+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: IVF/ICSI foreldre

  1. #1
    Tidl. bruker
    Gjest

    IVF/ICSI foreldre

    Kommer dere til å fortelle eller har dere fortalt barnet/barna at de ble til ved hjelp av assistert befruktning?

    Grunnen til at jeg spør er at søsteren til en venninne av meg er et prøverørsbarn, men hun vet det ikke selv og det er hysj hysj. Hun er 18 år.
    Så nå lurer jeg på hvilke tanker dere har rundt dette?

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Ja, selvsagt kommer vi til å fortelle dem det. Ser overhode ingen grunn til å holde det hemmelig.

    Blir litt sjokkert over tilfeller der du som er veninne til søsteren vet det, men ikke vedkommede selv
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Sitat Opprinnelig postet av Pusa Vis post
    Blir litt sjokkert over tilfeller der du som er veninne til søsteren vet det, men ikke vedkommede selv
    Ja, jeg reagerte jeg også. For jeg synes ikke det er riktig at "alle vet" unntatt den det gjelder.

  5. #4

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Vi ser ikke noe poeng i å holde det hemmelig, det er jo hverken noe å skamme seg over eller andre grunner til det syns vi Vil heller ikke vente til hun blir stor, for så å komme med en "bombe". Da gjør man det jo til en stor greie...
    Nei, vi kommer stolt til å vise henne det første bildet vi har hvor hun er hele fem celler stor og forklare henne hvor inderlig ønsket hun var og at vi måtte få litt hjelp for å få det til.

    Har jo hørt at mange er "prinsippielt" i mot assistert befruktning da, men har heldigvis aldri møtt på noen (kan jo være årsaken til at en del velger å holde det hemmelig).

    Å fortelle omgivelsene, men ikke barnet, syns jeg nesten er utilgivelig...
    Malagi
    Ivf-pia kom på termin 06.07.08

  6. #5

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Vi kommer til å fortelle henne det ja . Det har vi allerede snakket om mannen og jeg. Vil mye heller at hun skal høre det fra oss når hun er så liten at det ender opp med å bli noe hun alltid har vist, enn at hun skal få høre det av noen andr etterhvert.
    oktober 2010

    oktober 2008

  7. #6

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Ja, vi kommer til å fortelle dem det. Syns ikke det er noe å skamme seg over - tvert imot sier det mye om hvor veldig ønsket og etterlengtet de var. Og skulle de vokse opp og bli prinsippielt imot ass. befr. så får de ta det på sin egen kappe :knegg; Hva andre evt skulle mene bryr vi oss virkelig ikke om, og ved å fortelle det til barna så tidlig som mulig slik at de ser på det som en av dagens mange måter å bli til på tviler jeg på at de vil bry seg om andres meninger. Skjønt, vi sier ikke noe om det til andre med mindre det faller seg naturlig av samtalen.
    Endelig mamma etter mange år og forsøk ..Og så ble vi plutselig enda flere

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Er det snakk om vanlig ivf, eller med donorsæd?

    Mine barn er små, men vi har allerede fortalt dem hvordan de ble til. Vi har også vist dem bilder av hvordan de så ut da de var små celler delt i åtte og at jeg fikk se dem på tv-skjermen før de kom inn i magen

    Men jeg prøver å være restriktiv med hvem andre som vet det. Jeg vil ikke at det skal være noe som brukes mot dem før de er så store at de forstår det selv.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  9. #8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Lier
    Meldinger
    1,487

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    "Alle" vet at vi ble gravide med ICSI, og det kommer snuppa til å få vite også. Syns ikke dete r noe å skamme seg over, tvert imot så beviser det at hun var veldig ønsket og etterlengtet.
    Stolt mamma til tre;
    Jente f '08, Gutt f/d '09 og Jente f '11

  10. #9
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Takk for svar!
    Ser dere har samme tankegang som jeg. Vi har selv et IVF-barn, og som dere sier så er det jo et barn som virkelig er ønsket.
    "Alle" vet vår historie også, og vi kommer til å fortelle det til jenta vår når hun er stor nok til å forstå.

    Kanskje det for 20 år siden var litt mer "tabu" med assistert befruktning?
    Noen som vet noe om det?

  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Vi har et IVF-barn og et hjemmelaget barn (snart to). Kommer nok til å fortelle mellombror at vi fikk litt hjelp og at han var veldig ønsket i mange år. Foreløpig er han 1 år og skjønner vel ikke stort av det. Det er jo noe andre vet, så det hadde jo blitt helt fjernt å hemmeligholde det for hovedpersonen selv.

  12. #11
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Inga sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    246

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Først må jeg si at jeg først nå ramlet over denne diskusjonsgruppa. Og jeg ble veldig glad for det. Godt å finne dere andre IVF mammaer.

    Vi skal fortelle prinsessa vår at hun er ICSI barn. Vi er så stolt av henne, og jeg er ikke redd for at det at vi fikk hjelp til å få henne fører noe negativt med seg senere.
    Hilsen Inga
    Stolt mamma til ei lita snuppe og nå prøver vi å lage søsken

  13. #12
    mor til fire
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Har også en IVF gutt født okt 08, klarte det på første forsøk.
    har tenkt på å få søsken til lille gutt.
    Må hente ut nye egg for de jeg hadde etter første uttakk var det 5 egg men det var bare 2 av den vi kunne bruke og de ble satt inn så jeg må igjennom helle behandlingen igjen denne gang også, skal ha nytt forsøk i des.09 hos hausken som sist.

  14. #13

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Jeg har ingen tro på hemmeligholdelse. Slike hemmeligheter har en tendens til å komme ut på værst mulige tidspunkt. Tror det er bedre å være åpen og ærlig slik at det ikke blir noe som barna vil føle de må skamme seg over. Dessuten er jeg stolt av å ha to ivf-barn. Det blir såååå gøy å fortelle dem om at vi har fulgt dem fra de var 4 celler og frem til den dagen vi forteller om det.

  15. #14
    Nepa
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Sier som alle dere andre her: selvfølgelig skal de få vite det!

  16. #15
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    På landet....
    Meldinger
    3,588
    Blogginnlegg
    6

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Vår ICSI-prinsesse på 5 år har allerede visst en god stund at hun er laget "litt anderledes" enn andre barn.
    Vi har snakket om det, og hun har sett et program om det på Schrødingers Katt. For henne er det like naturlig som om hun var laget på "gammel-måten". Mulig hun faktisk også hadde syntes det var litt mer "ekkelt"
    Wit
    med ICSI-prinsessa Ida født i 2003

    Min blogg

  17. #16
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    Vi kommer ikke til å holde det hemmelig nei, skjønner ikke hvorfor vi skulle det. Nå har det ikke vært noe tema enda og jeg må ærlig innrømme at jeg bare er glad til så lenge jeg slipper unna "biene og blomsten" samtalen Men når den kommer så kommer vi selvsagt også til å fortelle hvordan guttungen ble laget.

    Men vi kommer nok ikke til å gjøre så altfor stort nummer ut av hvor etterlenget og høyt ønsket han var (han var selvsagt det). Dette siden vesla kom til ved et "uhell" om man kan kalle det det. (brukte ikke prevensjon siden vi ikke trodde vi kunne få barn...) Hun er like høyt elsket og ønsket hun også. Så for hennes del vil vi ikke gjøre noe stort nummer ut av det at han var så høyt ønsket at vi gikk gjennom alt det ivf styret, mens hun bare var en "ooops". Er redd hun vil tro vi ønsket og elsker storebroren mer enn henne. Noe vi selvsagt ikke gjør.

  18. #17
    ICSI-Lassie
    Gjest

    Sv: IVF/ICSI foreldre

    [Ser ikke noe poeng i å holde noe hemmelig, nei. Dette vil han få vite hele tiden sånn at det blir noe han "alltid har visst". Vi er åpen om det ellers, så hvorfor skal ikke han selv få vite, liksom..

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine