+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Diskusjon: Culture Shock

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Botero sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,808

_plystre Culture Shock

Culture shock is a term used to describe the anxiety and feelings (of surprise, disorientation, confusion, etc.) felt when people have to operate within an entirely different culture or social environment, such as a different country or a different state than where they live.
    I wonder: Have you experience this?

Cultural shock is the feeling I had about this:

Why does couples in Norway sleep with two diferents dyner?

We got two dyner when we got married from my parents-in-law and I was really mad. We are husband a wife and I want one big dyne!!! They told me that after one month we where going to change... five years later I shop a new one big dyne from IKEA because a like Ikeas dyne trekks
    Sist endret av Botero; 27-12-2006 kl 13:54
    MaMmA til
    Daniel 05/04 & Oskar 06/06

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Maiaa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    786

Sv: Culture Shock

Jeg husker godt en ting jeg slet med å akseptere:

Pannekaker er middag; ikke frokost!

Synes fortsatt det er merkelig, men har lært å akseptere det...

Matheo, 29.juli 2006 og Oliver, 26. juli 2010

Seniormedlem
    Botero sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,808

Sitat Opprinnelig postet av Maiaa
    Jeg husker godt en ting jeg slet med å akseptere:

Pannekaker er middag; ikke frokost!

Synes fortsatt det er merkelig, men har lært å akseptere det...
    hehe...

I know, I like the americans better.
    MaMmA til

Minn
    Gjest

Why does couples in Norway sleep with two diferents dyner?

Min amerikanske mann forstod heller ikke hvorfor vi måtte ha to dyner, men jeg deler ikke dyna mi med noen!! Men han får jo komme på besøk under av og til....

tone5020
    Gjest

Min amerikanske mann skjønner ikke poenget med dyne i det hele tatt, han vil bare ha et teppe, så jeg er bare glad jeg får ha min egen tykke dyne.

Seniormedlem
    Eliin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,593

He,he,he! Artig tråd.
    Min nederlandske mann syntes to dyner-skikken er helt topp! Han hadde en stor dyne da vi flyttet sammen, men jeg dro med meg mine to, og ettersom han er 2 meter høy og jeg bare 1, 65 så var det for han selvfølgelig helt topp å få en hel lang dyne heeeeelt alene.

Kultur-sjokk vil jeg ikke kalle det, men kanskje kulturforskjell.

Jeg hadde selv problemer med å akseptere at de i Nederland spiser kaffe og kaker før middagen i f.eks. bryllup og bursdager. Forsøkte meg med å forklare at man ikke spiser søtsaker før maten, men den hadde de ikke minste forståelse for gitt.
    Mamma til Amanda , født 26.mai 2005

Seniormedlem
    Botero sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,808

I called it a Shock because when you see something diferent you do this face But sure they are the diferents that make us special and thanks for that...

About weedings, in Colombia we drink and dance before the dinner. My mother in law had toooo much wisky before the buffet sure she was not use to it.
    MaMmA til

Veteranmedlem

Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    4,603

Når vi var i Colombia (Bogota og San Andres) fikk vi bare enkeltdyner og sleit som bare det må ha begge under en dyne . Vi har nemlig hatt dobbeldyne i 12 år

Seniormedlem
    Botero sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,808

hahahahaha... Mariell you got single dyner because they wanted you to fell home
    MaMmA til

Veteranmedlem

Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    4,603

Sitat Opprinnelig postet av vicky79
    hahahahaha... Mariell you got single dyner because they wanted you to fell home

Seniormedlem
    Trolljenta25 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Gode gamle Moss
    Meldinger
    1,737

For en morsom tråd!! Etter å ha bodd i Usa i 13 år så ble jeg vel sjokkert her og der. I begynnelsen kunne jeg ikke fatte at amerikanerne kunne spise muffins og pannekaker til frokost. Altfor søtt for en nordmann som er vant til brød og leverpostei til alle døgnets tider. Og pålegg var nulleksisterende hos familien jeg bodde hos. For ikke å snakke om brødet, det var jo bare luft. Og, ÆSJJJJJJ, hvem spiser peanutbutter/jelly sandwhich???? Hehe.

Jeg elsket de store dynene, og mannen, som er amerikansk, hatet å komme til Norge hvor vi fikk hver vår lille dyne.

Nå som han bor her har han merket forskjeller. Nordmenn er uhøflige og sier ikke "excuse me" når de dulter borti noen, går foran deg i butikken når du står og ser på noe på hylla. Hilser ikke på gata etc. etc.

Jeg merker mye av det samme etter å ha bodd borte i så mange år, og slenger fra meg "excuse me" i hytt og pine. Gammel vane er vond å vende!
    Trolljenta25

Mamma til to flotte jenter, juni-98 og juli-05

tone5020
    Gjest

Peanutbutter/honey er faktisk ikke så værst Og Oreo syntes jeg var grusomt til å begynne med - nå er det det jeg ber om hvis noen skal ta med noe fra USA Utrolig hva man blir vant med.

Jeg opplevde en liten kræsj da jeg skulle bake kake mens jeg bodde i USA: Jeg gikk ut og kjøpte mel, sukker, målebeger osv. (Strevde forresten litt med vaniljesukkeret, de hadde bare ekte (dyre) saker). Amerikanerene bare måpte. De visste ikke det gikk an å bake kake fra "scratch", de var vant med poser. Nå har jo posene kommet hit også, og jeg må si jeg gjerne bruker dem

Minn
    Gjest

Jeg LIKER peanutbutter/jelly sandwich!!!!

Seniormedlem
    jupiter_c sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,599

tja.. du trenger ikke reise lenger enn til sverige for å oppleve kultursjokk når det kommer til mat...

mat som er forskjellig i norge og sverige og som jeg bare ikke klarte og bli komfortabel med er: brød (de har jo nesten bare loff og svart brød, også er det sukker i nesten alt!), majones!

ellers så er det ganske mange forskjeller på hvordan type mat man spiser, de har jo feks, gjerne varm lunsj og nesten ingen middag... også får de servert varm lunsj på skolene (det er genialt da!!)

men de har mye større utvalg i frossendiskene enn det vi har her i norge, og jeg savner endel av kjøttpåleggene de har der
    for ikke å glemme prisene!! *ler*
    jupiter, -03, -05 og -07

Medlem
    HollyAmi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    259

Det er vel ikke mye kultursjokk jeg har fått etter å ha flyttet til Danmark, men en gang jeg måpte var da jeg fikk tildelt kniv og gaffel til vafler !

Kanskje det er gubbens familie som er sær... Eller kanskje meg den er gal med ...

Ellers er de høflige i Danmark. Det er man ikke der hvor jeg kommer fra!
    "Fremtiden blir bedre i morgen." Dan Quayle

mars 06

juni 08
    august 10

Seniormedlem
    Eliin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,593

Sitat Opprinnelig postet av jupiter_c
    til mat...

mat som er forskjellig i norge og sverige og som jeg bare ikke klarte og bli komfortabel med er: brød (de har jo nesten bare loff og svart brød, også er det sukker i nesten alt!),
    Svart brød???
    Som halvblods svenske født i Sverige og med hytte i Strömstad forstår jeg virkelig ikke hva slags brød du snakker om. Er du sikker på at du ikke snakker om tysk pumpernikkel-brød?? Svenskene spiser da virkelig bare frallor, limpa och knäckebröd.....
    Mamma til Amanda , født 26.mai 2005

Seniormedlem
    jupiter_c sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,599

eliin:
    ja okay, de er ikke svarte da.. men veeldig mørke, sånn helt mørke rugbrød (er ikke sikker på at det er rug altså.. ) eller noe sånt. (man får de i norge også, men det er kanskje mer typisk finsk..?) også er de gjerne helt runde.
    pluss at endel brød i sverige er det jo også sirup i, og de blir jo også gjerne litt mørkere i fargen enn helt lyse brød..

så jeg vet ikke egentlig hva det var, men når vi skulle ha brød så sto valget somregel mellom loff-aktig brød, eller helt super grovt mørkt brød.

men etter hvert begynte de å ta inn en kneip etterligning, og den var super populær også blandt svenskene.
    jupiter, -03, -05 og -07

winona
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av HollyAmi
    Det er vel ikke mye kultursjokk jeg har fått etter å ha flyttet til Danmark, men en gang jeg måpte var da jeg fikk tildelt kniv og gaffel til vafler !

Kanskje det er gubbens familie som er sær... Eller kanskje meg den er gal med ...

Ellers er de høflige i Danmark. Det er man ikke der hvor jeg kommer fra!

Tror det må være din svigerfamilie som har sære vaner Jeg er halvt dansk, med meste familien i dk, og født og delvis oppvokst der. Men har aldri opplevd å spise vaffelmed knivog gaffel

Tidl. bruker
    Gjest

Hi..
    Two different dyner i like... why? bcause i dont have to smell my husbands fart... cause that really stinks. And probably the same way the other way for him... !!

Seniormedlem
    Botero sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,808

Sitat Opprinnelig postet av Jaan
    Hi..
    Two different dyner i like... why? bcause i dont have to smell my husbands fart... cause that really stinks. And probably the same way the other way for him... !!

Fi fi fi fiiiiii.... my husband doesnt do that inside the dyne!!
    MaMmA til

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg