+ Svar på diskusjon
Side 1 av 7
1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 127

Diskusjon: ABC om eBay:

Tidl. bruker
    Gjest

Arrow ABC om eBay:

Den andre tråden har blitt ganske lang og uoversiktilig, så jeg skal jobbe med å lage en bedre sammenfatning her.

Det finnes noe som heter eBay. Det er nesten det samme som www.qxl.no her hjemme.

www.ebay.com er i USA og www.ebay.co.uk er England.

Der kan man by på auksjoner eller kjøpe her og nå (Buy It Now)
    Man betaler med Paypal. En sikker betalingsmåte hvor man trekkes direkte fra bankkortet sitt.

Varen sendes (helst, båtpost/surface/economy anbefales ikke) air mail/first class mail til Norge. Og det tar 3-14 dager

Det finnes nesten for mye ting på eBay så det kan lønne seg å snevre inn søket med merke og str. I USA er Toddler 2-5 år (4T feks)
    Under 2 år er infants størrelser og går på måneder. Dvs 24 er mindre enn 2T
    Over 4/5 år, er Kids.

Nytt er merket BNWT i England og NWT i USA
    Brand New With Tags

Mine favoritter fra USA, er Levi's (red tab, ikke Signature) Tommy Hilfiger, Gap, Ralph Lauren. Calvin Klein, Barbie osv.

Fra England: Next og Bable Boom feks

Klær er stort sett veldig billig i USA. Og i tillegg er det meste på eBay salgsvarer, så man kan få ting svært billig. Jeg betaler 100-150 for en Levi's bukse til barn. 50+/- for en merketopp eller T-skjorte til barn. Inkl porto og alle avgifter

Alle varer under kr 200,- er tollfritt.
    Da regnes prisen på klærne, uten portoen og andre avgifter

Det står om man sender Worldwide, Europe osv.
    Om det står at de kun sender i det landet de selv bor i (USA, GB osv) kan du sende dem et spm om de vil sende til Norge.

Man kan ha problemer med dette i begynnelsen om man er ny. Men ettersom man får noen karakterer, er dette lettere å få til.

Noen salgt er vanlig salg. Mens noen er kun BIN (Buy It Now)
    Mens andre igjen har begge deler. Det står spesifisert om det er BIN salg

Prisen er kun gjenstanden. Portoen kommer i tillegg. Den står som regel opplyst nederst, eller de har en kalkulator lagt inn i bunnen. Portoen står spesifisert for hvilket land det gjelder for. Noe skriver også "will send worldwide" uten at portoen står der for det. Da må man spørre.

Ellers må man sende selger et spm om portoen.

Interessante ting kan man lagre i My Ebay for å følge med på. Det lønner seg ikke å by før i siste minutt for å få minst konkurranse og best pris.

Gebyr, hanling fee, packaging fee:

Det er vanlig å ta et handling fee i tillegg til portoen. Vær obs på dette.Handling fee ligger på $0.00-5-00 i tillegg til portoen. Derfor er det viktig å sjekke hva det koster i tilleg til selve varen, altså shipping plus handling fee (i USA), eller postage and packaging fee i England. Det er vanlig å betale £1.00 og opp til £3.00 i hanlding fee for veldig billige ting.

For dyrere/flere ting (feks kjøp fra $20.00 og oppover), kan man komme opp mot £5.00 i handling fee.

Derfor spør jeg alltid om portoen først om det ikke er oppgitt.
    Og jeg veit nå hva ting koster i porto så jeg veit hvem som tar overpris eller ikke, og hvor mye jeg skal by med tanke på portoen. For den vil jo trekke opp prisen.

Er portoen oppgitt i auksjonen, skal denne være inkludert et evt gebyr/fee

Kurser:

Sjekk nettet for valutakurser. Legg på litt, banken tar litt i egen lomme.

Feks er dollaren nå ca 5,4. Da vil jeg bli trekt ca 5,6 via Paypal per dollar.
    Pund er ca 11,3 per i dag om jeg ikke husker helt feil.

Her er den gamle tråden, for de som vil se på den:
    http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=438658
    Sist endret av Tidl. bruker; 19-12-2007 kl 14:30

2.  
    Tidl. bruker
    Gjest

Sv: ABC om eBay:

Opprettelse og bruk av Paypal:

Du trenger ikke overføre penger til Paypalkontoen din.

Kortet ditt er direkte knyttet til Paypal. Når du har vunnet, sender selgeren deg en invocie. En slags regning. Der er det en knapp med Pay Now og den sender direkte til Paypalkontoen din. Du bekrefter og vips så er du belasta summen.

Det er noen få selgere som ikke aksepterer kort, men kun funds. Dvs penger som står på Paypalkontoen. Det har skjedd i mindre enn 1% av de tilfelle jeg har kjøpt av flere hundre handler.

Om du skal betale med Funds, trykker du på Add Funds knappen inne på Paypalkontoen, øverst på siden, så får du kontonummer og referansenummer til deres konto i Norge. Så betaler du via kontoen din som en vanlig regning og du har innen ca 2 dager Funds på kontoen din. De neste kjøpene vil da bli trukket fra Funds (penger som allerede er inne på Paypal) istedenfor kortet ditt.

Når du åpner en Paypalkonto kan du bruke den "unverified" opp til et viss beløp. Etter denne tid, må du gå inn på kontoutskrifta di. Når du registerer deg, vil Paypal trekke deg ca en dollar fra kortet ditt. Dette trekket vil komme frem på kontoutskrifta di med et referansenummer, et Expanded Use Number. Den kommer til syne 1-3 dager etter at det lille beløpet er trekt fra kontoen din etter at Paypal kontoen er oppretta. Gjør dette med en gang så du ikke glemmer det og får sperra Paypal kontoen din når du har brukt et visst beløp. Du kan bruke et visse beløp frem til du setter inn denne koden, deretter er det fritt frem. Dette er for din sikkerhet

Det er denne koden du bruker for å gjøre kontoen din "verified". Det er av sikkerhetsmessige grunner man gjør dette. Og den ene dollaren får du tilbake. Det er bare en formalitet. Lønner seg å registrere dette nummeret så fort du har det på kontoen din. Ellers er kontoen din ikke Verified.

Nå du er logga inn, står det

Name: XXXXXX XXXX
    Email: [email protected]
    Status:Norwegian - Verified/Unverified (avhengig av om du har registrert koden fra kontoutskrifta di eller ikke.)

Du trykker på Norwegian og Unverified så kommer du til siden hvor du endrer dette når du har fått koden (tar ca to dager).
    Dette står hos meg:

Your member status is: Verified

This means that you have completed your enrollment in PayPal's Expanded Use Program and can send an unlimited amount of money with your PayPal account.
    Tidligere var det i alle fall sånn at man kun kunne sende opp til ca $500, og deretter måtte man taste inn Expand koden for å bli VERIFIED og bruke så mye penger man ville.

Alternativt kan man overføre FUNDS
    Sist endret av Tidl. bruker; 19-12-2007 kl 14:30

Tidl. bruker
    Gjest

Problemer med tollen, verdi på pakka osv:

Noen er åpnet for kontroll. Feks at man vil sjekke om det ligger papirer inni som kan si noe om verdien er feil, eller om det ikke er gave når det er kryssa av for det utenpå.

De andre gangene har det ikke vært opplyst verdi utenpå, verdien er for høy til at den går tollfritt eller de har sett ved en kontroll at klærne inni har hatt en prislapp på med en annen verdi enn det som står utenpå.

Da har de fortolla den etter det de mener er verdien eller sendt meg et brev hvor jeg må dokumentere verdien. I disse tilfellene, har avsender da kun sendt dem en mail hvor de bare skriver hva verdien er (hva jeg betalte for det) og så blir pakka frigitt.

Med mindre det ligger papierer inni som viser noe annet. Da kan man ikke komme og si verdien er en annen.

Derfor er det viktig å be om at "Papers, ebay printed papers, receipt, packing slip etc) ikke må legges ved om man skal skrive en lav verdi utenpå pakka

Om du kjøper en vare som (uten portoen) koster la meg si kr 201,-

Da vil du for det første få et tollbehandlingsgebyr som kommer på ca 80,-
    I tillegg vil du fåt 25% moms på summen av 201,-
    Samt toll som er ca 14% (noe deromkring) basert på kr 201,-

Det vil mao bli ganske dyrt fordi tollbehandlingsgebyret drar opp en del.

Varer over kr 1000,- vil det være ca 175,- i tollbehandlingsgebyr på. Det vil ta ca en uke ekstra om en pakke skal tollbehandles.

For varer under 200 kroner, vil portoen holdes utenfor hele prosessen.For varer over 200 kr vil portoen regnes med. Summen blir satt ut ifra hva som står som sum på tollappen utenpå pakka. Man kan også bruke lappen på feks klesplagget om man åpner pakka (derfor er det fint å ha bevis for hva man har betalt, for man har som regel betalt mindre, da det var på salg)

Eller prisen som ligger inni en pakkseddel som er lagt ved.

Jeg ber alltid selgerne om å ikke sende med papirer (receipt, packing slip etc) og å "remove the price, but please let the tags be on" så det ikke skal bli så mye forvirring om det blir en tollbehandling.

Varer er uten toll og moms om selve varen koster under 200 kr, dvs tom 199 kr. uten portoen. Koster varen 200 kr eller mer, regnes portoen med i den totale verdien når den skal tollbehandles.
    Sist endret av Tidl. bruker; 25-05-2008 kl 20:41

Tidl. bruker
    Gjest

Hva koster det å sende fra USA og England?

Her er linker til USPS Usa som er mest brukt:
    1 lbs, 1 pund er ca 450 gram

http://ircalc.usps.gov/default.aspx?...ngle&CID=10338

First class er air mail og tar 1-2 uker. Priority mail er veldig dyrt, og tar desverre samme tid, så det lønner seg sjelden.

England, Small Packets Europe er å foretrekke:

http://www.royalmail.com/portal/rm/c...mediaId=400347

Oppå portoen kommer evt handling/packaging fee.

Konverter vekt:
    http://www.onlineconversion.com/weight_common.htm

Tidl. bruker
    Gjest

Noe som er lurt å ha som fast tekst:

"Hi!

How much for air mail to Norway?

(legg gjerne med linken til portoen i innlegget over her)

Thanks

xxx"

"Are you willing to mark value max £30.00? Thanks xxx" Spør man om en vare blir dyrere eller om man kjøper flere ting som til sammen kommer over dette.

"Please mark value max $30.00. Do not add any papers, receipt, packing slip etc. Thanks XXX"

Minner man om når man allerede har denne avtalen og man setter dette i anmerkningsfeltet på Paypal når man betaler og i tillegg minner selgeren på dette i en mail. VIktig å ikke legge ved papirer inni.

Tidl. bruker
    Gjest

Om du ikke vil bruke kortet, men heller overføre penger til kontoen, må du ADD FUNDS. I tillegg er det noen selgere som kun tar mot FUNDS og ikke Credit Cards.

"ADD FUNDS

Deretter

"Transfer Funds from a bank account in Norway"

Trykk på den liken og så får du den informasjonen du trenger.

To add funds to your PayPal account, you will need to go to your bank to complete a bank transfer from your bank account to your PayPal account using the information provided below. Be sure to include your Bank Transfer ID, which is used to direct the funds into your PayPal account.

Transfer funds to the following account:

Mottaker:
    PayPal International Ltd

Kontonummer:
    8200.02.50690

Bank:
    Union Bank of Norway, Oslo

Be sure to also include The Transfer ID. This will ensure that funds are properly allocated to your PayPal account. Be sure to only process electronic payments and not cash as cash payments will be lost or delayed because they might not include the Transfer ID.

Til høyre vil det stå en kode som du må taste inn for at beløpet skal knyttes til deg.

Tidl. bruker
    Gjest

Sist endret av Tidl. bruker; 19-04-2008 kl 15:25

Tidl. bruker
    Gjest

SVINDEL:

Etter opprettelse av Paypal og/eller eBay konto kan det hende du får mail som ser ut til å være fra Paypal eller eBay. Dette er som regel svindel, og klikk ikke på noen linker el.

Det er ofte beskjed om at kontoen din er sperret pga mistanke om svindel og at du må klikke på linken i mailen for å bekrefte bukernavn, passord og kortinfo på nytt. Dette er svindel.

eBay og Paypal sender aldri mail hvor du må klikke på en link og oppgi denne informasjonen. De bruker også alltid navnet ditt øverst i mailen.

Det hjelper ikke om adressen har en https adressen, det er ingen garanti for svindel.

Tidl. bruker
    Gjest

Dytter...

Hvor positivt feedback bør selgeren ha for å være til å stole på?
    Storesøster 05 - Lillesøster 07 - Lillebror 25.03.11

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,292

Sitat Opprinnelig postet av Lykketrollet_ Vis post
    Hvor positivt feedback bør selgeren ha for å være til å stole på?
    Leste et tips en gang om at selgeren bør ha minimum 99,0 %.

Har nå foretatt ca. 20 ebaykjøp(/kupp) og har bare positive ting å si om ebay.
    Storebror juli 2005 og lillesøster januar 2007

Tidl. bruker
    Gjest

Det kommer an på hvor mange karakterer selgeren har. Om det er en selger med 1000 eller mer karakterer og prosenten ligger på 99,0& vil jeg si den er dårlig. Å ha 10 negative for 1000 transaksjoner synes jeg er muffens etter min erfaring og ligger noe på grensa. Da ville jeg sjekka opp hva det gikk på.

Har selgeren derimot 99,0% og rundt 100 karakterer, stiller det seg annerledes.

99,0% for en storselger er slettes ikke bra.

Et tips er å gå inn på karakterboka ved tvil og lese over kommentarene og hva det går på, da får en fort et bedre bilde.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Berta, du er bare helt rå på Ebay

*Dytter litt*
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tone.m sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,019

Denne ABC'n var helt super! Tusen takk for at du deler med oss ebay-ferskinger.

har et spørsmål: er det noen måte å filtrere vekk de auksjonene som har bare shipping til US? Bruker litt mye tid på å klikke på irrelevante ting ......

Ett til: hva er forskjellen på ebay.com og f.eks. ebay for UK, Spain etc...???
    Stjerna okt.05
    Lillebror sept.07

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av tone.m Vis post
    Denne ABC'n var helt super! Tusen takk for at du deler med oss ebay-ferskinger.

har et spørsmål: er det noen måte å filtrere vekk de auksjonene som har bare shipping til US? Bruker litt mye tid på å klikke på irrelevante ting ......

Ett til: hva er forskjellen på ebay.com og f.eks. ebay for UK, Spain etc...???

Bare hyggelig

Ja, du kan søke på de som sender feks Worldwide, Europe osv.
    Det finnes både under menyen på venstre side når du har en ferdig søkt side oppe, og som alternativ under avansert søk. Det er imidlertid mange selgere som sender til Norge allikevel (selv om det ikke står spesifisert) om en ber pent og i tillegg har fått noen gode karakterer.

Her hos UK (England) kan du feks velge items available to Under Location og deretter velge Norway:
    http://clothes.attr-search.ebay.co.u...t&sofindtype=1

For å forklare det veldig enkelt:
    Forskjellene fra land til land er at det hovedsaklig finnes selgere fra det aktuelle landet. Fra UK er det hovedsaklig selgere fra England og gjenstandene befinner seg hovedsaklig i England. Dermed varierer varer også etter hva som er vanlig å få tak i som kupp/bra priser/merker i det aktuelle landet.
    Sist endret av Tidl. bruker; 29-02-2008 kl 21:03

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Helene Harefrøken Vis post

*Dytter litt*
    Takk

Litt bør jeg vite etter 2,5 års medlemsskap og godt over 1000 gjenstanter
    ... Med en stolt 100% karakterbok

Supermedlem
    tone.m sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,019

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post

Litt bør jeg vite etter 2,5 års medlemsskap og godt over 1000 gjenstanter
    Kjenner at det er lett å bli hekta ja! Dette kommer vel i kategorien 'underholdende' shopping!
    Stjerna okt.05
    Lillebror sept.07

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av tone.m Vis post
    Kjenner at det er lett å bli hekta ja! Dette kommer vel i kategorien 'underholdende' shopping!
    Ja, en blir lett hekta. Heldigvis er en stor del av mine tidligere handler fra da jeg drev videresalg som hobby frem til for snart to år siden. Dreiv med det i et halvt år.

Nå er det bare overskuddsklær og bomkjøp som går videre av nye ting.

Supermedlem
    tone.m sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,019

*borte*
    Sist endret av tone.m; 09-03-2008 kl 23:26
    Stjerna okt.05
    Lillebror sept.07

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Meo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    5,795
    Blogginnlegg
    3

Sitat Opprinnelig postet av Helene Harefrøken Vis post

*Dytter litt*
    Signerer
    Bonuspoden (`99) Bonussnuppa (`03) Thea (`06) Magnus (`10)
    ... Og ekkelt forelsket i verdens fineste fyr
    * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ Bloggen ~ * ~ * ~ * ~* ~ * ~ * ~ *

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 7
    1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Abc buggy vs Oth urban jungle
      Av Treangel i forum Barnevogner
      Svar: 48
      Siste melding: 29-12-2005, 23:33
    2. ABC buggy eller OTH??