+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 19 av 19

Diskusjon: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

  1. #1
    Tidl. bruker
    Gjest

    Arrow Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Tenkte å dele mine erfaringer med pessar, da det viste seg å ikke være noen enkel sak å få tak i lenger - men nå er det enkelt! Jeg søkte litt rundt og fikk tak i det jeg trengte - etter hvert!

    Pessar er ikke lenger lett å få tak i her i Norge. For et år siden ble både pessaret som apoteket selger og den sæddrepende kremen tatt ut av salg pga liten etterspørsel.

    Det enkleste er å kontakte et firma som selger pessar for bla inkontinens og nedsunken livmor her i Norge. De lager også prevensjonspessar, men få leger og gynekologer kjenner til dem. www.milex.no

    I tillegg er du avhengig av å ha sæddrepende krem, og den selges heller ikke i Norge lenger. Den kan imidlertid kjøpes fra USA og det går greit gjennom tollen da den ikke regnes som medisin.

    Str på pessar må også tilpasses - vanligvis av en gynekolog.


    Pessar i Norge, bare mail eller ring dem og de sender:
    http://www.milex.no/page7.html


    Sæddrepende krem kan kjøpes feks her:
    https://www.undercovercondoms.com/Pr...ptive-Gel.html

    Det er denne varianten som trengs, og to tuber selges uten toll og moms til Norge for en veldig grei pris.

    Info om pessar HER

    Pessar alene er ikke veldig sikkert. Det er derfor det skal kombineres med sæddrepende krem, dermed øker sikkerheten betraktelig. Da er sikkerehten høy og bra!

    Ved riktig bruk er pessaret like sikkert som mini-piller og spiral, men dersom man slurver, er det selvfølgelig en usikker metode. Men det er også p-piller dersom man slurver med å ta dem.
    Litt øvelse, og det er heller ikke vanskelig å sette inn.
    Sist endret av Tidl. bruker; 12-05-2008 kl 17:25

  2.  
  3. #2
    tumla
    Gjest

    Question Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Tenkte å dele mine erfaringer med pessar, da det viste seg å ikke være noen enkel sak å få tak i lenger - men nå er det enkelt! Jeg søkte litt rundt og fikk tak i det jeg trengte - etter hvert!

    Pessar er ikke lenger lett å få tak i her i Norge. For et år siden ble både pessaret som apoteket selger og den sæddrepende kremen tatt ut av salg pga liten etterspørsel.

    Det enkleste er å kontakte et firma som selger pessar for bla inkontinens og nedsunken livmor her i Norge. De lager også prevensjonspessar, men få leger og gynekologer kjenner til dem. www.milex.no

    I tillegg er du avhengig av å ha sæddrepende krem, og den selges heller ikke i Norge lenger. Den kan imidlertid kjøpes fra USA og det går greit gjennom tollen da den ikke regnes som medisin.

    Str på pessar må også tilpasses - vanligvis av en gynekolog.


    Pessar i Norge, bare mail eller ring dem og de sender:
    http://www.milex.no/page7.html


    Sæddrepende krem kan kjøpes feks her:
    https://www.undercovercondoms.com/Pr...ptive-Gel.html

    Det er denne varianten som trengs, og to tuber selges uten toll og moms til Norge for en veldig grei pris.

    Info om pessar HER

    Pessar alene er ikke veldig sikkert. Det er derfor det skal kombineres med sæddrepende krem, dermed øker sikkerheten betraktelig. Da er sikkerehten høy og bra!



    Litt øvelse, og det er heller ikke vanskelig å sette inn.

    Heisann!

    Jeg har pessar, men ikke mer sædrepende gel/krem. Ble derfor kjempeglad over ditt innlegg. MEN - linken virker ikke. Den fører kun til en hovedside. Skulle gjerne visst navnet på den gelen, så jeg vet hva jeg bør bestille. På forhånd takk for hjelpen!

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Her

    https://www.undercovercondoms.com/Pr...ptive-Gel.html

    Ortho Options Gynol II Vaginal Contraceptive Jelly - 2%

    Det finnes også ekstra sterk med 3%, men 2% er det vanlige. Blir den for sterk, kan det føre til irritasjoner.

    Den inneholder det samme som sæddrepende krem gjorde da den ble solgt her i Norge:
    2% Nonoxynol-9


    Dette middelet er unntatt legemiddellista og kan derfor importeres fritt inn til Norge.
    Jeg sjekka med Legemiddeltilsynet selv for snart et år siden for å være sikker på at import skulle gå greit.

  5. #4
    tumla
    Gjest

    lol Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Her

    https://www.undercovercondoms.com/Pr...ptive-Gel.html

    Ortho Options Gynol II Vaginal Contraceptive Jelly - 2%

    Det finnes også ekstra sterk med 3%, men 2% er det vanlige. Blir den for sterk, kan det føre til irritasjoner.

    Den inneholder det samme som sæddrepende krem gjorde da den ble solgt her i Norge:
    2% Nonoxynol-9


    Dette middelet er unntatt legemiddellista og kan derfor importeres fritt inn til Norge.
    Jeg sjekka med Legemiddeltilsynet selv for snart et år siden for å være sikker på at import skulle gå greit.
    Tuuuusen takk! Da er det bestilt og jeg kan gå sommeren lysere i møte

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Du får to pakker og er fortsatt innenfor toll- og momsgrensa.
    Jeg har forøvrig sendt deg en Personlig melding

  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    toneiren84 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Ålesund
    Meldinger
    933

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Jeg har faktisk vært inne på tanken om pæssar før, men jeg har en liten rar fobi når det gjælder "fremmedlegemer" i skjeden da
    Men det jeg stusset litt på på info-siden er dette:

    Kvinner som kun har samleie en gang iblant, behøver ikke å være beskyttet mot svangerskap døgnet rundt - måned etter måned (slik p-piller og spiral beskytter). For henne kan pessaret være en god løsning, dersom hun bruker det riktig og hver gang.

    Hva menes da med "en gang iblandt"?
    (da hører jeg mannen min si: "jul og bursdag!" )
    Men altså, fra spøk til alvor.... hvor ofte tror dere at det er da?
    Nå bruker jeg mini-pillen, og jeg må innrømme at jeg slurver litt der innimellom.
    Og det er jo IKKE bra!


  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Meninga med pessar, er at du briker det når du trenger det.
    Annen prevensjon er som regel konstant, mens pessar brukes akkurat når du trenger det og ikke ellers. Som ved p-piller har du en jevn tilføring hele tiden og for effekt må du bruke det hele tiden.

    See?


    Tidligere brukte jeg pessar i de periodene hvor jeg hadde tatt pilla for seint eller den av andre grunner ikke lenger var sikker. Da var pessar andrehånds når annen prevensjon ikke var sikker.

    Per i dag kjører vi sikre perioder og bruker pessaret når det er usikkert.

    Mens andre igjen bruker det hver gang de har sex uansett når i syklusen de er - som igjen er hvordan det er ment å brukes.

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    *dytter*

  10. #9
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Babe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Meldinger
    8,144

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Prioriterte denne jeg...
    Babe & 4 barn;
    Storesøster 04.02.94, mellomsøster 21.12.96, lillesøster Sandra 09.08.04 og lillebror Truls 26.12.07

  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    bra tråd. vi begynner jo å bli mange som leter etter hormonfrie alternativer. jeg fikk bare beskjed fra gyn om at pessar var utdatert, så han frarådet meg det, enda jeg var der for å få tilpasset pessar... så hos oss er det pearly og kondom

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    2,134

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Må ikke pessar settes inn noen timer før samleiet? Da funker det vel dårlig med en kjapp en sånn helt impulsivt

    *saxpåjaktetterprevensjon*
    Saxpia, mammaen til go'jentene Maya august-04 og Mina januar-06 og go'gutten Max juli-08



    Jeg vil heller smile på en sykkel, enn gråte i en limousin

  13. #12
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LynxLynx sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,613

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Så vidt jeg husker kan det settes inn ganske så rett før, men må sitte inne i noen timer etter samleiet.


  14. #13
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Stemmer, pessar kan settes inn umiddelbart før samleie, men må sitte inne i noen timer etter samleie. Det blør for all del ikke settes inn lenge før da den sæddrepdne kremen mister noe av sin effekt, så om en skal ha mange runder, bør en etterfylle med krem....

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    2,134

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Okei.

    Kanskje dette er tingen for oss.

    Takk for info, jenter.
    Saxpia, mammaen til go'jentene Maya august-04 og Mina januar-06 og go'gutten Max juli-08



    Jeg vil heller smile på en sykkel, enn gråte i en limousin

  16. #15
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Jeg har en tube med sæddrepende krem på markedsplassen om det er noen som vegrer seg mot å kjøpe fra utlandet

  17. #16
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Sitat Opprinnelig postet av Tidl. bruker Vis post
    bra tråd. vi begynner jo å bli mange som leter etter hormonfrie alternativer. jeg fikk bare beskjed fra gyn om at pessar var utdatert, så han frarådet meg det, enda jeg var der for å få tilpasset pessar... så hos oss er det pearly og kondom
    Jeg var hos svensk gynekolog her i Norge for å tilpasse pessar. De har både det og kremen i Sverige, men det er et styr uten like å få tak i det der. Kremen må en har resept på, og det må være en svensk resept. I tillegg må den spesialbestilles på forhånd. Pessaret får du kjøpt der uten resept da.

    Jeg synes imidlertid det er langt lettere å få tak i via de linkene jeg har lagt inn her. Og billigere - ikke minst!

    De som selger dette pessaret, er stor leverandør av andre typer pessarer til kvinner som feks ved inkontinens eller nedsunken livmor, skjedefremfall ol så gynekologer og leger veit om disse. Allikevel kobler de nok ikke det at de også har prevensjonspessar...

    Jeg husker ikke hvordan jeg kom over dem, men jeg mener jeg bare googla "pessar" og så dukka de opp. Verre var det ikke.

  18. #17
    Blåbærkjole
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Ringte til gynekologkontoret jeg ble henvist til av legen min, og spurte om det var mulig å få tilpasset pessar der. Damen i telefonen sa at de ikke lengre hadde pessar, men at de likvel kunne måle og finne ut hvilken størrelse jeg må ha. Hvordan går det egentlig an? Og etter hva jeg har lest så må man lære hvordan man setter inn pessaret riktig og at det er noe gynekologen viser en...? Kan ikke bruke prevensjon med hormoner, og da er det ikke så mange alternativer..

  19. #18
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Det de bruker for å måle hvilken størrelse du skal ha, er ikke vanlige pessar. Det er egne sett de har med pessar med hull i til prøvebruk for å finne rett størrelse. Disse brukes om og om igjen, men desinfiseres selvfølgelig mellom hver gang de prøves på kvinner for å finne rett str.

    Har de ikke disse prøvepessarene der fortsatt, kan de allikevel finne ut hvilken str du trenger ved å kjenne på det innvendig. De to gangene jeg har tilpassa, har gynekologene tippet rett str begge gangene før de satt inn prøvepessaret for å være helt sikker.

    Du er helt avhengig av å få sjekka hvilken str du skal ha før du bestiller. Det kan også være greit å informere dette gynekologkontoret om at pessar går fint an å få tak i enda

    Det følger med en god bruksanvisning på pessaret fra Milex og det tok ikke mange gangene før jeg klarte å sette det rett. Det er slettes ikke vanskelig

  20. #19

    Sv: Informasjon om Pessar. For den som vil ha hormonfri prevensjon

    Ikke veldig vanlig bruke Pessar i Norge. Har blitt erstattet av prevensjon full av hormoner og tull som P-piller osv. Men vil man ha hormonfri prevensjon er det andre alternativer. Se www.Hormonfritt.no

    Har brukt Pessar selv, men det er litt ubehagelig og at man ikke kan ta den ut direkte etter samleie er upraktisk og ekkelt synes jeg.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine