mye dårligere her enn ved å fremkalle som bilde. Så jeg synes dette alternativet egner seg best til svart-hvitt-kort.
    Liten
    Stolt mamma til Klatremus'05 og Lillebror juni'07

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    B@mbino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Rennesøy
    Meldinger
    6,000

Takk for svar!

Kanskje noen av dere som er flinke på dette har lyst å hjelpe meg med å lage et julekort når det nærmer seg jul?

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine