+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Diskusjon: Født i uke 34 - går det bra?

  1. #1

    Question Født i uke 34 - går det bra?

    Gutten vår bestemte seg for å komme til verden i uke 34+0. Han hadde litt pusteproblemer pga vann i en lunge, og lå på CPAP det første døgnet. Siden har han pustet selv uten problemer. Han greide å suge på puppen fra første forsøk, og har blitt fullammet siden han var 4-5 dager gammel. Etter 8 dager fikk vi komme hjem fra sykehuset.

    Nå er han to uker, og jeg har begynt å bekymre meg litt for veien videre. Er det andre med barn født rundt samme tidspunkt som har erfaringer å dele - hvordan har det gått med barna deres videre? Greier de seg fint?
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  2.  
  3. #2
    ICSI-Lassie
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Hei!
    Jeg har en sønn som kom i uke 33+1, 7uker for tidlig. Han er nå 7 uker gammel (jeg hadde termin i dag).
    Vi har vært hjemme fra sykehuset bare en uke, - han hadde veldig umodne lunger og måtte ligge på respirator et par døgn og cpap nesten en uke.
    I tilegg har vi hatt ammeproblemer, han var sugesvak. Derfor har det tatt en del tid med oss da. Men iallfall - vi fikk beskjed på Riksen om at han kunne være mer utsatt for astma og luftveisinfeksjoner, men ellers ikke noe som tilsier at han skal få noen andre tilleggsproblemer som følge av prematuriteten. Men samtidig er det jo så store individuelle forskjeller på disse små da. Vanligvis trenger jo bl.a ikke en som er født i uke 33 respirator, men det gjorde altså min.
    Sa de ikke noe til deg? Var det på Riksen dere var?

    Det vi strever med nå, er vektoppgangen. Den er ikke tilfredsstillende etter at vi begynte å fullamme.

    Vet om noen som fikk barn i uke 32, og de har ingen tegn på at de er premature nå, - og de er et par år gamle.

    Send gjerne en PM om du vil.

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    894

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Min kom i uke34/ 35, 2100g. ustabilt blodsukker i begynnelsen.
    Men tok puppen godt etterhvert. Han har hatt litt problemer med gulping, noe jeg mener kommer av han ble matet med sonde på sykehuset i ei drøy uke. Dem presset i han mat. Han fikk pupp til han var 9 mnd, da nekta han pupp, har lagt på seg jevnt og fint Fulgt sin egen kurve veldig bra.

    Idag er han frisk og rask. Han har fulgt utviklinga kjempe bra. Ligge på nivå med ungene i samme gruppe. Største forskjellen som jeg har sett er at han har vært mindre i vekst, ligget ca 2 mnd etter i str. Men som 2 åring var han på linje med normalen. Har jo hatt bebystørrelse på han lenge..
    Det er jo stor forskjell på unger også.. min gutt har krevd mye nærhet og vært urolig på natta. Men nå etter 3 år går det seg veldig fint til.Tolmodighet lønner seg i lengden
    Unger utvikler seg i ulikt tempo også, så jeg har igrunn ikke bekymret meg så mye.. bortsett fra gulpinga som han fikk behandling for en stund.

    oktober
    2005.



  5. #4

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Så godt å høre at det går bra med gutten din, nektar!

    Håper det samme vil gjelde for både oss og dere, Lassie. Med termin tidlig i november har jeg snust litt i oktoberklubben, så jeg har fått med meg din historie. (Vårt forrige barn kom for øvrig etter IVF, mens denne gangen har vi greid det på egen hånd.)

    Vi hadde tilhold på Ullevål denne gangen, og de har ikke sagt noe om mulige ettervirkninger for oss. Tvert imot mener de at Lillebror nesten ikke kan regnes som prematur engang. Innen han er 2 år, vil han ha tatt igjen sine jevnaldrende, var beskjeden vi fikk. Lungene hans var nok ganske så modne - cpap-en skyldtes bare at det var litt vann i den ene lungen, slik jeg forstod det. Han skåret for øvrig 9-9-9 på apgar (med litt trekk for farge).

    Jeg er litt spent på vektoppgangen her også. Den første uka gikk han ned ca. 180 gram, men deretter la han på seg 50 gram om dagen. Stakkaren drukner nesten i melk.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  6. #5
    MillaM
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Hei, trenger ikke være noe problem det!!

    Storesøster ble født i uke 33+4, hun var liten av vekst pga svangerskapsforgiftning (1640g og 42,5 cm).

    Måtte bli på sykehuset i 3 uker, da var hun ca 2 kg...

    Nå er hun 4,5 år, og man kan på ingen måte merke at hun er prematur. hun er litt liten og spinkel, men det er søsteren også, så er nok enkominasjon med det at hun var født for tidlig, og hvordan genene er.

    Utviklingsmessig er hun helt normal!! Noe er hun veldig flink til, og noe er hun mindre flink til... som en hvilken som helst annen 4 åring

  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    894

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Om jeg husker rett fra 3 år tilbake, så var 200g i vektnedgang akseptabelt.. mener det var der rundt min gutt lå.. Og han spiste som en helt, og blei jo tvangsmata så vi kom oss over fødselsvekta gaske raskt mener jeg.
    Unger født i uke 33-> er vel ikke forbundet med særlige senskader etter det jeg har forstått. Det er vel i hovedsak lav fødselsvekt som er saken. Og det tar dem igjen innen 2 - 2,5 år om det ikke er spessielle situasjoner.
    Ang lungene, så fikk vi lungemodningssprøyter fordi jeg lå på sykehuset i forkant og var syk.. han kom med KS, men har aldri vært noe trøbbel med luftveier eller noe. Bare vanlige barnesykdommer i forbindelse med barnehagestart, det regner jeg for normalt.

    Hvis han spiser godt, Elinblu og du har melk nok så ville jeg ikke vært bekymret for vektoppgang! Du kan jo veie før og etter mat for å holde øye med det hvis du er usikker.

    oktober
    2005.



  8. #7
    Sori
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Hei!

    jeg sitter og venter på at min lille prins skal våkne for kveldsmåltidet sitt, han ble født i uke 28. ingen andre her inne med veldig tidlig for fødte barn for tiden?

    han kom med KS og fikk 7-9-9 på apgar! har hatt veldig sterke lunger til å være så liten, men fikk desverre en hjerneblødning og vannhode. nå har han shunt og fortsatt har han ingen tegn på skader fra blødningen, men vi og legene antar han får motoriske problemer på den ene siden. For meg er deres babyer kjempesvære når de ble født!

    God-trulsen slet også lenge med vektoppgang. Han var 1060 g når han ble født, sist tirsdag så veide han inn til 2,8 kg og er en kjempe for oss nå!

  9. #8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dings sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,185

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Hei. En "gammel" prematurmamma sniker seg inn her igjen

    Har ei jente som ble født i uke 28+2. Hun veide da 1031 gram. Husker ikke helt hvor lang ned hun gikk i vekt, men mener det var til ca 900 gram.
    Vi lå 9 uker på sykehus, 6 uker med CPAP. Ved utskriving, 3 uker før termin, veide hun ca 2,5 kg.

    Siden da har vi så og si ikke tenkt over at hun er prematur. Hadde barneastma frem til ca 2 årsalder, men utenom det har hun aldri vært syk. Forkjøleleser og slik som alle andre barn, men ikke noe utover det.
    Broren som erfødt til termin har hatt mange flere problemer og sykdommer enn henne.

    Hun går nå i 3 klasse, og er fullt på høyde med de andre i klassen, både faglig og sosialt. Er passe høy, og ganske sped, men ingen som kommer på at hun ble født 12 uker før tiden.

    Vi bekymret oss jo mye om fremtiden vi også, men det har gått over all forventing! Send gjerne en PM om dere lurer på noe mer
    Dings
    Kine (28/3/00) Kjører fremover i Recaro Monza
    Stian (22/11/01) Kjører fremover i Recaro Monza
    Morten ( 10/09/07) Kjører bakovervendt i TWE.
    Galleri

  10. #9
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Vår gutt kom i uke 33+2, rakk begge lungemodningssprøytene som gjorde at han pustet perfekt å egenhånd fra første stund :stolt:

    Han veide 2,4 kg, og neste uke er han 4 mnd og knappe 5 kg..
    Tenker masse på at han er så liten i forhold til resten av bebisene i barselgruppen, og at han er like stor som bebisene til venninnene som fikk barn for et par-tre uker siden..

    MEN, sånn er det!

    Vi har også slitt med ammingen, fordi han var umoden og var av den grunn 3 uker på sykehuset.
    Nå ammer jeg og gir tillegg på flaske, og han er et mye roligere barn etter at jeg begynte med dette. Legger på seg ca 200-230 gr per uke.

    Vi fikk beskjed om at han antagelig tar igjen sine jevngamle rundt året... Blir spennende å se! Han ligger hvertfall endel etter enda...

    Lykke til! Det går helt sikkert kjempebra med alt sammen
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Min yngste er født uke 32+2. 1,8 kg. Lå på cpap og i kuvøse de første døgnene. Hadde fått lungemodn.sprøyter. Fikk også caffeincitrat de to første ukene pga apnéer. Da han var 34+4 uker ble sonden tatt vekk. Siden fullammet + vitaminer/jern. Prøvde å introdusere fast føde ved 8 mnd, men han var ikke interessert i å prøve å spise før ved 10 mnd.
    Utskrevet da han var 35+0 uker. Siden har det gått kjempebra, han er jo ikke veldig tidlig født heller. Ble fulgt opp av barnelege + fysioterapeut i første leveår. Merker ikke noe til at han hadde det litt travelt nå (18 mnd).
    (Min eldste er født i uke 36.)

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Jenta vår kom i uke 35. Var ganske liten og veide 2020 gram og var 45 cm. Hun hadde høy crp da hun kom ut og hadde endel gulsott. Vi lå på sykehuset i 11 dager,og hun lå på nyfødtintensiv hele tiden. Lå 2 døgn i kuvøse,men det gikk veldig bra.
    Hun fikk kraftig astmaanfall da hun var 1 år,og ble da lagt inn på sykehuset. Så gikk det to år og et nytt anfall kom og inn på sykehuset igjen.
    Nå er hun 7 år og går i 2klasse,og det "synes" ike at hun er født prematur i det hele tatt.
    Min venninne fikk ei jente ui uke 34/35 nå i august og jeg hadde glemt hvor liten jenta vår var. Enda denne jenta veide 500gram mer enn vår.
    De er så små,men det går jo som regel veldig bra

  13. #12
    maya72
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Oliver ble født i uke 32+5. Han veide 2045 og var 43 cm lang. Han trengte ikke ingen form for pustehjelp på sykehuset, tror nok 2 lungemodningsprøyter var med å forebygge der ja Han fikk sonde i 13 dager, men tok puppen ved siden av fra første dag. Han er nå 4 mnd i morgen, veide 6800 gram på Onsdag og var 59 cm lang. så han er blitt den pluggen. Merker jo han henger etter i uvtikling, men han skulle jo tross alt bare vært 2 mnd nå, å ikke 4

  14. #13
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Villblomst sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    391

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Sitat Opprinnelig postet av Sori Vis post
    Hei!

    jeg sitter og venter på at min lille prins skal våkne for kveldsmåltidet sitt, han ble født i uke 28. ingen andre her inne med veldig tidlig for fødte barn for tiden?
    :
    Jeg er jo egentlig her, men sjelden jeg legger inn noe. Jeg da et gutt i uke 26+2. I tillegg til at han var veldig tidlig ute, hadde han lav fødselsvekt også. Bare 665 gram. Nå er han over 3 mnd og det går bra så langt. Men også vi har fått beskjed om at han vil kunne slite litt med barne astma og slike ting. MEN det kan godt hende han ikke vil få noen problemer også. Så jeg velger å tenkte positivt. Positive tanker smitter over vet dere. Må ikke sitte og bekymre seg for noe som kanskje aldri kommer til å skje. Ta det som kommer.

    Lillemann har ligget i respirator i 3 perioder, hvor den ene perioden var på 9 dager. Han har vært på CPAP frem til et par uker før vi ble skrevet ut. Utskrivelsen ble faktisk 4 dager før termin og da veide han 2720gram
    Sist endret av Villblomst; 20-10-2008 kl 10:11 Begrunnelse: måtte legge til litt

  15. #14
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LeneV sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Nordvestlandet
    Meldinger
    808

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?


    Jeg har ingen erfaring selv, men vil fortelle om min veninnes sønn som kom til verden i uke 33-0. Han hadde litt startproblemer, måtte ligge i kuvøse i 13 dager etter fødselen, men er i dag en helt frisk, flott og VELDIG aktiv gutt på 9 månder.
    Han henger ikke etter gjevnaldrende i utvikling motorisk eller psykisk. Han er helt frisk!!!

    Lykke til!
    Mamma til vår nydelige datter!!!

    12.09.2009

  16. #15

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Tusen takk for alle svar i denne tråden! Håper den positive utviklingen fortsetter for dere som har veldig premature barn. Vi er jo heldige i sammenlikning, uke 34 er tross alt ganske seint.

    På fredag hadde Lillebror time hos helsesøster på helsestasjonen. Hun var veldig fornøyd med det hun så, og syntes han virket som en harmonisk liten fyr som ikke bar preg av den tidlige starten. Han var 37+4 denne dagen, og det ble en liten milepæl - han har passert 3 kg! 3010 viste vekta, så han hadde gått opp 800 gram på 2 1/2 uke. Helsesøster syntes ikke det var noen grunn til å bekymre seg lenger, nå var det bare å betrakte Lillebror som en helt vanlig baby.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  17. #16
    Nepa
    Gjest

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Hallo Elin
    Har ikke funnet dette stedet før i dag jeg da, bedre sent enn aldri...

    Men veldig hyggelig å lese at alt går bare bra med lillegutten din!
    Som du vet kom jo mine i uke 27+1, og jeg må si at det går over
    all forventning Tenker jo på at det er ekstra fare for at han skal
    få lese- og skrive vansker og hyperaktivitet, men det får vi evt. ta
    når vi kommer dit. Han er nå to år, og har tatt igjen jevnaldrene på
    de aller fleste felt

  18. #17
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hege-Mor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Revetal
    Meldinger
    2,019

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Jeg har ei venninde som fødte ei jente i uke 24...Hun var 610 gr...og hun det har gått kjempe bra. Hun ser heller ikke prematur ut i dag.
    Ulrikke 95 Mats Fredrik 02 Matilde 06
    Min Blogg


  19. #18
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    L&K sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,499

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Dette kan gå så godt atte. Ikke bekymre deg før det er grunn til det

    Vi har to jenter, begge født i uke 32. 32+0 og 32+2. lille L var hjemme etter 15 dager fulleammende, er nå 22 mnd straks, helt på gjennomsnittet i både vekt/lengde/fysisk og pedagogisk utvikling. Hun var 1943 g og 43 cm lang, og var nede i 1723 gram på det laveste. Hun har til nå ikke hatt noe annet enn en lett forkjølelse, ellers ikke vært syk i det hele tatt. Hun lå ett døgn på cpap og litt surstoff hjelp, men ikke noe annet. Knøtta K kom hjem etter 19 dager, delammende (men fullamende etter noen uker), er nå 3 mnd, nesten 6 kg og hel-klarert så langt Lå noen timer på cpap ikke noe surstoffhjelp. Hun var 1850 gram og 42 cm lang, og var nede i 1610 gram på det laveste. Hun hadde GBS og fikk 10 dagers antibiotika kur, men ellers var det ikke noe. Crpen gikk ned etter 2 døgn, men de valgte å kjøre full kur for sikkerhetskyld.

    Jenter sies å være sterke og kommer seg raskere enn gutter. Om det stemmer aner jeg ikke..

    Lykke til !
    Sist endret av L&K; 23-10-2008 kl 20:46
    lille L - des 06 og knøtta K juli-08


  20. #19
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,874
    Blogginnlegg
    1

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Siden alle dere andre fortelle at ting gikk/går fint med deres barn, MÅ jeg strø litt salt i såret...

    Eldste snuppa mi kom til verden i uke 33+5, hadde kjempe starproblemer, ap.score: 2-4-6, de måtte jobbe med henne for å få henne til å puste, men lå bare 1,5 døgn i respirator, lå 3-4 dager med cpap, lærte seg ikke å ta puppen før hun var nesten 4 uker, fikk reise hjem da hun var 4 uker.
    Hun ble tatt med hastekeisersnitt.

    Hun har i dag diagnosene; CP, epilepsi og uspesifisert psykiskutviklingshemmet.
    Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

  21. #20
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    L&K sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,499

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Sitat Opprinnelig postet av Ritamor Vis post
    Siden alle dere andre fortelle at ting gikk/går fint med deres barn, MÅ jeg strø litt salt i såret...

    Eldste snuppa mi kom til verden i uke 33+5, hadde kjempe starproblemer, ap.score: 2-4-6, de måtte jobbe med henne for å få henne til å puste, men lå bare 1,5 døgn i respirator, lå 3-4 dager med cpap, lærte seg ikke å ta puppen før hun var nesten 4 uker, fikk reise hjem da hun var 4 uker.
    Hun ble tatt med hastekeisersnitt.

    Hun har i dag diagnosene; CP, epilepsi og uspesifisert psykiskutviklingshemmet.
    Of så trist


    Men til HI, dere har jo hatt en kjempestart. og kom hjem fort og dere ser jo ut til å ha det greit. Krysser fingra for at alt skal gå fint med dere, noe det høres ut som det gjør.
    lille L - des 06 og knøtta K juli-08


 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine