+ Svar på diskusjon
Side 1 av 5
1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 90

Diskusjon: Jeg skal bake en Cacas-kake for første gang

gal Jeg skal bake en Cacas-kake for første gang (nå med bilder!)

Ja, på lørdag er det det store bursdagsselskapet På fredag skal jeg bake kaken. Har vært innom omtrent alle linkene her inne som omhandler Cacas-formene og tittet på bildene og blitt storimponert Dette er et stort steg for meg ettersom jeg aldri har bakt en fin kake i hele mitt liv

Det er denne kaken jeg skal bake

Foto: Connie

Jeg har fått lånt meg formen hos betters ( )
    og hun har også kjøpt 12 disposable decorating bags, fargene sort, gul og rød i Cacas' konditorfarger og to sprøytespisser for meg. En wilton 2 og en wilton 18.
    Så nå håper og tror jeg at jeg har utstyret i orden da..?

Så var det til selve kaken. Først til smørekremen. Har vært innom Connies side og hun har èn oppskrift på smørekrem, og en på hvit smørekrem. Er usikker på forskjellen der, men regner med jeg skal bruke hvit smørekrem, ettersom jeg skal farge den. Oppskriften der er:

Hvit smørkrem
    50 g margarin
    50 g Flott matfett
    300 g melis
    1 1/2 ts vaniljesukker
    3 ss melk
    Denne kremen er fin å farge med konditorfarger. Tilsett gjerne litt smak, f.eks. romessens eller fruktessenser fra apoteket

Lurer litt på den romessensen der... er det noe man bruker i en barnekake? Hva slags andre essenser vil du anbefale til denne?

Connie skriver også
    Sitat Opprinnelig postet av www.connie.no
    Del kaken i to eller tre lag, og bruk gjerne sjokoladefarget smørkrem mellom lagene. – Deilig.

Oppskrift på den er
    Sjokoladefarget smørkrem
    300 g margarin
    700 g melis
    2 hele egg
    3 ts vaniljesukker
    3 ss kakao
    Bland alt i en bolle og visp kraftig med mikser til kremen er luftig

Tips til hvordan i all verden jeg skal få delt Ole Brumm'en og få sjokolade-smørekremen inni mottas med all hjertelig takk..!! For det aaner jeg ikke

Ellers så har jeg tenkt å lage selve kaken i Møllerens sjokoladekake 1-2-3. Etter tips ja. Så når det går ann, så gjør jeg det. Mer enn nok jobb ellers

Slik har jeg forøvring tenkt å gjøre det:
    Sitat Opprinnelig postet av www.connie.no
    - Smør formen godt, bruk helst formfett, det er lettest å få fordelt jevnt i formen. Det går også an å bruke vanlig smør, men det er ikke like lett å fordele jevnt.
    - Strø hvetemel i formen, "rist" det rundt slik at melet blir liggende som en tynn hinne i formen. Tøm formen for overskytende mel. Dette er spesielt viktig i barneformene, der det er mange detaljer i mønsteret.
    - Hell røren / deigen i formen og stek etter anvisning.
    La kaken hvile i 5-10 minutter etter at den er tatt ut av ovnen - velt så kaken, den slipper da med en gang.
    - Det er viktig å følge denne fremgangsmåten hvis du ønsker et perfekt resultat. Hvis kaken hever seg ujevnt i formen er det bare å skjære av toppen, slik at kaken blir jevn på undersiden når den hvelves.
    Tips jeg har fått fra den andre tråden min:
    Sitat Opprinnelig postet av E-mamma
    Det lønner seg også å ikke ha for mye smørkrem i sprøyteposen om gangen for det blir så utrolig tungt å sprøyte.

Og når man skal sprøyte lønner det seg å forsøke å sprøyte radene 1/2 gang forskjøvet ift hverandre. Da blir det tettere og finere.

Sitat Opprinnelig postet av maimamma06
    Bare ett lite tips ang farger. Hvis du kjøper rød farge og blander med den gule får du orangefarge som er litt mer "ole brumm"..
    Du trenger veldig veldig lite av den røde når du blander med gult.Blir den for knall i fargen og du har svart farge, så ta bitte litt av den i.
    Sitat Opprinnelig postet av betters
    Møllerens sjokoladekakeblanding er perfekt i disse formene
    Tar i mot alt av andre tips og erfaringer også ja..!
    Sist endret av Sukkerrose; 23-02-2007 kl 19:12
    2004 2010 20.02.15 19.05.15

2.  
    Marianne
    Gjest

Sv: Jeg skal bake en Cacas-kake for første gang

jeg synnes oboy istede for kakao i smørkremen gir bedre sjokoladesma, blir ikke så sterk\bisk...

Lykke til

Takk Marianne..! Skal ta det til etterretning ja

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,874
    Blogginnlegg
    1

Romessens bruker vi alltid i sjokoladekakeglasur eller sjokoladekrem.
    Ser ingen grunn til å la det være bare fordi det er et barneselskap, det smaker jo ikke rom og er ikke alkohol. Og man bruker bare noen få dråper.
    Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

Ok, takk for svar Ritamor. Ante nemlig ingenting om denne essensen så

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Katta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    572

Jeg bruker aldri romessens i glasuren... men det er bare fordi jeg ikke liker smaken...

Ellers når det gjelder oppskrifter på smørkrem har jeg brukt disse fra cacas.no (Velg linken tips/ideer og så Oppskrifter helt på toppen)

Sitat Opprinnelig postet av cacas.no
    Smørkrem
    100 g mykt smør/margarin
    300 g siktet melis
    1 ½ ss siktet kakao
    1 ½ ts siktet vaniljesukker
    3 ss sterk kaffe
    Blandes med mikser.
    Smørkremen smøres på mens kaken er lunken.

Hvit smørkrem
    50 g mykt margarin
    50 g mykt Flott matfett
    300 g siktet melis
    1 ½ ts siktet vaniljesukker
    2-3 ss melk
    Har brukt den hvite til de som skal farges. Når du skal ha sortfarge, kan man evt bruke den "vanlige" brunesmørkremen, da trenger man mindre farge for å få den sort... (Siden den er mørk i utgangspunktet)

Eller fikk jeg et tips av min cacasforhandler at når man skulle ta fargen fra boksene skulle man bruke tannpirkere uten smak. Og ta en ny tannpriker for hver gang (slik at man ikke får matrester i fargene, for da kan de mugle)

Jeg har aldri delt kakene min og fylt de med krem, og de smaker godt for det!

Jeg har ikke gjort dette så mange ganger selv enda... men det er ganske gøy. Tar litt tid og er ganske tungt på hånden de første gangene...

Her er kakene jeg har laget til nå.
    Sist endret av Katta; 19-02-2007 kl 14:10
    Katta

2005, 2008 og ventet i mars 2011

Sitat Opprinnelig postet av Katta
    Eller fikk jeg et tips av min cacasforhandler at når man skulle ta fargen fra boksene skulle man bruke tannpirkere uten smak. Og ta en ny tannpriker for hver gang (slik at man ikke får matrester i fargene, for da kan de mugle)
    Dette skjønte jeg ikke helt... Skal jeg ikke bare helle litt farge i smørkremen? Og så helle smørkrem i de posene jeg har med tut?

Supermedlem
    Katta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    572

Hvis det er cacas/wilton farger du har så er de ganske tyktflytende. Og de er veldig konsenterte, du trenger derfor ikke mye. Dyp en tannpriker i fargen og ta den over i smørkremen. Rør... Tilsett evt mer farge, men bruk en ny tannpirker denne gangen slik at man ikke får smørkrem tilbake i fargen...
    Katta

Ååja sånnsett! Trodde man skulle pirke noe på kaken eller noe. Skjønner nå da Flotte kaker du hadde lagd forresten!

Supermedlem
    Katta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    572

Takk.

Hehe, ja det var nok litt dumt forklar første gang. Lykke til. Jeg begynte i høst (min sønns 1 års dag...)
    Katta

Er en posjon av smørekremen nok, og er en pakke Møllerens nok, til denne Ole Brumm-kaken?

Supermedlem
    Katta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    572

Nei, man trenger to porsjoner av hvitsmørkrem...

Jeg har ikke prøvde møllers, men har brukt toro sin sjokoladekake langpanne. Jeg har brukt en pakke, men syns det blir litt lite. Tror jeg kommer til å bruke to neste gang...

Når jeg har brukt en pakke så har den ikke hevet seg over kanten, og det resulterer i at kaka ikke ligger rett når man snur den. Og hvis jeg skal skjære bort slik at den blir helt rett, føler jeg at jeg bare halve kaken blir tilbake...
    Sist endret av Katta; 19-02-2007 kl 14:37
    Katta

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Aivi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Sunnfjord
    Meldinger
    1,503

Lagde Cacas-kake i helga (Thomas-toget). trur du gjer veldig lurt å lage den ferdig dagen før, ja... for det kan ta lengre tid enn du trur å pynte den

Eg pleier å fylle kaka med to lag av sjokolade-smørkremen, men det er jo smak og behag om ein vil ha... og så bruker eg to porsjoner ca kvit smørkrem som eg blander i dei fargane eg treng.
    Viss du lar smørkremen stå litt før du bruker den, mørkner ofte fargen. Dette gjorde eg då eg måtte ha svart og rød farge.. brukte ein del meir farge enn eg pleier, og likevel såg den litt grå og rosa ut. Men når det stod ei lita stund, og eg hadde oppi litt meir farge så blei det skikkelig svart og skikkelig rød
    Mamma til tre (2000, 2003 & 2006)

Salgstrådene mine: Flaske/pumpe-utstyr , Babyguttekle

Acillia
    Gjest

Et lite tips for å få de svarte partiene jevne og flate; ha maisenamel på fingertuppene og glatt ut- da klisser ikke smørkremen! Når kaka er ferdig så er det bare å få litt fukt på (for eksempel med en bitteliten pensel e.l.) og vips så er maisenamelet borte

(og det svarte skal på kaka aller først!)

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    c3po sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,989

Hei Linda! Jeg brukte trådene dine en del i helgen, da jeg bakte Ole Brumm-kake (en annen design) for første gang i helgen. Jeg brukte til slutt sjokolade smørkrem. Vi spurte barna på festen igår om de kjente igjen figuren på kaken, og heldigvis sa de at det var Ole Brumm, så jeg ble fornøyd.

Jeg baker stort sett bare amerikanske kaker, og er derfor vant med å bruke hvit smørkrem (jeg bruker en annen oppskrift enn den til Wilton). Jeg ville tipse deg om å bruke vanlijeessens evt. vaniljesukker i glasuren. Det er den standard smakstilsetningen i oppskriften jeg bruker. Jeg ville ikke bruke romessens i en hvit glasur. I en sjokoladeglasur, kanskje.

Lykke til!

Sitat Opprinnelig postet av Aivi
    Eg pleier å fylle kaka med to lag av sjokolade-smørkremen,
    Men hvordan fyller du den??

Og det hørtes lurt ut å la smørkremen stå ei stund for å få fargen mørkere. Men vil ikke det samme skje om kaken er ferdig pyntet, og står over natta?

Og er det en lur idè og bake selve kaken på formiddagen, og så pynte den på kvelden? Tror det blir mye å gjøre på fredagskvelden, så om jeg tar bakingen først og så pyntingen senere? Hvis det er lurt da.

Sitat Opprinnelig postet av Acillia
    Et lite tips for å få de svarte partiene jevne og flate; ha maisenamel på fingertuppene og glatt ut-
    Skjønner ikke helt hvilke svarte partier? Du tenker på oppmerkingen jeg skal gjøre først..? Jeg har jo en sånn pose med tut til å sprøyte det på...

Supermedlem
    Katta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    572

Ja men etter at du har sprøytet med den lille runde tuten (på øyne, øyebryn, nese etc) skal denne delen glattes ut, og det gjøres lettest med en finger dyppet i maizenamel...
    Katta

Acillia
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av LindaSD
    Skjønner ikke helt hvilke svarte partier? Du tenker på oppmerkingen jeg skal gjøre først..? Jeg har jo en sånn pose med tut til å sprøyte det på...
    Sånn som nesa og øynene! Når man sprøyter det på så blir det ikke jevnt, og helheten på kaka blir mye bedre om disse små detaljene er jevnet ut

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Aivi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Sunnfjord
    Meldinger
    1,503

Sitat Opprinnelig postet av LindaSD
    Men hvordan fyller du den??

Og det hørtes lurt ut å la smørkremen stå ei stund for å få fargen mørkere. Men vil ikke det samme skje om kaken er ferdig pyntet, og står over natta?

Og er det en lur idè og bake selve kaken på formiddagen, og så pynte den på kvelden? Tror det blir mye å gjøre på fredagskvelden, så om jeg tar bakingen først og så pyntingen senere? Hvis det er lurt da.
    Du får sikkert samme effekt om kaka står litt, men eg ville vere sikker på at eg fekk den rette fargen FØR eg pynta kaka med den.

Korleis eg fyller den? Deler kaka sånn at den blir i tre lag (eg bruker kakedeler, men det går sikkert an å gjere det med kniv også..) og smører eit lag med sjokoladekrem mellom laga før eg legger dei oppå kvarandre igjen.

Eg laga faktisk kaka på fredagsskvelden (kunne sikkert ha fyllt den òg, sånn at eg ikkje brukte tid på det på lørdagen), brukte lørdagen til å pynte for så å servere den på søndag. Eg brukte laaang tid på å pynte denne, fra 10 om formiddag til kl 16 kan ikkje hugse at det pleier å ta så lang tid å pynte sånne (lager sånn kake 1-2 gonger i året), men så måtte eg jo fylle den og blande masse forskjellige farger også. Godt mannen var heime og kunne vere med dei små
    Kan jo vise resultatet kanskje:

Er vel fleire farger på denne enn Ole Brum kaka, så det tar nok ikkje så lang tid å pynte den skal du se
    Mamma til tre (2000, 2003 & 2006)

Salgstrådene mine: Flaske/pumpe-utstyr , Babyguttekle

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 5
    1 2 3 4 5 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg