+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 18 av 18

Diskusjon: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

  1. #1
    Linuslove
    Gjest

    ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    ja, jeg vet det er mange her som har sterke meninger om dette, så dere trenger ikke å gidde å skjelle meg ut...

    I går natt prøvde vi metoden på vår 7-mnd gammel gutt for første gang fordi han i det siste plutselig våknet i 22-tiden og bare skrek og skrek i noen timer. Før tok vi ham opp og etter noen timer tok vi ham med i senga vår.
    Nå er vi ganske sikre på at han ikke er vondt, så vi fant ut at vi må prøve å få slutt på dette.

    Så i går holdt han på i 1,5 t før han endelig sovnet. Men så våknet han igjen flere ganger utover natten (kl.2,4, halv 6 og så hvert kvarter til halv 7). Da var det bare å gi smokken så sovnet han.
    Men er det normalt?
    Jeg vil gjerne høre hvordan dette har gått for andre som har brukt samme metoden.

  2.  
  3. #2
    Nete
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Ok. Her skal jeg IKKE svare..ikke svare..ikke svare..ikke svare..

  4. #3
    Linuslove
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    så la være da...... .......

  5. #4
    Eføya
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    7 mnd er veldig tidlig å begynne med Ferber. Dette har jeg hørt fra min HS som er veldig for Ferber. Om du velger å bruke denne metoden ville jeg ventet en stund. Det er jo en grunn til at mange her, meg selv inkludert, har sterke meninger om metoden.

  6. #5
    Nete
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Sitat Opprinnelig postet av Linuslove
    så la være da...... .......

  7. #6

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    vi brukte en light-versjon på snuppa da hun var 5 mnd.. eller var hun 6? utrolig hvor fort man glemmer.. vel, lot henne hele tiden høre at vi var der, men tok henne ikke opp. var inne hvert 5 min eller no. første kvelden tok det litt tid før hun sovnet, sikkert time eller no, men allerede kvelden etter gikk det betraktelig fortere. tredje kvelden gikk over all forventning.

    nå må det sies at hun hadde kolikk til hun var nesten 5 mnd og ble bysset/ammet i søvn hver kveld. prøvde lenge å bare være i rommet mens hun skulle sovne de kveldene hun ikke hadde kolikksmerter, men da gråt hun mer. hvis vi gikk ut og hun bare hørte oss var det bare klagegråt ... vi begynte ikke med dette før en stund etter kolikken var over. derfor tror jeg hun kanskje var minst 6 mnd

    du må bare huske å ikke ta opp barnet underveis (med mindre det er hysterisk, mener jeg. du hører fort forskjell om det ikke lenger er "bare" sinna eller sutring) for de husker godt og gråter til de får vilja si. har du sprukket en gang fyker du tilbake til før utgangspunktet.

    lykke til, mange meninger om dette, selv fått tyn tidligere. men jeg mener at det ikke er "barnemishandling" å ta en lett-versjon. klart det ikke er bra om ungen er hysterisk og redd, men det er ikke dette det handler om. bedre for alle om ungen finner søvn selv. hun hadde ikke problemer med å sovne igjen på natta i ettertid, hun våknet for nattmat.
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

  8. #7
    Ida og Isak´s mamma
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Vi har tatt light versjonen på vår datter, men hun var da 2 1/2 år. De første nettene var vi inne minst 10 ganger, etter 3-4 netter var vi nede i 2-3 ganger. Etter 10 dager sov hun rundt.

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Light versjon her også da snuppa var ca 9 mnd'er. Ble flytta på eget rom da og lagt. Første natta var litt slitsomt. Men natta etter ble det betraktelig bedre og bedre ble det. Nå sover hun nesten hele natta..får en fl melk i løpe av natta.

    Det jeg gjorde var å være konsekvent med å ikke ta henne opp når hun har lagt seg. Gå ut for å se hvordan det går. Skrek hun så gikk jeg inn etter 3 min. Dette gjorde jeg noen ganger og så økte jeg til 5 min.

    Og det funket bra her. Hun skjønte at jeg var der.

    Nå når hun våkner på natta så skriker hun og da går jeg ned først og varmer en fl. melk og så går opp og mater henne og så legger hun seg til å sove igjen. På morgenen så skriker hun ikke da ligger hun bare å prater med seg sjøl før vi står opp.

    Vi starter dagen ca kl 5.30 eller 6. Men det er bedre en våken hver 2 time...

    Lykke til!

  10. #9
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kate sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    1,124

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    benyttet metoden på frøkna. Det hjalp vel egentlig ikke særlig nei. Gjorde bare vondt i mamma hjertet. Jeg var beinhard, og hun hylte i timer. Den gang trodde jeg det var det eneste å gjøre. Hun var en type "vanskelig baby"

    Vet ikke om det har sammenheng med metoden, men frøkna mi sover fortsatt ikke hele natta hver natt. Kanskje kan det settes i sammenheng med den utryggheten hun følte da hun ikke ble hørt??

    Kommer ikke til å gjøre noe sånt igjen, nå vet jeg mye bedre. Har fått tildelt en like søvnløs baby denne gangen også, men noe ferber kommer ikke på tale

    Kan ikke tenkes gutten din våkner så mange ganger utover natta fordi han søker nærhet? Han blir jo avvist ved at du lar ham hyle, og dermed våkner han gang på gang fordi han savner nærheten?? Bare en tanke,som jeg har tenkt om frøkna mi mange ganger.
    LilleO skal iallefall få all nærhet han trenger.
    Jente 2004, gutt 2007.
    Sniker innimellom når jeg kommer på det





  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Krølle gikk gjennom dette da han var 6 mnd med stor hell. Det var 3 kvelder og så gikk det bare fremover derfra.

    Seinere har han ikke vært mottakelig for det, og Tulla har denne kuren heller ikke passet for. Det må passe barnet, og det må passe foreldrene. Vi kjente det godt når det ikke passa. Men for Krølle da han var 6 mnd, følte vi det var det helt rette, og det føler jeg også at vi gjorde den dag i dag.

    Noen ganger er det rett, noen ganger er det ikke. Jeg ønsker ikke eksludere hverken Ferber eller samsoving, alt til sin tid, og se an barnet/familien.

    Hva som er normalt er neimen men ikke lett å si, men har du tatt en titt på denne?

    http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...d.php?t=503764

  12. #11

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    ......
    Sist endret av Lykketrollet_; 31-10-2007 kl 20:03
    Storesøster 05 - Lillesøster 07 - Lillebror 25.03.11


  13. #12
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Sitat Opprinnelig postet av Lykketrollet_
    ......
    Mhmmm...?

  14. #13

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Jeg leste feil, og kom ikke på noe annet fornuftig å skrive, så dermed ble det prikker.
    Storesøster 05 - Lillesøster 07 - Lillebror 25.03.11


  15. #14
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Lykke~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    6,584

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Vi prøvde denne metoden, etter nesten 6 mnd press fra helsesøster. Første kvelden hylte og hylte gutten. Jeg satt nedi stua og gråt, og pappa gikk ut og inn, ga han smokken og la han ned. Husker ikke hvor lenge vi holdt på 1. kvelden. Andre kvelden var enda værre. Jeg klarte IKKE å høre gutten gråte og gråte så han hikstet, så jeg gikk til slutt og tok han opp. Da lå han og skalv i senga, med livredde øyne store som tallerkner.

    Det er noe av det mest grusomme jeg har vært med på, og jeg skulle så gjerne ha det ugjort .... Vi begynte å samsove i stedet, og det funker bra for oss.
    Jeg er blodgiver og reg.beinmargsdonor - er du?
    www.giblod.no

    Vi glemmer deg aldri Minstemann!

  16. #15
    Nete
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Sitat Opprinnelig postet av ~Lykke~
    Vi prøvde denne metoden, etter nesten 6 mnd press fra helsesøster. Første kvelden hylte og hylte gutten. Jeg satt nedi stua og gråt, og pappa gikk ut og inn, ga han smokken og la han ned. Husker ikke hvor lenge vi holdt på 1. kvelden. Andre kvelden var enda værre. Jeg klarte IKKE å høre gutten gråte og gråte så han hikstet, så jeg gikk til slutt og tok han opp. Da lå han og skalv i senga, med livredde øyne store som tallerkner.

    Det er noe av det mest grusomme jeg har vært med på, og jeg skulle så gjerne ha det ugjort .... Vi begynte å samsove i stedet, og det funker bra for oss.
    Huff får tårer i øynene av å lese dette. Godt at du tok til vett for å si det på godt norsk

  17. #16
    turbo76
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Jeg brukte Ferber-light på førstemann, det gikk aldri mer enn halvannet minutt mellom hver gang vi var inne hos ham. Han roet seg litt, hver gang - men ble tydelig sint da han vi gikk ut igjen. Man kjenner jo sitt eget barn ganske godt, og jeg hadde ikke klart å gjennomføre dersom han hørtes fortvilet eller redd ut. Vi hadde en tøff førstenatt, litt mindre tøff andrenatt og en mye lettere tredjenatt - og så har han sovet hele natten hver natt, foruten sykdomsnetter.

    Men barn nr 2 - hun er en skikkelig prinsesse-vil-ikke - og i tillegg har hun ikke villet ha smokk, flaske eller fått noe forhold til noen bamser, koseklut etc. Så med henne er det kun mamma som har vært trøsten første året, og nå også kos i pappas armer. Og til tross for mye nattevåk med henne, har vi overhodet ikke vurdert Ferber!!

    Barn er forskjellig, og da må man bare føle på det! Førstemann var trygg og god, mens hun har alltid sovet veldig lett og vært skvetten og utrygg.

    Føl deg frem, ta et valg - og gjennomfør! Jeg håper at du etter denne første natten fortsatte? Det er mye bedre å ta 3 netter når du først gjør det. Dersom du tar en skrikenatt, så tar barnet oppigjen et par netter - og så prøver deg igjen, vil jeg tro barnet blir mye mer utrygg.

    Lykke til - og god natt ;-)

  18. #17
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    oslo78 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,286

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Har ikke brukt Ferber, men har gjort det slik at jeg har vugget ungen, hysjet, sunget, osv barnet sov igjen. Altså ikke tatt det opp, men heller ikke gått ut og inn. Har gått 3 netter med begge ungene så har de sovet rundt.

    Lykke til!
    Oslo78 - stolt mamma til Storebror (juli 04), Lillesøster (juni 06) og Lillebror (januar 10)

  19. #18
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: ferber-metoden....erfaringer ønsket...

    Vi har tre små barn, 3.5, 2 år og 8 mnd.

    Helsestasjonen anbefalte ferber-metoden når vår eldste hadde søvnproblemer og vi prøvde det en natt. Etter at hun hadde sittet i senga og hylskreket i 2 timer og bare satt rett opp og ned og klynket i søvne så orket vi ikke mer.

    Etter det har vi lest flere leger og pedagoger som fraråder bruk av Ferber-metoden og vi er helt enige. Vi tror det er skadelig for barnet og de opplever trygghet når vi tar han/henne opp. Grunnen til at mange våkner om natta er at de er sultne. Vi har gitt barna våre ofte en flaske med melk midt på natta for at de skal sove tilbake igjen - og de sover godt.

    Vår lærdom er: Lytt til hjertet ditt, ikke alltid til helsesøster. De kan mye, men du vet best. Gi masse kjærlighet.

    Og dersom barnet ditt gråter om kvelden så 1) Prøv å gi tutt, 2) Prøv å gi mat/melk/vann, 3) Prøv å se om han/hun har luft i magen med å løfte henne opp over skulderen og forsiktig stryk han/henne på ryggen for å gå gurpen til å komme 4) Se/lukt om det er bæsj eller tiss - bæsj kan svi 5) Kommer tennene? Prøv et middel som pansoral for å bedøve tannkjøttet (fås på apotek).

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine