+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariana sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    1,146

Hvordan er det med å tjene penger på hobbybasis?

Jeg har full 100% jobb til vanlig (er i perm nå) skal ha ulønnet perm fra nå til september.
    Jeg har startet som mary kay konulent. hvor mye kan jeg tjene på det før jeg må registrerer meg og begynne å trekke skatt (biinntekt) konsulenten min mente det er 50000 som er hobbybasis.

hvordan er det nå som jeg er i ulønnet perm i tilegg? blir det samme opplegg fordet?

noen som er litt "inn" i dette systemet?

husker jeg var støttekontakt for noen år siden, og da trakk jeg biiintekt skatt med en gang.
    men det er annerledes hvis det er hobbybasis? er BLÅNN på slike ting.
    2004 2007 april 2013

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,427

Sv: Hvordan er det med å tjene penger på hobbybasis?

Holder også på med en liten hobby på siden og da var det 50 000 som var nevnt man kunne tjene på den. Men husk at da må man trekke fra utgifter før det regnes som inntekt

Tidl. bruker
    Gjest

50.000 er grensen ja. Men jeg vet om folk som tjener 150.000 på et år som homepartykonsulenter, uten å oppgi noe av det som inntekt. Det får gå på egen samvittighet.

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har også sjekka opp dette med hobby. 50 000 kr er grensa for å ikke måtte betale moms ja, men det er ikke grensa på hobby var beskjeden jeg fikk. Sjekka dette opp med både Likningskontoret og folk som jobber med regnskap.

Hva som er en hobby eller ikke blir i hvert tilfelle en vurderingssak var beskjeden jeg fikk. Noe vil feks gå som hobby med inntekt på 30 000 kr mens andre ting vil ikke gå som hobby på 30 000 i inntekt.

Hobby = ikke betale moms eller skatt, pengene går rett i lomma. Hva som er hobby, blir en definisjonssak. De så visst ikke ene og alene på en viss sum, men hva en dreiv med. Blir det ikke sett på som en hobby (uavhengig av grensa på sum) må en føre det opp som inntekt og skatte av det selv om inntekta er under 50 000.

Vil anbefale deg å ta kontakt med minst to personer som sitter på Likningskontor for å få en avklaring på dette og om det blir sett på som en hobby
    Sist endret av Tidl. bruker; 18-03-2008 kl 19:05

Supermedlem
    Ariana sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    1,146

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Jeg har også sjekka opp dette med hobby. 50 000 kr er grensa for å ikke måtte betale moms ja, men det er ikke grensa på hobby var beskjeden jeg fikk. Sjekka dette opp med både Likningskontoret og folk som jobber med regnskap.

hmmm, men jeg betaler jo moms for det jeg bestiller. først kjøper jeg til grossist priser, så får jeg rabatten (enten 30-50 %) avhengig av kjøpet. så kommer frakten og til slutt blir momsen lagt på......

Hva som er en hobby eller ikke blir i hvert tilfelle en vurderingssak var beskjeden jeg fikk. Noe vil feks gå som hobby med inntekt på 30 000 kr mens andre ting vil ikke gå som hobby på 30 000 i inntekt.

Hobby = ikke betale moms eller skatt, pengene går rett i lomma. Hva som er hobby, blir en definisjonssak. De så visst ikke ene og alene på en viss sum, men hva en dreiv med. Blir det ikke sett på som en hobby (uavhengig av grensa på sum) må en føre det opp som inntekt og skatte av det selv om inntekta er under 50 000.

Vil anbefale deg å ta kontakt med minst to personer som sitter på Likningskontor for å få en avklaring på dette og om det blir sett på som en hobby
    det som er at konsulenten min som jobber med dette på fulltid har egen regnskapsfører, og hun sier at dette er en hobbyvirksomhet opp til 50000. etter jeg overstiger det bør jeg registrere meg og begynne å skatte. men kan det altså tenkes at andre folk (feks ligningskontoret) ikke er enig i at dette?

veit også om folk som putter pengene de får kontant under "hodeputen!", skjønner ikke at de tørr men....man kan vel bli "tatt" på en måte?
    de ser jo at da at man kansje ikke bruker noen penger lenger. samboern min bodde gratis hjemme til han var 24, og han jobba fullt. da måtte han plutselig betale 50000 i restsaktt pga de trodde han dreiv å jobba svart fordi ingen kunne klare seg med så lite han brukte! men han bodde jo gratis og fikk alt. så det ordna seg.

men betyr jo at de faktsik følger med.
    2004 2007 april 2013

Tidl. bruker
    Gjest

Mulig det med homeparty går som hobby opp til 50 000, men det er visstnok ingen automatikk i at all inntekt på si har en grense på 50 000 hva hobby angår var beskjeden jeg fikk - klart og tydelig.

Om du feks. lagde noe selv og solgte eller importerte fra utlandet og solgte videre, er grensa for å måtte betale moms til staten 50 000 for å bare ta noen eksempler. Homeparty aner jeg ikke, da jeg ikke hadde det som "hobby". Likningskontoret ville egentlig ikke godkjenne min greie som hobby, selv med svært liten inntekt. Derfor er det nok lurt å sjekke opp hos de som vil ha pengene fremfor på NM.
    Sist endret av Tidl. bruker; 18-03-2008 kl 21:15

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,905

om det er hobby, er først og fremst snakk om hvorvidt du tjener penger "i næring". altså om det er dette du gjør for å leve. så er den beløpsgrensen en del av vurderingen. det ligningsmyndighetene legger vekt på, er om aktiviteten er egnet til å gi overskudd over tid. Er den det , er det næring, også om summen er lavere. Er den ikke egnet til å gi overskudd på sikt, kan du tjene mer - mye mer - på en hobby.

god artikkel finner du her:

http://www.pengedoktoren.no/bedrift/hobbyskatt.htm

det du bør tenke over er at hvis du regner det som hobby, kan du heller ikke trekke fra utgifter, det ligger i kortene.

da jeg var homepartykonsulent var det en kjempedeal nettopp å regne det som næring. jeg førte kjørebok og trakk fra vanlig kilometergodtgjørelse, trakk fra innkjøp fra agenten, utgifter til demonstrasjoner, og du kan trekke fra utgifter til f.eks. overnatting og mat hvis du er på forhandlerseminar.

noen dro strikken veldig langt og mente de kunne trekke fra utgifter til klær, frisør o.l., men da går man nok på en skikkelig smell hvis man får bokettersyn på stikkprøve.

man legger ved et ekstra skjema ved den vanlige selvangivelsen, det var veldig enkelt å fylle ut. vår agent hadde laget en veiledning med eksempler spesielt for vårt behov, sånn at det var lett for forhandlerne å fylle ut.
    hilsen fra

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
    http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie

Supermedlem
    Ariana sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    1,146

[quote=charlie;7033019]om det er hobby, er først og fremst snakk om hvorvidt du tjener penger "i næring". altså om det er dette du gjør for å leve. så er den beløpsgrensen en del av vurderingen. det ligningsmyndighetene legger vekt på, er om aktiviteten er egnet til å gi overskudd over tid. Er den det , er det næring, også om summen er lavere. Er den ikke egnet til å gi overskudd på sikt, kan du tjene mer - mye mer - på en hobby.

god artikkel finner du her:

http://www.pengedoktoren.no/bedrift/hobbyskatt.htm

det du bør tenke over er at hvis du regner det som hobby, kan du heller ikke trekke fra utgifter, det ligger i kortene.

da jeg var homepartykonsulent var det en kjempedeal nettopp å regne det som næring. jeg førte kjørebok og trakk fra vanlig kilometergodtgjørelse, trakk fra innkjøp fra agenten, utgifter til demonstrasjoner, og du kan trekke fra utgifter til f.eks. overnatting og mat hvis du er på forhandlerseminar.

noen dro strikken veldig langt og mente de kunne trekke fra utgifter til klær, frisør o.l., men da går man nok på en skikkelig smell hvis man får bokettersyn på stikkprøve.

man legger ved et ekstra skjema ved den vanlige selvangivelsen, det var veldig enkelt å fylle ut. vår agent hadde laget en veiledning med eksempler spesielt for vårt behov, sånn at det var lett for forhandlerne å fylle ut.[/quote

Takk for flott svar!!
    2004 2007 april 2013

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine