+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Bølla
    Gjest

Fjerne livmor...erfaringer?

Må fjerne livmor og en eggstokk,- skal operere om èn uke. Får mest sannsynlig kikkehullsoperasjon, men på forberedende undersøkelser sa de at de egentlig aldri kunne vite hvilken metode de kom til å benytte før de skal operere. Det er en mulighet for at det kan bli buksnitt, altså.

Lurer veldig på om det er noen damer der ute som vil dele med meg hvordan de har opplevd tiden etter operasjon? Kjenner at jeg gruer meg litt

På forhånd tusen takk!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Effie sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Utenfor Drammen
    Meldinger
    1,816

Sv: Fjerne livmor...erfaringer?

Tiden etterpå kommer jo helt an på om du skal ha buksnitt eller kikkhull. Trodde man må ha buksnitt når man skal fjerne hele livmoren, jeg

Min søster fjernet livmoren nå i sommer og tok buksnitt. Jeg opererte selve livmoren uten å fjerne den, og vi begge hadde veldig lik ettertid. Buksnittene var vonde, og bare det å hoste eller nyse var et mareritt. Og jeg kan IKKE huske at det var så vondt da jeg tok KS!
    Men min søster sliter med ettervirkninger i og med at hun ble EKSTREMT plaget av overgangsalder. Pga at hun er disponibel for kreft, får hun ikke hormonbehandling. Akupunktur har dermed hjulpet en del.

Du må nok regne med 4-6 ukers rekonvalisens etter buksnitt, hvis det er det det blir. Lykke til
    Effie og IVF-mirakelet Jørgen + lille Engelgutt f/d 1. mars 2006
    Jørgen blir mest sannsynlig aldri storebror

Det er en stor begivenhet å bestemme seg for å få barn. Du bestemmer at du alltid kommer til å ha hjertet ditt gående utenfor kroppen din.

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Jeg fjernet livmoren gjennom skjeden, men da ryker jo selvsagt livmorhalsen også. Må legge til at jeg skulle egentlig ikke fjerne den da, men p.g.a komplikasjoner, så måtte de gjøre det for å redde meg. Etter operasjonen fikk jeg innvendige blødninger, og måtte ta et hastebuksnitt. Jeg var rimelig mørbanket av dette, og fikk en infeksjon inne i magen etter dette. Hadde det ikke vært for den, så hadde jeg nok kommet meg på bena ganske fort.

Formen min etter denne operasjonen har vært utrolig bra, ingen problemer etterpå. Og alt har grodd meget pent sammen.

Sidekvinnen hadde fjernet livmoren og begge eggstokkene via buksnitt, og var i uforskammet god form. Hun behøvde bare en paracet før natt, ellers var hun i fin form.

Vil nok tro at formen etterpå et veldig individuell. Og om de velger kikhull eller buksnitt, kommer an på størrelse på livmoren ved akkurat det tidspunktet. Så sikker på hvilken metode de velger, kan en ikke være før det er over.

Lykke til!
    Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

3barnsmor
    Gjest

Jeg har ikke fjernet livmoren, men en stooor cyste som satt på en eggstokk, så eggstokken måtte fjernes også.

Det ble buksnitt, og jeg kom meg raskt igjen. Operasjonen tok ca 1 time, og jeg lå på oppvåkningen et par timer før jeg ble trillet på rommet igjen. Jeg ville opp og stå på kvelden, men fikk beskjed om å vente til neste morgen. Da var det ingen problem å komme seg på bena.

Ikke var jeg plaget av kvalme, og heller ikke smerte. Men en annen dame som var inne samtidig som meg hadde fjernet livmoren og hun hadde endel kvalme-plager. Sykepleierne sa at det er vanlig å være plaget med kvalme etter inngrep i livmor og eggstokker. Dette muligens pga hormonproduksjon. Så be dem om å gi deg kvalmestillinde først som sist, for det er vondt å kaste opp med et snitt i magen.(om du ender med buksnitt)

Lykke til!

mystique
    Gjest

Jeg har kun hatt kikkhullsoperasjon, og var i helt fin form da jeg våknet opp og i tiden etter.

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,500

Jeg har fjernet store muskelknuter i livmor og fikk buksnitt. Endel smerter første kveld og natt og fikk morfinpumpe. Ble operert i 13-14 tiden en onsdag. Dro hjem fredag etter lunsj. Var sykemeldt i totalt 5 uker. Du må regne med at magen er nokså hoven og øm, vanlige bukser passet ikke. Det tok tid å komme seg, men jeg tok det med ro og tok ting i mitt tempo.
    05
    08

Bølla
    Gjest

Tusen takk for svar, jenter!

Jeg må jo selvfølgelig bare ta det som det kommer,- og krysser fingrene for "kikkehull-varianten". Jeg har fått vite at de helst ikke gjør buksnitt dersom de kan unngå det.....

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine