+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Diskusjon: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

  1. #1
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emilia sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    1,162

    Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Vet ikke helt hvor jeg skal legge dette, så prøver her.

    Jeg har ei jente på 3,5 år som ikke klarer å holde seg tørr. Vi sleit med å venne henne av med bleiene, prøvde hele sommeren 2008, men hun tisset på seg stadig vekk. Så ventet vi en stund, prøvde på nytt, og måtte igjen gi opp. Men så var hun i barnebursdag hos en venninne i oktober, og ble med henne da hun skulle på do, og etter det fant hun ut sjøl at hun også skulle slutte. Og det gjorde hun. Ganske bra ihvertfall, hadde en del uhell innimellom, men egentlig veldig bra. Sov med bleie om natta fram til januar i år, da skulle vi bare prøve en natt uten, og det gikk bra.

    Men så begynner problemene; hun tisser på seg stadig vekk, idag har hun tisset igjennom 5 skift. Har fire utedresser til vask, samme med de tykke ull-klærne hun bruker i barnehagen, aner snart ikke hvor jeg skal klore fram nok klær til henne, dressene tørker ikke over natten, heller ikke det tykke ullet. Men det er jo ikke det største problemet.

    Jeg har truet og lokket med alt mulig, ingenting nytter. Hun sier hun ikke klarte å holde seg, men det er jo ikke bare dråper, hun slipper alt i buksa. Igår når hun kom hjem fra barnehagen var hun våt helt opp til ryggen, så ut som hun hadde tisset i dressen hele dagen uten å gi beskjed ( går i friluftsbarnehage) Jeg spurte hvordan det kunne skje, da sier hun at A...., H.... og T... var på do før de gikk ut idag. Jeg spurte om ikke hun var det da. Nei, hun hadde sagt til de voksne at hun nett hadde vært på do. Altså lurer hun de voksne for å slippe å gå på do. Har prøvd å true med å gå tilbake til bleier, men da blir hun bare glad, virker som det er et ork å gå på do. Har tenkt at hun har et problem/noe som feiler blæra o.l., men hun klarer jo å holde seg tørr om natta. Da våkner hun og går på do.

    Noen som har tips eller ideer til hvordan jeg bør gripe denne situasjonen på best mulig måte? Jeg kjenner det sliter veldig å ha det sånn, det kommer liksom på toppen av husbygging og natte-amming, så jeg føler jeg er helt utslitt her....
    Minste frøet kom 27.11.08
    Lillegull - August-05
    Storegull - August-02


    "Å gjøre rent i huset mens barna fremdeles er i oppveksten,
    er som å måke innkjørselen før det har sluttet å snø"

  2.  
  3. #2
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Min tanke: Jeg tror nok kanskje det enkleste både for henne selv(og hennes selvtillit om hun syntes det er ok) og barnehagen er å bruke litt bleie igjen når hun er der. Det er ikke så lett nå som det fortsatt er kaldt og en del klær skal av før man kan tisse på do.

    Men det er kanskje noen som har bedre forslag, jeg er ingen ekspert
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

    Min side: Sikring av barn i bil.

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,435

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Jeg tenker som så at hun bare er 3 1/2 år. Virker ikke som hun er helt moden for å slutte helt med bleier enda.
    Tøtta her brukte lang tid på å kvitte seg med bleien. Var over 4 før vi kunne ta den av helt. Nattbleien var på enda lengre intill hun en dag bare bestemte seg for at nå skulle hun ikke ha nattbleie på lengre (har vært helt tørr på natten siden den dagen)
    Dagtissing er ikke lenge siden hun stort sett sluttet med. Kan ha uhell en sjelden gang nå, men for bare noen mnd siden tisset hun ut 5-7 ganger pr dag. Og ikke bare smådråper heller.
    Dette gikk plutselig bare over en dag. Rare greier.

    Hva med å ta på bleie igjen og vente til hun blir gamlere før dere prøver igjen uten bleier.
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emilia sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    1,162

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Hm...jo kanskje. Men så har hun jo vært ganske flink i mange mnd, så begynte hun bare på an igjen. Uff, ikke lett dette. Noen snakker om umoden blære, andre om sjalusi (lillejenta er 4 mnd).
    Minste frøet kom 27.11.08
    Lillegull - August-05
    Storegull - August-02


    "Å gjøre rent i huset mens barna fremdeles er i oppveksten,
    er som å måke innkjørselen før det har sluttet å snø"

  6. #5
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Effie sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Utenfor Drammen
    Meldinger
    1,816

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Vi hadde noen sånne tilbakefall innimellom med gutten vår, og da var det gjerne flere ganger om dagen.... og det lureste vi gjorde var å benytte klistremerkebelønning igjen! Hver kveld han ikke hadde tisset på seg om dagen, fikk han ett klistremerke på et flott ark som faren hadde laget. Og hver morgen fikk han også ett. Og når han hadde samlet opp så så mange (si 15 stk eller deromkring) så fikk han en belønning. Det kunne være å ta en tur i svømmehallen, eller på lekeland, eller på kafé, eller en liten ting.
    De dagene han tisset på seg, fikk han heller ikke noe merke....

    Dette funket veldig bra for oss, og da han hadde fylt 4 var han knusktørr! (Med en og annen ulykke en sjelden gang innimellom, så klart)
    Effie og IVF-mirakelet Jørgen + lille Engelgutt f/d 1. mars 2006
    Jørgen blir mest sannsynlig aldri storebror

    Det er en stor begivenhet å bestemme seg for å få barn. Du bestemmer at du alltid kommer til å ha hjertet ditt gående utenfor kroppen din.

  7. #6
    Isa
    Gjest

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Jeg tenker omvendt av HH jeg da, at selvtilliten kanskje vil få seg en knekk om hun må gå tilbake til bleier igjen - selv om hun gir utrykk for at det er greit.


    I barnehagen min i fjor, så slet vi med flere barn med samme problem. De gikk ikke på do, noe som endte med ganske mange uhell.
    Der hadde de rutiner med dobesøk etter lunsj og etter fruktmåltidet, men vi fant fort ut at vi måtte sette disse barna på do (enten de ville det eller ei..) tre-fire ganger til i løpet av dagen. Dette førte til at antall uhell gikk drastiskt ned i løpet av en dag bare..

    Så jeg ville nok fortalt barnehagen sannheten, at hun lyver til dem, at de rett og slett MÅ sette henne på do selv om hun sier hun alt har vært på do (like greit å ikke spørre om hun har vært på do, så slipper hun å hele tiden ikke bli trodd..), og også sette henne på do utenom eventuelle faste dorutiner. Slik at det ikke går lange stunden mellom hvert dobesøk.

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    2,353

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Nå vet ikke jeg hvor lenge det har pågått, men bare en liten sidesporing her..Hun kan ikke ha urinveisinfeksjon da? Siden hun lurer seg vekk og ikke vil tisse? Det kan også forklare at hun ikke klarer å holde seg..Bare en liten tanke..Er jo verdt å sjekke?
    04 06 08 12

  9. #8

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Eldste min ble storesøster da hun var 15 mnd. Det er nok ikke så lett bestandig å skulle være "stor" når man egentlig er liten.

    Så hun vil gjerne være baby av og til, og bli båret som en baby, at jeg mater henne litt, eller holder melkekoppen hennes.

    Så det du skriver om sjalusi kan nok muligens ha noe å si, men kanskje ikke akkurat sjalusi heller liksom. Kanskje mer et oppmerksomhetsbehov? I og med at du sier dere har flere jern i ilden ellers også?

    Eller en kombinasjon av det flere over her sier, at det kan være tidkrevende å kle av mye hvis hun først er ute.

    Vi tenkte å begynne så smått til sommeren for å se om hun er klar, så jeg suger til meg all info om dette. Virker som om mange foreslår å sette barnet på do like etter de står opp, etter måltider, før de skal ut og leke/biltur osv. Og håpe på at det kommer noe mens de sitter der.

    Lykke til. Fortell gjerne hvordan dette utvikler seg.

    silkepels



  10. #9
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Isa Vis post
    Jeg tenker omvendt av HH jeg da, at selvtilliten kanskje vil få seg en knekk om hun må gå tilbake til bleier igjen - selv om hun gir utrykk for at det er greit.
    Du gjør jo egentlig ikke det, for jeg mente om selvtillitten hennes tålte det.

    La ikke merke til at hun hadde blitt storesøster jeg, det kan nok spille en rolle der ja. Ett av barna til en av jentene jeg var på barselgruppe(IRL) med gjorde akkurat det samme da h*n fikk søsken og det barnet var enda eldre enn jenta deres.
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

    Min side: Sikring av barn i bil.

  11. #10
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Det første du bør gjøre erjo å ta henne med til legen...utelukke at hun ikke har uvi eller at det er noe annet galt...Og hun er jo bare 3,5år og ikke er klar...Mange klarer fint å slutte med nattbleia lenge før dagbleia...
    Om hun vil ha bleiepå synes jeg du bør gjøre det...ihvertfall i barnehagen. Hvist ikke bør dem ansatta sette henne pådo kjempe ofte igjennom hele dagen.

    Men alleførst så ville jeg tatt en tur til legen..
    Livet må gå videre...

  12. #11
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,902

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    man er ikkke så stor når man er 3.5....

    at hun har en lillesøster på 4 mnd kan HELT KLART være medvirkende. det er ofte først etter 3-4 mnd at dette med nytt søsken slår helt inn, da gå det opp for dem at dette lille vesenet faktisk har tenkt å BLI. for GODT. men det er jo ikke viljestyrt i det hele tatt, bare at det er ikke så lett å bli storesøster.

    prinsessen var 3.5 da tingeling kom, og det var helt likt. hun hadde vært tørr dag og natt et års tid, og begynte å tisse på seg igjen. så var det en periode det gikk ganske bra - nå er hun 5.5 og tisser ofte på seg på dagtid. det er nok at hun er opptatt med noe og har på masse klær, og går ikke på do eller går for sent = masse tissetøy.

    å tisse på seg kan helt klart ha en komponent av stress, så jeg hadde ikke kritisert henne eller presset henne, men hatt helt klare do-rutiner hvor hun regelmessig måtte sitte på do en stund, uansett om hun mente hun måtte. det må de kunne fikse i bhg også, det er jo ikke mer jobb enn å skifte på en unge som har tisset på seg - tvert i mot.
    hilsen fra


    Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

    Books just wanna be FREE! See what I mean at:
    http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie

  13. #12
    Astrid-Marie
    Gjest

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    vi har akkurat samme problemet her.
    min sønn har også perioder med mange uhell, det er akkurat som han gir opp eller ikke gidder å gå på do.
    på det verste så satt han seg rett ned i sofaen og tisset ,da hadde jeg akkurat spurt om vi skulle gå på do...
    så går det over og da er han helt tørr kjempelenge..

    for oss er det uaktuelt og begynne på igjen med bleier. har spurt han om det er det han vil men da får han helt panikk!

  14. #13
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emilia sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    1,162

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Takk for masse innspill og tips :blomster:

    Ja, igår var jeg drittlei og utslitt, så da første innlegg kom om å prøve å gå med bleie igjen, så tenkte jeg bare at det vil vi prøve. Jeg spurte henne idag tidlig hva hun syns, og hun ble glad for å gå med bleie. Med dette tenker jeg at det knekker ikke selvtilliten hennes, men samtidig ergrer det meg at hun blir smørblid av det tilbudet, det kan tyde på at hun på en måte får viljen sin ang babystadiet hun av og til prøver å tilegne seg....

    Jaja, lei av tisseklær som jeg er så fikk hun den på i barnehagen idag. Jeg sendte henne på samling, og tok en liten samtale med en ansatt. Fortalte om bleien, men at de må spørre henne på lik linje med de andre om hun må på do, og rett og slett late som om de ikke visste om bleien. Og det skulle de.
    Men var mannen som hentet henne, så jeg vet ikke hvordan dagen har vært, jeg skal spørre imorgen.

    Jeg har tenkt tanken om UVI, men dette har vart i ca 2 mnd nå. Har likevel tenkt tanken på å gå til lege med henne, men han kan vel ikke gjøre noe med en 3,5 åring som tisser i buksa om det ikke er UVI? Men når hun går uten bleie, så går hun veeldig ofte på do, gjerne flere ganger i timen, og det kommer alltid litt ut. Så da tenker jeg UVI igjen.....


    Skal prøve å holde dere oppdatert om hvordan det går framover.
    Minste frøet kom 27.11.08
    Lillegull - August-05
    Storegull - August-02


    "Å gjøre rent i huset mens barna fremdeles er i oppveksten,
    er som å måke innkjørselen før det har sluttet å snø"

  15. #14
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nicki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    95

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Emilia Vis post
    Takk for masse innspill og tips :blomster:

    Ja, igår var jeg drittlei og utslitt, så da første innlegg kom om å prøve å gå med bleie igjen, så tenkte jeg bare at det vil vi prøve. Jeg spurte henne idag tidlig hva hun syns, og hun ble glad for å gå med bleie. Med dette tenker jeg at det knekker ikke selvtilliten hennes, men samtidig ergrer det meg at hun blir smørblid av det tilbudet, det kan tyde på at hun på en måte får viljen sin ang babystadiet hun av og til prøver å tilegne seg....

    Jaja, lei av tisseklær som jeg er så fikk hun den på i barnehagen idag. Jeg sendte henne på samling, og tok en liten samtale med en ansatt. Fortalte om bleien, men at de må spørre henne på lik linje med de andre om hun må på do, og rett og slett late som om de ikke visste om bleien. Og det skulle de.
    Men var mannen som hentet henne, så jeg vet ikke hvordan dagen har vært, jeg skal spørre imorgen.

    Jeg har tenkt tanken om UVI, men dette har vart i ca 2 mnd nå. Har likevel tenkt tanken på å gå til lege med henne, men han kan vel ikke gjøre noe med en 3,5 åring som tisser i buksa om det ikke er UVI? Men når hun går uten bleie, så går hun veeldig ofte på do, gjerne flere ganger i timen, og det kommer alltid litt ut. Så da tenker jeg UVI igjen.....


    Skal prøve å holde dere oppdatert om hvordan det går framover.
    Hvordan gikk dette? Har en jente som sliter med samme problem, etter å ha vært tørr i nesten ett år.. Er utrolig lei av tissetøy, og ikke minst bæsjetøy..

    Håper på svar (gjerne fra fler..)




    Marcus 2002

  16. #15
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Isa Vis post
    Jeg tenker omvendt av HH jeg da, at selvtilliten kanskje vil få seg en knekk om hun må gå tilbake til bleier igjen - selv om hun gir utrykk for at det er greit.


    I barnehagen min i fjor, så slet vi med flere barn med samme problem. De gikk ikke på do, noe som endte med ganske mange uhell.
    Der hadde de rutiner med dobesøk etter lunsj og etter fruktmåltidet, men vi fant fort ut at vi måtte sette disse barna på do (enten de ville det eller ei..) tre-fire ganger til i løpet av dagen. Dette førte til at antall uhell gikk drastiskt ned i løpet av en dag bare..

    Så jeg ville nok fortalt barnehagen sannheten, at hun lyver til dem, at de rett og slett MÅ sette henne på do selv om hun sier hun alt har vært på do (like greit å ikke spørre om hun har vært på do, så slipper hun å hele tiden ikke bli trodd..), og også sette henne på do utenom eventuelle faste dorutiner. Slik at det ikke går lange stunden mellom hvert dobesøk.
    Mener du at det er riktig å tvinge barn, som selv ikke vil, på do? Jeg hadde aldri godtatt at dette skjedde med mitt barn i barnehagen. Selvfølgelig går antall uhell ned - men jeg mener det er helt gal måte å gjøre dette på. Renslighetstrening skal være positivt og på barnas premisser. Det er ikke noen som skal presses frem eller noen som skal lette arbeidet til oss voksne.

    Om barnet har mange uhell, og egentlig ikke er helt klar for å slutte med bleie, så vil det ofte se på det å ta på bleien igjen med lettelse.

    Ser nå at dette er en gammel tråd ...
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.


    93, 96, 99 og 08

  17. #16
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emilia sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    1,162

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Gammel tråd ja, men høyst aktuell likevel her i hjemmet

    Ja, altså så har vi hatt samtale med barnehage og helsestasjon. Skulle hatt en urinprøve med til legen, men får ikke tatt den. Vet at jeg bare skulle fått noen dråper, men i en hektisk hverdag med husbygging, så orker jeg ikke ta kampen.

    I påsken ble hun plutselig kjempeflink å gå på do igjen, kanskje fordi hun var hjemme med oss, og vi snakket mye om det. Var flink de første dagene i barnehagen også, men så sprakk det. Denne uka har hun tisset ut en dress hver dag i barnehagen, bortsett fra idag, da kom hun tørr hjem med samme klær på som jeg leverte henne med. Men så tisset hun på seg igjen i ettermiddag. Dette kommer veldig ofte sammen med raseriutbrudd eller at hun griner fordi hun ikke får viljen sin. Idag raste hun fordi såpeboblene som storesøster hadde mekket sammen ikke lagde bobler, i raseriutbruddet kom det at hun måtte på do, og så gikk det galt.

    Uff, oppgitt jeg, så ikke noe godt svar å få fra meg Nicki. Men vi har ikke problemet med bæsjing da, alt det gjør hun på do - heldigvis!
    Minste frøet kom 27.11.08
    Lillegull - August-05
    Storegull - August-02


    "Å gjøre rent i huset mens barna fremdeles er i oppveksten,
    er som å måke innkjørselen før det har sluttet å snø"

  18. #17
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Juni-72 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    764

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Har ingen gode råd, men jeg vet akkurat hvordan du har det. Det er ikke mye morro.
    Gutten min slutta med bleier da han var drøyt tre år. Alt gikk fint i over et halvt år, men så begynte problemene.

    Og han holdt denne tissingen gående helt til han begynte på skolen!! Gode perioder innimellom, men mange lange perioder med uhell.
    Leverte urinprøve hos legen og snakket med helsesøster, brukte skjemaer med klistremerker, og masse for å prøve å få han til å slutte med dette.
    Om natta har han vært knusktørr siden før han sluttet med bleier!

    Jeg tror ikke han hadde andre problemer enn at han ikke gadd å gå på do. I barnehagen kunne han jo ikke gå ut av leken for å tisse......

    Har vel kommet frem til at det i hans tilfelle hadde med modning å gjøre. På skolen har han fått rutine i å tisse før storefri, og alt går fint nå.
    Juni og

    - 07
    - 04
    -02

  19. #18
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Er det hovedsaklig i barnehagen dette skjer?

    Om så er, så ville jeg tatt en prat med de voksne der, og lagt en liten plan for hvordan dere skal løse dette.

    Jeg kan fortelle litt om hva vi opplevde, da sønnen vår hadde vært tørr en stund, for så plutselig å tisse seg ut til stadighet.

    Hos han var det stort sett i bhg at det skjedde, og jeg syntes det var rart. Han var jo så flink her hjemme. Jeg viste også at de i bhg sa at ungene måtte gå på do før de skulle ut, og at han da faktisk gikk. Men alikevel så fikk jeg hjem en våt gutt nesten daglig.

    Jeg prøvde å snakke med han om dette også, men fikk bare svevende svar om at han ikke merket at han måtte tisse. helt til han en dag gikk med på å prate om det på alvor...

    Da kunne han fortelle at han ikke ville gå på do i bhg når de var ute, for om han gikk inn, så var det sikkert noen som tok den leken han holdt på med...

    Stakkars gutten var rett og slett bare redd for å sette fra seg lekene han holdt på med, for da kunne noen av de andre barne tro at den var ledig, og dermed stikke avgårde med den.

    Dagen etter så fortalte jeg avd.leder om dette, og hun tok da guttungen bort til seg, bøyde seg ned til han og sa at nå skulle de inngå en avtale: Når han måtte på do, så skulle han gå bort til nærmeste voksne og si fra, og så skulle den voksne stå og passe på leken hans til han kom tilbake.

    Som sagt, så gjort. Gutten var småskeptisk i starten. Turte liksom ikke helt tro at det kunne være så enkelt. Men han så jo fort at dette funket; de voksne passet på, og leken var der når han kom ut igjen. I tillegg så minnet de voksne han på at han måtte gå på do med jevne mellomrom.

    Etter den dagend er så hadde han faktisk ikke et eneste uhell i bhg!
    Abritta has left the building...

  20. #19
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Reggius sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,247

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Tash Vis post
    Mener du at det er riktig å tvinge barn, som selv ikke vil, på do? Jeg hadde aldri godtatt at dette skjedde med mitt barn i barnehagen. Selvfølgelig går antall uhell ned - men jeg mener det er helt gal måte å gjøre dette på. Renslighetstrening skal være positivt og på barnas premisser. Det er ikke noen som skal presses frem eller noen som skal lette arbeidet til oss voksne.

    Om barnet har mange uhell, og egentlig ikke er helt klar for å slutte med bleie, så vil det ofte se på det å ta på bleien igjen med lettelse.

    Ser nå at dette er en gammel tråd ...
    Man tvinger ikke barn til å gå på do, men vi oppmunterer og gjør det i lag...
    Altså, "alle" tisser før vi setter oss til matbordet, rett og slett fordi det var så mange som måtte gå fra matbordet for å gå på do. Dette skapte så mye uro at enkelte fikk problemer med å få i seg mat.
    Når vi er ute, så sender vi enkelte inn for å gå på do. Vi ser det ann at de ikke er i dyp leik eller annen aktivitet.
    Det er svært sjelden unntak, de tisser alltid når vi sender dem inn. Og de er alltid glade for å slippe å skifte tisseklær, for DET er flaut det!
    Altså gjør vi det for barnet sin skyld og ikke for at vi skal få det lettere på jobb. Samtidig som de sitter på do, står en voksen utenfor og spør dem åssen dagen er, da kommer det mye rare kommentarer:
    - Du, jeg sitter her å trøkker ut bæsj, kan vi prate etterpå?
    - Jaaaa, jeg har det alltid bra i barnehagen jeg!
    - Nei, det er dumt idag altså, for jeg trodde vi skulle ha ostesmørbrød til førstemåltid - åsså fikk vi fiskeboller - juck!
    - Jeg gleder meg til pappa kommer, for da skal jeg tisse hjemme!
    - Du kan gå ut og passe på de andre, jeg trenger ikke hjelp - for jeg har blitt stor i løpet av Påska.
    Så denne tiden på do er litt verdifull (samme som bleieskift) - men tvang bruker vi aldri!!

    MVH Reggius

    ____________________________________________
    Snuppa kom 5. mai 2007 og Lillegutt kom 21. mars 2010 og begge er seff. verdens fineste!
    Familien er komplett


  21. #20
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Reggius Vis post
    Man tvinger ikke barn til å gå på do, men vi oppmunterer og gjør det i lag...
    Det hørste nå ut som at de i Isas tilfelle tvang barna på do, om de ville eller ikke - det var det jeg reagerte på. Vi oppmuntrer også barna til å gå på do før vi går ut, men om de ikke må så er det ingen som sier noen på det. Barna må få bestemme over dobesøkene sine selv - også om de vil være alene eller ikke.

    Barn som er midt i renslighetstreningen får nok litt oftere spørsmål om de må på do, med mye hjelp og støtte den første tiden - men med barna ellers så lages det minst mulig styr rundt dobesøkene.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.


    93, 96, 99 og 08

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine