Vi skal nå igang med å male huset vårt.
Hvilket malermerke bør vi velge?
Det finnes jo så utrolig mange slag på markedet at man blir svimmel av mindre.
Vi vil ha den beste uavhengig av pris.
Vi skal nå igang med å male huset vårt.
Hvilket malermerke bør vi velge?
Det finnes jo så utrolig mange slag på markedet at man blir svimmel av mindre.
Vi vil ha den beste uavhengig av pris.
Bonus August 2005 i Besafe iziup X3.
Juli 2006 i Besafe iziup X3
Bonus September 2007 i Besafe iziup X3
Oktober 2008 i Besafe iziup X3
...og lille bonus som kommer i Mai...
Er huset umalt fra før? Hvis ikke må dere fortsette med samme type som før..
Man kan f.eks. ikke bruke beismaling dersom man har hatt oljemaling fra før.
Hvis huset ikke har vært malt før, så er visst Tjæralin veldig bra, kan brukes både som grunning og toppstrøk i ett. Inneholder tjære som trekker inn i treverket.
-bestandig Tjæralin
Minste frøet kom 27.11.08
Lillegull - August-05
Storegull - August-02
"Å gjøre rent i huset mens barna fremdeles er i oppveksten,
er som å måke innkjørselen før det har sluttet å snø"
Henger meg på denne.. for vår del tror jeg det er Jotuns Optimal eller Drygolin Extrem som er aktuell.. Men vil ha den beste, slik at det blir lengst mulig til neste gang!
vi malte med baron ultra...Super maling om du vil ha tykk farve...Vi malte først hundre strøk hvitt med oljedekkbeis, ble aldri ordentlig hvitt..men med baron ultra utenpå fikk vi tykk hvit farve..Lett og male med, holdt med 2 strøk, siden den er tykk og vannbasert maler man tykkere uten at den renner...Og så deilig med unger som leker ute at huset tørker kjempefort
Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..
Ja kostet 1500kr spannet,men den er verdt det..
Vi maler med Drygolin.
xJuliane og jentene.
feb -03,mars -07, mai-09
IKKE bruk linoljemaling iallefall Vi har gjort det, og huset vårt får mye muggsopp eller noe på seg, masse svarte prikker Da vi spurte på malingsforretningen om det var noe annet vi kunne male over med, lo de bare av oss og sa at det kun er vi og riksantikvaren som maler med den type maling. HUsker ikke helt hvorfor vi brukte den, tror vi fikk den anbefalt av Gjøco malingsfabrikk, faktisk. Malingen tørker seint også, men den er ganske tykk og holder seg bra iallefall. Så vi er nå dømt til å ha den malingen helt til vi skifter bordkledning på huset
Det du har brukt er vel det samme som det som regel er malt på eldre hus..som må skrapes vekk før maling av annet...tror jeg...men det kan vel være bra maling fordet?? Små sorte prikker har jeg fått litt av på alle hus vi har hatt, nye og gamle...Det vaskes lett av, om det er samme som vi har hatt...vet ikke om det kun er på lyse hus? Vi har et rødt, et gult ellers kun hvite hus,malt med mye forskjellig...drygolin, div annet oljedekkbeis, baron ultra,demidekk, optimal.. gårdsmaling kjøpt på felleskjøpet...
De på malerforretningen sa at man måtte skifte bordkledning for å male med noe annet iallefall Joda, malingen holder seg bra, den. Fargen holder seg fint og det flasser ikke, men de sorte prikkene tror jeg er ekstra ille pga malingen? Der vi bodde før, var et gammelt hus, og hadde aldri disse sorte prikkene, men etter at vi malte det med linoljemaling, ble det masse sorte prikker. Det nye huset vårt er også malt med samme maling, og fikk masse sorte prikker etter 2 år. de går jo heldigvis bort med høyttrykksspyler og en slags husvask, da, men særlig pent er det ikke. Vi skal male igjen i sommer, gruer meg
Lillegull - August-05
Storegull - August-02
Vi har malt vårt nye, hvite hus med Tjæralin, og er veldig fornøyde. Dersom vi skal bygge om igjen (kanskje) kommer vi til å bruke det neste gang også. Vi vasker derimot huset en gang i året, for det blir jo ganske skittent. Hvitt hus skal jo være hvitt..
Samme grunn som Humesnurr nevnte, da er du dømt til å ha den malingen til du bytter kledning, og du vil mest sannsynlig angre etter få år..
Det kan virke fristende når man skal male nytt hus å få både grunning og maling i ett, men ikke fall for det bare fordi det er lettvint. Har noboer som sverget til denne, og de må male nesten hvert år pga sopp på huset. Det funker ikke å bare vaske det lett bort nei..
Svigerfar brukte samme, og kledingen råtner som bare det. Derfor ville jeg ikke funnet på det.
Akkurat argumentene for og imot om hva som skjer og hvorfor og sånn, det kan jeg ikke i hodet nå men kan godt finne ut senere om du vil. Vi undersøkte dette nøye da vi skulle male for noen år siden. Mange lo av oss fordi vi valgte vannmaling, demidekk optimal. Og de syntes den var skrekkelig dyr. Vi beit det i oss, og tenkte at vi får se om noen år hvem som har rett da.. For å si det sånn, vi angrer ikke og de andre tier nå still
Huset ser fortsatt nymalt ut og malinga er fantastisk god å smøre ut. Det er nesten gøy å male Og ja den er dyr, men man sparer det nok inn fordi man ikke trenger å male som ofte.
Dersom en absolutt ikke vil (eller kan) ha vannmaling, hadde jeg godt for drygolin.
Stolt mamma til Alva, født 14. april 2008 og Vera, født 24. mars 2011
"Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage
of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively
short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."
Kan man bli mer forvirret?
Jaja, det er godt å høre at noen har gode erfaringer med Tjæralin, for vi har kjøpt den inn også for å si det sånn....
Det finnes vel alltid både gode og dårlige erfaringer med det meste. Årsaken til at det blir så forskjellige resultat kan vel være påvirket av mange faktorer?
Lillegull - August-05
Storegull - August-02
Jeg trodde det var sånn at man måtte bruke samme eller sterkere "vernegrad" på det du dekker huset med, jeg.
Dvs er huset beiset kan du velge beis, dekkbeis eller maling. Er det dekkbeiset kan du bruke dekkbeis eller maling. Er det malt må du bruke maling.
Linoljemaling kjenner jeg ikke til, men det heter nå maling, i alle fall.
Når det gjelder merker kan jeg ikke tenke meg annet enn at de store og kjente (Jotun, Drygolin, Flügger) er trygge og bra alle sammen. Men disse 10- års-, 11- års osv garantiene som produsentene kommer med skal man, i følge en bekjent av meg, ta med en stooor klype salt. Hvor ofte du må male huset har visst mest å gjøre med hvor utsatt det ligger til.
- 98 - 01 og -08
Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen hvorfor Tjæralin skal være så dårlig maling... Vi har aldri vært plaget av sopp, malingen holder kjempebra og fargen er fin... Huset vaskes derimot årlig, for det blir utrolig skittent når man har hvitt hus... I år skal vi ha 3. strøket på, og så blir det nok maaange år til neste gang.. Så bare mal i vei du, det blir så fint atte!!
Sosiale Bokmerker