+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    @ngel80 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,762

Varmepumpe spørsmål

Hvilken varmepumpe er bra?
    Sparer man mye på oppvarmingen med dette?
    Hva koester det å få satt opp en sånn?
    Er det noen som er mer diskre enn andre?
    @ngel & jentene

Sv: Varmepumpe spørsmål

det er jo en stor engangsutgift da....mye penger på en gang, som det tar tid før man "tar igjen" på strømregningen om du skjønner hva jeg mener.
    men ja, i det lange løpet sparer man ved å kjøpe varmepumpe.
    man får også en jevnere varme over hele huset, og ikke bare "punktvarme" som man gjerne får med andre varmekilder.
    om du har flere etasjer som dere bruker jevnlig vil to innerdeler være det smarteste, men en innerdel holder til en etg, eller evnt 2 etg hvor den ene blir veldig lite brukt.

noen av de nyere varmepumpene er ganske diskret, men man må nok regne med at de vil vises fordi de også må stå en "åpen" plass hvor de kan blåse luft ut som rekker over et stort område, så de kan ikke stå så veldig skjermet. men jeg syns ikke de sjenerer.

men kjøp ikke varmepumpe i butikk, kjøp hos kjølemontører som kan faget sitt, og som kommer hjem til dere og monterer. hvordan og hvorhen den monteres på huset har alt og si (alfaomega), det er mye å hente der, og det ser en fagdyktig kjølemontør med en gang!!! pluss at da har dere garantien i orden

Seniormedlem
    @ngel80 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,762

Tusen takk for utfyllende svar.
    Kjølemontør har jeg aldri hørt om
    Hvor finner jeg en kjølemontør?
    Sitat Opprinnelig postet av Mrs.SeaCaptain Vis post
    det er jo en stor engangsutgift da....mye penger på en gang, som det tar tid før man "tar igjen" på strømregningen om du skjønner hva jeg mener.
    men ja, i det lange løpet sparer man ved å kjøpe varmepumpe.
    man får også en jevnere varme over hele huset, og ikke bare "punktvarme" som man gjerne får med andre varmekilder.
    om du har flere etasjer som dere bruker jevnlig vil to innerdeler være det smarteste, men en innerdel holder til en etg, eller evnt 2 etg hvor den ene blir veldig lite brukt.

noen av de nyere varmepumpene er ganske diskret, men man må nok regne med at de vil vises fordi de også må stå en "åpen" plass hvor de kan blåse luft ut som rekker over et stort område, så de kan ikke stå så veldig skjermet. men jeg syns ikke de sjenerer.

men kjøp ikke varmepumpe i butikk, kjøp hos kjølemontører som kan faget sitt, og som kommer hjem til dere og monterer. hvordan og hvorhen den monteres på huset har alt og si (alfaomega), det er mye å hente der, og det ser en fagdyktig kjølemontør med en gang!!! pluss at da har dere garantien i orden
    @ngel & jentene

kjølemontør fins det veldig mange av faktisk
    bare kikke litt i miljøet rundt deg hva som fins av kjøleteknikk/kjølemontasje firmaer, google det feks.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba 1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    ved fjord og fjell
    Meldinger
    1,834

Varmepumpe er et gode jeg ikke vil unnvære. Den gir en stabil lunk i huset, og på de strengeste dagene fyrer vi med ved utenom. Men elektrisk gulvvarme er det få av rommene våre som trengs da, jeg ville ikke ha vært vår varmepumpe foruten.

Men det er nok litt ymse forhandlere ute og går, så jeg anbefaler at du kontakter noen ulike leverandører, og bruker helst dem med best erfaring og solid firma. Ville styrt unna enkeltmannsforetak..
    Kjølemontører/kjøleteknikere vet hva de snakker om.

Hvilken varmepumpe som er bra er det nok svært forskjellige meninger om. Noen sier Panasonic, noen sier Hitachi og Fuijitsu, men det er mange å velge mellom. Så lenge det er luft-til-luft varmepumpe vi snakker om, med èn utedel og èn innedel, er det viktigste at dersom du må reklamere, kan forhandleren raskt skaffe nye deler osv.
    Har hørt noen si at f.eks Elkjøp (eller var det Expert..?) solgte varmepumper nedi noen få tusen kroner, jeg kan ikke helt skjønne hvordan disse skal være gode nok. Du må regne med minimum 10.000 for pumpa, pluss arbeid for montering og igangkjøring, og eventuelle rør og annet montasjemateriell. Selve arbeidet tar ikke så lang til å gjøre, men det er jo timepris. (som regel max toppen èn dags arbeid), men montasjemateriellet koster lite og ingenting.

Lykke til!
    Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)

Seniormedlem
    @ngel80 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,762

Har googlet,og funne forhandlere via nettsidene til varmepumpene
    Takk for hjelpen
    Og jeg skjønte fort hva en kjølemontør var
    @ngel & jentene

Supermedlem

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Slottet
    Meldinger
    537

Det viktigste når du velger varmepumpe er å se på virkningsgraden ved gitte temperaturer. Vi bor på vestlandet hvor det en normal vinter er mellom 0 og 10 grader. Vi valgte da en pumpe som er god da. Men om du bor på østlandet hvor det gjerne er 10 minus, så er vår pumpe så og si ubrukelig.

Seniormedlem
    Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

Jeg har lurt på akkurat det samme...varmepumpene varierer jo enormt i pris.. har spurt her inne, og sjekket en del på nett...Så har jeg spurt de forskjellige som selger disse.. Var på et firma som bare solgte dyre toshiba pumper, ba han være ærig ..hvorfor finnes det pumper fra 5000 til 25000 spurte jeg han om..mannen lo og sa at alle virket jo bra, men noen kjører lada og noen mercedes sa han...vi kjører gammel suburban så jeg valgte og sjekke litt mer, ikke bare kjøpe mercedes pumpene hans...fikk mye bra info her når jeg spurte, så sjekket jeg siden til Troms kraft, der fant jeg en sjekkliste ..som burde sjekkes før event kjøp for og være grei her vi bor...tåle nordnorge rett og slett...
    vi endteopp med ei wilfa pumpe til 10000kr... 5.5 kw trekker 1600w ..Stilig utseende stål front, noe enkel fjernkontroll (som er helt greit) den kan monteres selv (mange anbefalte dette, mange anbefalte det IKKE) Vi kjøpte det no uansett...Er kjøpt i butikk her vi bor, så lett og reklamere hvis behovet melder seg...Skal være 2 års garanti og 5års reklamasjonsrett selv om den var billig...garanti gjelder ved selvmontering da det er beregnet på dette... håper vi blir fornøyd Lykke til i jungelen
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine